Nejlevnější elektromobil v Česku. Čím vším zaujme a na kolik vás vyjde?

Matyáš Kunst
  • Chcete si koupit elektromobil, ale nemáte zrovna nadité kapsy penězi?
  • V tomto článku vám představíme vůbec nejlevnější vůz s elektrickým pohonem a jeho alternativy
  • Sáhnete raději po zbrusu novém voze, nebo dáte přednost bazarovému kousku?
Nejlevnější elektromobil je Dacia Spring
Nejlevnější elektromobil je Dacia Spring

Zlákala vás myšlenka tiché a pohodlné jízdy za minimální náklady, která bude o poznání méně zatěžovat přírodu? Potom je velmi pravděpodobné, že jste ze zvědavosti navštívili několik webových stránek vámi oblíbených automobilek, ovšem z cen za plně elektrické modely se vám lidově řečeno „protočily panenky“. Nezoufejte však a dejte tomu ještě jednou šanci! Nemusíte mít na bankovním účtu miliony, abyste si mohli dopřát komfort elektromobilu. Stačí, když tuzemský trh prozkoumáte pořádně.

Nejlevnější elektromobil má své mouchy

Často neprávem odsuzovaný výrobce automobilů udělal konkurenci v roce 2021 tlustou čáru přes rozpočet. Svým modelem Spring rozmetala Dacia často opakované tvrzení, že současné technologie neumožňují vyrobit plnohodnotný elektromobil, jehož cena by nepřekročila hranici půl milionu korun. Jistě, jedná se o velmi osekaný vůz určený pro úzkou skupinu zákazníků, nicméně pointu rumunská automobilka dokázala. Okolnosti uplynulých dvou let bohužel donutily společnost navýšit základní cenu elektromobilu na 576 400 Kč, což je na druhou stranu pořád velmi lákavá nabídka.

Nutno také dodat, že se Dacia Spring dočkala od svého uvedení na trh výrazných vylepšení, mezi něž patří především nárůst výkonu na 65 koní. Z 0 na 100 se tak nyní dostanete za „pouhých“ 13,7 vteřin, ale maximální rychlost zůstala omezena na 125 km/h. Napříč miniaturní rozměry, které na první pohled maskuje robustní karoserie, výrobce pod podlahu vměstnal baterii o využitelné kapacitě 25 kWh. Dle normy WLTP by měla tato porce energie vystačit v průměru na 220 kilometrů, přičemž testy ukazují, že reálný dojezd v kombinovaném cyklu dosahuje o nějakých 40 kilometrů méně a v městském provozu víceméně odpovídá.

Opět však musíme zdůraznit, že titul „nejlevnější elektromobil“ nezískala Dacia Spring pro nic za nic a budete se muset smířit s mnoha kompromisy počínajíc velmi malými rozměry, přes skromnou výbavu po levné materiály v interiéru. Vzhledem k tomu, že verze se zvýšeným výkonem je v prodeji teprve od minulého měsíce, musíte počítat s tím, že bazarové kusy bude pohánět původní motorizace, která dle našeho názoru za koupi skutečně nestojí – obzvlášť chystáte-li se vyrazit za hranice vašeho města.

Interiér nové Dacie Spring Extreme
Interiér nové Dacie Spring Extreme

Čtěte také: Nová Dacia Spring Extreme – Významný nárůst výkonu a nová cena


Alternativy najdete v bazarech

Nelpíte-li na zcela novém automobilu, může pro vás být zajímavou volbou elektromobil z druhé ruky. Nacházíme se v době, kdy v našich bazarech začínají objevovat vozy s alternativními pohony ve větším počtu – většinou po prvním majiteli a skromným nájezdem kilometrů – takže na výběr bezesporu mít budete. Pro městské ježdění alias „druhé auto do rodiny“ bychom zvolili znatelně levnější Renault Zoe první generace, se kterým máme sami bohaté zkušenosti.

Již základní motorizace nabídne výrazně vyšší výkon, než zmiňovaná Dacia Spring a také dojedete o poznání dál (v průměru 300 kilometrů s nejmenší baterií). V případě, že plánujete hledat v podobné cenové hladině (cca půl milionu korun) budete vybírat z kusů, které mají naježděno nanejvýš pár desítek tisíc kilometrů s vysokou výbavou a (nejpravděpodobněji) motorizací R110 nebo R135  s výkonem 80 kW nebo 100 kW, přičemž obě disponují větší baterií o kapacitě 52 kWh. Pokud najdete výhodnou nabídku, nezavrhujeme ani vozy typu Kia e-Soul, BMW i3, Volkswagen e-Up, případně českou alternativu Škoda Citigo iV.

Populární elektromobil Renault Zoe
Populární elektromobil Renault Zoe

Čtěte také: Jak moc klesá v zimě dojezd elektromobilů? Norové provedli důkladný test


Poté je zde samozřejmě situace, kdy elektromobil kupujete jako hlavní auto do rodiny a potřebujete tedy o trochu více prostoru. Neslibujte si od toho elektrické SUV, do kterého pohodlně sbalíte čtyři dospělé osoby i se zavazadly a vyrazíte na hory, nicméně nejedná se ani o opačný extrém. Do takové kategorie spadá například Volkswagen e-Golf, který oproti rumunskému konkurentovi nabídne lepší výbavu, citelně vyšší výkon (85 nebo 100 kW) a vyšší kvalitu zpracování. Pozor si musíte dát na akumulátor, který se nabízel s kapacitou 24 nebo 35 kWh a asi je zbytečné říkat, že první s první variantou budete mít více starostí než radostí.

Zmínit bychom měli také legendární Nissan Leaf, jehož první generace rovněž nevyjde draho, ovšem také zde je výrazným záporem kapacita baterie. Nejvyšší možná konfigurace nabízela 30 kWh, přičemž prodávanější byla varianta s 24kWh baterií.

Vyplatí se koupě nového, ale okleštěného Springu?

Co nám z toho tedy vychází? Zcela nejlevnější elektromobil dostupný na českém trhu najdete u prodejců Dacie. Model Spring toho nabídne za cenu 576 400 Kč skutečně mnoho, ale stejně tak toho spoustu nenabídne. Ani omylem se nejedná o rodinný vůz, jak by se mohlo na první pohled zdát a stejně tak bychom ho nedoporučili pro ty, kteří denně najezdí více, než pár kilometrů po městě. Jeho největším omezením je výkon, což se nezměnilo ani po příchodu varianty Extreme, která motorizaci povýšila na 65 koní. Stejně tak je pro mnohé kamenem úrazu menší dojezd, chybějící výbava a horší kvalita zpracování.

V některých ohledech jsou poněkud schopnějšími automobily s elektrickým pohonem ty z druhé ruky. Zde však musíte být výrazně ostražitější. Mezi přímými konkurenty bychom poradili poohlédnout se po Renaultu Zoe, který nabídne za podobnou cenu o mnoho více muziky. Špatnou volbou nemusí být ani BMW i3, Kia e-Soul nebo Volkswagen e-Golf. Záleží jen a pouze na vašich preferencích.

Sledujte nás v Google Zprávách

Komentáře


Nejnovější články