Elektrickevozy.cz

Trendy: ankety Elektrickevozy.cz | filmy o elektromobilech | elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | TOP 10 elektromobilů roku 2020

Test Škoda Citigoe iV – Návnada na české skeptiky

  |  Tomáš Drahoňovský  |  1 komentář

Elektrifikace České republiky silou začíná! Pokud má někdo šanci přesvědčit Čechy o elektrické mobilitě, je to domácí značka. A když z jedné své modelové řady úplně vyškrtne spalovací motory, je to opravdu silný kalibr. Tím spíš, že malá Škoda Citigoe iV má opravdu co nabídnout.

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, design a prostor, interiér a výbava
» 2. Jízda a spotřeba, nabíjení, závěr

Elektromobil Citigoe iV (2020) od české automobilky Škoda Auto | foto: vlastní

Proč píšu o elektrifikaci silou? Zkrátka proto, že o nabídce Škody je opravdu těžké nepřemýšlet. Pětidveřový elektromobil s poměrně štědrým vnitřním prostorem, naprosto dostačujícím městským dojezdem a k tomu lákavou cenovkou korunovanou v první fázi rokem nabíjení zdarma, to se opravdu často nevidí.

Je samozřejmě jasné, že pro většinu Čechů, kteří bydlí v bytovkách bez možnosti každodenního dobíjení a chtějí nebo si mohou dovolit jediné auto v domácnosti, elektrické Citigo není. Ti ostatní by si ale měli katalog Škodovky minimálně otevřít. Protože lákavějších nabídek na trhu s elektromobily aktuálně mnoho nenajdou.

Design a prostor

Představovat jakékoli Citigo je vlastně nošením dříví do lesa. Tři a půl metru dlouhé vajíčko je s námi už od roku 2011, zdálky ho nerozeznáte od VW Up! a ani jeho elektrická varianta na tom není jinak. Jediné, co se změnilo od spalovacích dob, je barva masky modelu iV. Ta teď splývá v jedno s barvou karoserie a logicky nemá vstupné otvory pro chladič. Zatímco v bílé barvě vypadá trochu jako chirurg s rouškou, modrá metalíza, shodnou okolností tolik typická pro automobily z Wolfsburgu, této kombinaci přeje.

Už na tomto místě je dobré akcentovat vlastnost, která nás textem o Škodě Citigoe iV bude provázet až do konce: malá škodovka má jen jeden výbavový stupeň, připlatit se dá v zásadě jen za originálnější lak. Jenže mix jednotlivých prvků je tak dobře vyvážen, že si vlastně nikdy nepřipadáte o nic ochuzeni, natož okradeni.

Elektrické Citigo poznáte na ulici třeba podle loga na jeho zádech | foto: vlastní

A vidět je to i zvenčí. Za černou střechu a černě lakovaná zrcátka se oproti standardním barvám nepřiplácí ani koruna. V sériové výbavě naleznete i hliníkové šestnáctky, které na malém „prdítku“ budí podobný dojem jako dvacítky na autech střední třídy (a podobnými slovy je asi také budete na retardérech proklínat). Nikde nenajdete ani jeden černý plast, který by naznačoval nízkonákladovost výroby. Na to, že se jedná o nejlevnější auto svého druhu na trhu, se Citigoe zkrátka nedává lacino. A třeba designovou signaturu LED světlometů obvyklou ve vyšších cenových kategoriích zájemci o nejmenší Škodovku stejně neočekávají a neocení. Světla jsou obyčejná halogenová s diodovým páskem vespod.

Citigoe je totiž v tom nejlepším slova smyslu tím, co anglicky mluvící národy s oblibou označují termínem „workhorse“. Tažný valach, který si vyslouží poplácání a cukr nikoli tím, že vyhraje soutěž krásy, ale tím, že splní bezvadně svou práci. A úkolem Citigo je v roli druhého rodinného auta dopravit jednoho dospělého a jeho děti, popřípadě poslíčka a jeho deset krabic s pizzami džunglí velkoměsta z místa A do místa B.

Škodověnka je k tomu vybavena více než dobře. Kolo v každém rohu, minimální převisy, široký úhel otevření dveří. A k tomu všemu poměrně velký kufr. Pochybovačně jste pozvedli obočí? Samozřejmě nemluvím o šesti stech litrech jako u Octavie. 250 l je vlastně docela málo, aspoň když se to napíše na papír. V praxi se ale do kufru s dvojitým odnímatelným dnem vejdou bez problémů dvě narvané sportovní tašky, a ještě spousta drobností navíc. Teoreticky byste nemuseli mít problém odjet takto na skromnější rodinný víkend.

Interiér a výbava

Podobný dojem mě pak přepadl i uvnitř. Kde je to malé auto, které parkuje před mým domem? Vždyť za volantem řidiče necítím nikde žádný prostorový handicap! Jak už to tak bývá, odpověď se skrývá v zadní řadě sedadel. Pokud se za sebe posadí dva 185 cm vysocí pořízci, bude ten zadní svého kolegu v předu celou cestu nevybíravě bodat koleny do ledvin. Dospělí by si na zadní sedadlo neměli vůbec zkoušet sedat.

Interiér malého elektromobilu od Škodovky je překvapivě praktický | foto: vlastní

Pravda, i menší děti budou nejspíš protestovat. Tentokrát nikoli kvůli prostoru, ale kvůli tomu, že se jim přes mohutná jednodílná křesla řidiče a spolujezdce bez výsuvné opěrky špatně kouká dopředu. Potom si ještě nebudou mít kam dát lahev s pitím, protože držák na nápoje je pro celou kabinu jen jeden mezi předními sedačkami, a kapsy ve dveřích jsou dobré tak možná na papírový kapesník.

Nakonec si uvědomí, že si budou jen těžko otevírat okénka. To proto, že otevírat zkrátka nejdou. Zadní skla je možné jen vyklopit ve velmi ostrém úhlu a zajistit – asi tak, jak si to pamatujete od svého dědečka, případně pradědečka ze Škody 100, případně třídveřového Oltcitu. Ano, i přes veškerou snahu o bohatou výbavu je Škoda Citigoe zkrátka nízkonákladovka.

Palubní deska je po designové stránce vyvedena celkem moderně | foto: vlastní

A tak je interiér plný paradoxů. Volant i hlavice řadicí páky jsou kožené, velkou část výplně dveří ale tvoří plech karoserie. Motor se proti vší logice elektrického pohonu spíná otočením klíčku v „zapalování“, ale ve výbavě nechybí vyhřívané čelní sklo, přední sedadla, nebo systém udržování jízdního pruhu. To by skvěle doplnil adaptivní tempomat – ale chyba lávky, samo auto brzdit neumí. Přední okna se otevírají elektricky, ale sjet jedním ťuknutím dolů a vyjet nahoru nedovedou.

Nebyla by to ale Škodovka, kdyby z bídy nedokázala vykouzlit zázraky. Pověstná škrabka ve víčku nádrže a deštník ve dveřích sice chybějí, zato však elektrické Citigo nabízí jedno ze „Simply most clever“ řešení, které jsem kdy viděl: možnost rozšířit si skromný audiosystém o velký displej infotainmentu svépomocí. A to za asistence vlastního mobilního telefonu.

Tohle je přesně řešení “Simply clever” | foto: vlastní

Vlastně nechápu, že to ještě nenapadlo nikoho jiného. Jakmile připojíte svůj telefon přes Bluetooth, nabídne se vám instalace aplikace Move&Fun. Ta buď drátově nebo bezdrátově přenáší data z palubního počítače na obrazovku telefonu, a vy tak máte hned po ruce velký infotainment, kterým můžete ovládat jak kompletní audiosoustavu, tak i kontrolovat spotřebu a dojezd. A jediné, co pro to Škodovka musela udělat, je namontování držáku na telefon doprostřed přístrojové desky.

Mimochodem: USB port se skrývá hned za ním. Kabel od telefonu už vám nikdy nebude hyzdit kompletní přístrojovou desku. Jedna z mála drobností, co tomuto řešení chybí k dokonalosti, je možnost bezdrátového nabíjení – chápu ale, že tady šlo o každou korunu. Doufám také, že tým škodováckých vývojářů doladí do budoucna k dokonalosti i přepínání mezi kabelovým a bezdrátovým připojením. Občas jsem při zastrčení kabelu do telefonu zcela přišel o přehrávané audio a leckdy pomohl až restart celého rádia.

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, design a prostor, interiér a výbava
» 2. Jízda a spotřeba, nabíjení, závěr

ŠTÍTKY:, , , , ,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
Koloman Recent comment authors
  Přihlásit k odběru  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Koloman
Koloman

Máme citigo e ív od februára nenechám na neho dopustiť sme nadmieru spokojný!!!😀

Mobilní zobrazení