Elektrickevozy.cz

Trendy: ankety Elektrickevozy.cz | filmy o elektromobilech | elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | TOP 10 elektromobilů roku 2020

Test Kia e-Soul (2020): Kde domov můj?

  |  Tomáš Drahoňovský  |  2 komentáře

Druhá generace stylového elektromobilu z Jižní Koreje má výrazně delší dojezd, povedený design a spoustu užitečných vychytávek, co potěší každého elektromobilistu. Spolu s tím se ale nad ní rázem vznáší otázka, na kterou ani po týdnu nedovedu odpovědět: kdo si ji vlastně bude chtít koupit?

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, design a prostornost, interiér a výbava
» 2. Jízda a spotřeba, závěr

Elektromobil Kia e-Soul (2020) v celé své kráse | foto: vlastní

Utíká to jako voda. První elektrický Soul představili Korejci už v roce 2014. Do jakého modelu také elektrický pohon implementovat, než do v té době už pět let produkované městské crossover-stylovky. Tehdy dostala do vínku 24kWh baterii a byla ráda, když dojela stovku kilometrů na jedno nabití. Tak to ale tehdy bylo a nikdo se nad tím nepozastavoval.

V roce 2020 je ale všechno jinak. V druhé generaci Soulu je nově 64kWh akumulátor, který je tak velký, že je dokonce při pohledu pod auto vidět, jak přesahuje prahy a hrozí odřením o jakýkoli vyšší retardér (nemějte obavy, nikdy se mi to nepovedlo, i když terénních zlomů mám ve svém okolí dost). Nově se pyšní dojezdem 450 km v laboratorních podmínkách dle normy WLTP. Neméně troufale také vystavuje svou cenovku startující na milionu a stopadesáti tisících korunách. Jak to všechno jde dohromady s původním konceptem stylovky dobré tak k tomu, abyste v ní sváželi děti z kroužků a v mezičase postávali u kaváren, ukážou následující řádky.

Hranaté tvary Kia e-Soul (2020) | foto: vlastní

Design a prostornost

„To je ale ošklivý auto,“ podotkla na adresu nového e-Soulu moje sedmiletá dcera. Dobrá, ta béžová barva, kterou se prezentuje testovaný kus, krychlovitému profilu zrovna nelichotí. A to přesto, že oficiálně se jedná o zlatou metalízu. Malý kluk ve mně ale dobře ví, že přesně takhle by někde kolem sedmého roku nakreslil auto (nebo traktor…nebo lokomotivu…), a tak se mi Soul moc zamlouvá. Vypadá totiž skutečně trochu jako měsíční traktůrek. Ta zaslepená maska chladiče, úzké světlomety, a k tomu podoba upomínající ponejvíce na krabici od bot… Říkejte si, co chcete, já mám zkrátka „ujeté“ věci rád. A přesně takhle správně ujetá druhá generace Soulu je.

Kia e-Soul (2020) je tak trochu krabice | foto: vlastní

Hned při prvním kontaktu řidiče zaujme bohatě dimenzovaná kapota. Dlouhá a mohutná, jako by se pod ní skrýval snad vidlicový osmiválec. Je to první z mnoha detailů, který nám prozrazuje, že máme tu čest s překabátěným spalovákem. Však taky pohled pod kapotu vyvolá lehký úsměv. Žádný přední kufr – front trunk, nebo zkráceně „frunk“, jak to známe z Tesly, BMW i3, nebo zkrátka z jakéhokoli elektromobilu „od přírody“. Jen spousta místa a uprostřed té prázdnoty malý elektromotůrek postaru překrytovaný plastovým deklem. Škoda, pár litrů pro zavazadla navíc by se e-Soulu vážně hodilo.

Už zvenku poznáte, že jde o elektromobil | foto: vlastní

K tomu ale až později. Pravda je taková, že Soul trochu klame tělem. Zvenčí bůhvíjak prostorný nevypadá, ale pasažéři si vskutku nemohou stěžovat. Aspoň tedy v podélném směru – právě tady je nejvíc vidět pěticentimetrový rozdíl oproti předchozí generaci. Dva metr devadesát vysocí chlapíci si za sebe sednou a stěžovat si nebudou. I mně zbývalo v tomto rozložení vzadu před koleny spousta místa. Snad jen v příčném směru je to horší. Stísněný pocit za volantem ale přeci jen trochu vyrovná fakt, že v městských uličkách projedete skutečně všechno. Jste užší než jiné vozy a máte naprosto skvělý přehled o rozích karoserie, zejména díly „traktoroidnímu“ čumáku, který je zkrátka vidět.

Kufr Kia e-Soul (2020) | foto: vlastní

Snad jen velikost kufru se omlouvá nesnadno. 315 litrů není moc a na rodinnou dovolenou můžete se Soulem zapomenout ihned. Elektrický e-Soul je prostě nákupní taška do města a všemožně se snaží, aby vás s ním na jakékoli delší cestování přešla chuť. Převoz lyží pomocí tunelu v zadních sedadlech? Zapomeňte, nevedeme. Tak aspoň na úplně sklopeném sedadle předním? Ani to není možné. Nakonec jsme i s dvěma dětmi troje lyže naložili. Kdybychom ale jeli ve čtyřech, už bychom se nevešli.

Interiér a výbava

I výbava byla na můj vkus poskládaná v e-Soulu trochu zvláštně. Zatímco například vyhřívání nepostrádala ani zadní sedadla, nastavitelnou bederní opěrku byste i u řidiče hledali marně. Hodila by se také automatická dálková světla, bezdrátovou nabíječku naštěstí výrobce neopomněl. Škoda jen, že bezdrátově zatím v Kie nejde připojit telefon také přes Apple CarPlay. Na druhou stranu – právě v novém elektrickém Soulu mi chyběl systém zrcadlení mobilního telefonu snad méně, než v kterémkoli jiném autě.

Interiér Kia e-Soul (2020) | foto: vlastní

Na infotainmentu totiž odvedli inženýři skutečný kus práce. Jestli některý z palubních systémů na světě nemá k dokonalosti daleko, je to právě ten v elektrickém Soulu. Hodně jim v tom pomáhá velmi netradičně širokoúhlý 10palcový centrální displej. Ten je dlouhý jako nudle a dokáže proto zobrazovat téměř všechny informace na jednom místě. Dvojici tradičních čtvercových segmentů tu doplňuje ještě jedno plovoucí okno, v němž se dá obsah přepínat jedním přejetím prstu. Konečně někdo pochopil, jak se ergonomicky dokonale dostat ke všem potřebným informacím!

Pokud by vám snad něco přeci jen v základní nabídce chybělo, jsem si jistý, že to naleznete někde v hloubi systému. Počítač má skutečně neuvěřitelně mnoho funkcí, včetně takových zbytečností, jako je počítání průměrné denní spotřeby s archivací.

Interiér Kia e-Soul (2020) | foto: vlastní

Ostatně, vychytávek pro elektromobilisty je v automobilu víc. Některé z nich mě dokonce vedou k tiše vyslovené omluvě za kacířské myšlenky o tom, že když má auto místo řadicí páky něco jako ovladač od pečicí trouby, nemusí mít středový tunel jako prachobyčejný spalovák. Už jakousi elektrickou samozřejmostí je možné omezení klimatizace na prostor u řidiče, aby se ušetřily cenné kilowatthodiny. Kia ale šla ještě o krok dál a topení je možné vypnout jedním čudlíkem. Vůz si přesto pamatuje poslední nastavenou teplotu a opětovným ťuknutím na tlačítko kabinu opět vytopí během několika vteřin.

Kapitolou samou pro sebe je pak displej v kapličce. Ten neustále ukazuje dojezd, rychlost a informace o jízdě. Nově ale umí v režimu ECO ukazovat i to, kolik jste narekuperovali energie. A to nikoli v kilowatthodinách, ale v metrech dojezdu! Je to příjemná drobnost, ale jízda s elektrickým autem se tak stane opět o něco zábavnější.

Volant elektromobilu Kia e-Soul (2020) | foto: vlastní

Teď už zbývá Kie snad jen jediný úkol: zapracovat na tom, aby jinak skvěle ergonomický a v ruce příjemně se držící volant nebyl přesycen extrémním množstvím ovladačů. Takhle přetlačítkovaný volant jsem už dlouho neviděl. Naštěstí to dokazuje snahu Kii ponechat co nejvíce ovládání na mechanických ovladačích, pokud to jen trochu jde.

Mechanické voliče tak má i klimatizace a systém Harmann Kardon vlastní nejvyšším výbavovým verzím. U něj mě zase trochu mrzelo, že si tvůrci spletli zvukovou kvalitu s množstvím basů. Jezdil jsem pravidelně se složkou hloubek úplně staženou a ani tak jsem dunícím subwooferem skrytým v kufru nebyl příliš nadšen. Stejně jako poměrně nízko položeným plexisklem head-up displeje. To vyjíždí zpoza kapličky a je tak jen o pár centimetrů výš než už tak relativně vysoko položený displej tachometru a sdružených přístrojů. Jeho osudem daná úloha zprostředkovávat informace tak, aby řidič nemusel sklápět oči, tak zůstává trestuhodně nenaplněna.

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, design a prostornost, interiér a výbava
» 2. Jízda a spotřeba, závěr

ŠTÍTKY:, , ,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
1 Comment threads
1 Thread replies
1 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
2 Comment authors
KerosinCid Recent comment authors
  Přihlásit k odběru  
nejnovější nejstarší nejlépe hodnocené
Upozornit na
Cid
Cid

Tak Tesla Y je asi ideál a jen tak něco to asi nějakou dobu nevyrovná, co?

Kerosin
Kerosin

No ideál – Tesla je technologicky nejlepší EV na světě, ale je to nejlepší fakt vždy i to nejvhodnější? Jako třeba já reálně potřebuji z 90% roku denní dojezd okolo 100 km, takže EV s dojezdem 200 km, má pro mne víc než dostatečnou rezervu i s plně zapnutým topením / klimatizací, a při plném zatížení. A v těch 10% procentech zbylého času = delší cesty výlety / dovolená – je tu sice určitý diskomfort v podobě častějšího nabíjení, ale vzhledem k tomu, že u těchto příležitostí nemám dojezdové časy (u výletu či dovolené je mi jedno, jestli na místo… Číst vice »

Mobilní zobrazení