Konec plug-in hybridů s kratším dojezdem? Čína zavádí přísnější pravidla

Čína od roku 2026 zruší daňové úlevy pro plug-in hybridy s dojezdem pod 100 km. Výrobce čeká tlak na modernější technologie.
Plug-in hybrid bez 100 km? Sleva nebude
Éra téměř nepoužitelných plug-in hybridů, které zvládnou čistě na elektriku s bídou pár desítek kilometrů, je u konce. Tedy alespoň v Číně. Kdo neujede aspoň 100 kilometrů čistě na elektřinu, zůstane bez daňové úlevy. Stát tak dává jasně najevo, že dotace budou pouze pro vozy odpovídající současné technické úrovni, nikoli pro přežívající relikty minulosti.
Nové podmínky pro zařazení do katalogu vozidel s nárokem na daňové úlevy začnou platit od 1. ledna 2026. Podle oficiálního oznámení tří čínských ministerstev se změna týká období let 2026 až 2027 a má motivovat výrobce k technologickému pokroku a vyšším investicím do vývoje.
Dopad je okamžitý a konkrétní. Odhady analytiků uvádějí, že přibližně 40 % dnešních plug-in hybridů na čínském trhu tyto podmínky neplní. Výrobci proto pravděpodobně zrychlí výprodej skladových zásob, které na nové normy nedosáhnou. Naproti tomu modely jako Aito M5, BYD Tang DM-i nebo Li Auto L8 se nových pravidel bát nemusí. Jejich elektrický dojezd výrazně převyšuje 100 km.

Přísnější normy i pro spotřebu
Změny se ale netýkají jen dojezdu. Nové předpisy zpřísňují i limity pro spotřebu paliva a elektřiny. Plug-in hybridy do 2510 kg budou muset vykázat spotřebu pod 70 % běžných limitů. Těžší vozy pak pod 75 %. Spotřeba elektrické energie nesmí přesáhnout 140 až 145 % standardních hodnot v závislosti na hmotnosti. I čistě elektrické vozy dostávají nová omezení spotřeby, který je přibližně o 11 % přísnější než dosavadní pravidla.
Čínská vláda těmito kroky přechází od podpory kvantity k důrazu na kvalitu. Cílem je eliminace zastaralých technologií a vytvoření prostředí, které podporuje vývoj moderních a úsporných vozidel. Současně se tím nastavuje laťka i pro další trhy, kde čínské značky expandují.
Z pohledu výrobců nejde jen o úpravu parametrů. Automobilky musí do 12. prosince 2025 požádat o zařazení do daňového katalogu pro rok 2026. Pokud jejich modely nesplní požadavky, budou automaticky vyřazeny. Čas běží a v Číně začíná nová kapitola plug-in hybridů.
Zdroj: CarNewsChina
Autor článku

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.
Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.