Vyšlo najevo, proč byste si rozhodně neměli pořizovat plug-in hybridní auto

Plug-in hybridy mají více problémů než elektromobily, ukazuje studie J.D. Power. Složitost systémů a neochota řidičů nabíjet zvyšují poruchovost.
Dříve naděje, dnes problémovější než elektromobily
Plug-in hybridní vozy (PHEV) měly být ideálním řešením pro přechod k elektromobilitě. Spojují spalovací motor s možností jízdy na elektřinu a slibují dojezd bez obav z nabíjení. Bohužel, aktuální data z letošní studie J.D. Power ukazují, že realita je jiná a PHEV vozy mají dnes více problémů než čisté elektromobily.
Podle letošní U.S. Initial Quality Study od J.D. Power mají plug-in hybridy vůbec nejvíce potíží ze všech nových aut. Majitelé těchto vozů v prvních 90 dnech hlásí v průměru 237 problémů na 100 vozidel (PP100), zatímco elektromobily skončily s průměrem 212 PP100. Pro srovnání, klasická benzínová auta a standardní hybridy jsou na tom lépe – s výsledky 184, resp. 196 PP100.
Podstatným důvodem vysoké poruchovosti PHEV je jejich složitost. Tyto vozy v sobě kombinují dva systémy – spalovací motor a elektrický pohon s možností dobíjení – což zvyšuje riziko poruch jak na straně spalovací techniky, tak elektroniky a baterie. Tím se stávají náchylnějšími k potížím než vozy s jedním typem pohonu.

Tesla zlepšuje elektromobily, PHEV ale zůstávají pozadu
J.D. Power ve studii uvádí, že elektromobily se v průměru zlepšily především díky Tesle, která letos snížila počet problémů o 62 PP100. Vzhledem k tomu, že Tesla tvoří většinu trhu s elektromobily, toto zlepšení pozitivně ovlivnilo celkové skóre BEV kategorie. Oproti tomu plug-in hybridy takové zlepšení nezaznamenaly.
Jak vysvětluje Frank Hanley z J.D. Power, PHEV jsou často „bity z obou stran“ – problémy mají jak se spalovacím pohonem (například váhání při řazení), tak s elektrickým systémem (např. dojezd, nabíjení). To je zásadní rozdíl oproti čistým elektromobilům, které mají pouze jeden zdroj potíží.
Studie také ukázala, že některé modely plug-in hybridů mají zásadně horší výsledky než jiné. Rozptyl mezi jednotlivými modely je totiž velký – od 206 PP100 až po 362 PP100. Naopak elektromobily se pohybují v rozmezí 157 až 371 PP100, takže rozdíly mezi značkami jsou podobné jako u PHEV.

Spotřebitelé často nenabíjejí, a to zhoršuje účinnost PHEV
Dalším problémem je samotné chování řidičů. Plug-in hybridy dávají smysl jen tehdy, pokud je majitelé pravidelně nabíjejí. Bez dobíjení totiž fungují prakticky jako běžné spalovací auto, což zvyšuje spotřebu a snižuje efektivitu. Podle J.D. Power však automobilky nemají důkazy, že by američtí řidiči PHEV pravidelně zapojovali do zásuvky.
Přestože se nabídka PHEV v posledních letech rozrostla – plug-in hybridy dnes nabízí značky jako Volvo, Audi, Kia, Dodge nebo dokonce Ferrari – celkový počet elektromobilů na trhu v USA výrazně převyšuje počet plug-in hybridů. I přesto se na kvalitu plug-in hybridů vztahuje stále větší pozornost.
Na pozitivní notu lze říci, že počet hlášených problémů za první tři měsíce užívání aut mírně klesl oproti loňsku. Nejčastější stížnosti se ale netýkají motoru nebo baterie, ale hlavně dotykových obrazovek a infotainment systémů, které řidičům komplikují ovládání auta.
Zdroje:
- autorský text / Elektrickevozy.cz
- 2025 U.S. Initial Quality Study
Autor článku

Diana kombinuje vědecký základ z potravinářské chemie s vášní pro udržitelnou energii a moderní dopravu. Zajímá se o technologie, které dnes působí jako sci-fi, ale brzy změní náš každodenní život.
Diana kombinuje vědecký základ z potravinářské chemie s vášní pro udržitelnou energii a moderní dopravu. Zajímá se o technologie, které dnes působí jako sci-fi, ale brzy změní náš každodenní život.