Tesla šlápla pořádně vedle. Nový Model Y Standard to schytává zleva i zprava

Nejlevnější varianta Modelu Y měla být trefou do černého. Jenže ořezaný elektromobil od Tesly je spíše plný ústupků, které jej těžce degradují.
Fanoušci zírají, jak Tesla škrtá
Měl to být úspěch, ale místo toho budí spíš rozpaky. Nová Tesla Model Y Standard měla oslovit širší publikum jako cenově dostupnější alternativa, jenže působí spíš jako dokonale ohlodaná kost. V rámci úspor přišel vůz o řadu prvků, které fanoušci považovali za samozřejmost. I nejvěrnější příznivci značky teď mluví o špatném poměru ceny a hodnoty.
Model Y Standard je proti „plnotučné“ verzi levnější o 5 000 dolarů (105 tisíc korun), tedy přibližně o 13 procent. Jenže fanoušci Tesly upozorňují, že nejde o promyšlené zjednodušení, ale o neúměrné škrty. Chybí například kapsy za sedadly, jeden z USB-C portů, zadní háčky na oblečení, pogumované dorazy kufru nebo sklápění zadních opěradel z prostoru zavazadel. A i když zůstala elektrická sedadla, všechna nastavení se nyní provádí výhradně přes centrální displej.
Ztráty se dotýkají i jízdního komfortu. Tesla také odstranila řadu textilních výplní, což vede k většímu podílu tvrdých plastů a zvýšené hlučnosti v kabině. Zcela smysl postrádají například i zadní držáky nápojů, které jsou zabudovány v zadní části středového sedadla. Nejenže je nakloněný, takže při zrychlení hrozí vylití, ale při prudkém brzdění nic nebrání tomu, aby věci z kufru proletěly přímo do kabiny.

Cena níž, hodnota ještě níž
Zákazníci si začínají všímat, že připlatit si za vyšší verzi dává větší smysl. Úspora 5 000 dolarů znamená přibližně 100 dolarů měsíčně při pětiletém leasingu. Jenže právě těch 100 dolarů se pro mnohé zákazníky nezdá jako dostatečný důvod vzdát se tolika funkcí. Analytik Dan Ives z Wedbush uvedl, že i jako příznivce značky vnímá nový model jako cenově nevyvážený.
Kritika se šíří i mezi jinak loajálními uživateli na síti X nebo Redditu. Někteří otevřeně přiznávají, že podobné rozhodnutí od Tesly nechápou. Objevuje se i přezdívka „Model Trash“ (Model Odpad). Překvapivě mnoho fanoušků dnes doporučuje raději lehce ojetý model, který nabídne více výbavy za podobnou cenu.
Kde by mohl Model Y Standard dávat alespoň nějaký smysl, jsou firemní flotily, kde se úspora násobí počtem kusů. Na běžném trhu však působí spíš jako model, který měl přijít dřív, nebo být levnější. Jakkoli byla v minulosti Tesla vnímána, jako inovátor a tahoun elektromobility, takovými přešlapy si pod sebou akorát úspěšně podřezává větev.
Zdroj: InsideEVs
Autor článku

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.
Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.