170 tisíc spalovacích aut nesmí parkovat v garáži. Hrozí u nich vzplanutí

Matouš Vrchota
Emblém BMW Emblém BMW | Zdroj: Zdeněk Buček
Emblém BMW Emblém BMW | Zdroj: Zdeněk Buček

Vadný startér Valeo ohrožuje vozy BMW i Toyotu GR Supra. Kvůli riziku zkratu a požáru míří do servisu přes 170 tisíc aut po celém světě.

Součástka, která ohrožuje i další značky

Severoamerická asociace pro bezpečnost (NHTSA) minulý týden vyvěsila novou vážnou svolávací akci. Tentokrát se na pranýři ocitlo BMW. V ohrožení ale tentokrát nejsou elektrické vozy, ale ty klasické s konvenčním spalovacím motorem. A jelikož nejde o výhradní komponent automobilky, přenáší se akce i na další značky. Celkem se do servisu podívá až 200 tisíc vozidel po celém světě.

Spolu s BMW se tak k technikům podívají i vybraní majitelé Toyoty. Majitelé by měli až do odvolání postižené vozy parkovat venku na ulici, jelikož v nejhorších případech hrozí i požár vozu. Přitom zrovna postižené modely si jejich majitelé pečlivě hlídají a opečovávají v garážích.

Na vině je tentokrát elektrický startér výrobce Valeo. Jeho elektrické relé není dokonale utěsněné a může se do něj dostat voda. Pokud zde vytvoří korozi, může poté vzniknout zkrat a při případném přehřátí může tento komponent způsobit mnohem větší škody požárem.

BMW řady 3 | Zdroj: BMW
BMW řady 3 | Zdroj: BMW

Dobrovolná, leč důrazně doporučená svolávací akce

Mezi zasaženými modely je i sportovní BMW Z4. Valeo jej ale dodává například i do Toyoty GR Supry. U BMW jde ale rovnou o devět modelů vyrobených mezi lety 2018 až 2021. Jde zhruba o 80 tisíc vozů řady 3, 71 tisíc modelů X3 a kolem 23 tisíc vozů řady 5. V menším počtu pak startér ohrožuje i modely řad 4, X4, Z4 a 2.

K poškození navíc nemusí dojít pouze během startování a jízdy. Ke zkratu může dojít u zaparkovaného vozu v klidovém stavu. Chybu se inženýři snaží vyřešit již od poloviny loňského roku, kdy došlo k nahlášení několika podobných případů. U žádného z těchto případů naštěstí nedošlo k žádné nehodě nebo velkému požáru.

Startér se začal přehřívat a došlo k jeho výměně. Díky těmto doposud mírným dopadům tak mohla automobilka vyhlásit dobrovolnou svolávací akci. Přesto je majitelům doporučeno, aby se na kontrolu a případnou výměnu do servisu objednali.

Zdroj: NHTSA


Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.


Komentáře


Nejnovější články