Test Volkswagen e-Golf (35,8 kWh): postupná „e-voluce“
První elektromobil Volkswagen e-Golf jsme po celé České republice proháněli více než půl roku a vyzkoušeli jej za všech možných situací. Naše zkušenosti s tímto hatchbackem jsou tedy v redakci Elektrickevozy.cz více než bohaté. Jde o jeden z nejlepších elektromobilů, které aktuálně seženete. Jaké je to tedy přesednout ze starého do novějšího modelu Volkswagen e-Golf se silnější 35,8 kWh baterií a vylepšenou výbavou?
Možná rovnou prozradím, že mezigeneračních změn není mnoho. Ta pravá elektromobilová revoluce má totiž u VW dorazit až s modelem ID, který německá automobilka slibuje na příští rok. Nový design, elektromobilová platforma MEB, nejmodernější výbava, dojezd klidně až 600 km a konkurenceschopná cena. Zní to výborně. Do té doby se však elektromobilisté musejí spokojit s ochutnávkou v podobě postupně vylepšeného modelu e-Golf, který již ovšem není tak úplně nový. Vlastně jde o model z roku 2017, který přináší hlavně větší baterii a tedy i delší dojezd. Ale potěší i dalšími změnami. Právě proto jsme se rozhodli, že čekání vyplníme a otestujeme tento velmi příjemný a povedený mezistupeň.
Co všechno je vylepšené?
Automobilka místo 24,2 kWh integrovala do podlahy elektromobilu akumulátor s větší kapacitou 35,8 kWh, což má zajistit dojezd místo 200 km nově až 300 km dle normy NEDC. Jenže jak už to tak u elektroaut bývá, reálně musíte očekávat odlišné výsledky. V případě elektromobilu je potřeba počítat s menší využitelnou kapacitou, zde cca 33 kWh, dále pak s počasím a teplotami, nebo dopravou a jízdním stylem. Zatímco s původním e-Golfem jsme dali kolem 120-150 km na jedno dobití v závislosti na všech proměnných, u toho nového se laťka posouvá na více než 200 km reálného dojezdu. A s tím už se dá i v České republice celkem dobře žít.
Tip: Test Volkswagen e-Golf: seznámení s Automobilem
Ale není to jen baterie se slibem delšího dojezdu. Volkswagen dále vylepšil následující: na palubě najdeme moderní tepelné čerpadlo (v rámci volitelné výbavy), které tak zbytečně neukrajuje drahocenná procenta z baterie jako v případě předchůdce; nový je digitální panel místo analogových ukazatelů, které již patří spíše do retro vozidel, než do běžných aut 21. století; a pochválit musím také vylepšené asistenční systémy, se kterými je život podstatně jednodušší a bezpečnější. Koneckonců stejně jako s elektromobilem jako takovým, pokud mu přijdete na chuť. V opačném případě můžete nadávat stejně jako na politiky a stejně s tím nejspíše ničemu nepomůžete.
Stejný a přece jiný.. nebo naopak?
První generaci od druhé nejspíše nepoznáte, dokud nesednete za volant e-Golfu a neporozhlédnete se po uvedených změnách a vylepšeních. Nebo pokud nebude mít elektromobil na sobě výrazný reklamní potisk, na kterém se leckdy objevuje třeba alespoň údaj o dojezdu – tedy jeden z mezigeneračních rozdílů. Každopádně zvenku vypadá e-Golf nový jako starý konstrukčně naprosto stejně. A vlastně to není nijak na škodu. Zepředu si stále můžete všimnout nadčasové masky s moderními LED diodami, dále různých designových modrých prvků, či celkově aerodynamického tvaru, které na první pohled nedává běžnému člověku šanci tušit, že právě tohle není spalovací auto, ale elektromobil.
I po více než 1 000 ujetých km s novým e-Golfem musím říct, že VW navázal na skvělý podvozek z předchozího modelu, který taktéž dokáže velmi bravurně vyžehlit kdejaké nerovnosti na silnici. A že jich na těch českých není zrovna málo. Pocit prémiovosti ovšem přichází už se samotnou plně elektrickou hnací jednotkou, která je příkladně tichá a jediné, co za jízdy uslyšíte, bude buďto valivý odpor u pneumatik nebo případně to, co se bude odehrávat přímo v kabině. Vzhledem k okamžitému nástupu točivého momentu pak čekejte, že občas při prudkém sešlápnutí pedálu akcelerace třeba na křižovatce může zapískat i nějaká ta pneumatika.
O výkon 100 kW (136 koní) s pohonem předních kol a točivým momentem 290 Nm se stará elektromotor, který slibuje u nového VW e-Golf (35,8 kWh) zrychlení z 0 na 100 km/hod z 9,6 vteřin a ve městě používanější zrychlení z 0 na 60 km/hod pak za skvělých 4,2 vteřiny. Maximální rychlost je 150 km/hod. Stejně jako u ostatních elektromobilů, ani zde nechybí systém pro rekuperaci, tedy získávání energie zpátky při brzdění. A prostřednictvím volby různých režimů můžete určit, jak moc budete energii rekuperovat a tím tedy i brzdit. V případě maximální rekuperace pak můžete jezdit téměř s jedním pedálem – akcelerace, tj. stejně jako například u Tesly.
V případě jízdních režimů je na výběr klasický, ECO a ECO+ režim, přičemž úsporné režimy upravují například max. rychlost, odezvu pedálu pro akceleraci apod., aby bylo dosaženo větší efektivity. V praxi vám však stačí znát pár základních rad a tipů, jak řídit elektromobil, a pak se klidně obejdete bez těchto režimů. Obecně je dobré předvídat dopravní situaci před vámi i kolem vás a podle toho jet co nejplynuleji, na dálnici pak může být v tomto směru velmi nápomocný tempomat. Nicméně spotřeba se u nás pohybovala ve městě kolem 12-15 kWh/100 km a po dálnici pak kolem 15-20 kWh/100 km. V případě jarních teplot někde kolem 10-15 stupňů byla spotřeba mnohem lepší, než pokud jsme jeli za teploty pod bodem mrazu. A s tím je nutné počítat.
Vyhlíženou novinkou je tepelné čerpadlo, které jen opravdu zanedbatelně snižuje celkový dojezd elektromobilu, na rozdíl od elektrického vytápění e-Golfu první generace, kde jezdit přes zimu se zapnutým topením nebo naopak v létě s klimatizací bylo opravdu energeticky nevýhodné a ukrajovalo vám to až příliš drahocenná procenta z baterie. U nové generace si pak také můžete nakonfigurovat vyhřívané sedačky, což může přispět k ještě vyššímu pohodlí. Stejně jako možnost spárování telefonu s elektromobilem a ovládání některých funkcí na dálku klidně z druhého konce světa. Nicméně možnost předvyhřát nebo předvyklimatizovat své auto z pohodlí domova jen chvíli před cestou a tedy nastoupením je o poznání realističtější. Stejně jako kontrolování stavu a procent baterie při nabíjení elektromobilu na dobíjecí stanici, kdy během toho například nakupujete nebo někde obědváte. Je to stejné, jako u starého e-Golfu, stačí jen smartphone a aplikace Car-Net od Volkswagenu.
Pokud jde o dobíjení, z běžné zásuvky vám to při větší kapacitě baterie (35,8 kWh) již bude trvat poměrně dlouho, a to něco kolem 17 hodin. Pak se tedy může vyplatit pořízení domácí nabíječky, tzv. wallboxu, který dokáže dobu nabíjení snížit na méně než 6 hodin. Samozřejmě záleží, jakou nabíječku zvolíte, nicméně palubní nabíječka ve VW e-Golf zvládá max. výkon 7,2 kW při střídavém proudu, takže pořizovat silnější wallbox je logicky zbytečné. Co se ale naopak bude hodit, jsou veřejné rychlodobíjecí stanice se stejnosměrným proudem, které zvládnout elektromobil od VW dobít s výkonem až 50 kW na 80 % kapacity za zhruba 45 minut, protože mají jednak vyšší výkon a hlavně pak ukládají energii rovnou do baterie, tedy s vynecháním palubní nabíječky. Reálně ale stačí na rychlodobíječce zastavit jen třeba na 15-20 minut a dobít desítky procent pro další jízdu. Jak často totiž potřebujete jezdit 300 km v kuse?
Asi nejvíce na oko viditelnou mezigenerační změnou je pak velký 12,3″ digitální panel, který dává zapomenout na analogový tachometr. Kromě aktuální rychlosti ukazuje i spoustu dalších informací, jako je aktuálně použitý výkon elektromotoru/rekuperace, spotřeba, dojezd, ale můžete si zde nechat zobrazit dokonce i navigaci, což je velmi šikovné. Nemusíte tak zrak tolik odvracet od vozovky a sledovat středový panel vedle volantu. Ten je nicméně taktéž povedený, ať už jde o velikost 9,2″ či dotykovou vrstvu, která reaguje krásně na dotyk. Ovšem slabší je tzv. ovládání gesty, které mohl VW udělat podstatně lépe. Celkově však ovládání hodnotím pozitivně, protože je vše intuitivní, včetně mechanických tlačítek pro ovládání klimatizace, rádia, a dalších základních prvků. Povedené je také bezklíčové odemykání, kdy se stačí pouze přiblížit k zamčenému autu s klíčky v kapse a vzít za kliku. A chválím také asistenční systémy, ať už jde o adaptivní tempomat s rozpoznáním překážky před autem a upozornění před možnou srážkou, nebo to samé i v případě parkování, což vám může pomoct, abyste nenarazili do jiného auta před/za vámi. Nechybí ani parkovací kamera a pípací čidla, nebo hlídání jízdních pruhů včetně systému pro sledování mrtvého úhlu a upozornění, pokud přejíždíte z pruhu do pruhu, kde je už jiné auto a opět by mohlo dojít ke srážce.
Závěr
Jízda s elektromobilem může přinášet radost i utrpení. Záleží, jak se k odlišnému světu postavíte a zda v něm najdete chuť a zalíbení, nebo naopak hořkost a nenávist. V případě nového VW e-Golf jde o další krok směrem k elektromobilové revoluci, která by měla v příštích letech nastat.
Povedený je podle mého konvenční design s některými modernějšími prvky; dále jízdní dojmy v čele s jednoduchým ovládáním, výkonným elektromotorem, a tichým provozem; infotainment s možností dálkového ovládání přes smartphone (klimatizace/topení), a také podpora rychlonabíjení. Co by mohl Volkswagen zlepšit, je rozhodně ještě nabídka větší baterie s delším dojezdem a také přívětivější cena, než stále kolem 1 milionu korun. S příchodem cenově dostupnější základní varianty Tesly Model 3, která bude taktéž vycházet někde kolem milionu a má spoustu moderních vychytávek včetně průběžně vylepšovaného autopilota, se to ale jistojistě stane. Otázkou je, jestli vydržíte čekat…
Autor článku

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.
Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.