ElektrickéVozy.cz

Trendy: elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | elektromobily nebo hybridy? | autonomní auto | počet elektromobilů v ČR

Test Volkswagen e-Golf: seznámení s Automobilem

  |  1 komentář  |  autor: Tomáš Drahoňovský

Ano, skutečně jsem ve slově Automobil napsal velké A. Právě elektrický Golf se totiž stane u mnoha z nás prvním elektromobilem, do kterého nasednou. Nejen, že se jedná o zatím vzácný typ elektromobilu, do nějž se vejde celá rodina, stále větší oblibu si ale získává i mezi autopůjčovnami. Náš test si proto klade za cíl zhodnotit vůz jako takový, ale i shrnout, co s ním čeká naprostého elektromobilového nováčka.

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, e-Golf přijíždí,e-Golf jezdí
» 2. Žijeme s e-Golfem, závěr

Za zapůjčení vozu děkujeme e-carsrent.cz, největší půjčovně elektromobilů v ČR.

Tím nováčkem jsem já – otec dvou dětí, denně dojíždějící 20 km do práce částečně městským provozem, který doteď mezi žádné příznivce elektromobilů nepatřil. Mám stále své pochyby o správnosti cesty čistě elektrického pohonu. Obávám se často netransparentní, a hlavně neekologické výroby akumulátorů na Dálném východě, a kladu si otázku, jaká ochota bude panovat v otázce recyklace složitých součástek z jedovatých materiálů a vzácných kovů, když teď nejsme schopni to samé činit ani s obyčejnými plastovými lahvemi.

Nikdo mě tedy nemůže nařknout z příliš optimistického pohledu na elektrickou mobilitu. A možná i proto se redakce Elektrickevozy.cz rozhodla svěřit Volkswagen e-Golf (24,2 kWh) do ruky mě. Člověku, který na denní bázi provozuje jeho sesterský Touran v aktuální generaci s bezinovým motorem 1,4TSI. Rozhodl jsem se proto zkusit, zda toto vozítko dokáže pro plnohodnotný provoz nahradit právě tento rodinný dostavník. Verdikt můžu říct už teď – dokáže. O zajímavé zážitky ale během testování nebyla nouze.

e-Golf přijíždí

Volkswagen e-Golf je přitažlivý možná právě proto, že je to prostě Golf. Se všemi ctnostmi i nectnostmi. Nikdo se vám nebude posmívat, že řídíte létající talíř a pokud neradi vyčníváte, tak jste tu na správné adrese. Proti běžnému Golfu si ostražitý pozorovatel všimne určitě absence výfuku a chladicích otvorů v masce. Informovanému čtenáři neuniknou ani úsporné 16palcové pneumatiky s nízkým odporem a téměř plné, aerodynamiku vylepšující disky. Jinak je vše při starém jako v klasickém německém etalonu. Prostor pro cestující naprosto odpovídá parametrům nižší střední třídy a dokonce jsem se i 186 cm vysoký já coby spolujezdec bez problémů posadil za sebe jako řidiče. Kufr by pravda mohl být větší než 341 l – na týdenní dovolenou do Chorvatska doporučuji přibalit rakev na střechu, na víkend k babičce ale e-Golf poslouží s přehledem. Do zavazadlového prostoru se vejde velký cestovní kufr pro 3 lidi a ještě pár dalších tašek. Ostatně, stejně jako třeba do konkurenčního elektromobilu Nissan Leaf (test).

Teď však k největším odlišnostem. Ačkoli zapůjčený vůz nepatřil co se výbavy týče mezi špičku (přeci jen se jedná o auto z půjčovny), nezapomněl výrobce na u elektromobilu povinná úsporná LED světla vepředu. Těm bohužel chybělo dnes už standardní automatické rozsvěcení, stejně tak přijdou v základní výbavě zkrátka příznivci jakékoli jiné automatizace, která se netýká pohonného ústrojí. A tak v autě za bezmála 900 000Kč, u kterého nechybí parkovací senzory a systém upozorňující na únovu řidiče, schází třeba senzor automatických stěračů. Naopak zcela autonomně se vůz chová v nastavování klimatizace: pokaždé se totiž spouštěla s nastavenými 22 stupni a automatickým vyrovnáváním teploty. Pokud chcete cokoli jiného a vyjádříte to například v nastavení při opuštění vozidla, musíte si to po nastartování nastavit celé znovu – nebo jsem minimálně za celou dobu nepřišel na to, jak to změnit.

Od standardního strohého koncernového interiéru odlišuje e-Golf zejména modré prošívání na sedadlech, volantu a řadicí páce které u Volkswagenu symbolizuje důraz na ekologii. Pokud by si řidič nestihl všimnout, že otáčkoměr nahradil ukazatel aktuálního odběru energie, dost možná by e-Golf i zevnitř považoval za běžný vůz se spalovacím motorem. Kromě této nejnápadnější změny si majitel klasického vozu povšimne změny, který se odehrála v oblasti řadicí páky. Volič vypadá sice obdobně, jako páka řazení automatické převodovky, místo režimu S, ale disponuje volbou s označením B, která maximalizuje rekuperaci – tedy drobné přidobíjení akumulátorů o slušné kapacitě 24,2 kWh.

e-Golf jezdí

Ty největší zážitky však přijdou až s nastartováním… Tedy nastartováním… otočením klíčku, píputím a rozjetím se. Jako každý elektromobil, e-Golf zkrátka není slyšet – nespouští se žádný motor a jízdní systém samozřejmě neobsahuje nic, co by se dalo označit termínem zapalování. Auto spíš zapnete. Dosti paradoxně ale ticho v kabině není tím hlavním a určujícím dojem, který z jízdy získáte. Když se přidá hluk z odvalujících se pneumatik a svištění vzduchu kolem karoserie, popřípadě samozřejmě puštěné rádio, není dojem proti modernímu autu s tichým nízkoobjemovým zážehovým motorem až tolik odlišný. To vše tedy v městském provozu.

Jakmile však s e-Golfem vyjedete na dálnici (jakkoli si v následujícím textu ukážeme, že byste to moc činit neměli), situace se mění. I ve 130 km/h vládne v kabině naprosté ticho a zejména audionadšenci si konečně za jízdy poslechnou své oblíbené nahrávky se všemi detaily. Tento dojem však tak trochu kazí implicitní nastavení audiosystému. Ten disponuje automatickou regulací hlasitostí v závislosti na rychlosti. Tato funkce je ovšem evidentně bez jakýchkoli změn převzata z klasických golfů, a počítá proto s hlukem spalovacích motorů, nikoli s nepřetržitým tichem elektromobilu. Nedivte se proto, když na vás rádio znenadání začne křičet a budete muset zasáhnout manuálně. Unifikace je evidentně v rámci koncernu jasným imperativem za každou cenu.

Pokud by řidič nemusel myslet na dobíjení, a mohl by elektromobil řídit jako klasický vůz, byla by jízda s e-Golfem neobyčejná zábava. Snad jediné, co by mohl i sportovně naladěný řidič německému elektromobilu vytýkat, je o nějaké dva metráky vyšší hmotnost oproti jeho klasickým benzinovým sourozencům. To se projevuje zejména při přejezdu nerovností nebo vjetí do výmolu, kde e-Golf zkrátka tvrději narazí. Možná i proto se ve Wolfsburgu rozhodli řízení oproti spalovacím sourozencům trochu přeposilovat.

To vše ale vyváží vyšší jízdní stabilita, a hlavně devizy vycházející ze samotného systému pohonu. Na semaforech natřete naprosto každému, jste schopni kdykoli bezpečně předjet bez toho, abyste museli složitě předpokládat, jakou rychlostí se vám v tom bude snažit vozidlo jedoucí v pravém pruhu zabránit a hezky se zvyká i na vyjíždění kopců bez ztráty rychlosti nebo omezování jízdního komfortu.

To vše ale samozřejmě platí pro případ, že jezdíte v normálním jízdním režimu. E-Golf ovšem disponuje ještě dalšími dvěma, které omezují jeho hlad po energii. První stupeň Eco vypne klimatizaci, druhý je ještě radikálnější a připraví posádku o plynulou regulaci teploty. Co je však důležitější, je fakt, že každý z těchto úsporných režimů připraví Golfa o pěkných pár desítek koní z výkonu. Je tedy potřeba se rozloučit s akcelerací z 0 na 100 pod deset sekund, kterou jinak e-Golf s přehledem zvládá. V režimu největší úspory se výkon vozu smrskne na velmi skrovných 40 kW, tedy hodnotu, kterou disponoval v roce 1988 Škoda Favorit. Na bezmála dvakrát těžší Golf je to však hodnota zcel nedostačující a postačí toliko k městskému provozu.

O bezpečném předjíždění rázem nemůže být ani řeč. Svou charakteristikou skutečně připomíná klasický zážehový nepřeplňovaný motor, ovšem bez výkonové špičky ve vyšších otáčkách. Co je ale nejdůležitější: v tomto režimu získá auto nějakých 20 km potenciálního dojezdu, což je, jak si za chvilku ukážeme, u elektromobilu naprosto kruciální atribut. Oproti tomu první Eco režim nemá ani cenu zapínat. Teoreticky je tím možné ušetřit jen pár kilometrů. Naštěstí ani výrazné omezení dynamiky provozu není znát.

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, e-Golf přijíždí,e-Golf jezdí
» 2. Žijeme s e-Golfem, závěr

ČLÁNKY:, , ,

Diskuze

avatar
1 Comment threads
0 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
1 Comment authors
e-LUKY Recent comment authors
  Subscribe  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
e-LUKY
e-LUKY

No možná by bylo dobré říct, ne že to e-golf nemá ale nemělo to testované auto. Já například automatické rozsvěcování světel mám, i automatický stěrač, nestartuji klíčkem ale tlačítkem, mám automatické parkování, temponat, automatickou klimatizaci a to mám stejného jak testovaný 4 roky starý. Rozdíl mezi spalovákem ve městě je a to, že není slyšet výfuk. Většinou jezdím na režim EKO a to i na dálnici, maximální rychlost v tomto režimu 120km/h je plně dostačující a pokud potřebuji předjet vyšší rychlostí není problém sešlápnout plynový pedál k podlaze a auto vystřelí jako v režimu normál i bez přepínání. Pokud potřebuji… Číst vice »

7 elektromobilů "známých značek" s dojezdem 400+ km

7 elektromobilů „známých značek“ s dojezdem 400+ km

DNES  |  Luboš Srb  |  4 komentáře

Elektromobily dělají obrovské pokroky a nejde přitom jen o Teslu, která před lety spustila vlnu nové elektrizující éry. I…

Škoda Auto otevřela v Mladé Boleslavi rychlonabíjecí stanici

Škoda Auto otevřela v Mladé Boleslavi rychlonabíjecí stanici

DNES  |  Luboš Srb  |  2 komentáře

Město Mladá Boleslav, sídlo společnosti Škoda Auto, se s podporou české automobilky a energetické společnosti Ško Energo připravuje na…

Volkswagen chce prodat 10 milionů elektroaut nové generace

Volkswagen chce prodat 10 milionů elektroaut nové generace

DNES  |  Jakub Mokříš  |  diskuze (0)

Ve Volkswagenu se pustili do vývoje čistě elektrických vozů s vervou. Však mají také nemalé cíle. Důkaz toho, že…

Mobilní zobrazení