Elektromobil už dávno není jen pro ekologicky smýšlející lidi a u Japonců to platí dvojnásob. S nejnovějším modelem Nissan Leaf pro rok 2016 zažijete rychlou, pohodlnou, bezpečnou i celkem zábavnou jízdu po městě a v některých případech s ním můžete vyjet klidně i dál.
Nejnovější elektromobil Nissan Leaf (2016) ve vybavenější konfiguraci se 30 kWh baterií slibuje podle NEDC měření dojezd až 250 km na jedno nabití – tedy vzdálenost, která bude ve většině případů většině lidem při každodenním dojíždění do práce nebo jinam maximálně stačit. Ovšem jak už to tak bývá, počítejte prakticky raději s mnohem kratším dojezdem. Nejen na to jsme se v našem testu zaměřili.
Konstrukce | 4,445 x 1,770 x 1,550 m, 1570 kg |
---|---|
Pohon | elektrický, 80 kW (109 koní), z 0 na 100 za 11,5 s, max 144 km/hod |
Spotřeba | kolem 15 kWh/100 km |
Baterie | 30 kWh, konektory: CHAdeMO/Menekes, doba nabíjení: až 15 hod (230V), rychlonabíjení: za 30 min na 80 % |
Dojezd | uváděných až 250 km, prakticky cca 100-200 km |
Technologie | systém NissanConnect EV, parkovací panoramatický kamerový systém, vyhřívaný volant, audiosystém BOSE se 7 reproduktory, solární články v zadním spoileru, a další (dle výbavy) |
Cena a dostupnost | 730 – 960 tis. Kč, 2016 |
Nissan Leaf je auto, které na ulici zaručeně poznáte nebo minimálně nepřehlédnete. Neobvyklé křivky s například charakteristicky vystouplými čelními světlomety mají nejen nalákat oči kolemjdoucích – což se během našeho testování povedlo, ale také samozřejmě snížit spotřebu díky nízkému aerodynamickému koeficientu 0,29.
Interiér elektromobilu je na hatchback překvapivě prostorný a pohodlný, ať už sedíte na kterémkoliv z pěti míst. Baterie jsou umístěné nad podvozkem, tak zbytečně neubírají místo ani v kufru. Elektromotor najdeme v přední části, stejně jako systém pro nabíjení, který je tak jednoduše přístupný – stačí jen zaparkovat “čumákem” k nabíjecí stanici.
O výkon se stará elektromotor s 80 kW (109 koní) a točivým momentem 254 Nm. Vzhledem k vyšší hmotnosti počítejte, že na dálnici auto nebude na dnešní poměry tak živé – mluví za to už zrychlení z 0 na 100 km/hod na 11,5 s, či max. rychlost 144 km/hod. Pokud ale zůstanete ve městě, bude situace přesně opačná. Akcelerace z 0 na 60 km/hod může být přímo ďábelská.
Stejně tak u Nissanu Leaf platí, že je elektromobil docela tichý (neslyšíte žádný hlučný spalovací motor), ovšem oproti jiným elektromobilům můžete slyšet o něco více charakteristické „bzučení“ elektrického pohonu.
S Leafem můžete jezdit na klasický nebo eco režim, který o něco sníží dostupný výkon elektromotoru a auto je pak logicky podstatně línější. Díky tomu se dá o něco zvýšit dojezd, ale je to spíše pro úplné začátečníky, kteří neznají pravidla pro dosažení co nejnižší spotřeby. Zkušenější klidně mohou jezdit na klasický režim a dosáhnout stejné nebo paradoxně i lepší spotřeby.
Když už jde o spotřebu, je to alfa a omega dojezdu. V našem testu jsme se přesvědčili, že po městě se dá s Nissanem Leaf ujet při obvyklé jízdě (tedy nijak agresivní, ani maximálně ekologické) se spotřebou kolem 15 kWh/100 km klidně 170-180 km na jedno nabití. Někteří uvádějí, že ujedou i téměř 200 km na jedno nabití, ale záleží na jízdním stylu a také na krajině (převýšení) nebo dopravní situaci a dalších aspektech.
Pokud jsme vyjeli mimo město, už při nájezdu na dálnici výrazně vzrostla spotřeba a dojezd se začal rychle krátit. Na plně nabitou baterii pak ujedete při šetrné jízdě kolem 150-160 km, ale pokud nebudete auto šetřit, věřte, že bude i 130-140 km vzdáleným cílem. S elektromobily je proto lepší jezdit buďto kratší vzdálenosti, nebo případně delší trasy s rychlostí pod 90 km/hod. A také se úplně nespoléhat na ukazatel dojezdové vzdálenosti, který nedokáže počítat s terénem a dalšími aspekty.
Síť nabíjecích stanic stále není v ČR ani zdaleka ideální. Nejlepším řešením je samozřejmě nabíjení doma (pokud máte tu možnost) a dokoupení rychlejší nabíječky, se kterou plně nabijete Nissan Leaf za několik hodin. Se speciálním rychlonabíjením přes CHAdeMO pak můžete nabít baterii z 0 na 80 % kapacity za pouhých 30 min. Ovšem pokud budete nabíjet přes Menekes s dodávaným kabelem (přes který protéká jen 8-10A) z obyčejné zásuvky (230V), pak si budete muset počkat až 15 hod. Určitě si tedy k elektromobilu pořiďte rychlonabíjecí kabel, na dobíjecích stanicích se vám vyplatí.
Pokud jde o nabíjecí stanice, nejdále je Praha a blízké okolí. Vyzkoušeli jsme dobíjení na stanicích od společností PRE, ČEZ, E.ON a přímo Nissanu. Pokud budete cestovat mezi městy, určitě si nejdříve předem zjistěte, zda na trase narazíte na funkční nabíječky. Bohužel nedostatek nabíjecích stanic je stále v České republice největší problém, který brání v rozšíření elektromobilů.
Stranou by určitě neměla zůstat ani pokročilá výbava, se kterou se může Nissan Leaf pochlubit. Samozřejmě u některých prvků záleží na konfiguraci, ale získat můžete například vyhřívaný volant, vylepšený systém NissanConnect EV pro vzdálenou správu vozidla přes smartphone (např. vzdálené vyhřívání), parkovací panoramatický kamerový systém (velmi praktický), audiosystém BOSE se 7 reproduktory, solární články v zadním spoileru a další. Pokud jde o navigaci, funguje v češtině, ale v některých případech není úplně intuitivní a je potřeba si nejdříve zvyknout, co hlasovými povely přesně myslí (pochopíte z mapy).
Nissan je na poli elektrických vozů již zavedeným a úspěšným hráčem, k čemuž pomáhá zejména příznivější cenová politika než u jiných automobilek, nebo některé zkušenosti získané z předchozích generací elektrických aut. I díky tomu se stal Leaf nejprodávanějším elektromobilem v Evropě hned několikrát po sobě. A právem.
Nissan Leaf můžeme označit za ideální auto do města – zejména do Prahy, kde je plno nabíjecích stanic, ale praktičtější je nabíjet doma před domem např. přes noc. Je zábavné a praktické. Na jízdu mimo město není úplně stavěné a je potřeba s tím počítat.
Za zapůjčení elektromobilu děkujeme autorizovanému dealerovi Autobond Group a.s., u kterého si můžete tento vůz zakoupit nebo se objednat na zkušební jízdu.
Elektromobil už dávno není jen pro ekologicky smýšlející lidi a u Japonců to platí dvojnásob. S nejnovějším modelem Nissan Leaf pro rok 2016 zažijete rychlou, pohodlnou, bezpečnou i celkem zábavnou jízdu po městě a v některých případech s ním můžete vyjet klidně i dál.
Nejnovější elektromobil Nissan Leaf (2016) ve vybavenější konfiguraci se 30 kWh baterií slibuje podle NEDC měření dojezd až 250 km na jedno nabití – tedy vzdálenost, která bude ve většině případů většině lidem při každodenním dojíždění do práce nebo jinam maximálně stačit. Ovšem jak už to tak bývá, počítejte prakticky raději s mnohem kratším dojezdem. Nejen na to jsme se v našem testu zaměřili.
Konstrukce | 4,445 x 1,770 x 1,550 m, 1570 kg |
---|---|
Pohon | elektrický, 80 kW (109 koní), z 0 na 100 za 11,5 s, max 144 km/hod |
Spotřeba | kolem 15 kWh/100 km |
Baterie | 30 kWh, konektory: CHAdeMO/Menekes, doba nabíjení: až 15 hod (230V), rychlonabíjení: za 30 min na 80 % |
Dojezd | uváděných až 250 km, prakticky cca 100-200 km |
Technologie | systém NissanConnect EV, parkovací panoramatický kamerový systém, vyhřívaný volant, audiosystém BOSE se 7 reproduktory, solární články v zadním spoileru, a další (dle výbavy) |
Cena a dostupnost | 730 – 960 tis. Kč, 2016 |
Nissan Leaf je auto, které na ulici zaručeně poznáte nebo minimálně nepřehlédnete. Neobvyklé křivky s například charakteristicky vystouplými čelními světlomety mají nejen nalákat oči kolemjdoucích – což se během našeho testování povedlo, ale také samozřejmě snížit spotřebu díky nízkému aerodynamickému koeficientu 0,29.
Interiér elektromobilu je na hatchback překvapivě prostorný a pohodlný, ať už sedíte na kterémkoliv z pěti míst. Baterie jsou umístěné nad podvozkem, tak zbytečně neubírají místo ani v kufru. Elektromotor najdeme v přední části, stejně jako systém pro nabíjení, který je tak jednoduše přístupný – stačí jen zaparkovat “čumákem” k nabíjecí stanici.
O výkon se stará elektromotor s 80 kW (109 koní) a točivým momentem 254 Nm. Vzhledem k vyšší hmotnosti počítejte, že na dálnici auto nebude na dnešní poměry tak živé – mluví za to už zrychlení z 0 na 100 km/hod na 11,5 s, či max. rychlost 144 km/hod. Pokud ale zůstanete ve městě, bude situace přesně opačná. Akcelerace z 0 na 60 km/hod může být přímo ďábelská.
Stejně tak u Nissanu Leaf platí, že je elektromobil docela tichý (neslyšíte žádný hlučný spalovací motor), ovšem oproti jiným elektromobilům můžete slyšet o něco více charakteristické „bzučení“ elektrického pohonu.
S Leafem můžete jezdit na klasický nebo eco režim, který o něco sníží dostupný výkon elektromotoru a auto je pak logicky podstatně línější. Díky tomu se dá o něco zvýšit dojezd, ale je to spíše pro úplné začátečníky, kteří neznají pravidla pro dosažení co nejnižší spotřeby. Zkušenější klidně mohou jezdit na klasický režim a dosáhnout stejné nebo paradoxně i lepší spotřeby.
Když už jde o spotřebu, je to alfa a omega dojezdu. V našem testu jsme se přesvědčili, že po městě se dá s Nissanem Leaf ujet při obvyklé jízdě (tedy nijak agresivní, ani maximálně ekologické) se spotřebou kolem 15 kWh/100 km klidně 170-180 km na jedno nabití. Někteří uvádějí, že ujedou i téměř 200 km na jedno nabití, ale záleží na jízdním stylu a také na krajině (převýšení) nebo dopravní situaci a dalších aspektech.
Pokud jsme vyjeli mimo město, už při nájezdu na dálnici výrazně vzrostla spotřeba a dojezd se začal rychle krátit. Na plně nabitou baterii pak ujedete při šetrné jízdě kolem 150-160 km, ale pokud nebudete auto šetřit, věřte, že bude i 130-140 km vzdáleným cílem. S elektromobily je proto lepší jezdit buďto kratší vzdálenosti, nebo případně delší trasy s rychlostí pod 90 km/hod. A také se úplně nespoléhat na ukazatel dojezdové vzdálenosti, který nedokáže počítat s terénem a dalšími aspekty.
Síť nabíjecích stanic stále není v ČR ani zdaleka ideální. Nejlepším řešením je samozřejmě nabíjení doma (pokud máte tu možnost) a dokoupení rychlejší nabíječky, se kterou plně nabijete Nissan Leaf za několik hodin. Se speciálním rychlonabíjením přes CHAdeMO pak můžete nabít baterii z 0 na 80 % kapacity za pouhých 30 min. Ovšem pokud budete nabíjet přes Menekes s dodávaným kabelem (přes který protéká jen 8-10A) z obyčejné zásuvky (230V), pak si budete muset počkat až 15 hod. Určitě si tedy k elektromobilu pořiďte rychlonabíjecí kabel, na dobíjecích stanicích se vám vyplatí.
Pokud jde o nabíjecí stanice, nejdále je Praha a blízké okolí. Vyzkoušeli jsme dobíjení na stanicích od společností PRE, ČEZ, E.ON a přímo Nissanu. Pokud budete cestovat mezi městy, určitě si nejdříve předem zjistěte, zda na trase narazíte na funkční nabíječky. Bohužel nedostatek nabíjecích stanic je stále v České republice největší problém, který brání v rozšíření elektromobilů.
Stranou by určitě neměla zůstat ani pokročilá výbava, se kterou se může Nissan Leaf pochlubit. Samozřejmě u některých prvků záleží na konfiguraci, ale získat můžete například vyhřívaný volant, vylepšený systém NissanConnect EV pro vzdálenou správu vozidla přes smartphone (např. vzdálené vyhřívání), parkovací panoramatický kamerový systém (velmi praktický), audiosystém BOSE se 7 reproduktory, solární články v zadním spoileru a další. Pokud jde o navigaci, funguje v češtině, ale v některých případech není úplně intuitivní a je potřeba si nejdříve zvyknout, co hlasovými povely přesně myslí (pochopíte z mapy).
Nissan je na poli elektrických vozů již zavedeným a úspěšným hráčem, k čemuž pomáhá zejména příznivější cenová politika než u jiných automobilek, nebo některé zkušenosti získané z předchozích generací elektrických aut. I díky tomu se stal Leaf nejprodávanějším elektromobilem v Evropě hned několikrát po sobě. A právem.
Nissan Leaf můžeme označit za ideální auto do města – zejména do Prahy, kde je plno nabíjecích stanic, ale praktičtější je nabíjet doma před domem např. přes noc. Je zábavné a praktické. Na jízdu mimo město není úplně stavěné a je potřeba s tím počítat.
Za zapůjčení elektromobilu děkujeme autorizovanému dealerovi Autobond Group a.s., u kterého si můžete tento vůz zakoupit nebo se objednat na zkušební jízdu.