Je to už 7 let, kdy přišla první generace malého městského elektromobilu BMW i3. Jasně, na první pohled vypadá pořád stejně, ale pod kapotou došlo během několika postupných vylepšení k velkým změnám, především jde o lepší baterie a delší dojezd. A tak se z elektroauta do města stalo auto, se kterým se v pohodě můžete vydat i na delší cesty napříč celou republikou.
TIP: Test BMW i3s 120Ah (42kWh): konečně dospělý elektromobil?
Pro někoho stylové, pro jiného ošklivé. Už samotný design BMW i3 tak trochu předpověděl, že elektromobily se z různých důvodů nebudou líbit všem. Byl to nadčasový model, legenda. Pokud jste tenkrát chtěli pořídit opravdu kvalitní elektromobil, měli jste na výběr asi tak Teslu Model S, Nissan Leaf, nebo BMW i3. To sice tehdy disponovalo pouze 22kWh baterií, se kterou jste ujeli jen něco přes 100 km, nicméně po technické a funkční stránce šlo o nadčasový automobil. Který se postupně vyvinul až do současné generace, kterou můžete koupit v roce 2020.
Elektromobil od BMW by měl letos nebo v příštím roce dostat ještě poslední vylepšenou generaci, vyráběnou v dalších třech letech, což by znamenalo celkem 11 let výroby, místo obvyklých sedmi. A aby také ne, když se modelu i3 prodalo již téměř 200 000 kusů a samotný šéf automobilky uvedl, že se již vývoj zaplatil a na každém prodaném kusu výrobce vydělává. BMW i3 je zkrátka elektromobil, který byl při vzniku současné elektromobility a ukázal nový směr vývoje. Jak si stojí v dnešní konkurenci? Má stále co nabídnout? To se dozvíte v dnešním testu.
I přes své poměrně malé proporce i3 mezi ostatními auty stále vyčnívá. Designem. Ale vše začalo již u karoserie, která je zcela nové architektury a využívat výhod, kdy auto bylo od základů postavené jako čistokrevný elektromobil. Battery-pack tak najdeme v podlaze, čumák auta je výrazně kratší a zkosený, navíc přináší přední zavazadlový prostor, nebo v interiéru pak zmizel středový panel, protože elektromobily zkrátka nemají klasickou řadicí páku. To jsou všechno výhody, které teprve přinášejí konkurenční elektromobily nové generace, ne však každý nový model. U BMW cením, že šlo přímou cestou vstříc elektromobilitě.
Za mě ale ani po delší době stále nedokážu specifickému designu BMW i3 především kvůli zvláštní masce přijít na chuť. Stejně tak mě už párkrát potrápily nezvykle otevíratelné zadní dveře bez sloupku, které jsou možná trochu výhodnější pro menší děti, které se přepravují na zadních sedadlech, na druhou stranu nutnost otevřít nejprve dveře přední a ještě dávat na ulici pozor před projíždějícím autem, kdy musíte přivřít obě dveře naráz, vytváří zbytečné složitosti. Přední kufr přidává zavazadlový prostor, nicméně kufr je dostatečný tak pro bezdětný pár. Některé věci je tedy lepší dělat tradičně a neexperimentovat.
U BMW je však hrozně moc vidět, že se chce zalíbit nejen milovníkům technologií a futurismu, ale především všem těm ekologicky smýšlejícím lidem. Velká část interiéru a součástek je vyrobena například z ekologických či recyklovaných věcí. V případě vnitřního dřevěného obložení je to nádhera, ale když se podíváte na všechen ten interiér, jak působí alespoň tedy na mě a na pár dalších lidí z mého okolí méně hodnotně a při vyšší rychlosti zjistíte, že odhlučnění mohlo být mnohem lepší, možná si také řeknete, že zde zdravý rozum nezvítězil. Třeba i jako skleněné elektricky ovládané střešní okno, když přitom chybí elektronicky ovládáné sedačky.
Pokud bych měl u BMW i3 něco pořádně vyzvihnout, pak jsou to moderní technologie, se kterými si skvěle rozumí. Přes mobilní aplikaci BMW ConnectedDrive můžete na dálku kontrolovat různé věci v autě přes svůj smartphone, což se hodí například pro kontrolování dojezdu a stavu nabíjení na nabíječce, nebo třeba pro předvytopení či předvyklimatizování auta. Můžete také sledovat své skóre jak moc úsporně jezdíte a sledovat další statistiky. Jde o jednu z nejlepších aplikací, jakou jsem u všech testovaných elektromobilů viděl a vyzkoušel.
Pokud jde o technologie, tak samozřejmostí je dnes bezklíčové odemykání dveří, kdy se stačí k autu jen přiblížit s klíčky v kapse a vzít za kliku. V kabině pak chválím moderní bezdrátové Apple CarPlay pro velmi snadné připojení smartphonu s autem, kdy můžete na velkou středovou obrazovku jednoduše doslova dostat prostředí svého telefonu včetně některých aplikací, které tento režim podporují. Takže pokud například používáte Apple Music, můžete si jednoduše streamovat celou svou knihovnu do auta, používat Google Mapy včetně aktualit o provozu, či hlasovou asistentku Siri, akorát ne v češtině.
Zde je ovšem tak trochu škoda, že BMW i3 nemá dotykovou obrazovku a vše musíte ovládat pomocí otočného voliče s tlačítky. To je sice během jízdy možná bezpečnější, protože jsou ovládací prvky v dosahu pravé ruky na středovém sloupku a navíc se to dá dělat i poslepu, na druhou stranu pokud chcete jen něco na displeji přepnout a stačilo by se krátce dotknout namísto několikrát otočeného voliče a tlačítka, tak je ovládání od BMW zbytečně složité. Při jízdě mi pak zase chyběl Head-Up displej, který je přitom dnes už součástí některých aut v mnohem nižší cenové relaci. Ale i přesto hodnotím technologickou výbavu u i3 jako stále moderní a vyhovující.
Nejnovější generace i3 přináší opět baterii s větší kapacitou a tedy i delším dojezdem. Tentokrát je to již 42,2 kWh, což postačí zhruba na dvakrát tak dlouhé trasy, co první generace. Výrobce sice ve svém konfigurátoru zákazníkům uvádí dojezd až 359 km, nicméně realita je v kombinovaném provozu spíše někde o stovku kilometrů méně. Konkrétně jsem s testovaným modelem dosahoval během jízdy s topením na 23 stupňů Celsia ve venkovních asi desetistupňových teplotách krásné spotřeby kolem 15 kWh/100 km, když jsem jel úsporně s ECO režimem, ovšem v rámci jízdního provozu a nijak defenzivně. Stejnou zhruba 80km trasu jsem následně zopakoval v režimu hlava nehlava a spotřeba vzrostla jen na 18 kWh/100 km. Pouze při kratších trasách a v nižších teplotách včetně pomoci tepelného čerpadla jsem přelezl hranici 20 kWh/100 km, někdy jsem měl zase spotřebu něco přes 10 kWh/100 km.
Se spotřebou jsem tedy byl spokojen. Stejně tak i s výkonem, kdy elektromotor s výkonem 170 koní a točivým momentem 250 Nm pohání zadní nápravu, což postačí na zrychlení na stovku za něco málo přes 7 sekund. Ale ve městě to vždy znamená okamžitou akceleraci, dokonalé ticho v kabině, a obecně skvělé jízdní vlastnosti, včetně třeba i intenzivní rekuperace, která často znamená, že nemusíte vůbec používat pedál brzdy. Ve městě. Pak se dostanete na dálnici, kde zrychlíte na 130 km/hod, jenže podstatně se zvýší hluk v kabině, zhorší se stabilita auta (ať už kvůli úzkým nízkospotřebovým pneumatikám, či samotnému tvaru vajíčka) a akcelerace je kolikrát již poměrně slabá. A co naplat, že pokaždé, když nasednete do auta, tak se vám automaticky aktivuje režim Comfort, ačkoliv byste rádi jezdili na ECO. Na delší trasy to tedy je, ale není to úplná procházka růžovým sadem.
Pokud jde o nabíjení, z klasické zásuvky dobijete elektromobil BMW i3 prakticky přes noc, ale pokud využijete Wallbox, zabere to jen pár hodin. Můžete využít výkon až 11 kW. Nemluvě o rychlonabíječkách, se kterými stačí díky maximálnímu podporovanému výkonu až 50 kW jen něco přes hodinu a můžete tak zdolávat klidně delší trasy napříč celou republikou.
BMW i3 se ani v roce 2020 neztratí. Ano, je to dost specifické auto, které si nepořídí každý druhý, ale ten, kdo se do něj z nějakého důvodu zamiluje a pořídí si jej, opravdu nebude litovat.
Abych to jednoduše shrnul, tak bavorská automobilka patří mezi průkopníky na poli elektromobility, z čehož plynou největší výhody modelu i3 – jsou to přednosti plynoucí z konstrukce čistokrevného elektromobilu, dále rozsáhlé využití moderních technologií a především pak možnosti spárování s mobilem, či dlouhý dojezd a skvělá spotřeba. Ano, i3 má i spoustu nevýhod, které někomu mohou nebo nemusí vadit, v tomto testu jsem se snažil poukázat opravdu na vše, co mě napadlo. Ono ve finále stejně bude nejvíce rozhodujícím faktorem pořizovací cena, kde BMW seženete v základní výbavě za něco málo přes milion korun a postupně se ve výbavě vyšplháte klidně až na 1,5 milionu. Je to hodně nebo málo? To už záleží na vás. Dnešní elektromobily stále stojí kolem milionu, některé se slabší výbavou i méně, jiné zase naopak ještě více. A u značky BWM asi nelze čekat, že půjde s cenou níže.
Je to už 7 let, kdy přišla první generace malého městského elektromobilu BMW i3. Jasně, na první pohled vypadá pořád stejně, ale pod kapotou došlo během několika postupných vylepšení k velkým změnám, především jde o lepší baterie a delší dojezd. A tak se z elektroauta do města stalo auto, se kterým se v pohodě můžete vydat i na delší cesty napříč celou republikou.
TIP: Test BMW i3s 120Ah (42kWh): konečně dospělý elektromobil?
Pro někoho stylové, pro jiného ošklivé. Už samotný design BMW i3 tak trochu předpověděl, že elektromobily se z různých důvodů nebudou líbit všem. Byl to nadčasový model, legenda. Pokud jste tenkrát chtěli pořídit opravdu kvalitní elektromobil, měli jste na výběr asi tak Teslu Model S, Nissan Leaf, nebo BMW i3. To sice tehdy disponovalo pouze 22kWh baterií, se kterou jste ujeli jen něco přes 100 km, nicméně po technické a funkční stránce šlo o nadčasový automobil. Který se postupně vyvinul až do současné generace, kterou můžete koupit v roce 2020.
Elektromobil od BMW by měl letos nebo v příštím roce dostat ještě poslední vylepšenou generaci, vyráběnou v dalších třech letech, což by znamenalo celkem 11 let výroby, místo obvyklých sedmi. A aby také ne, když se modelu i3 prodalo již téměř 200 000 kusů a samotný šéf automobilky uvedl, že se již vývoj zaplatil a na každém prodaném kusu výrobce vydělává. BMW i3 je zkrátka elektromobil, který byl při vzniku současné elektromobility a ukázal nový směr vývoje. Jak si stojí v dnešní konkurenci? Má stále co nabídnout? To se dozvíte v dnešním testu.
I přes své poměrně malé proporce i3 mezi ostatními auty stále vyčnívá. Designem. Ale vše začalo již u karoserie, která je zcela nové architektury a využívat výhod, kdy auto bylo od základů postavené jako čistokrevný elektromobil. Battery-pack tak najdeme v podlaze, čumák auta je výrazně kratší a zkosený, navíc přináší přední zavazadlový prostor, nebo v interiéru pak zmizel středový panel, protože elektromobily zkrátka nemají klasickou řadicí páku. To jsou všechno výhody, které teprve přinášejí konkurenční elektromobily nové generace, ne však každý nový model. U BMW cením, že šlo přímou cestou vstříc elektromobilitě.
Za mě ale ani po delší době stále nedokážu specifickému designu BMW i3 především kvůli zvláštní masce přijít na chuť. Stejně tak mě už párkrát potrápily nezvykle otevíratelné zadní dveře bez sloupku, které jsou možná trochu výhodnější pro menší děti, které se přepravují na zadních sedadlech, na druhou stranu nutnost otevřít nejprve dveře přední a ještě dávat na ulici pozor před projíždějícím autem, kdy musíte přivřít obě dveře naráz, vytváří zbytečné složitosti. Přední kufr přidává zavazadlový prostor, nicméně kufr je dostatečný tak pro bezdětný pár. Některé věci je tedy lepší dělat tradičně a neexperimentovat.
U BMW je však hrozně moc vidět, že se chce zalíbit nejen milovníkům technologií a futurismu, ale především všem těm ekologicky smýšlejícím lidem. Velká část interiéru a součástek je vyrobena například z ekologických či recyklovaných věcí. V případě vnitřního dřevěného obložení je to nádhera, ale když se podíváte na všechen ten interiér, jak působí alespoň tedy na mě a na pár dalších lidí z mého okolí méně hodnotně a při vyšší rychlosti zjistíte, že odhlučnění mohlo být mnohem lepší, možná si také řeknete, že zde zdravý rozum nezvítězil. Třeba i jako skleněné elektricky ovládané střešní okno, když přitom chybí elektronicky ovládáné sedačky.
Pokud bych měl u BMW i3 něco pořádně vyzvihnout, pak jsou to moderní technologie, se kterými si skvěle rozumí. Přes mobilní aplikaci BMW ConnectedDrive můžete na dálku kontrolovat různé věci v autě přes svůj smartphone, což se hodí například pro kontrolování dojezdu a stavu nabíjení na nabíječce, nebo třeba pro předvytopení či předvyklimatizování auta. Můžete také sledovat své skóre jak moc úsporně jezdíte a sledovat další statistiky. Jde o jednu z nejlepších aplikací, jakou jsem u všech testovaných elektromobilů viděl a vyzkoušel.
Pokud jde o technologie, tak samozřejmostí je dnes bezklíčové odemykání dveří, kdy se stačí k autu jen přiblížit s klíčky v kapse a vzít za kliku. V kabině pak chválím moderní bezdrátové Apple CarPlay pro velmi snadné připojení smartphonu s autem, kdy můžete na velkou středovou obrazovku jednoduše doslova dostat prostředí svého telefonu včetně některých aplikací, které tento režim podporují. Takže pokud například používáte Apple Music, můžete si jednoduše streamovat celou svou knihovnu do auta, používat Google Mapy včetně aktualit o provozu, či hlasovou asistentku Siri, akorát ne v češtině.
Zde je ovšem tak trochu škoda, že BMW i3 nemá dotykovou obrazovku a vše musíte ovládat pomocí otočného voliče s tlačítky. To je sice během jízdy možná bezpečnější, protože jsou ovládací prvky v dosahu pravé ruky na středovém sloupku a navíc se to dá dělat i poslepu, na druhou stranu pokud chcete jen něco na displeji přepnout a stačilo by se krátce dotknout namísto několikrát otočeného voliče a tlačítka, tak je ovládání od BMW zbytečně složité. Při jízdě mi pak zase chyběl Head-Up displej, který je přitom dnes už součástí některých aut v mnohem nižší cenové relaci. Ale i přesto hodnotím technologickou výbavu u i3 jako stále moderní a vyhovující.
Nejnovější generace i3 přináší opět baterii s větší kapacitou a tedy i delším dojezdem. Tentokrát je to již 42,2 kWh, což postačí zhruba na dvakrát tak dlouhé trasy, co první generace. Výrobce sice ve svém konfigurátoru zákazníkům uvádí dojezd až 359 km, nicméně realita je v kombinovaném provozu spíše někde o stovku kilometrů méně. Konkrétně jsem s testovaným modelem dosahoval během jízdy s topením na 23 stupňů Celsia ve venkovních asi desetistupňových teplotách krásné spotřeby kolem 15 kWh/100 km, když jsem jel úsporně s ECO režimem, ovšem v rámci jízdního provozu a nijak defenzivně. Stejnou zhruba 80km trasu jsem následně zopakoval v režimu hlava nehlava a spotřeba vzrostla jen na 18 kWh/100 km. Pouze při kratších trasách a v nižších teplotách včetně pomoci tepelného čerpadla jsem přelezl hranici 20 kWh/100 km, někdy jsem měl zase spotřebu něco přes 10 kWh/100 km.
Se spotřebou jsem tedy byl spokojen. Stejně tak i s výkonem, kdy elektromotor s výkonem 170 koní a točivým momentem 250 Nm pohání zadní nápravu, což postačí na zrychlení na stovku za něco málo přes 7 sekund. Ale ve městě to vždy znamená okamžitou akceleraci, dokonalé ticho v kabině, a obecně skvělé jízdní vlastnosti, včetně třeba i intenzivní rekuperace, která často znamená, že nemusíte vůbec používat pedál brzdy. Ve městě. Pak se dostanete na dálnici, kde zrychlíte na 130 km/hod, jenže podstatně se zvýší hluk v kabině, zhorší se stabilita auta (ať už kvůli úzkým nízkospotřebovým pneumatikám, či samotnému tvaru vajíčka) a akcelerace je kolikrát již poměrně slabá. A co naplat, že pokaždé, když nasednete do auta, tak se vám automaticky aktivuje režim Comfort, ačkoliv byste rádi jezdili na ECO. Na delší trasy to tedy je, ale není to úplná procházka růžovým sadem.
Pokud jde o nabíjení, z klasické zásuvky dobijete elektromobil BMW i3 prakticky přes noc, ale pokud využijete Wallbox, zabere to jen pár hodin. Můžete využít výkon až 11 kW. Nemluvě o rychlonabíječkách, se kterými stačí díky maximálnímu podporovanému výkonu až 50 kW jen něco přes hodinu a můžete tak zdolávat klidně delší trasy napříč celou republikou.
BMW i3 se ani v roce 2020 neztratí. Ano, je to dost specifické auto, které si nepořídí každý druhý, ale ten, kdo se do něj z nějakého důvodu zamiluje a pořídí si jej, opravdu nebude litovat.
Abych to jednoduše shrnul, tak bavorská automobilka patří mezi průkopníky na poli elektromobility, z čehož plynou největší výhody modelu i3 – jsou to přednosti plynoucí z konstrukce čistokrevného elektromobilu, dále rozsáhlé využití moderních technologií a především pak možnosti spárování s mobilem, či dlouhý dojezd a skvělá spotřeba. Ano, i3 má i spoustu nevýhod, které někomu mohou nebo nemusí vadit, v tomto testu jsem se snažil poukázat opravdu na vše, co mě napadlo. Ono ve finále stejně bude nejvíce rozhodujícím faktorem pořizovací cena, kde BMW seženete v základní výbavě za něco málo přes milion korun a postupně se ve výbavě vyšplháte klidně až na 1,5 milionu. Je to hodně nebo málo? To už záleží na vás. Dnešní elektromobily stále stojí kolem milionu, některé se slabší výbavou i méně, jiné zase naopak ještě více. A u značky BWM asi nelze čekat, že půjde s cenou níže.