Spočítali jsme, kolik času ušetříte, když na D3 pojedete 150 km/h místo 130 km/h

Jízda 150 km/h na dálnici D3 ušetří necelé tři minuty. Vyplatí se to? Ukážeme vám, co rychlejší tempo opravdu přináší.
Rychlejší jízda, malý rozdíl
Na dálnici D3 mezi Planou nad Lužnicí a Úsilným se rozjela rychlostní revoluce. Řidiči tu už několik týdnů mohou jezdit až 150 km/h. Značky tuto rychlost ale zobrazí pouze za ideálních podmínek, které zahrnují suchou vozovku, dobrou viditelnost, nízký provoz a žádné mimořádné události. Jakmile se situace zhorší, systém se automaticky přepne na nižší limit.
Zvýšený limit se týká úseku dlouhého 47 kilometrů. Pokud jej projedete rychlostí 130 km/h, trvá cesta přibližně 21 minut a 41 sekund. Při jízdě 150 km/h to zabere 18 minut a 48 sekund. Časová úspora je tedy necelé tři minuty. Praktický přínos je tak spíš symbolický.
Pro stát však jde o důležitý test nové infrastruktury. Úsek je vybaven 42 proměnnými značkami a systém automaticky reaguje na změny počasí či dopravní situaci. Investice přes 55 milionů korun má ověřit, zda lze vyšší rychlost na moderních dálnicích zavést bezpečně a bez nárůstu nehodovosti.

Čas proti stresu a spotřebě
Jestli má nebo nemá smysl zvyšovat maximální povolenou rychlost, je nicméně věc jiná. Milovníci rychlé jízdy budou zcela jistě pro. Obecně však nejsou přínosy takové, aby vyvážily nevýhody. Fyzika je neúprosná. Existuje takzvaný paradox rychlé jízdy. Náš mozek jednoduše přeceňuje čas ušetřený při vysokých rychlostech. Rozdíl mezi rychlostmi 130 a 150 km/h ve skutečnosti přináší na 100 kilometrech úsporu pouhých šesti minut.
Tento „zisk“ přitom neospravedlňuje psychickou zátěž, která s rostoucí rychlostí výrazně stoupá. Experti varují, že rychlejší jízda zvyšuje únavu, prodlužuje reakční dobu a zhoršuje pozornost. Navíc brzdná dráha se při rychlosti 150 km/h oproti 130 km/h prodlužuje až o desítky metrů.
Zapomenout bychom neměli ještě na jednu nevýhodu. Zde opět působí fyzika, přesněji řečeno odpor vzduchu. Při razantnějším sešlápnutí plynového pedálu letí spotřeba směrem vzhůru a vůbec nezáleží, jestli ji počítáme v litrech nebo v kilowatthodinách na sto kilometrů. Efekt je stejný. Běžný řidič tak stojí před jednoduchým dilematem: „Skutečně mi to za těch pár minut stojí?“
Zdroj: autorský text / Elektrickevozy.cz
Autor článku

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.
Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.








