Degradují, jako když necháte máslo na slunci. Některé hybridy mají dost špatné baterie

Pavel Škopek
Plug-in hybridní Škoda Octavia iV RS | Zdroj: Škoda Auto
Plug-in hybridní Škoda Octavia iV RS | Zdroj: Škoda Auto

Jak dlouho vydrží baterie plug-in hybridů? Nová studie od ADAC odhalila, že mezi značkami jsou obrovské rozdíly.

Studie ukázala výrazné rozdíly

Plug-in hybridy stojí na půli cesty mezi spalovacím a elektrickým světem. Dokážou jezdit čistě na elektřinu i s pomocí spalovacího motoru, což pro mnoho řidičů představuje ideální kompromis. Pro jiné jsou slepou uličkou, která kombinuje slabiny obou technologií. Každopádně jedno zůstává jisté. Ani hybridům se nevyhýbá otázka stárnutí baterie, která rozhoduje o tom, zda auto zůstane po letech použitelné.

Německý autoklub ADAC ve spolupráci s firmou Aviloo zveřejnil studii, která analyzovala data z více než 28 500 plug-in hybridních vozů a poprvé nabídla detailní pohled na skutečnou degradaci jejich akumulátorů. Ukázalo se, že většina baterií degraduje pomaleji, než se čekalo, ale rozdíly mezi výrobci jsou propastné. Mercedes-Benz si udržel téměř 90 % původní kapacity i po 200 000 kilometrech, zatímco Mitsubishi ztratilo přes čtvrtinu už při polovičním nájezdu.

BMW vykázalo střední tempo degradace, ale s jasným vlivem jízdního stylu. Čím častěji u něj řidiči využívají čistě elektrický režim, tím rychleji baterie ztrácí kapacitu. U značek Volvo a Volkswagen zůstává pokles minimální i při vysokém podílu elektrické jízdy. Ford naopak ztrácí výkon už po několika desítkách tisíc kilometrů, i když kvůli menšímu množství dat nebylo možné vyvodit dlouhodobé závěry.

Plug-in hybridy mají zásuvku pro nabíjení | Zdroj: Luboš Srb
Plug-in hybridy mají zásuvku pro nabíjení | Zdroj: Luboš Srb

O baterii je třeba se starat

Podle ADAC se většina plug-in hybridních baterií chová v rámci očekávání, přesto existují extrémy. Výrazné rozdíly mezi modely způsobuje nejen konstrukce a kapacita baterie, ale také teplota, způsob nabíjení a frekvence používání elektrického režimu. Mercedes tak potvrzuje dlouhodobou stabilitu, zatímco Mitsubishi ukazuje, že časté nabíjení a malé baterie mohou urychlit stárnutí.

Potencionální zájemci o koupi ojetého plug-in hybridu by si proto měli nejen vyžádat kompletní servisní historii a potvrzení o pravidelných údržbách, ale také nechat prověřit aktuální stav baterie, tzv. State of Health (SoH). ADAC doporučuje, aby měla baterie při nájezdu 50 000 km alespoň 92 % původní kapacity, při 100 000 km 88 % a při 200 000 km kolem 80 %. Nižší hodnota může signalizovat nadměrné opotřebení nebo vadné články, což může znamenat nákladnou opravu.

Samotní řidiči plug-in hybridů mohou stejně jako elektromobilisté prodloužit životnost baterie jednoduchými návyky. Stačí baterii nenabíjet trvale na 100 %, nevybíjet ji do nuly, držet se rozmezí 20–80 % kapacity a vyhýbat se častému prudkému zrychlování i brzdění.

Zdroj: ADAC


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články