Jak moc klesá v zimě dojezd elektromobilů? Norové provedli důkladný test

Matouš Vrchota
  • Testu dojezdu a efektivity se zúčastnilo 29 různých elektromobilů
  • Jedny z nejstabilnějších výsledků patří vozům Tesla
  • Průměrný zimní úbytek dojezdu se pohybuje kolem 26 %
Řízení v zimě
Řízení v zimě

Zimní období a nízké teploty znatelně ukrajují z udávaných dojezdů elektrických aut. I když se výrobci snaží a na své webové prezentace přidávají kalkulačky dojezdu za určitých podmínek, reálné hodnoty dojezdu elektromobilů v zimě jednoduše bývají jiné. A vinu nelze dávat pouze vozidlům. Důležitým faktorem je i jízdní styl řidiče. Aby se ovšem daly hodnoty lépe porovnávat, provádí se podrobné testy v nehostinných podmínkách.

Rozsáhlý test dojezdu elektromobilů v zimě

Letošní testy zvládla přímo bravurně Tesla Model S. Vedla si tak výborně, že stanovila nový rekord v dojezdu elektromobilu v silných zimních podmínkách. Test se uskutečnil na testovací trase v Norsku. Vozy projely trasu na sever od Osla přes Hjierkinn a zpět do hlavního města. Letos se ho navíc účastnil rekordní počet odlišných modelů. Celkem v Norsku srovnalo své síly 29 elektrických aut. Venkovní teploty se pohybovaly mezi minus pěti a minus deseti stupni.

Letošní premiant již byl byl zmíněn a naprosto po právu. Model S urazil nejdelší vzdálenost, 530 kilometrů na jedno nabití. To je opouhých 16,4 % méně, než kolik udává výrobce z hodnot metodiky WLTP (634 km). V porovnání s ostatními zúčastněnými elektromobily se jedná o výrazně lepší parametry. Většina z nich kvůli počasí a teplotám přišla od 20 až 30 % z udávaného dojezdu, a to nejsou úplně dobré výsledky.

Tesla Model X, jízda s elektromobilem v zimě
Tesla Model X, jízda s elektromobilem v zimě

Čtěte také: Zima s elektromobilem. Na co si dát největší pozor?


Tesly v zimě dominují

Ani druhé místo nemíří k jinému výrobci. I když Tesla Model X Plaid nedisponuje tak skvělou spotřebou ani dojezdem, ujela vzdálenost 444 kilometrů na jedno nabití. Jde jen o 18% úbytek. O třetí místo v tabulce seřazené podle dojezdu se dělí BMW i4 eDrive 40 a NINE ET7. Ale test poskytl mnohem více údajů. Při seřazení elektromobilů podle nejmenšího úbytku dojezdu oproti proklamovaným hodnotám od výrobce by se pořadí mírně změnilo.

V tomto ohledu si totiž nejlépe vedl Maxus Quniq6 s rozdílem 10,45 %. Místo 354 kilometrů ujel 317. Teprve za něj by se seřadila Tesla Model S s třetím místem pro MG Marvel R. Na opačné straně pořadí bychom našli vozy s rozdílem přesahující 30 %. Najdeme mezi nimi Mercedes EQE 300 (-33,4 %, 409 km z 614 km), Škodu Enyaq Coupe RS (-33,7 %, 338 km z 510 km), Hongqi E-HS9 (-34,8 %, 303 z 465) a Toyotu bZ4X 2WD (-35,8 %, 323 z 503).

Co je důležitější? Faktický dojezd nebo rozdíl kapacity?

Výsledky jsou to zajímavé. U většiny populárních modelů značek Volkswagen, BMW nebo Kia se pak ztráty pohybovaly od hranice 20 % k vyšším jednotkám stejné desítky. Jsou to ale očekávané hodnoty, a proto lze spíše oslavovat vítěze za lepší efektivitu než hanit vozidla na opačné straně žebříčku. Vždyť i Mercedes EQE s jednou z nejvyšších ztrát ujel 409 kilometrů a řadí se mezi vozy s nejdelším dojezdem na svém tachometru.

Kompletní tabulka

WLTP dojezd (km)Reálný dojezd (km)Odchylka
Tesla Model S Standard634530−16.40%
Mercedes EQE 300614409−33.39%
BMW i7 xDrive60595424−28.74%
NINE ET7580434−25.17%
BMW i4 eDrive40565434−23.19%
Tesla Model X Plaid543444−18.23%
Nissan Ariya 2WD533400−24.95%
Volkswagen ID.5 Pro526378−28.14%
Bid Han521406−22.07%
Hongqi E-HS9515389−24.47%
Skoda Enyaq Coupe RS510338−33.73%
Toyota BZ4X 2WD503323−35.79%
Voyage Free501391−21.96%
Hongqi E-HS9465303−34.84%
Kia Niro EV460343−25.43%
Tesla Model Y 2WD455337−25.93%
Hyundai Ioniq 5 4WD454345−24.01%
Mercedes EQB 250452334−26.11%
MG ZS LR440352-20.00%
JAC e-JS4433323−25.40%
BMW iX1428337−21.26%
Renault Megane428318−25.70%
MG 4425338−20.47%
Kia EV6 GT424349−17.69%
BYD Atto 3420311−25.95%
Volkswagen ID Buzz408310−24.02%
MG 5380313−17.63%
MG Marvel R370308−16.76%
Maxus Euniq6354317−10.45%
Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.


Komentáře


Nejnovější články