Zimní období a nízké teploty znatelně ukrajují z udávaných dojezdů elektrických aut. I když se výrobci snaží a na své webové prezentace přidávají kalkulačky dojezdu za určitých podmínek, reálné hodnoty dojezdu elektromobilů v zimě jednoduše bývají jiné. A vinu nelze dávat pouze vozidlům. Důležitým faktorem je i jízdní styl řidiče. Aby se ovšem daly hodnoty lépe porovnávat, provádí se podrobné testy v nehostinných podmínkách.
Letošní testy zvládla přímo bravurně Tesla Model S. Vedla si tak výborně, že stanovila nový rekord v dojezdu elektromobilu v silných zimních podmínkách. Test se uskutečnil na testovací trase v Norsku. Vozy projely trasu na sever od Osla přes Hjierkinn a zpět do hlavního města. Letos se ho navíc účastnil rekordní počet odlišných modelů. Celkem v Norsku srovnalo své síly 29 elektrických aut. Venkovní teploty se pohybovaly mezi minus pěti a minus deseti stupni.
Letošní premiant již byl byl zmíněn a naprosto po právu. Model S urazil nejdelší vzdálenost, 530 kilometrů na jedno nabití. To je opouhých 16,4 % méně, než kolik udává výrobce z hodnot metodiky WLTP (634 km). V porovnání s ostatními zúčastněnými elektromobily se jedná o výrazně lepší parametry. Většina z nich kvůli počasí a teplotám přišla od 20 až 30 % z udávaného dojezdu, a to nejsou úplně dobré výsledky.
Čtěte také: Zima s elektromobilem. Na co si dát největší pozor?
Ani druhé místo nemíří k jinému výrobci. I když Tesla Model X Plaid nedisponuje tak skvělou spotřebou ani dojezdem, ujela vzdálenost 444 kilometrů na jedno nabití. Jde jen o 18% úbytek. O třetí místo v tabulce seřazené podle dojezdu se dělí BMW i4 eDrive 40 a NINE ET7. Ale test poskytl mnohem více údajů. Při seřazení elektromobilů podle nejmenšího úbytku dojezdu oproti proklamovaným hodnotám od výrobce by se pořadí mírně změnilo.
V tomto ohledu si totiž nejlépe vedl Maxus Quniq6 s rozdílem 10,45 %. Místo 354 kilometrů ujel 317. Teprve za něj by se seřadila Tesla Model S s třetím místem pro MG Marvel R. Na opačné straně pořadí bychom našli vozy s rozdílem přesahující 30 %. Najdeme mezi nimi Mercedes EQE 300 (-33,4 %, 409 km z 614 km), Škodu Enyaq Coupe RS (-33,7 %, 338 km z 510 km), Hongqi E-HS9 (-34,8 %, 303 z 465) a Toyotu bZ4X 2WD (-35,8 %, 323 z 503).
Výsledky jsou to zajímavé. U většiny populárních modelů značek Volkswagen, BMW nebo Kia se pak ztráty pohybovaly od hranice 20 % k vyšším jednotkám stejné desítky. Jsou to ale očekávané hodnoty, a proto lze spíše oslavovat vítěze za lepší efektivitu než hanit vozidla na opačné straně žebříčku. Vždyť i Mercedes EQE s jednou z nejvyšších ztrát ujel 409 kilometrů a řadí se mezi vozy s nejdelším dojezdem na svém tachometru.
WLTP dojezd (km) | Reálný dojezd (km) | Odchylka | |
Tesla Model S Standard | 634 | 530 | −16.40% |
Mercedes EQE 300 | 614 | 409 | −33.39% |
BMW i7 xDrive60 | 595 | 424 | −28.74% |
NINE ET7 | 580 | 434 | −25.17% |
BMW i4 eDrive40 | 565 | 434 | −23.19% |
Tesla Model X Plaid | 543 | 444 | −18.23% |
Nissan Ariya 2WD | 533 | 400 | −24.95% |
Volkswagen ID.5 Pro | 526 | 378 | −28.14% |
Bid Han | 521 | 406 | −22.07% |
Hongqi E-HS9 | 515 | 389 | −24.47% |
Skoda Enyaq Coupe RS | 510 | 338 | −33.73% |
Toyota BZ4X 2WD | 503 | 323 | −35.79% |
Voyage Free | 501 | 391 | −21.96% |
Hongqi E-HS9 | 465 | 303 | −34.84% |
Kia Niro EV | 460 | 343 | −25.43% |
Tesla Model Y 2WD | 455 | 337 | −25.93% |
Hyundai Ioniq 5 4WD | 454 | 345 | −24.01% |
Mercedes EQB 250 | 452 | 334 | −26.11% |
MG ZS LR | 440 | 352 | -20.00% |
JAC e-JS4 | 433 | 323 | −25.40% |
BMW iX1 | 428 | 337 | −21.26% |
Renault Megane | 428 | 318 | −25.70% |
MG 4 | 425 | 338 | −20.47% |
Kia EV6 GT | 424 | 349 | −17.69% |
BYD Atto 3 | 420 | 311 | −25.95% |
Volkswagen ID Buzz | 408 | 310 | −24.02% |
MG 5 | 380 | 313 | −17.63% |
MG Marvel R | 370 | 308 | −16.76% |
Maxus Euniq6 | 354 | 317 | −10.45% |
Zimní období a nízké teploty znatelně ukrajují z udávaných dojezdů elektrických aut. I když se výrobci snaží a na své webové prezentace přidávají kalkulačky dojezdu za určitých podmínek, reálné hodnoty dojezdu elektromobilů v zimě jednoduše bývají jiné. A vinu nelze dávat pouze vozidlům. Důležitým faktorem je i jízdní styl řidiče. Aby se ovšem daly hodnoty lépe porovnávat, provádí se podrobné testy v nehostinných podmínkách.
Letošní testy zvládla přímo bravurně Tesla Model S. Vedla si tak výborně, že stanovila nový rekord v dojezdu elektromobilu v silných zimních podmínkách. Test se uskutečnil na testovací trase v Norsku. Vozy projely trasu na sever od Osla přes Hjierkinn a zpět do hlavního města. Letos se ho navíc účastnil rekordní počet odlišných modelů. Celkem v Norsku srovnalo své síly 29 elektrických aut. Venkovní teploty se pohybovaly mezi minus pěti a minus deseti stupni.
Letošní premiant již byl byl zmíněn a naprosto po právu. Model S urazil nejdelší vzdálenost, 530 kilometrů na jedno nabití. To je opouhých 16,4 % méně, než kolik udává výrobce z hodnot metodiky WLTP (634 km). V porovnání s ostatními zúčastněnými elektromobily se jedná o výrazně lepší parametry. Většina z nich kvůli počasí a teplotám přišla od 20 až 30 % z udávaného dojezdu, a to nejsou úplně dobré výsledky.
Čtěte také: Zima s elektromobilem. Na co si dát největší pozor?
Ani druhé místo nemíří k jinému výrobci. I když Tesla Model X Plaid nedisponuje tak skvělou spotřebou ani dojezdem, ujela vzdálenost 444 kilometrů na jedno nabití. Jde jen o 18% úbytek. O třetí místo v tabulce seřazené podle dojezdu se dělí BMW i4 eDrive 40 a NINE ET7. Ale test poskytl mnohem více údajů. Při seřazení elektromobilů podle nejmenšího úbytku dojezdu oproti proklamovaným hodnotám od výrobce by se pořadí mírně změnilo.
V tomto ohledu si totiž nejlépe vedl Maxus Quniq6 s rozdílem 10,45 %. Místo 354 kilometrů ujel 317. Teprve za něj by se seřadila Tesla Model S s třetím místem pro MG Marvel R. Na opačné straně pořadí bychom našli vozy s rozdílem přesahující 30 %. Najdeme mezi nimi Mercedes EQE 300 (-33,4 %, 409 km z 614 km), Škodu Enyaq Coupe RS (-33,7 %, 338 km z 510 km), Hongqi E-HS9 (-34,8 %, 303 z 465) a Toyotu bZ4X 2WD (-35,8 %, 323 z 503).
Výsledky jsou to zajímavé. U většiny populárních modelů značek Volkswagen, BMW nebo Kia se pak ztráty pohybovaly od hranice 20 % k vyšším jednotkám stejné desítky. Jsou to ale očekávané hodnoty, a proto lze spíše oslavovat vítěze za lepší efektivitu než hanit vozidla na opačné straně žebříčku. Vždyť i Mercedes EQE s jednou z nejvyšších ztrát ujel 409 kilometrů a řadí se mezi vozy s nejdelším dojezdem na svém tachometru.
WLTP dojezd (km) | Reálný dojezd (km) | Odchylka | |
Tesla Model S Standard | 634 | 530 | −16.40% |
Mercedes EQE 300 | 614 | 409 | −33.39% |
BMW i7 xDrive60 | 595 | 424 | −28.74% |
NINE ET7 | 580 | 434 | −25.17% |
BMW i4 eDrive40 | 565 | 434 | −23.19% |
Tesla Model X Plaid | 543 | 444 | −18.23% |
Nissan Ariya 2WD | 533 | 400 | −24.95% |
Volkswagen ID.5 Pro | 526 | 378 | −28.14% |
Bid Han | 521 | 406 | −22.07% |
Hongqi E-HS9 | 515 | 389 | −24.47% |
Skoda Enyaq Coupe RS | 510 | 338 | −33.73% |
Toyota BZ4X 2WD | 503 | 323 | −35.79% |
Voyage Free | 501 | 391 | −21.96% |
Hongqi E-HS9 | 465 | 303 | −34.84% |
Kia Niro EV | 460 | 343 | −25.43% |
Tesla Model Y 2WD | 455 | 337 | −25.93% |
Hyundai Ioniq 5 4WD | 454 | 345 | −24.01% |
Mercedes EQB 250 | 452 | 334 | −26.11% |
MG ZS LR | 440 | 352 | -20.00% |
JAC e-JS4 | 433 | 323 | −25.40% |
BMW iX1 | 428 | 337 | −21.26% |
Renault Megane | 428 | 318 | −25.70% |
MG 4 | 425 | 338 | −20.47% |
Kia EV6 GT | 424 | 349 | −17.69% |
BYD Atto 3 | 420 | 311 | −25.95% |
Volkswagen ID Buzz | 408 | 310 | −24.02% |
MG 5 | 380 | 313 | −17.63% |
MG Marvel R | 370 | 308 | −16.76% |
Maxus Euniq6 | 354 | 317 | −10.45% |