Česko se řadí k zemím, které elektromobilitu příliš nepodporují, ačkoliv automobilový průmysl je pro ekonomiku státu velice významný a důležitý. Jestli je to dobře nebo špatně, ukáže až čas. Každopádně nějaká zvýhodnění si mohou v Česku „užít“ také zdejší majitelé a řidiči elektrických aut.
Pokud jde o finanční úsporu, tak nic ze všech známých zvýhodnění u elektromobilů nedokáže ušetřit tolik peněz, jako právě dotace na pořízení nového vozu. Nicméně v Česku ani v roce 2023 nejsou dotace na elektromobily pro fyzické osoby. Na rozdíl od předešlých let si mohou nechat zajít chuť i podnikatelé v soukromém sektoru.
Dotace na pořízení nového elektromobilu (nejen osobního auta, ale i nákladních, či užitkových vozidel – pozn. redakce) je letos pouze pro celky ze státní správy, a sice: obce, kraje, státní a národní podniky, státní organizace, státní příspěvkové organizace, veřejnoprávní instituce, školy, vysoké školy a školská zařízení, nestátní neziskové organizace, registrované církve a náboženské společnosti, obchodní společnosti vlastněné veřejným subjektem, veřejné výzkumné instituce a organizace.
Čtěte také: 10 největších výhod u elektromobilů. Proč dát sbohem spalovacím autům?
Odlišná je pak situace v případě dotací na dobíjecí stanice pro elektromobily. Ať už máte nebo nemáte auto na baterky, tak si i v roce 2023 můžete až do 30. června 2025 požádat o státní příspěvek, který může být pro rodinný dům až 30 tisíc korun. Jedná se o dotaci na pořízení a instalaci jedné nabíjecí stanice (wallboxu).
Ale pozor na podmínky. U rodinného domu můžete získat dotaci až na dvě nabíječky, přičemž výše podpory na každou je až 30 tisíc, tedy celkově 60 tisíc korun. V případě bytových domů je počet omezen počtem bytových jednotek, kdy lze získat maximálně 45 tisíc na jednu nabíječku.
Do nákladů za wallbox se počítá nejen samotné pořízení, ale i třeba některé instalatérské práce kolem. Proto doporučujeme se v tomto směru obrátit na dodavatelské firmy, které vám s výpočtem konkrétních celkových nákladů za pořízení domácí či firemní nabíječky a získáním dotace jistě poradí.
A teď už k výhodám či zvýhodněním, které mají majitelé a řidiči elektromobilů v rámci jejich provozu. Základem je mít speciální „ekologickou“ SPZ značku s písmeny „EL“. Na tu mají nárok ta auta, která splňují definici pro nízkoemisní vozidlo – typicky elektromobil, vodíkové auto, či hybrid (reálně jen plug-in hybrid, nikoliv mild-hybrid či full-hybrid – pozn. redakce) – vždy s emisemi CO2 do 50 g/km.
Už když si pořizujete nové auto, u kterého víte, že může získat „EL“ espézetku, tak si o ni zažádejte na úřadě. Je zdarma a vyřízení je do 15 dnů. A proč se to vyplatí? Zvýhodnění plynoucí z „éelkové espézetky“ jsou vlastně jedinou pořádnou státní/městkou motivací pro to pořídit si v Česku ekologické auto, typicky na elektřinu.
S espézetkou „EL“ můžete jezdit po českých dálnicích automaticky zdarma. Nemusíte se bát, že by vás zastavila, resp. pokutovala, policejní hlídka. Kdo má ekologické auto splňující pravidla pro získání speciální espézetky „EL“, ale nemá ji na svém autě, tak musí nejprve podat oznámení, aby mohl využívat dálnice zdarma.
Roční úspora je 1 500 Kč v roce 2023, v příštích letech má být dálniční poplatek o něco vyšší, takže úspora u elektromobilů bude o to taktéž vyšší.
Čtěte také: Tipy a triky pro řidiče – Pořiďte si šikovný držák parkovacího lístku (1. díl)
V Praze je možné i v roce 2023 parkovat s automobily se značkou „EL“ zdarma, a to na modrých/rezidentních a fialových/smíšených parkovacích zónách. Úspora může být v řádu stovek, ale klidně i tisíců či desetitisíců korun, samozřejmě podle toho, jak moc této výhody dokážete využívat a kolik byste jinak zaplatili za parkování.
Velkou výhodou je, že zatímco konvenční vozidla musejí mít parkovací povolení typicky jen pro svou jednu část, ve které je majitel či řidič ve svém bydlišti, či má sídlo nebo pobočku firmy, tak s elektromobily „EL“ můžete parkovat prakticky po celé Praze, kde jsou uvedené modré a fialové zóny. A to je velká výhoda. Podobně to funguje také například v Liberci.
V některých zemích mohou elektromobily s příslušnou poznávací značkou určenou pro ekologicky šetrnější vozidla jezdit vyšší povolenou rychlostí. Například v sousedním Rakousku se jedná pouze o úseky s nápisem IG-L, kde se snižuje rychlost kvůli životnímu prostředí na 100 km/h. Elektromobily mohou jet až 130 km/h.
Samozřejmě je potřeba říct, že zvýhodnění by měla dávat smysl, a to nejlépe ekologický. V tomto směru již uvažuje například nový český prezident Petr Pavel, podle kterého lze uvažovat například nad zákazem spalovacích aut v centrech měst, kam by měla kvůli svému lokálnímu znečišťování omezena vjezd.
Česko se řadí k zemím, které elektromobilitu příliš nepodporují, ačkoliv automobilový průmysl je pro ekonomiku státu velice významný a důležitý. Jestli je to dobře nebo špatně, ukáže až čas. Každopádně nějaká zvýhodnění si mohou v Česku „užít“ také zdejší majitelé a řidiči elektrických aut.
Pokud jde o finanční úsporu, tak nic ze všech známých zvýhodnění u elektromobilů nedokáže ušetřit tolik peněz, jako právě dotace na pořízení nového vozu. Nicméně v Česku ani v roce 2023 nejsou dotace na elektromobily pro fyzické osoby. Na rozdíl od předešlých let si mohou nechat zajít chuť i podnikatelé v soukromém sektoru.
Dotace na pořízení nového elektromobilu (nejen osobního auta, ale i nákladních, či užitkových vozidel – pozn. redakce) je letos pouze pro celky ze státní správy, a sice: obce, kraje, státní a národní podniky, státní organizace, státní příspěvkové organizace, veřejnoprávní instituce, školy, vysoké školy a školská zařízení, nestátní neziskové organizace, registrované církve a náboženské společnosti, obchodní společnosti vlastněné veřejným subjektem, veřejné výzkumné instituce a organizace.
Čtěte také: 10 největších výhod u elektromobilů. Proč dát sbohem spalovacím autům?
Odlišná je pak situace v případě dotací na dobíjecí stanice pro elektromobily. Ať už máte nebo nemáte auto na baterky, tak si i v roce 2023 můžete až do 30. června 2025 požádat o státní příspěvek, který může být pro rodinný dům až 30 tisíc korun. Jedná se o dotaci na pořízení a instalaci jedné nabíjecí stanice (wallboxu).
Ale pozor na podmínky. U rodinného domu můžete získat dotaci až na dvě nabíječky, přičemž výše podpory na každou je až 30 tisíc, tedy celkově 60 tisíc korun. V případě bytových domů je počet omezen počtem bytových jednotek, kdy lze získat maximálně 45 tisíc na jednu nabíječku.
Do nákladů za wallbox se počítá nejen samotné pořízení, ale i třeba některé instalatérské práce kolem. Proto doporučujeme se v tomto směru obrátit na dodavatelské firmy, které vám s výpočtem konkrétních celkových nákladů za pořízení domácí či firemní nabíječky a získáním dotace jistě poradí.
A teď už k výhodám či zvýhodněním, které mají majitelé a řidiči elektromobilů v rámci jejich provozu. Základem je mít speciální „ekologickou“ SPZ značku s písmeny „EL“. Na tu mají nárok ta auta, která splňují definici pro nízkoemisní vozidlo – typicky elektromobil, vodíkové auto, či hybrid (reálně jen plug-in hybrid, nikoliv mild-hybrid či full-hybrid – pozn. redakce) – vždy s emisemi CO2 do 50 g/km.
Už když si pořizujete nové auto, u kterého víte, že může získat „EL“ espézetku, tak si o ni zažádejte na úřadě. Je zdarma a vyřízení je do 15 dnů. A proč se to vyplatí? Zvýhodnění plynoucí z „éelkové espézetky“ jsou vlastně jedinou pořádnou státní/městkou motivací pro to pořídit si v Česku ekologické auto, typicky na elektřinu.
S espézetkou „EL“ můžete jezdit po českých dálnicích automaticky zdarma. Nemusíte se bát, že by vás zastavila, resp. pokutovala, policejní hlídka. Kdo má ekologické auto splňující pravidla pro získání speciální espézetky „EL“, ale nemá ji na svém autě, tak musí nejprve podat oznámení, aby mohl využívat dálnice zdarma.
Roční úspora je 1 500 Kč v roce 2023, v příštích letech má být dálniční poplatek o něco vyšší, takže úspora u elektromobilů bude o to taktéž vyšší.
Čtěte také: Tipy a triky pro řidiče – Pořiďte si šikovný držák parkovacího lístku (1. díl)
V Praze je možné i v roce 2023 parkovat s automobily se značkou „EL“ zdarma, a to na modrých/rezidentních a fialových/smíšených parkovacích zónách. Úspora může být v řádu stovek, ale klidně i tisíců či desetitisíců korun, samozřejmě podle toho, jak moc této výhody dokážete využívat a kolik byste jinak zaplatili za parkování.
Velkou výhodou je, že zatímco konvenční vozidla musejí mít parkovací povolení typicky jen pro svou jednu část, ve které je majitel či řidič ve svém bydlišti, či má sídlo nebo pobočku firmy, tak s elektromobily „EL“ můžete parkovat prakticky po celé Praze, kde jsou uvedené modré a fialové zóny. A to je velká výhoda. Podobně to funguje také například v Liberci.
V některých zemích mohou elektromobily s příslušnou poznávací značkou určenou pro ekologicky šetrnější vozidla jezdit vyšší povolenou rychlostí. Například v sousedním Rakousku se jedná pouze o úseky s nápisem IG-L, kde se snižuje rychlost kvůli životnímu prostředí na 100 km/h. Elektromobily mohou jet až 130 km/h.
Samozřejmě je potřeba říct, že zvýhodnění by měla dávat smysl, a to nejlépe ekologický. V tomto směru již uvažuje například nový český prezident Petr Pavel, podle kterého lze uvažovat například nad zákazem spalovacích aut v centrech měst, kam by měla kvůli svému lokálnímu znečišťování omezena vjezd.