Opět nás čeká půl rok dlouhých nocí, chladných teplot a horších podmínek na pozemních komunikacích. Skutečnost, že se řidiči musí v zimním období ke svým vozům chovat odlišně, je obecně zažitá. V naprosté většina se ale jedná o rady pro řidiče spalovacích vozidel. Na jaké změny či odlišnosti by se ale měli připravit majitelé elektrických aut? V mnohém se totiž od svých “konkurentů” liší.
Technika elektromobilu si žádá odlišnou péči řidiče při zimních rozjezdech. Elektromotory jako takové nejsou příliš náchylné na nízké teploty. Jejich stavba nedovoluje vnik cizích předmětů ani vlhkosti, a tak budou fungovat stejně při různých vnějších teplotách.
Kde ale vnější teplota hraje naopak obrovskou roli je u baterií. Ty se musí nejdříve dostat do optimální provozní teploty, aby ze své kapacity dostaly maximum. Pokud navíc vlastníte starší vůz, který neumí baterii předehřívat, budete se muset připravit na dlouhou zimu se znatelně kratším dojezdem.
Obecně ale technika elektromobilu snáší zimu lépe a nevyžaduje tak vysokou pozornost jako v případě spalovacích vozidel.
Čtěte také: Údržba auta před zimou. 7 věcí, na které nesmí zapomenout žádný řidič
Co se vám ale na zimě v elektromobilu bude zajisté líbit více, je jejich schopnost vytopit interiér výrazně rychleji než u spalovacích aut. Tím, že odpadá nustnost zahřívat motorem kapalinu, mají tyto vozy samostatnou topnou soustavu. Většina vozidel nabízí tepelné čerpadlo, které v některých případech umí předehřívat na provozní teplotu baterie.
Jednodušší modely pak nabízí ve své výbavě alespoň odporovou tepelnou soustavu, od které se u elektromobilů ale pomalu upouští. Tak jako u všech spotřebičů, i u topení v autě na baterky musíte počítat se zvýšeným odběrem a tím pádem se sníženým dojezdem. Podobný odběr ale vůz vykáže i při letním klimatizování.
Čtěte také: Už máte přezuto na zimní pneu? Právě dnes začíná povinnost ze zákona
Zima je v podstatě synonymem pro snížený dojezd elektromobilu. Jelikož je elektřina ve voze prakticky jediným zdrojem energie i pohybu, veškeré spotřebiče fungují na stejný zdroj. S větším komfortem tak klesá i samotný dojezd. A jak jsme již zmínili, baterie fungují nejlépe ve vyšších teplotách.
Pokud jsou akumulátory podchlazené a jedná se o technicky ne příliš vyspělý elektromobil, udávaný dojezd se může snížit i o 50 %, a to již při cestách značně pocítíte. Čím blíže se ale dostanou do ideální teploty, tím vám poroste i dojezd. Ranních 200 km se tak může třeba po hodině jízdy, kdy vysvitne slunce, opět výrazně navýšit.
V chladném období je dobré upravit i způsob jízdy. Snažte se jezdit více úsporně. Předvídejte dopravní situaci před vámi, používejte více rekuperaci brzdného účinku. Takové rady se hodí i pro zachování lepší trakce na zasněžených nebo zledovatělých vozovkách. Snažte se více vyhledávat nabíjecí místa, i pokud se na místě zdržíte kratší dobu. Zajistíte si tak větší klid a možnost lepšího teplotního komfortu.
Výhodu oproti spalovacím vozům mají ti řidiči, kteří mohou svůj vůz nabíjet doma přes noc. Když si navolíte dopředu dobu odjezdu, vůz si předem nachystá vytopený interiér i bez snížení kapacity baterie. U vozů s teplotním managementem navíc předehřeje i baterii a mnohem méně pocítíte neduhy chladných dní.
U spalovacích aut na podobném principu funguje nezávislé topení, které ale spaluje palivo z nádrže. Takové vytápění je sice stejně příjemné, ale vypustí do ovzduší více zplodin.
Obecně lze říci, že s těmito zimními starostmi se v určité formě potýkají všechny elektromobily. Velmi ale záleží na stupni výbavy i přítomnosti teplotních systémů. Elektromobil vybavený tepelným čerpadlem bude umět spíše připravit jak kabinu, tak připravenost baterie. I dva rozdílné modely si ale povedou odlišně.
Opět nás čeká půl rok dlouhých nocí, chladných teplot a horších podmínek na pozemních komunikacích. Skutečnost, že se řidiči musí v zimním období ke svým vozům chovat odlišně, je obecně zažitá. V naprosté většina se ale jedná o rady pro řidiče spalovacích vozidel. Na jaké změny či odlišnosti by se ale měli připravit majitelé elektrických aut? V mnohém se totiž od svých “konkurentů” liší.
Technika elektromobilu si žádá odlišnou péči řidiče při zimních rozjezdech. Elektromotory jako takové nejsou příliš náchylné na nízké teploty. Jejich stavba nedovoluje vnik cizích předmětů ani vlhkosti, a tak budou fungovat stejně při různých vnějších teplotách.
Kde ale vnější teplota hraje naopak obrovskou roli je u baterií. Ty se musí nejdříve dostat do optimální provozní teploty, aby ze své kapacity dostaly maximum. Pokud navíc vlastníte starší vůz, který neumí baterii předehřívat, budete se muset připravit na dlouhou zimu se znatelně kratším dojezdem.
Obecně ale technika elektromobilu snáší zimu lépe a nevyžaduje tak vysokou pozornost jako v případě spalovacích vozidel.
Čtěte také: Údržba auta před zimou. 7 věcí, na které nesmí zapomenout žádný řidič
Co se vám ale na zimě v elektromobilu bude zajisté líbit více, je jejich schopnost vytopit interiér výrazně rychleji než u spalovacích aut. Tím, že odpadá nustnost zahřívat motorem kapalinu, mají tyto vozy samostatnou topnou soustavu. Většina vozidel nabízí tepelné čerpadlo, které v některých případech umí předehřívat na provozní teplotu baterie.
Jednodušší modely pak nabízí ve své výbavě alespoň odporovou tepelnou soustavu, od které se u elektromobilů ale pomalu upouští. Tak jako u všech spotřebičů, i u topení v autě na baterky musíte počítat se zvýšeným odběrem a tím pádem se sníženým dojezdem. Podobný odběr ale vůz vykáže i při letním klimatizování.
Čtěte také: Už máte přezuto na zimní pneu? Právě dnes začíná povinnost ze zákona
Zima je v podstatě synonymem pro snížený dojezd elektromobilu. Jelikož je elektřina ve voze prakticky jediným zdrojem energie i pohybu, veškeré spotřebiče fungují na stejný zdroj. S větším komfortem tak klesá i samotný dojezd. A jak jsme již zmínili, baterie fungují nejlépe ve vyšších teplotách.
Pokud jsou akumulátory podchlazené a jedná se o technicky ne příliš vyspělý elektromobil, udávaný dojezd se může snížit i o 50 %, a to již při cestách značně pocítíte. Čím blíže se ale dostanou do ideální teploty, tím vám poroste i dojezd. Ranních 200 km se tak může třeba po hodině jízdy, kdy vysvitne slunce, opět výrazně navýšit.
V chladném období je dobré upravit i způsob jízdy. Snažte se jezdit více úsporně. Předvídejte dopravní situaci před vámi, používejte více rekuperaci brzdného účinku. Takové rady se hodí i pro zachování lepší trakce na zasněžených nebo zledovatělých vozovkách. Snažte se více vyhledávat nabíjecí místa, i pokud se na místě zdržíte kratší dobu. Zajistíte si tak větší klid a možnost lepšího teplotního komfortu.
Výhodu oproti spalovacím vozům mají ti řidiči, kteří mohou svůj vůz nabíjet doma přes noc. Když si navolíte dopředu dobu odjezdu, vůz si předem nachystá vytopený interiér i bez snížení kapacity baterie. U vozů s teplotním managementem navíc předehřeje i baterii a mnohem méně pocítíte neduhy chladných dní.
U spalovacích aut na podobném principu funguje nezávislé topení, které ale spaluje palivo z nádrže. Takové vytápění je sice stejně příjemné, ale vypustí do ovzduší více zplodin.
Obecně lze říci, že s těmito zimními starostmi se v určité formě potýkají všechny elektromobily. Velmi ale záleží na stupni výbavy i přítomnosti teplotních systémů. Elektromobil vybavený tepelným čerpadlem bude umět spíše připravit jak kabinu, tak připravenost baterie. I dva rozdílné modely si ale povedou odlišně.