Elektromobily mají v zimě jednu zásadní výhodu, o které se moc nemluví

Martin Skořepa
  • Zima je pro elektromobily náročnějším obdobím z hlediska dojezdu
  • Nicméně už dávno to není tak tragické, jako to bývalo u prvních aut na baterky
  • Víte, jakou zásadní výhodu má elektromobil v zimě oproti spalováku?
Elektromobil mnohdy rozmrazíte během chvíle
Elektromobil mnohdy rozmrazíte během chvíle

Když přijde zimní období, pro elektromobily to zpravidla znamená zhoršení spotřeby a tedy i zkrácení dojezdu, což je jistě nemilé. Nicméně není to tak tragické, jak tomu bývalo u prvních generací „aut na baterky“, tedy nikoliv moderních, čistokrevných elektromobilů, u kterých již nedošlo k zanedbání vývoje nové technologie.

Elektromobily mají v zimě zásadní výhodu

Pokud jezdíte se spalovacím autem a přijde zima, a to opravdu v podobě teplot nízko pod bodem mrazu, pak před jízdou potřebujete nejprve zahřát motor a až poté můžete využívat jeho plného výkonu. Jinak hrozí riziko poškození, což jistě někteří řidiči neřeší a vydají se s plnou vervou na cestu i tak, ačkoliv ručička teploty motoru na palubní desce jim ukazuje, že to není nejlepší nápad.

V případě dieselu to může trvat klidně i čtvrthodinku, jsou i případy, kdy spalovací auto není schopné ani nastartovat a rozjet se. U benzínu je to rychlejší a pokud jde o novější auta, tak tam už je to opravdu rychlé a není to takový problém, jaký to býval dříve. Nicméně u elektromobilu v zimě nic takového neřešíte a je jedno, jestli máte ten nejlepší nebo nejhorší. Z principu máte v tomto případě s elektromotorem a baterkami prostě vyhráno.

Jízda v zimě, ilustrační
Jízda v zimě, ilustrační

Čtěte také: Provoz elektromobilů v zimě – Co musíte vědět, aby vás nic nezaskočilo?


Odlišné technologie

U současných a budoucích elektromobilů je velmi důležité, aby měly systém pro vytápění baterie, tzv. termomanagement, nejlépe ve formě tepelného čerpadla, které je efektivnější. A ještě lépe, pokud můžete nastavovat teplotu v kabině na dálku přes mobilní aplikaci. Ovšem i bez ní se dá žít, protože pokud v zimě sednete do vymrzlého elektromobilu, tak je jen otázkou pár desítek sekund, než si vůz vytopíte, tedy podstatně rychleji než u spalovacích aut.

Auta na baterky je však lepší z fyzikálních důvodů provozovat při venkovní teplotě od 15 do 40 stupňů Celsia, což i v našem mírném podnebném pásmu může být v Česku přes zimu trochu problém. Jakmile teplota klesá pod tuto hodnotu, pohyb iontů se zpomalí a baterie nedokáže poskytnout tolik energie, jako obvykle. Ovšem nemusíte se bát, že by to znamenalo nějaké riziko poškození komponent, jako v případě spalovacích aut.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Martin Skořepa - Redaktor

Odjakživa fandím pokroku technologií, nejen ve světě mobilních zařízení a automobilů. Bez chytrých a užitečných inovací je život jako bez vína, žen, nebo vy víte čeho.


Komentáře


Nejnovější články