Bude stát čekání za to? Mazda chystá první elektromobil na své nové platformě

Pavel Škopek
Logo Mazda v autě | Zdroj: Unsplash
Logo Mazda v autě | Zdroj: Unsplash

Japonská Mazda vstupuje do éry elektromobility. V roce 2027 uvede první elektromobil vyvinutý zcela ve vlastní režii.

Mazda chystá elektrickou premiéru

Někdo by řekl, že si nechává s elektromobilitou ujet vlak. Teď ale Mazda míří přímo do středu dění. Poprvé ve své historii testuje čistokrevný elektromobil, který je navržený od základu pro elektropohon. Má dorazit v roce 2027 a automobilka neskrývá své vysoké ambice. Novinka má zachovat charakteristický jízdní projev značky i bez spalovacího motoru.

Mazda už má v nabídce elektrické modely, ty však dosud využívaly platformy původně určené pro spalovací vozy nebo převzaté od partnerů. Například MX-30 vychází z CX-30, zatímco EZ-6 a EZ-60 z čínských platforem společného podniku Changan.

Nový vůz však vzniká zcela v režii Mazdy, v rámci programu E-Mazda. Společnost do vývoje elektromobilů, hybridních systémů a emisních inovací vložila 10 miliard dolarů (21 miliard korun) a právě tento model má být prvním hmatatelným výsledkem.

„Už jsem řídil prototyp a můžu říct, že je to skutečné ‚jinba ittai‘ auto – náš klíčový koncept harmonie mezi vozem a řidičem. Má skvělé jízdní vlastnosti. Jsme si proto jistí, že naše elektromobily budou pravými produkty Mazdy,“ řekl serveru Autocar Ryuichi Umeshita, technický ředitel Mazdy.

Mazda EZ-6 | Zdroj: Mazda
Mazda EZ-6 | Zdroj: Mazda

Vývoj vlastním tempem

Mazda zůstává jedním z posledních velkých nezávislých výrobců, kteří zatím nepřišli s vlastním EV základem. Firma však odmítá, že by kvůli tomu ztrácela dech. Podle Umeshity má dostatek zkušených inženýrů z vývoje MX-30 a aktuální snahou je dělat více s menšími náklady.

Přesné parametry nové elektrické Mazdy zatím zůstávají tajemstvím. Není ani jasné, zda půjde o masový nebo exkluzivnější model. Umeshita přitom neprozradil ani na jakých dalších typech automobilka aktuálně pracuje. Rozhodnout mají až regulační požadavky a tržní tlak v jednotlivých regionech.

Přístup Mazdy tak stojí v kontrastu ke konkurenci, která často sází na rychlost a kvantitu. Japonci cílí na jízdní vlastnosti, autentický pocit z řízení a dlouhodobou udržitelnost. Vývoj je pomalejší, ale zároveň promyšlenější.

Výsledkem má být elektromobil, který nabídne víc než jen splnění normy. Pokud se naplní sliby o zachování DNA značky i v čistě elektrickém podání, může jít o výrazný návrat na výsluní technického respektu.

Zdroj: Autocar


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články