Létající auta jsou tu: Číňané rozjeli sériovou výrobu, každých 30 minut vyrobí kus

Pavel Škopek
Létající auto subbrandu Aridge od Xpengu | Zdroj: Aridge
Létající auto subbrandu Aridge od Xpengu | Zdroj: Aridge

V Číně začala sériová výroba létajících aut. Aridge z koncernu Xpeng vyrábí eVTOLy tempem jednoho kusu každých 30 minut.

Létající auto je skutečností

Ještě před dekádou to byl sen a mohli jsme se s nimi setkat pouze ve filmech. Dnes sjíždí z pásu každou půlhodinu. Čínský Aridge, dceřiná společnost Xpeng Motors, zahájil jako první na světě sériovou výrobu létajícího auta. Masová výroba v továrně v Kantonu signalizuje nový průlom nejen v dopravě, ale i v přístupu k mobilitě.

Nová výrobní linka zabírá plochu 120 000 m². Počáteční kapacita počítá s 5000 jednotkami ročně s možností navýšení na dvojnásobek. Závod je vybaven pěti klíčovými dílnami: kompozitní, pohonnou, montážní, lakovací a integrační. Díky automatizaci a chytré energetické správě zvládá továrna i ekologické cíle. Uhlíkové komponenty se zde vyrábějí ve velkém, včetně rotorů a podlah, zatímco lakovací proces „8C6B“ zajišťuje vícevrstvou ochranu v robotizované lince. Letoun prochází testy aerodynamiky, rovnováhy i autonomního řízení přímo na místě.

Aridge staví celý projekt na principech efektivity, inteligence a udržitelnosti. Napájení zajišťují fotovoltaické panely, procesy jsou digitálně řízené a každý díl je dohledatelný. Výsledkem je bezprecedentní integrace leteckých a automobilových technologií pod jednou střechou.

Továrna na létající auta Land Aircraft Carrier | Zdroj: Aridge
Továrna na létající auta Land Aircraft Carrier | Zdroj: Aridge

Modulární koncept v praxi

Modulární létající auto Xpeng kombinuje silniční vozidlo s osobním elektrickým letounem pro kolmé starty a přistání (eVTOL), které spolu tvoří modulární systém zvaný Land Aircraft Carrier. Pozemní část lze řídit s běžným řidičským průkazem, vzdušná disponuje manuálním i autonomním režimem. Pilot může ovládat let jednou rukou nebo zvolit automatické plánování trasy s funkcí jednoho tlačítka pro start i návrat.

První vyrobené kusy jsou určeny pro testovací lety a validaci výrobních procesů před zahájením prodeje v roce 2026. Cílová cena je stanovena na 2 miliony jüanů, tedy přibližně 6 milionů korun. Zájem přitom roste. Potvrzuje to i rekordní objednávka na 600 kusů z Dubaje, kterou Aridge obdržel minulý měsíc. Celkem tak už registruje více než 7000 objednávek.

Zatímco jiné firmy zůstávají u prototypů, Aridge už vyrábí a chystá se na první dodávky zákazníkům. Lety v nízkých výškách by se za pár let mohly stát podobnou běžnou záležitostí jako elektromobily. Čína má přitom náskok, který může přetavit v dominanci i v této oblasti.

Zdroj: CarNewsChina


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články