Provoz elektromobilů v zimě – Co musíte vědět, aby vás nic nezaskočilo?

  • Baterie elektromobilu funguje v mrazu jinak než v létě
  • Domácí příprava může zásadně zlepšit dojezd
  • Využívejte možnosti chytrého nabíjení, vyplatí se to!
Je libo dotace na domácí nabíjení elektromobilu?

Je libo dotace na domácí nabíjení elektromobilu? | foto: ABB

S klesajícími teplotami je dobré zopakovat si některé skutečnosti, týkající se zimní péče o elektromobil a domácí nabíječku. Pokud se správně staráte o jejich baterie, zvládají elektromobily bez problémů odolávat i extrémním zimním podmínkám. Je to podobné jako u lidí. My také nevyrazíme na zimní túru v teniskách.

Zkušení majitelé elektromobilů ví, co mohou od svého vozu v zimě očekávat. Naopak noví řidiči mohou být překvapení, jak si jejich vozy během mrazivých teplot vedou a na co se u nich mohou v zimě spolehnout.

Chladné počasí jako výzva pro elektromobily

Statistiky říkají, že elektromobily v průměru ztrácí 20 až 30 % dojezdu v porovnání s provozem v letních měsících. Hlavní důvody jsou dva, nižší výkon baterie a zvýšená spotřeba energie v zimě. Optimální teplota lithium-iontových baterií se pohybuje mezi 15 a 35 stupni Celsia. Pokud teplota výrazně klesne pod tuto hodnotu, pohyb iontů se zpomalí a baterie nedokáže poskytnout tolik energie jako obvykle.

K dalšímu zkrácení dojezdu dochází proto, že řidiči musí elektromobily během zimy vytápět a to vyžaduje větší přísun energie z baterie, která už tak pracuje s nižším výkonem. Také účinnost rekuperace není v mrazivém počasí ideální. Jelikož baterie nepracuje v ideálním režimu, nedokáže přijmout tolik rekuperační energie, jako v optimálních podmínkách.

VW Arteon Shooting Brake v zimě

VW Arteon Shooting Brake. V zimě klesá dojezd také u plug-in hybridních aut | foto: Elektrickevozy.cz


Čtěte také: 5 tipů a triků, jak dosáhnout maximálního dojezdu s elektromobilem v zimě


Několik tipů pro přípravu elektromobilu na zimní provoz

Obzvlášť v zimě se před vyjetím na cestu vyplatí trocha plánování a příprav. Odborníci doporučují častější domácí nabíjení a majitel elektrického vozu by se měl před jízdou přesvědčit, že je baterie vozu nabitá.

Úroveň nabití by obzvlášť v zimě neměla klesnout pod 20 %. Řidiči by také měli využívat výhod chytrého nabíjení. Pokud dopředu znáte plán vaší příští cesty, můžete si nabíjení naplánovat a současně budete mít jistotu, že budete odjíždět se zahřátým vozidlem i baterií.

Předehřátí baterie zaručí její optimální fungování. Nabíjení elektromobilu také vylepší použití chytré domácí nabíječky, která dokáže optimalizovat nabíjení vozidla na základě celkové spotřeby energie. Takové nabíjení zaručí, že se elektromobil nabije co nejrychleji a v souladu s ostatními spotřebiči, připojenými k domácí síti.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Provoz elektromobilů v zimě – Co musíte vědět, aby vás nic nezaskočilo?

  • Baterie elektromobilu funguje v mrazu jinak než v létě
  • Domácí příprava může zásadně zlepšit dojezd
  • Využívejte možnosti chytrého nabíjení, vyplatí se to!
Je libo dotace na domácí nabíjení elektromobilu?

Je libo dotace na domácí nabíjení elektromobilu? | foto: ABB

S klesajícími teplotami je dobré zopakovat si některé skutečnosti, týkající se zimní péče o elektromobil a domácí nabíječku. Pokud se správně staráte o jejich baterie, zvládají elektromobily bez problémů odolávat i extrémním zimním podmínkám. Je to podobné jako u lidí. My také nevyrazíme na zimní túru v teniskách.

Zkušení majitelé elektromobilů ví, co mohou od svého vozu v zimě očekávat. Naopak noví řidiči mohou být překvapení, jak si jejich vozy během mrazivých teplot vedou a na co se u nich mohou v zimě spolehnout.

Chladné počasí jako výzva pro elektromobily

Statistiky říkají, že elektromobily v průměru ztrácí 20 až 30 % dojezdu v porovnání s provozem v letních měsících. Hlavní důvody jsou dva, nižší výkon baterie a zvýšená spotřeba energie v zimě. Optimální teplota lithium-iontových baterií se pohybuje mezi 15 a 35 stupni Celsia. Pokud teplota výrazně klesne pod tuto hodnotu, pohyb iontů se zpomalí a baterie nedokáže poskytnout tolik energie jako obvykle.

K dalšímu zkrácení dojezdu dochází proto, že řidiči musí elektromobily během zimy vytápět a to vyžaduje větší přísun energie z baterie, která už tak pracuje s nižším výkonem. Také účinnost rekuperace není v mrazivém počasí ideální. Jelikož baterie nepracuje v ideálním režimu, nedokáže přijmout tolik rekuperační energie, jako v optimálních podmínkách.

VW Arteon Shooting Brake v zimě

VW Arteon Shooting Brake. V zimě klesá dojezd také u plug-in hybridních aut | foto: Elektrickevozy.cz


Čtěte také: 5 tipů a triků, jak dosáhnout maximálního dojezdu s elektromobilem v zimě


Několik tipů pro přípravu elektromobilu na zimní provoz

Obzvlášť v zimě se před vyjetím na cestu vyplatí trocha plánování a příprav. Odborníci doporučují častější domácí nabíjení a majitel elektrického vozu by se měl před jízdou přesvědčit, že je baterie vozu nabitá.

Úroveň nabití by obzvlášť v zimě neměla klesnout pod 20 %. Řidiči by také měli využívat výhod chytrého nabíjení. Pokud dopředu znáte plán vaší příští cesty, můžete si nabíjení naplánovat a současně budete mít jistotu, že budete odjíždět se zahřátým vozidlem i baterií.

Předehřátí baterie zaručí její optimální fungování. Nabíjení elektromobilu také vylepší použití chytré domácí nabíječky, která dokáže optimalizovat nabíjení vozidla na základě celkové spotřeby energie. Takové nabíjení zaručí, že se elektromobil nabije co nejrychleji a v souladu s ostatními spotřebiči, připojenými k domácí síti.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."