Pro uživatele elektromobilů je zima nejhorší roční období zejména kvůli vyšší spotřebě a tím pádem kratšímu dojezdu. Reklamní taháky a pěkná čísla s dojezdem například 520 km se tak v zimě dokáží zkrátit klidně o třetinu na zhruba 350 km. A to je už pořádný rozdíl. A na dálnici při vyšších rychlostech to bude ještě horší. Jak s elektromobilem v zimě fungovat? Přinášíme vám několik tipů!
Vyhřívání kabiny a trakční baterie jsou jedny z hlavních příčin vyšší spotřeby energie v zimě. I když jsou dnešní moderní vozy vybaveny tepelným čerpadlem, které dokáže ušetřit energii na desítky kilometrů dojezdu, je tepelný komfort na palubě vozu opravdový žrout elektřiny.
Stejně tak baterie vozu. Aby se „cítila dobře“, je potřeba ji vyhřívat, případně v létě chladit, na ideální provozní teplotu. Další drahocenná energie je pryč. U starších elektromobilů, nebo vozů bez termomanagementu baterie hrozí, že se vám nabíjecí výkon promrzlé baterie sníží na naprosté minimum.
Nepřehlédněte: Volkswagen Arteon eHybrid vs. závaly sněhu. Vyzkoušeli jsme zdánlivě nemožné!
Využijte předehřev vozu, nejlépe, když se ještě nabíjí | foto: Škoda Auto
Pokud je to možné, parkujte váš elektromobil v garáži. Nebude se muset tolik vytápět a ušetříte si energii na jízdu. Vůbec nejlepší je předvytopení vozu ještě v momentě, kdy je připojen k nabíječce a tak spotřebovává aktuálně dodávanou energii.
Pokud jste už na cestě, doporučujeme používat vyhřívání volantu a sedaček. Není tak potřeba vytápět celou kabinu vozu, ale teplo je cíleno rovnou na vaše tělo. Stejně tak je dobré vyhřívat pouze prostor řidiče, když jste ve voze sami.
Další snížení spotřeby zajistíte tak, že odmontujte příslušenství vně vozu, například střešní nosiče. Je dobré zbytečně nevozit plný kufr věcí, které nepotřebujeme. Vyšší váha znamená vyšší spotřebu. Zkontrolujte, zda máte správně nahuštěné pneumatiky. Podhuštěné pneu zvyšují valivý odpor a negativně ovlivní dojezd vozu.
Další potenciál úspor nabízí režim Eco, který snižuje výkon klimatizace a omezí výkon motoru. Každý elektromobil má tuto funkci trochu jinak nastavenou. Někde se omezí rychlost na 90 km/h, v jiném voze můžete jet i dálničních 130 km/h při zapnutém Eco režimu. Různě se chová i nastavení klimatizace.
Toto platí obecně kdykoliv. Při režimu B se využívá maximální rekuperace, tím pádem dostaneme část energie zpět do baterie. U spalovacích vozů se kinetická energie jen přemění na teplo, třením na brzdách. U elektromobilů se klasické brzy využívají až při silnějším brždění. Rekuperaci tak využijete hlavně ve městech, kde je spotřeba elektromobilů nejnižší a dojezd nejdelší. Proto je bateriovým vozům nejlépe ve městě a naopak na dálnici mají vysokou spotřebu.
Čtěte také: Hlavní klady a zápory elektromobilu v zimě. Skutečně jde o takovou tragédii?
Pokud už jste v situaci, že musíte bojovat s tím málem, co máte v baterii, a hrozí, že opravdu nedojedete, zde máte pár tipů poslední záchrany. Snižte rychlost (maximálně jeďte 90 km/h), vypněte topení (platí hlavně u vozů bez tepelného čerpadla), jeďte plynule a předvídejte, zvolte režim B a maximálně využijte rekuperaci, na dálnici se držte za kamionem (v bezpečné vzdálenosti samozřejmě!), jeďte na nejbližší nabíječku. Toto jsou možnosti, co dělat, když už jde opravdu do tuhého a není čas na hrdinství.
I když vám bude stav nabití nebo ukazatel dojezdu zobrazovat nulu, stále je šance, že pár kilometrů dojedete. Každá automobilka má toto nastavené jinak. Někde neujedete nic, jinde i pár desítek kilometrů. Ale tohle vám rozhodně nedoporučujeme zkoušet.
Pro uživatele elektromobilů je zima nejhorší roční období zejména kvůli vyšší spotřebě a tím pádem kratšímu dojezdu. Reklamní taháky a pěkná čísla s dojezdem například 520 km se tak v zimě dokáží zkrátit klidně o třetinu na zhruba 350 km. A to je už pořádný rozdíl. A na dálnici při vyšších rychlostech to bude ještě horší. Jak s elektromobilem v zimě fungovat? Přinášíme vám několik tipů!
Vyhřívání kabiny a trakční baterie jsou jedny z hlavních příčin vyšší spotřeby energie v zimě. I když jsou dnešní moderní vozy vybaveny tepelným čerpadlem, které dokáže ušetřit energii na desítky kilometrů dojezdu, je tepelný komfort na palubě vozu opravdový žrout elektřiny.
Stejně tak baterie vozu. Aby se „cítila dobře“, je potřeba ji vyhřívat, případně v létě chladit, na ideální provozní teplotu. Další drahocenná energie je pryč. U starších elektromobilů, nebo vozů bez termomanagementu baterie hrozí, že se vám nabíjecí výkon promrzlé baterie sníží na naprosté minimum.
Nepřehlédněte: Volkswagen Arteon eHybrid vs. závaly sněhu. Vyzkoušeli jsme zdánlivě nemožné!
Využijte předehřev vozu, nejlépe, když se ještě nabíjí | foto: Škoda Auto
Pokud je to možné, parkujte váš elektromobil v garáži. Nebude se muset tolik vytápět a ušetříte si energii na jízdu. Vůbec nejlepší je předvytopení vozu ještě v momentě, kdy je připojen k nabíječce a tak spotřebovává aktuálně dodávanou energii.
Pokud jste už na cestě, doporučujeme používat vyhřívání volantu a sedaček. Není tak potřeba vytápět celou kabinu vozu, ale teplo je cíleno rovnou na vaše tělo. Stejně tak je dobré vyhřívat pouze prostor řidiče, když jste ve voze sami.
Další snížení spotřeby zajistíte tak, že odmontujte příslušenství vně vozu, například střešní nosiče. Je dobré zbytečně nevozit plný kufr věcí, které nepotřebujeme. Vyšší váha znamená vyšší spotřebu. Zkontrolujte, zda máte správně nahuštěné pneumatiky. Podhuštěné pneu zvyšují valivý odpor a negativně ovlivní dojezd vozu.
Další potenciál úspor nabízí režim Eco, který snižuje výkon klimatizace a omezí výkon motoru. Každý elektromobil má tuto funkci trochu jinak nastavenou. Někde se omezí rychlost na 90 km/h, v jiném voze můžete jet i dálničních 130 km/h při zapnutém Eco režimu. Různě se chová i nastavení klimatizace.
Toto platí obecně kdykoliv. Při režimu B se využívá maximální rekuperace, tím pádem dostaneme část energie zpět do baterie. U spalovacích vozů se kinetická energie jen přemění na teplo, třením na brzdách. U elektromobilů se klasické brzy využívají až při silnějším brždění. Rekuperaci tak využijete hlavně ve městech, kde je spotřeba elektromobilů nejnižší a dojezd nejdelší. Proto je bateriovým vozům nejlépe ve městě a naopak na dálnici mají vysokou spotřebu.
Čtěte také: Hlavní klady a zápory elektromobilu v zimě. Skutečně jde o takovou tragédii?
Pokud už jste v situaci, že musíte bojovat s tím málem, co máte v baterii, a hrozí, že opravdu nedojedete, zde máte pár tipů poslední záchrany. Snižte rychlost (maximálně jeďte 90 km/h), vypněte topení (platí hlavně u vozů bez tepelného čerpadla), jeďte plynule a předvídejte, zvolte režim B a maximálně využijte rekuperaci, na dálnici se držte za kamionem (v bezpečné vzdálenosti samozřejmě!), jeďte na nejbližší nabíječku. Toto jsou možnosti, co dělat, když už jde opravdu do tuhého a není čas na hrdinství.
I když vám bude stav nabití nebo ukazatel dojezdu zobrazovat nulu, stále je šance, že pár kilometrů dojedete. Každá automobilka má toto nastavené jinak. Někde neujedete nic, jinde i pár desítek kilometrů. Ale tohle vám rozhodně nedoporučujeme zkoušet.