Hlavní klady a zápory elektromobilu v zimě. Skutečně jde o takovou tragédii?

Petr Bergmann
  • Jaké jsou hlavní klady a zápory elektromobilů v zimě?
  • Mezi největší benefity patří dálkový předehřev bez emisí
  • Existují však i stinné stránky, ve kterých naopak vyniká spalovací vůz
Dá se elektromobil používat i v zimě?
Dá se elektromobil používat i v zimě?

Zdá se, že venku začíná přituhovat a že se zima skutečně brzy přihlásí o slovo. Možná by vás zajímalo, jak na tom jsou v zimních měsících elektromobily ve srovnání se spalovacími auty. Každá technologie si přináší do života řadu pozitiv, ale současně s nimi se objevují ruku v ruce také slabší stránky. U elektromobilů to mohou být právě chladnější měsíce, kdy se negativa objevují častěji. V našem výčtu ale začneme z té druhé, lepší stránky.

Vytápění elektromobilu nemá konkurenci

Jednoznačnou výhodou elektrických automobilů je možnost jejich předehřátí a rozmrazení před ranní cestou. Řada vozů je vybavena možností spustit topení na dálku z mobilu a jejich majitelé ani v třeskutých mrazech neví, co je to škrabka na okna. Bonusem takového zahřívání je i to, že při něm neběží naprázdno motor a vše funguje bez tvorby zplodin z výfuku.

Abychom byli spravedliví, baterie nejlépe pracují v úzkém teplotním režimu a i když je většina moderních elektroaut vybavena teplotním managementem baterie, bude nás zimní provoz stát více energie a dojezd bude nižší než v létě. Snížení dojezdu může být docela citelné, a proto s tím musí řidič počítat. Tento případ se však liší u každého modelu.

Majitelé elektromobilu neví, co je to námraza
Majitelé elektromobilu neví, co je to námraza

Čtěte také: Jaká je životnost baterií elektromobilů, kolik let vydrží a jaké faktory ji ovlivňují?


Počítejte s menším dojezdem a pomalejším nabíjením

Také rychlost nabíjení se může vlivem nízkých teplot snížit. Provoz elektromobilu bude v přepočtu na kilometr pravděpodobně levnější (i při použití veřejných nabíječek) než naplnění nádrže spalovacího vozu, ale pokud nemůžeme nabíjet doma, bude nás současně stát mnohem víc času, stráveného na nabíjecích stanicích. A jelikož čas jsou peníze, konečný přínos si musí vyhodnotit každý samostatně. Mnohem lépe to s časem i cenou nabíjení vypadá, pokud denně dojedete domů, zapojíte vůz do wallboxu a ráno nastupujete do vyhřátého a plně nabitého elektromobilu.

Někteří uživatelé, aby co nejvíce uspořili drahocenné elektrony, jezdí v zimě v režimu Eco, v bundě, čepici a šále, aby si z cestování neodnesli rýmu. Zde se nemůžeme divit řidičům spalováků, kteří si v tričku s úsměvem užívají odpadního tepla z motoru. Je třeba říct, že výše uvedené pravidlo platí spíš u starších elektrických vozů, jejichž topení skutečně baterii drancovalo. Moderní tepelná čerpadla se na spotřebě tolik neprojevují a v novějším elektromobilu je tak snadné vytvořit podobnou teplotní pohodu jako ve spalováku.

Tesla se v zimních podmínkách doslova vyžívá
Tesla se v zimních podmínkách doslova vyžívá

Čtěte také: Jak nabíjet elektromobil? Základní pravidla, která by měl znát každý


Pozor na zimní obutí!

Za zmínku také stojí pneumatiky. Elektromobily často používají pneumatiky s nízkým valivým odporem. Co je výhodné v létě, může být z pohledu snížené adheze kontraproduktivní v zimních měsících, zvláště v úsecích, pokrytých ledem nebo sněhem. I zde je třeba zvážit, zda lepší službu neudělá klasická zimní pneumatika. Další výhodou, kterou zmíníme, je kratší doba zahřívání elektromobilů. Zatímco u spalovacích motorů trvá získání optimální provozní teploty řadu kilometrů, elektromobil je stoprocentně připraven podávat plný výkon prakticky od usednutí za volant.

Řada majitelů elektrických vozů při dotazu, zda by se vrátili zpět k běžnému spalovacímu vozu tvrdí, že v žádném případě. Elektromobily se většinou prodávají s nejlepší dostupnou výbavou a zajišťují uživatelům maximální komfort. Napište nám, jaké jsou vaše preference výběru vozu a důvody, proč dáváte přednost spalovacím nebo elektrickým automobilům.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".


Komentáře


Nejnovější články