Jaká je životnost baterií elektromobilů, kolik let vydrží a jaké faktory ji ovlivňují?

Petr Bergmann
  • Pojďme se podívat na naprosto zásadní téma v rámci elektromobility
  • Jestlipak víte, jaká je vůbec životnost baterií u elektromobilů?
  • Projdeme si čím baterce škodíme a jak se k ní co nejlépe chovat
Tesla Model 3 je nyní nejpopulárnější elektromobil planety
Tesla Model 3 je nyní nejpopulárnější elektromobil planety

Dojezd je pro potenciální majitele elektromobilů jedním z nejdůležitějších parametrů a degradace baterie je stejně důležitým faktorem – zájem o tyto veličiny roste přímo úměrně s tím, jak se zvětšuje trh s ojetými elektromobily. Stejně tak jako ztrácí svou kapacitu baterie mobilního telefonu, děje se totéž u elektromobilů. Snížení kapacity baterie poté znamená snížení celkového dojezdu. Cílem následujících řádků je rychlé seznámení se základními pojmy, jako životnost baterie elektromobilu, jak velkou degradaci je možné u baterií očekávat a jak zajistit, aby auta na baterie fungovala co nejlépe.

Jaká je životnost baterií elektromobilů?

Plně elektrická vozidla používají většinou k ukládání energie sestavu lithium-iontových baterií. Ty jsou podobné bateriím používaným v přenosných počítačích a mobilních telefonech a jsou pro elektroauta ideální, protože se rychle nabíjejí, efektivně ukládají energii a dokážou projít tisíci nabíjecími cykly, přičemž si zachovávají svou kapacitu.

Elektromobily ale dokáží o své baterie mnohem lépe pečovat, než například telefon. Jsou vybaveny speciálními řídícimi jednotkami, které se starají o to, aby byly provozovány v co nejlepších podmínkách. V tom jim vypomáhají sofistikované systémy, které dokážou baterie v případě potřeby chladit nebo ohřívat na optimální pracovní teplotu.

Degradace baterií je pouhým „strašákem“

Proč dochází k degradaci baterií? V průběhu času baterie ztrácejí kapacitu a budou mít také nižší efektivitu, podobně jako tomu je u mobilních telefonů. Baterie postupem času degradují a za snižováním jejich kapacity je jednak čas (baterie přirozeně stárne) a jednak počet nabíjecích cyklů, které baterie za svůj život absolvovala. Vzhledem k pokroku vývoje bateriových technologií a počtu bateriových článků by však baterie v moderních elektromobilech měly mít i po letech stále dobrou kapacitu.

Na silnici jezdí spousta starších elektromobilů, které jsou v pořádku i po statisících kilometrech a letech degradace baterie. Takže zatímco deset let starý telefon bude muset být trvale zapojen v zásuvce, aby fungoval, deset let starý elektromobil by měl stále zvládat přijatelný dojezd.

Věděli jste, že Panasonic vyrábí baterie pro Teslu?
Věděli jste, že Panasonic vyrábí baterie pro Teslu?

Čtěte také: Víte, kdy začnou být elektrická auta ekologičtější než ta spalovací?


Záruka na baterie elektromobilu

Na baterie elektromobilů se obecně vztahuje dlouhá záruční doba, která zaručuje přijatelnou kapacitu baterie po sedmi nebo osmi letech používání. Většina výrobců zaručuje, že si baterie zachová alespoň 70 % původní kapacity po výše uvedené době. Výrobci současně uvádějí maximální počet najetých kilometrů, na který se záruka vztahuje. V takovém případě je rozhodujícím faktorem jev, který nastane dříve – pokud tedy maximální počet kilometrů ujedete ještě před stanovenou záruční dobou, záruka skončí dříve.

I když potenciální ztráta 30 % kapacity může znít jako varování, je to scénář nejhorší varianty, který není častým pravidlem. Na silnicích jezdí řada elektromobilů s vysokým počtem ujetých kilometrů, jejichž baterie jsou relativně v pořádku. Někteří experti uvádějí, že moderní akumulátory elektroaut jsou navrženy tak, aby vydržely až 12 let a dokázaly absolvovat 1500 až 2000 nabíjecích cyklů. Jakmile kapacita baterie poklesne pod únosnou míru, čeká ji druhý život v úložištích obnovitelné energie. Je také zajímavé, že ceny použitých elektromobilů v předchozích letech rostly, protože se ukázalo, že obavy z degradace baterií byly přehnané.

Takto vypadá baterie z elektromoblu Porsche Taycan Turbo S
Takto vypadá baterie z elektromoblu Porsche Taycan Turbo S

Čtěte také: Co je to elektromobil, jak funguje a jaké jsou typy nabíjení?


Jaké faktory ovlivňují životnost baterie?

Pravděpodobně víte, že existuje rychlé nebo superrychlé nabíjení a že může podstatně zkrátit nabíjecí dobu. K rychlejšímu nabíjení baterií se používá stejnosměrný proud (DC) na dobíjecích stanicích různých parametrů. Problém rychlého nabíjení ale spočívá v tom, že urychluje degradaci baterií; větší množství tepla produkovaného během rychlého nabíjení postupně vede k poškození struktury baterie. Rychlé nabíjení sice může ušetřit čas, strávený na nabíjecí stanici, ale z dlouhodobého hlediska se může projevit značně zvýšenými náklady.

Jeden z nejrychlejších způsobů, jak snížit kapacitu baterie, se týká způsobu nabíjení. Pokud baterii neustále nabíjíte na 100 %, může to přispět k její degradaci. Totéž platí, pokud necháte baterii úplně vybít. Výrobci se snaží chyby uživatelů eliminovat tím, že navrhli své systémy tak, aby se nenabíjely na 100 %, obvykle se nabíjí na 85 % kapacity (i když palubní systém hlásí nabití na 100 %), aby se zabránilo degradaci.

Nebojte se, baterii jen tak nevybijete

Baterii také nelze zcela vybít. Palubní počítač hlásí dojezd 0 km, auto odmítá jet, ale v baterii přesto zůstává malá část energie, chránící baterii před úplným vybitím. Pro úplnost je třeba poznamenat, že některé vozy vás v případě nutného dojezdu několika kilometrů k nejbližší nabíječce „pustí“ i do tohoto ochranného pásma. V takovém případě je třeba počínat si zvlášť opatrně, protože hrozí nevratné poškození baterie.

Také způsob, jakým jezdíte, může ovlivnit rychlost degradace baterií. Elektromobily mají skvělé zrychlení, ale příliš časté ostré starty na semaforech a závodní styl jízdy mohou přispět k rychlejšímu opotřebení baterie. Než tedy nastavíte režim Ludicrous, pamatujte, že si nejen rychleji vybijete baterii, ale přispíváte také k její rychlejší degradaci.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".


Komentáře


Nejnovější články