Tankování je pro smích: Tento elektromobil zvládne nabíjecí zastávku rychleji

Nový GAC Aion UT Super zvládne výměnu baterie za 99 sekund. Elektroauto z Číny tak ruší největší přednost spalovacích aut.
Elektromobil, který tankuje rychleji než vy
Pod dvě minuty dokážou natankovat jen vozy Formule 1. Nový čínský elektromobil GAC Aion UT Super zvládne vyměnit vybitou baterii za plně nabitou a zmizet z dobíjecí stanice ještě rychleji. Díky technologii od CATL se z elektromobilu stává konkurent, který může spalovacím motorům směle konkurovat i v tom, co dosud hrálo proti němu. Nová technologie tak zásadně mění způsob, jakým se na elektromobily díváme.
Aion UT Super, který vychází ze stávajícího modelu Aion UT 2025, je výsledkem spolupráce tří čínských gigantů: výrobce aut GAC Aion, dodavatele baterií CATL a e-commerce platformy JD.com. Kompaktní hatchback, velikostí srovnatelný s Volkswagenem ID.3, nabídne dojezd až 500 kilometrů a díky systému výměny baterií zvládne kompletní „natankování“ za pouhých 99 sekund. O výměnu se postará síť stanic CATL Choco, která pracuje s modulárními bateriemi typu Choco-SEB.
Technicky se jedná o pětimístný hatchback s jedním elektromotorem o výkonu 100 kW, tedy zhruba 134 koní. Baterie typu LFP od CATL má kapacitu 54 kWh a kromě výměny ji lze i běžně dobíjet. Z 30 na 80 procent se dostanete za 26 minut. Uvnitř výrobce sází na jednoduchost a minimalismus; dominuje velká centrální obrazovka doplněná menším displejem před řidičem.

Dopad a srovnání s klasickými vozy
Aion UT Super ukazuje, že elektromobily už nejsou omezené pomalým nabíjením a mohou držet krok se spalovacími vozy i v rychlosti doplnění energie. Zatímco tradiční benzínová nádrž se plní průměrně 3 až 5 minut, Aion UT Super to zvládne za méně než dvě. Rozdíl, který byl dosud výhodou spalovacích motorů, tak mizí. Výhodou je i flexibilita. Baterii si řidič může dobít doma, vyměnit během chvíle ve stanici nebo ji dočasně pronajmout.
Systém od CATL se navíc začíná objevovat i u dalších značek jako NIO, Chery nebo FAW, což naznačuje širší adopci v rámci trhu. Pro západní automobilky je to jasný signál. Evropa řeší především rozšíření nabíjecí infrastruktury a s výměnou baterií zatím jen nesměle experimentuje, například prostřednictvím pilotního projektu se sdílenými vozy Fiat 500e v Madridu. Čína však už nabízí alternativu, která mění pravidla hry.
Na přesvědčivosti tomu přidává i cenová dostupnost Aion UT Super. Odhaduje se, že se jeho cena bude pohybovat mezi 100 000 až 120 000 jüanů (297 000 až 356 000 korun). Zahájení prodeje a jeho oficiální představení jsou plánovány na čínský online nákupní festival „11.11“ neboli Singles’ Day (Den nezadaných), který se každoročně koná 11. listopadu.
Zdroj: CarNewsChina
Autor článku

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.
Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.








