Fiat 500e ukazuje budoucnost carsharingu. Výměna baterií řeší pomalé nabíjení

Pavel Škopek
Sdílené Fiaty 500e používají technologii výměny baterií Ample | foto: Ample
Sdílené Fiaty 500e používají technologii výměny baterií Ample | foto: Ample

V Madridu testují sdílené Fiaty 500e s výměnnými bateriemi od Ample. Za 5 minut jsou plně připraveny k jízdě, bez výstupu z vozu. Je tohle budoucnost?

Baterie ven, baterie dovnitř

Elektromobil, který „natankuje“ baterii rychleji než benzinový vůz? Testovací provoz flotily sdílených elektrických Fiatů 500e v Madridu ukázal, že to jde. Tím fíglem je místo pomalého dobíjení jednoduše vyměnit vybitou baterii za nabitou. Auto je tak připravené k další jízdě rychleji, než si stihnete vypít espresso.

Pilotní projekt, který zahrnuje 40 vozů Fiat 500e provozovaných službou Free2move, využívá technologii výměny baterie společnosti Ample. Samotná výměna baterie trvá méně než pět minut, což je čas srovnatelný s klasickým tankováním. Do poloviny roku 2025 by flotila měla narůst na 100 aut. Cílem je minimalizovat provozní přestávky a obejít potřebu budování rozsáhlé nabíjecí infrastruktury.

Systém se ideálně hodí pro sdílené vozy ve městě, kde rozhoduje každá minuta provozu. Baterie se automaticky vymění bez nutnosti opustit vozidlo, čímž se celý proces výrazně zrychlí. „Pro flotily sdílených automobilů je každá minuta strávená mimo silnici ztraceným ziskem. Naše pětiminutová výměna baterií zcela eliminuje prostoje při nabíjení,“ podotkl Khaled Hassounah, generální ředitel společnosti Ample.

Fiat 500e na stanici výměny baterie Ample | foto: Ample
Fiat 500e na stanici výměny baterie Ample | foto: Ample

Nová éra dobíjení

Fiat postavil celou iniciativu na jednoduchosti a bezstarostném uživatelském zážitku. Fiat staví celý projekt na jednoduchosti a pohodlí. Podle šéfa značky Oliviera Francoise výměna baterie dramaticky zkracuje dobu dobíjení a eliminuje stres z vybití během jízdy. Pilot v Madridu má značce poskytnout reálná data a ověřit životaschopnost řešení v provozu. Pokud se koncept osvědčí, cílem je rozšířit technologii i mezi běžné řidiče.

Ample využívá modulární systém, kde každý vyměnitelný článek má velikost příručního kufru. Jejich počet se přizpůsobuje potřebnému dojezdu. Celý proces výměny je automatizovaný, obejde se bez zásahu do konstrukce vozidla a vše probíhá přes mobilní aplikaci. Celé řešení lze nasadit bez zásahu do konstrukce vozidla, což z něj dělá univerzálně použitelnou technologii i pro další modely koncernu Stellantis.

Otázkou zůstává, zda se výměnné baterie uchytí i mimo flotilové provozy. Pro běžné řidiče, kteří si přes noc nabijí auto doma, nemusí mít taková služba přidanou hodnotu. Ale tam, kde je každá minuta provozního času klíčová, jako je sdílená mobilita nebo taxislužby, může jít o revoluční krok k efektivnější elektromobilitě.

Zdroj: Ample


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře

ČEZ EPP

Nejnovější články