Elektromobily jsou často propagovány jako ekologický způsob dopravy. Jsou jedním z hlavních nástrojů boje proti globálnímu oteplování. Mnoho lidí je však ohledně dopadu elektromobilů na životní prostředí hodně skeptických. Klasickým argumentem je, že elektromobily mají takzvaně „výfuk v elektrárně.“ Jak je to s ekologičností elektrických aut doopravdy?
Na tuto otázku se snažila najít odpověď agentura Reuters, pro kterou vypracovala Argonne National Laboratory analýzu na toto téma. Laboratoř zkoumala celý životní cyklus elektromobilů i vozů se spalovacím motorem. Zároveň se zabývala materiály, použitými ke zkonstruování auta.
Z analýzy vyšlo najevo, že výroba elektromobilu je opravdu méně ekologická než výroba konvenčního auta. Elektromobil je však ekologičtější při běžném provozu, a proto dokáže náročnost výroby dohnat. Agentura Reuters uvedla příklad na Modelu 3 s 54kWh baterií. Při americkém energetickém mixu musí Tesla ujet asi 22 000 km, aby se vyrovnala spalovacímu autu o podobné velikosti.
Čtěte také: Stane se Česko elektromobilovým rájem nebo popelnicí Evropy?
Je však zřejmé, že tento údaj výrazně závisí právě na složení energetického mixu. V USA tvoří uhelné elektrárny přibližně 23 % elektrické energie. Například Norsko však používá téměř výhradně obnovitelné zdroje energie. Proto by se tam Model 3 vyrovnal autu s konvenčním pohonem již po asi 14 000 kilometrech. Na druhou stranu však například v Polsku vyrábí uhelné elektrárny téměř všechnu elektřinu. Bylo by proto nutné ujet alespoň 125 tisíc kilometrů, aby se hodnoty vyrovnaly.
Důležitým faktorem je též například velikost baterie nebo efektivita daného elektromobilu. Auta s větší baterií jsou zpravidla méně ekologická, avšak obvykle najezdí více kilometrů než městské elektromobily.
Podle výzkumu se tedy ukazuje, že elektromobily jsou v naprosté většině více ekologické než auta se spalovacím motorem. Někdy je však kvůli tomu nutné ujet značné množství kilometrů. Agentura počítala s životem obou aut dlouhým 12 let a zjistila, že průměrně elektromobil vypustí mnohem méně CO2 než obdobný vůz se spalovacím motorem.
Čtěte také: Bude nabíjení elektromobilu jednou stejně rychlé jako tankování?
Studie bohužel nezapočítávala recyklaci použitých baterií, která již v dnešní době proveditelným způsobem snížení emisí při výrobě. Většinu materiálů z článků je totiž možné znovu využít k výrobě nových baterií. Tím se snižuje uhlíková stopa, vznikající při těžbě potřebných kovů, jako je třeba lithium.
Nesmíme také zapomínat na zásadní benefit elektromobilů, nulové lokální emise. Lidé tak ve městech nebudou muset dýchat zdraví ohrožující spaliny z výfuků. Jen tato výhoda sama o sobě je dobrým důvodem, proč je elektromobil vhodnější než spalovací auto. Čistší vzduch v obytných oblastech totiž dokáže zachránit i tisíce životů ročně.
Jednotlivé země se každým rokem při výrobě elektřiny stávají méně závislé na fosilních palivech a začleňují do svých energetických mixů stále více obnovitelných zdrojů. To znamená, že do budoucna budou elektromobily čím dál tím víc ekologické.
Jak se díváte na problematiku spalovacího vozu versus elektromobil Vy? Podělte se o svůj názor v diskuzi!
Elektromobily jsou často propagovány jako ekologický způsob dopravy. Jsou jedním z hlavních nástrojů boje proti globálnímu oteplování. Mnoho lidí je však ohledně dopadu elektromobilů na životní prostředí hodně skeptických. Klasickým argumentem je, že elektromobily mají takzvaně „výfuk v elektrárně.“ Jak je to s ekologičností elektrických aut doopravdy?
Na tuto otázku se snažila najít odpověď agentura Reuters, pro kterou vypracovala Argonne National Laboratory analýzu na toto téma. Laboratoř zkoumala celý životní cyklus elektromobilů i vozů se spalovacím motorem. Zároveň se zabývala materiály, použitými ke zkonstruování auta.
Z analýzy vyšlo najevo, že výroba elektromobilu je opravdu méně ekologická než výroba konvenčního auta. Elektromobil je však ekologičtější při běžném provozu, a proto dokáže náročnost výroby dohnat. Agentura Reuters uvedla příklad na Modelu 3 s 54kWh baterií. Při americkém energetickém mixu musí Tesla ujet asi 22 000 km, aby se vyrovnala spalovacímu autu o podobné velikosti.
Čtěte také: Stane se Česko elektromobilovým rájem nebo popelnicí Evropy?
Je však zřejmé, že tento údaj výrazně závisí právě na složení energetického mixu. V USA tvoří uhelné elektrárny přibližně 23 % elektrické energie. Například Norsko však používá téměř výhradně obnovitelné zdroje energie. Proto by se tam Model 3 vyrovnal autu s konvenčním pohonem již po asi 14 000 kilometrech. Na druhou stranu však například v Polsku vyrábí uhelné elektrárny téměř všechnu elektřinu. Bylo by proto nutné ujet alespoň 125 tisíc kilometrů, aby se hodnoty vyrovnaly.
Důležitým faktorem je též například velikost baterie nebo efektivita daného elektromobilu. Auta s větší baterií jsou zpravidla méně ekologická, avšak obvykle najezdí více kilometrů než městské elektromobily.
Podle výzkumu se tedy ukazuje, že elektromobily jsou v naprosté většině více ekologické než auta se spalovacím motorem. Někdy je však kvůli tomu nutné ujet značné množství kilometrů. Agentura počítala s životem obou aut dlouhým 12 let a zjistila, že průměrně elektromobil vypustí mnohem méně CO2 než obdobný vůz se spalovacím motorem.
Čtěte také: Bude nabíjení elektromobilu jednou stejně rychlé jako tankování?
Studie bohužel nezapočítávala recyklaci použitých baterií, která již v dnešní době proveditelným způsobem snížení emisí při výrobě. Většinu materiálů z článků je totiž možné znovu využít k výrobě nových baterií. Tím se snižuje uhlíková stopa, vznikající při těžbě potřebných kovů, jako je třeba lithium.
Nesmíme také zapomínat na zásadní benefit elektromobilů, nulové lokální emise. Lidé tak ve městech nebudou muset dýchat zdraví ohrožující spaliny z výfuků. Jen tato výhoda sama o sobě je dobrým důvodem, proč je elektromobil vhodnější než spalovací auto. Čistší vzduch v obytných oblastech totiž dokáže zachránit i tisíce životů ročně.
Jednotlivé země se každým rokem při výrobě elektřiny stávají méně závislé na fosilních palivech a začleňují do svých energetických mixů stále více obnovitelných zdrojů. To znamená, že do budoucna budou elektromobily čím dál tím víc ekologické.
Jak se díváte na problematiku spalovacího vozu versus elektromobil Vy? Podělte se o svůj názor v diskuzi!