Luxus po švédsku. Volvo ES90 je elektrická limuzína s dojezdem 700 km

Volvo ES90 přichází jako nejefektivnější elektrická limuzína s 800V architekturou, dojezdem 700 km a výkonem až 500 kW. Za 10 minut umí dobít 300 km.
Není to sedan, není to SUV. Je to fastback!
Jak Volvo slíbilo, tak dnes i učinilo. Nenechává své příznivce dlouho čekat a naplno představilo svojí novou vlajkovou loď mezi limuzínami. Tohle je Volvo ES90! Nejefektivnější elektrický fastback, který můžete na silnicích potkat. Jeho nová 800V palubní architektura z něj dělá sprintera nejen ve zrychlení (3,9 sekundy), ale i rychlosti nabíjení.
A vlastně proč rovnou nezačít právě touto mega výhodou. Výkonná architektura umožnila nastavit horní hranici nabíjení na 350 kW. 300 kilometrů doplníte za pouhých deset minut. Z 10 do 80 procent SoC dobijete za rovných dvacet minut. Standardně na plnou baterii ujedete 700 kilometrů.
Největší baterie dostane kapacitu 106 kWh (využitelných 102 kWh). Ta se bude párovat především s pohonem všech kol a dvojicí motorů. Zadokolka dostane baterii o 10 kWh menší. Výborné efektivitě elektrického Volvo ES90 přispívá i skvělý aerodynamický koeficient 0,25 Cd.
- Volvo ES90 | foto: Volvo Cars
- Volvo ES90 | foto: Volvo Cars
- Volvo ES90 | foto: Volvo Cars
Výkonu má na rozdávání
Pro pohonné jednotky bude vrchol nabídky představovat dvou motorová konfigurace se systémovým výkonem 500 kW. Takový výkon bude přenášený na všechny kola. Méně agresivní majitelé si vystačí s 330 kW při zachování pohonu obou náprav. Nicméně posílat základních 245 kW pouze na zadní nápravu chce také trochu cviku a ani s touto variantou si rozhodně ostudu neuděláte.
V době uvedení na trh nebude mít model všechny zamýšlené funkce, některé je ještě třeba doladit. Mezi ně lze zařadit i obousměrné nabíjení V2X. O výpočetní mozek vozu se postará výkonný čip od Nvidia řady Drive AGX Orin.
Posádka bude komunikovat prostřednictvím velkého dotykového displeje (14,5”) se systémem Android Automotive. Doplňkem pro řidiče je i velký devíti palcový displej s přístroji a komfortní Head-up displej.
- Volvo ES90 zavazadlový prostor | foto: Volvo Cars
- Volvo ES90 frunk | foto: Volvo Cars
- Volvo ES90 zavazadlový prostor | foto: Volvo Cars
Švédská elegance opět nezklamala
Vzhledově jde opět o uhlazený, leč sebevědomý vůz. Přesně takto Volvo své modely staví a tento podpis pozorujeme napříč celým současným spektrem nabídky. U takové prémiovky nesmí chybět dynamické přední světlomety se vzorem Thorova kladiva. Zadní „céčkové“ sdružené světla jsou opět o něco výraznější. Vertikální obrysová linka dokonce zasahuje až do prostoru zadního okna.
S vozem se můžete klidně vydat i na zimní horské radovánky. Hlavní zavazadlový prostor nabídne 424 litrů prostoru. Po složení sedadel jej lze navýšit až na 733 l. Vícero drobností uložíte i pod přední kapotu, kde se nachází frunk o kapacitě 22 litrů. Neuvěřitelně dlouhý rozvor 3,1 metru pak vytvoří nekonečný prostor pro cestující uvnitř.
Výkonnou čtyř zónovou klimatizaci doplňuje i velké panoramatické střešní sklo s funkcí proměnlivé elektrochromatické clony. I ta dokáže ve velké míře ovlivnit prostupnost slunečního záření a teplotu kabiny.
- Volvo ES90 palubní deska | foto: Volvo Cars
- Volvo ES90 druhá řada sedadel | foto: Volvo Cars
- Volvo ES90 elektrochromatické sklo | foto: Volvo Cars
- Volvo ES90 boční řez | foto: Volvo Cars
Vytvořilo si Volvo nový vlastní segment?
Velikostí jde o vůz s délkou rovných pěti metrů, šířkou 2 120 mm a výškou 1 546 mm. Konstrukce fastback bude ladit s populárním segmentem SUV kupé a to i díky lehce vyšší světlé výšce. Cena ani bližší datum uvedení modelu Volvo ES90 na trh zatím zůstává utajeno.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.