Kde v Česku v roce 2025 nabíjet elektromobil zdarma? Toto je jediná možnost

Luboš Srb
Nabíjení elektromobilu | foto: Unsplash
Nabíjení elektromobilu | foto: Unsplash

Nabíjení elektromobilů zdarma v Česku postupně skončilo u prodejen Lidl, Kaufland a dalších. Stále však existují místa, kde lze nabíjet bez poplatku.

Vznik bezplatných nabíječek

Před lety mohli majitelé elektromobilů nabíjet své auto zcela zdarma na mnoha místech po celé ČR, například u prodejen Lidl, Kaufland, Globus, Billa, či Bauhaus. Šlo o podporu elektromobility, ve které měla tak trochu prsty Evropská unie, z jejíž peněz se nabíječky stavěly.

Podmínkou pro získání dotace bylo mít po omezenou dobu od spuštění nabíjecí stanici otevřenou všem. Například Tesla neměla systém, který má dnes – Non-Tesla Supercharging, a tak nemohla získat dotace na její rychlonabíječky. Ale jiní provozovatelé nabídli dobíjení zdarma, čímž prakticky zpřístupnili stanice všem bez rozdílu.

Jenže před 1-2 lety došlo k výraznému nárůstu počtu prodaných a provozovaných elektroaut, takže logicky došlo i k tomu, že byly tyto bezplatné nabíječky téměř stále obsazené. Sám jsem měl občas cestu do supermarketu, kde se nachází nabíječka s bezplatným dobíjením, jenže jsem neměl šanci ji využít.

DS3 Crossback E-Tense u nabíječky Lidl | foto: Zdeněk Buček
DS3 Crossback E-Tense u nabíječky Lidl | foto: Zdeněk Buček

Nabíječek, které jsou zdarma, ubývá

Obsazenost bezplatných nabíjecích stanic pro elektromobily vedla k tomu, že pro společnosti bylo jejich „dotování“ čím dál nákladnější. Například Lidl, který skončil až jako jeden z posledních provozovatelů s nabíjením zdarma pro každého, to vyřešil pomocí složité aplikace s velmi drahým nabíjením. A tím prakticky ze dne na den k jeho stojanům přestal kdokoliv jezdit.

Podle mě je naprosto pochopitelné, že provozovatelé podniků nechtějí platit nabíjení všem, kteří jen přijedou nabít svůj elektromobil zdarma, ale vlastně už tuto návštěvu nespojí s nákupem, či návštěvou služby. A třeba někteří taxikáři, nebo rozvozové služby si na tom postaví své podnikání. To se bohužel v Česku dělo ve velkém, a tak bezplatné nabíjení skončilo.

Nešlo to vyřešit lépe?

Říkám si, jestli to nemohli provozovatelé nabíječek vyřešit lépe. Třeba tím, že by nabíjení zdarma u jejich dobíječky podmínili nákupem v minimální výši nebo návštěvou služby. Získali by tak peníze ze zákazníka, který by se dost možná rád a ochotně vracel a utrácel do budoucna více.

Ono je totiž důležité říct, že jedno nabití elektromobilu, který má například 60kWh baterii, vyjde při ceně 3 Kč/kWh jen na 180 korun. Ale nejspíše nepotřebujete dobíjet z 0 do 100 %, takže pokud by se omezilo nebo spojila podmínka minimální útraty s výší energie dobité během vaší návštěvy, bylo by to za mě win-win řešení.

Nabíjení elektromobilu | foto: ČEZ
Nabíjení elektromobilu | foto: ČEZ

Kde nabíjet elektromobil zdarma v Česku?

Že to jde, ukazují jiné, než potravinové řetězce. Například pokud jedete na týdenní pobyt do některých lepších hotelů, máte již v ceně nabíjení elektromobilu přímo na hotelových wallboxech. Pro zákazníka, ani pro podnik to není žádná velká částka, ale jde o velmi příjemnou službu, kterou coby majitel elektroauta oceníte.

Pokud chcete zjistit, které hotely v Česku nabízejí bezplatné nabíjení elektromobilu, pak doporučuju využít například Booking a při vyhledávání ve filtru zaškrtnout v sekci „Zařízení“ možnost „Dobíjecí stanice pro elektromobily“. V detailu daného hotelu se pak můžete dozvědět, kolik nabíjení stojí, či zda je zdarma.

Vždy je samozřejmě nejlepší takovou informaci najít a ověřit si raději předem u daného hotelu. I kvůli tomu, aby nabíječky opravdu byly v provozu. Pokud dnes napíšete do vyhledávače Google například „hotel nabíjení elektromobilu zdarma“, pak vám vyjede spousta výsledků, kde všude se dá auto nabíjet bezplatně.

Nabíjení elektromobilu Tesla na domácím wallboxu
Nabíjení elektromobilu Tesla na domácím wallboxu

Jsem rád, že se za nabíjení platí

Zpátky ještě k mým zkušenostem s nabíjením elektromobilu v Česku. Jezdím pravidelně na stejná místa, kde nabíjím a kde vlastně mohu zastávku spojit s nákupem či nějakou službou. V tom případě totiž nechávám auto stát a nemusím během nabíjení takzvaně čekat, protože si jdu zařídit, co potřebuji.

Jsem tedy rád, že po zpoplatnění těchto nabíječek například u supermarketů najdu vždy volné místo a mohu s tím ve většině případů počítat, že zde auto nabiju. Cena ve výši 8 korun za kilowatthodinu v případě tarifu od ČEZ není vůbec špatná. Svou Teslu Model 3 mám nabitou ani ne za 500 korun, spíše méně, protože nenabíjím v plném rozsahu 0-100 %.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Luboš Srb - Šéfredaktor

Technologie mě fascinují natolik, že jsem založil weby Mobilizujeme.cz, Elektrickevozy.cz a Inteligentnisvet.cz. Rád píši o všem, co má přínos pro čtenáře. Již od roku 2007, skrze více než 8 000 článků. Používám produkty od Applu a Tesly.


Komentáře


Nejnovější články