To jen Češi tomu nerozumí? Už každé páté prodané auto je do zásuvky

Diana Křížová
Elektromobily Tesla | Zdroj: Tesla
Elektromobily Tesla | Zdroj: Tesla

Elektromobily lámou rekordy – už tvoří pětinu světových prodejů. Čína táhne, Evropa dohání a Češi zatím váhají.

Svět přepíná do elektrického režimu

Prodeje plně elektrických aut ve třetím čtvrtletí roku 2025 vyskočily o 35 % oproti loňsku. Poprvé v historii tak více než pětina všech prodaných vozů na světě jezdí bez výfuku. Elektromobilita se stává běžnou volbou, nikoli výjimkou.

Růst ale nebyl všude stejný – tahounem zůstal čínský trh, který svou velikostí určuje globální tempo. Zákazníci tam stále častěji volí levnější, plně elektrické modely (elektromobily) a ustupují od plug-in hybridů, jež rychle ztrácí na popularitě.

Elektromobily už nejsou futuristickým snem, ale reálnou součástí dopravy. Výrobci reagují masivními investicemi do vývoje baterií, zvyšují jejich životnost a rozšiřují síť rychlonabíječek, aby se nabíjení stalo stejně samozřejmým jako tankování.

Toyota Prius Plug-in hybrid na veřejné nabíjecí stanici | Zdroj: Toyota
Toyota Prius Plug-in hybrid na veřejné nabíjecí stanici | Zdroj: Toyota

Pohled na asijský trh a sílu Číny

Čína zůstává nesporným lídrem elektromobility. Jen ve třetím čtvrtletí roku 2025 zde byly prodány více než 2 miliony elektromobilů, což představuje nárůst o 36 % a tržní podíl 34 %. Každé třetí nové auto v Číně je tak čistě elektrické – to je výsledek, o kterém Evropa zatím může jen snít.

Zajímavé je, že PHEV modely naopak klesly o 6 %. Spotřebitelé dávají přednost dostupným městským elektromobilům, které zvládnou běžné denní cesty bez kompromisů. Tento trend nutí automobilky přehodnocovat strategie a zaměřit se více na nižší cenové segmenty.

Japonsko a Jižní Korea ale ukazují, že Asie není jednotná. V Koreji prodeje BEV vzrostly o 86 % a elektromobilita se tam stává módním standardem. Japonsko naproti tomu zůstává věrné hybridům, zčásti kvůli silné domácí tradici a konzervativnímu trhu.

Plug-in hybridní sedan Chery Fulwin A9L | foto: Chery Automobile
Plug-in hybridní sedan Chery Fulwin A9L | foto: Chery Automobile

Evropa hlásí největší růst od roku 2022

Evropa drží krok a zároveň potvrzuje, že přechod na elektromobilitu může mít mnoho tváří. Na pěti předních evropských trzích: v Británii, Německu, Francii, Itálii a Španělsku se prodeje BEV meziročně zvýšily o 32 %. Zájem o čistě elektrické vozy je tu nejvyšší od konce roku 2022.

Německo se stalo hlavním tahounem. Prodeje tam vzrostly o 45 % a už teď se prodalo více elektromobilů než za celý rok 2024. Přesto má nejvyšší podíl stále Velká Británie s 23 %, zatímco Německo a Francie se drží těsně pod touto hranicí.

Zajímavým kontrastem je růst PHEV, který v Evropě stále hraje roli mostu mezi spalovacím a plně elektrickým světem. Pro výrobce jsou tyto vozy cenným nástrojem, jak plnit emisní cíle, a pro řidiče jistotou, že dojedou i tam, kde nabíječek ještě není dost.

Nabíjecí stanice ČEZ | foto: ČEZ
Nabíjecí stanice ČEZ | foto: ČEZ

Americký trh s elektromobily ožívá

V USA se trh také rozhýbal – v Q3 2025 vzrostly prodeje BEV o 22 % a jejich podíl dosáhl historických 10 %. Výrazně k tomu přispěly federální daňové kredity až do výše 7 500 dolarů (cca 158 228 CZK), které mnoho Američanů motivovaly k rychlému nákupu.

Zajímavé je sledovat, jak se mění vnímání technologií. Plug-in hybridy sice zaznamenaly mírné oživení, ale spotřebitelé se přesouvají k čistě elektrickým modelům. Podíl vozů se spalovacím motorem se dostal na nejnižší úroveň v historii USA.

Automobilky v USA reagují na rostoucí poptávku po elektromobilech různě. Přinášejí cenově dostupnější modely a většina výrobců začíná využívat stejný typ konektoru jako Tesla, díky čemuž se budou jejich vozy moci nabíjet na široké síti Tesla Superchargerů. Současně se rozšiřuje počet rychlonabíjecích stanic.

Nabíjení elektromobilů na rychlonabíjecí stanici Tesla Supercharger V4
Nabíjení elektromobilů na rychlonabíjecí stanici Tesla Supercharger V4

Co z toho plyne pro řidiče i průmysl

Kdo dnes uvažuje o koupi, měl by si porovnat celkové náklady vlastnictví. Elektromobily často vítězí díky levnějšímu provozu a nižší údržbě. Přesto zůstává důležité sledovat regionální dotace, sítě nabíječek a reálné dojezdy v zimních podmínkách.

Automobilky a vlády teď stojí před klíčovým obdobím. Musí nejen vyrábět dostupné modely, ale i zajistit, aby energie pro jejich provoz pocházela z obnovitelných zdrojů. Přechod na elektromobilitu totiž není jen technologická, ale i společenská změna.

Zdroj: PwC


Autor článku

Diana Křížová - Redaktor

Diana kombinuje vědecký základ z potravinářské chemie s vášní pro udržitelnou energii a moderní dopravu. Zajímá se o technologie, které dnes působí jako sci-fi, ale brzy změní náš každodenní život.


Komentáře


Nejnovější články