Zeekr překonává konkurenci. Má extrémní 1,2MW nabíječku pro elektromobily

Čínské automobilky mění pravidla. Elektromobily díky nim nabijete rychleji než kdy dřív. Zeekr a Huawei míří k výkonům přes 1 MW.
Čínské automobilky posouvají hranice
Jedním z nejstarších a nejsilnějších argumentů proti elektromobilům je doba nutná k dobití, které je stále násobně delší než tankování fosilních paliv. To už ale úplně neplatí a mohou za to čínské automobilky. Jen dva týdny poté, co BYD představil svou 1MW nabíječku, posunul se do čela závodu o co nejrychlejší nabíjení elektromobilů Zeekr, značka ze skupiny Geely.
Jeho plně kapalinou chlazená nabíječka nabídne výkon 1,2 megawattu na jeden konektor. Nová technologie, kterou představil na akci China EV100 Forum viceprezident automobilky Čao Jü-chuej, bude mít oficiální premiéru na konci dubna na autosalonu v Šanghaji v dubnu. Podle Zeekru otevírá novou éru ultra-rychlého nabíjení na megawattové úrovni.
Podle Čaoa Zeeker za poslední čtyři roky navýšil svůj nabíjecí výkon z 260 kW v roce 2021 na 600 kW o rok později a v roce 2023 dosáhl výkonu 800 kW. „Povedeme nabíjecí průmysl do éry ultrarychlého nabíjení o výkonu 1 MW,“ řekl. Mluvčí společnosti nicméně pro server CnEVPost zároveň upřesnil, že stanice je určena pro osobní elektromobily, i když aktuálně žádné sériově vyráběné vozy takový výkon zatím nepodporují.

Zbytek světa může jen závidět
Masivní nástup těchto supernabíječek začne už ve 2. čtvrtletí 2025 v Číně, kde Zeekr plánuje rychlé rozšíření sítě. Očekává se, že do konce roku budou tyto stanice dostupné podél hlavních dopravních tahů, zejména v městských oblastech. Aktuálně provozuje Zeeker Power 826 supernabíječek s 4 007 nabíjecími body. Společnost plánuje mít do roku 2026 v Číně 10 000 nabíječek.
Do hry se ale podle serveru InsideEVs chystá vstoupit i další silný hráč – Huawei, který na 22. dubna 2025 plánuje premiéru ještě výkonnější 1,5MW nabíjecí stanice. Pokud se informace potvrdí, půjde o nový rekord v oblasti veřejného dobíjení osobních vozidel. Huawei zatím nezveřejnil detaily, ale očekává se, že půjde o další krok k plné kompatibilitě s technologií 6C a pokročilým bateriovým systémům nových čínských elektromobilů.
Mezitím zbytek světa za Čínou stále víc zaostává. Taková Tesla má na svých V4 Superchargerech maximální výkon 325 kW (jen pro Cybertruck). Evropské Ionity nabízí 350 kW, ale většina elektromobilistů se musí spokojit s mnohem menšími hodnotami. Například veřejné nabíječky u řetězců jako Lidl nebo provozovatelů jako ČEZ nebo E.ON často poskytují výkon kolem 50 až 150 kW.
Autor článku

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.
Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.