Nová technologie: Dobíjení elektromobilu je stejně rychlé jako tankování

BYD slibuje revoluci v nabíjení elektromobilů. Díky extrémnímu výkonu získá vůz dojezd 400 km za 5 minut, čímž se přiblíží tankování spalovacích aut.
Tankovat nebo nabíjet? BYD srovná časové rozdíly!
Pokud se chcete s elektromobilem co nejvíce přiblížit dosavadním spalovákům, budete potřebovat vůz s 800V palubní architekturou. Ta vám zajistí nejen rychlejší nabíjení, zpravidla se do takových modelů montují i větší baterie a s nimi se pojí i delší dojezd. Jak se ale zdá, 800 voltů je pro Čínu nízká hodnota a tak míří ještě výše.
Proč tedy vlastně nezaokrouhlit napětí platformy na rovnou tisícovku? Takhle nějak uvažují inženýři v BYD. A jestli vás rovnou zajímá ta důležitá hodnota, tak Číňané slibují, že nabíjecí výkon bude dosahovat až jednoho tisíce wattů. To je velký skok kupředu, zvláště když vezmeme v potaz, že potkat rychlou nabíječku s výkonem nad 350 kW je zatím velmi ojedinělé.
Premiantem s Mega Voltem se má stát platforma Super E-Platform. Podvozek se bude párovat s bateriemi s pevným elektrolytem, BYD jim chce přezdívat flashové baterie. Terminologie by šla přirovnat k tomu, co známe z paměťového segmentu elektroniky. Pevné flash disky také postupně vytlačují standardní plotnové disky s magnetickým způsobem zápisu.

První modely se na nové platformě objeví již brzy
BYD prezentuje, že za necelých pět minut na nabíječce můžete s elektromobilem ujet dalších 400 kilometrů. Prvními modely s touto platformou se stanou vozy Han L a Tang L. Aby mohly vozy naplno využít svůj potenciál, plánuje výrobce vystavět přes čtyři tisíce odpovídajících nabíječek. Zatím se ale zaměří pouze na svůj domácí trh.
Baterie se budou vyznačovat schopností přenosu náboje rychlostí 10C. Téměř plnou kapacitu pak doplní kolem deseti minut. Energetická hustota má dosahovat 16,4 kW na jeden kilogram. Cílem není jen posunout dosavadní hranice elektromobility, ale co nejvíce přiblížit používání a nároky elektrických aut ke standardním spalovacím agregátům.
Tankování plné nádrže trvá zpravidla nižší jednotky minut. I vůz s 800V systémem si na nabíječce postojí o pár minut déle, ovšem po patnácti minutách se lze vydat na další stovky kilometrů. Příbytek dalších 200 voltů přinese rozhodně více než pětinové vylepšení. BYD má velmi dobře našlápnuto a zařadí se technologicky po bok souputníka, giganta CATL.
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.