Kde mohu nabíjet elektromobil? Poradíme, na co všechno se musíte připravit!

Petr Bergmann
  • Nabíjení elektromobilu je velice jednoduché, pokud znáte všechny tipy
  • Poradíme vám, kde a jak lze nabíjet elektrické vozidla
  • Jaké jsou rozdíly, na co se připravit a jak při nabíjení postupovat?
Nabíjení elektromobilu
Nabíjení elektromobilu

Abyste mohli doplnit energii v baterii elektromobilu, musíte navštívit odpovídající nabíjecí místo. To musí být vybaveno nabíjecím kabelem, případně musí umožnit zapojení kabelu vlastního, který pro takový případ máte v autě s sebou. Obecně se dají možnosti nabíjení elektroaut rozdělit do čtyř hlavních skupin – domácí nabíjení, nabíjení v práci, na veřejných místech a na výkonných nabíjecích stanicích například podél dálnic.

Elektromobilista musí změnit způsob myšlení

Většina řidičů elektromobilů se snaží nabíjet svůj vůz kdykoli zaparkují. Obecně platí známé pravidlo „pokud elektromobil nejede, nabíjí se“. Na delších cestách se nabíjení řeší většinou nabíječkami s vyšším výkonem.

Mnohdy ale nestačí jen zasunout kabel nabíječky do zásuvky automobilu. V závislosti na umístění můžete zahájit nabíjení buďto jednoduše připojením k síti (například doma), nebo na veřejných místech zprovozníte nabíječku pomocí aplikace v telefonu, bezkontaktní karty nebo čipem RFID.

Protože existuje dlouhá řada provozovatelů nabíjecích stanic, postupem času volají elektromobilisté víc a více po maximálním zjednodušení aktivace nabíjení. Nosit po kapsách desítky čipů a mít telefon zahlcen mnoha aplikacemi s kódy pro přístup k nabíjení zbytečně zvyšuje krevní tlak při cestování na elektřinu.

Elektromobil má často vyhrazené místo
Elektromobil má často vyhrazené místo

Jak nabíjet elektromobil?

Nabíjení elektromobilu se trochu liší od tankování benzínu nebo nafty. Řidiči elektromobilů se připojují v podstatě kdykoliv zaparkují, aby se následně vrátili k vozidlu s o něco plnější baterií.

Je nejlepší dopředu si rozmyslet, kde nejčastěji parkujete a poté zjistit možnosti nabíjecích bodů, které jsou nainstalovány v okolí. Pro většinu lidí to znamená nejčastěji nabíjení doma, poté v práci a následně na dalších přístupových bodech. Ve chvíli, kdy máte v plánu vyrazit na delší cestu, budete muset plánovat zastávky na místech s výkonnými rychlonabíječkami.

Nabíjení doma

V případě, kdy můžete parkovat na svém pozemku, můžete své elektrické auto nabíjet doma pomocí vyhrazené domácí nabíječky tzv. wallboxu. Jedná se pravděpodobně o nejpohodlnější a současně nejčastěji využívané místo k nabíjení, zvlášť v případě, kdy se můžete připojit přes noc. Domácí nabíječka nejčastěji umožňuje nabíjení rychlostí přibližně 20 až 50 kilometrů za hodinu. Hodnoty mohou být i vyšší v závislosti na technických parametrech připojovacího místa i konkrétní nabíječky.

Wallbox by měl mít vestavěné bezpečnostní funkce a pokud máte v dosahu wi-fi, budete mít přístup k dalším inteligentním funkcím, jako je například monitorování průběhu nabíjení, řízení nabíjení na dálku nebo bezdrátové aktualizace softwaru. Většina domácích nabíječek je vybavena kabelem, který obvykle zapojíte přímo do vozidla a zahájíte nabíjení.

V některých případech ale budete potřebovat speciální redukci, která umožní připojení auta k nabíječce. Elektromobil je také možné zapojit do standardní domácí zástrčky, nabíjení však trvá podstatně déle a zásuvky většinou nemají požadované bezpečnostní funkce wallboxu.

Nabíjení elektromobilu
Nabíjení elektromobilu

Čtěte také: Jaký je opravdový dojezd nových elektromobilů?


Nabíjení v práci

Nabíjení v práci je také výhodné, protože podobně jako doma, tak i v zaměstnání auto často parkuje delší dobu. Otázkou budoucnosti může být ochota zaměstnavatele zajišťovat dostatečný počet nabíjecích míst pro své zaměstnance. Tomu by mohly přispět státní finanční pobídky.

Stále více a více firem se snaží instalovat dobíjecí stanice pro své zaměstnance a firemní návštěvníky. Může se také jednat o určitou formu zaměstnaneckého benefitu a nebo o snahu přispět k usnadnění přechodu na elektrický vozový park či z důvodu ochrany životního prostředí.

Nabíjecí místa na pracovišti obvykle nabízí stejnou rychlost jako domácí nabíječky a je třeba předem zjistit, jakým způsobem se k nim připojovat a podle toho se vybavit příslušným nabíjecím kabelem. V závislosti na vytvořených pravidlech může být nabíjení zahájeno jednoduchým připojením, pomocí karty RFID nebo pomocí aplikace v chytrém telefonu.

V určitých případech mohou být instalovány i výkonnější rychlonabíječky o výkonech kolem 50 kW, zde ale předpokládáme, že by šlo spíše o využití nabíječky pro flotilové použití firemního vozového parku, než pro využití zaměstnanci nebo firemními návštěvníky.

Nabíjení v práci je doslova hračka, pokud to zaměstnavatel povolí
Nabíjení v práci je doslova hračka, pokud to zaměstnavatel povolí

Čtěte také: Je v Česku dostatek nabíjecích stanic?


Nabíjení na veřejných stanicích

Ve chvíli, kdy zaparkujete na veřejných místech, například v supermarketu, tělocvičně, kině či na parkovišti v centru města, tak si můžete auto nabít na veřejně přístupných nabíjecích stanicích. Na takových místech z časových důvodů pravděpodobně nebudete chtít nabíjet do 100 %, ale bude stačit, že vám v baterii přibude energie na pár desítek kilometrů navíc.

Nabíjecí stanice na podobných veřejných místech obvykle nabízejí nižší nabíjecí výkon a dají se zde nabít řádově desítky kilometrů za hodinu připojení. Mnoho takových nabíječek je poskytováno zdarma firmami, které je používají jako pobídku k návštěvě svých prostor. Některé nabíječky mají integrované kabely, u některých je nutné mít v kufru vlastní nabíjecí kabel.

Nabíjení elektromobilu
Nabíjení elektromobilu

Čtěte také: Jak dlouho trvá nabíjení elektromobilu?


Jsme ohleduplní?

Bohužel, v poslední době se množí případy, kdy nabíjecí místa blokují řidiči jiných než elektrických vozidel nebo bezplatné nabíjení využívají elektromobilisté, aniž by poskytovateli oplatili laskavost například nákupem v jeho obchodu.

Dochází dokonce k případům, kdy je nabíjené vozidlo proti pravidlům veškeré slušnosti odpojeno od nabíjení jiným nedočkavým elektromobilistou, který své počínání hájí tím, že kolega už tam stojí dlouho. Na druhou stranu, čekat dlouhé hodiny, až se majitel nabitého auta dostaví k uvolnění nabíjecího místa, také nepotěší.

Nabíjení na delších trasách

Na dálkových trasách je třeba řešit situace, kdy zbývající energie v baterii vozu nebude stačit k dojezdu do cíle. V takovém případě lze využít síť vysokovýkonných nabíječek, které lze najít na dálničních čerpacích stanicích nebo na dalších místech. Existuje řada mapových aplikací, které příslušné nabíjecí stanice zobrazují včetně parametrů rychlosti nabíjení, výkonu nebo aktuální obsazenosti.

Na těchto místech je elektřina většinou nabízena za poplatek. Kabely, které dokáží bezpečně přinést vysoký výkon, jsou vždy součástí nabíječek. Moderní rychlonabíjecí stanice většinou nabízí všechny nejrozšířenější standardy nabíjení, takže by pro majitele různých značek elektroaut neměl být problém s kompatibilitou kabelů a zásuvek jejich vozu. Rychlonabíječky také dokáží skvěle posloužit v případě, kdy zjistíte, že dochází energie v baterii a potřebujete rychlé nouzové nabití.

Nové nabíjecí stanice společnosti ČEZ u Benziny
Nové nabíjecí stanice společnosti ČEZ u Benziny

Speciální nabíjecí sítě

Někteří výrobci automobilů současně s výrobou aut staví síť nabíjecích míst, aby zaručili bezproblémové nabíjení vozů vlastní výroby. Příkladem toho je americká Tesla, jejíž Supercharger je často posledním závažím, které přesvědčí zájemce o elektromobil, pro jakou značku se rozhodnout. Není tedy divu, že podobné sítě začínají budovat i jiné automobilky jako své vlastní nabíjecí sítě, nebo sítě, sdílené s jinými značkami, které se projektech spolupodílejí.

Na závěr je třeba dodat, že v případě, kdy nemáte k žádné formě nabíjení solidní přístup, měli byste zvážit, zda nenechat nákup auta na baterie na dobu, kdy se infrastruktura ve vašem okolí zlepší natolik, aby nebyla brzdou v používání vašeho budoucího elektromobilu.

Sledujte nás v Google Zprávách

Autor článku

Petr Bergmann - Redaktor

Mám rád snad všechny nové technologie. Obzvlášť, pokud jsou určené k cestování. A když je s nimi spojený výkon, rychlost a trocha adrenalinu, jsem na vrcholu blaha. Líbí se mi heslo "Žít a nechat žít".


Komentáře


Nejnovější články