Článek byl naposledy aktualizován 1. ledna 2021.
Elektromobilitou se na webu Elektrickevozy.cz, největším českém online magazínu o elektromobilech a dopravě budoucnosti, zabýváme již od roku 2011 – a od té doby se toho událo hodně. V tomto dílu seriálu Fakta a mýty o elektromobilech odpovídáme na otázku „Jaký je dojezd elektromobilů?“
Proč vznikl seriál Fakta a mýty o elektromobilech? Jednoduše proto, aby se každý člověk dozvěděl veškeré informace a na základě toho si pak mohl udělat vlastní názor na elektromobilitu! Dáváme dohromady vlastní zkušenosti, odborné studie, ale také informace přímo od automobilek. Výsledkem je unikátní seriál, ve kterém se stručně, ale i podrobně dozvíte, jak že to vlastně s tou elektromobilitou je. Bereme v potaz pro i proti, ale hlavně – nic nezkreslujeme, jako je běžným zvykem při debatách v hospodě nebo obzvláště pak u neodborných médií, které kolikrát jen vynecháním určité informace naprosto zkreslí realitu.
Reálný dojezd elektromobilů se pohybuje v rozmezí zhruba od 100 do 500 kilometrů, takže některé elektromobily mají opravdu krátký dojezd, který postačí maximálně jen pro městský provoz. Ovšem některé elektromobily již zvládají ujet i přes 500 kilometrů na jedno nabití, některé už se blíží k hranici 1 000 km. Co tedy brát jako měřítko? Například to, že nová generace elektromobilů od roku 2020 již disponuje reálným dojezdem kolem 300 km a více.
Je samozřejmě nepřekvapující, že oficiálně uváděné dojezdy u elektroaut nemusí být stejné, jako pak reálné dojezdy. Ale to je věc, která je dobře známá už ze světa konvenčních aut. V případě elektromobilů a standardizované normy WLTP můžeme říct, že reálný dojezd je většinou tak o 20 % nižší, než jsou výrobci uváděná čísla. A samozřejmě se dojezd ještě může hodně lišit podle toho, jaký je jízdní styl a jízdní podmínky.
Dnešní elektromobily mají reálné dojezdy kolem 300 km na jedno nabití, ty lepší vozy pak i přes 300 km, a třeba v případě Tesly již dokonce přes 500 km. Rekordmanem ze všech aktuálně vyráběných elektromobilů je Tesla Model S, který disponuje tabulkovým dojezdem 658 kilometrů! Je to dojezd, který by stále ještě někomu nestačil? Nejspíše ne, ovšem problém mohou představovat dojezdy u elektromobilů, které jsou levnější. Nebo v případě, kdy spotřeba u aut obecně výrazně roste, tedy při jízdě vyšší rychlostí například po dálnici. Pak lze u některých elektromobilů čekat klidně jen poloviční dojezd.
Elektromobily s nejkratším dojezdem, a to včetně i některých nejnovějších modelů, zvládají většinou jen 100 až 200 km na jedno nabití, což postačí maximálně tak do města, pro které jsou některé nízkokapacitní elektromobily výrobcem přímo určené, ale ne na cestování po celé zemi a už vůbec ne pro dlouhou cestu třeba až k moři. Nicméně takové elektromobily nejsou příliš reprezentativním vzorkem toho, jaký je dojezd elektromobilů. Stejně jako extrémní případy typu Aptery, která ujede 1600 km na jedno nabití a může se nabíjet ze slunce.
Čtěte také: Aptera představila elektromobil s dojezdem 1600 km a nabíjením ze slunce
U elektromobilů už obecně není problém s dojezdem. Problém je spíše s tím, jak elektromobil někteří především tradiční výrobci aut koncipují (pouze pro jízdu do města, nebo že čím menší baterie, tak tím ekologičtější, díky menší baterii je elektromobil levnější, apod.), ale i s tím, jak technicky pokročilý elektromobil dokážou automobilky vyvinout a vyrobit. Nejde jen o to, jak aerodynamický je tvar, jaká je hmotnost či jak efektivní je elektromotor a jak výkonné jsou baterie. Jde o mnohem více. Příkladem je disciplína v podobě dojezdu elektromobilu v zimě, kde se většinou láme chleba.
Tepelný management u elektromobilů rozhoduje o tom, jaké výkony bude podávat baterie v zimě, ale i v létě, jaká bude spotřeba elektromobilu a tedy i jaký bude jeho reálný dojezd. Příkladem je nejen vyhřívání baterie, ale také využívání tepelného čerpadla, se kterým v zimě klesne dojezd jen o pár procent ve srovnání s tím, že bez něj dojezd elektromobilu klesá při topení a jízdě v teplotách pod bodem mrazu klidně i o 25 %. Dojezd některých elektroaut je tedy již bezproblémový, ovšem u některých modelů problémy stále přetrvávají, což je otázkou technologií dané automobilky.
Článek byl naposledy aktualizován 1. ledna 2021.
Elektromobilitou se na webu Elektrickevozy.cz, největším českém online magazínu o elektromobilech a dopravě budoucnosti, zabýváme již od roku 2011 – a od té doby se toho událo hodně. V tomto dílu seriálu Fakta a mýty o elektromobilech odpovídáme na otázku „Jaký je dojezd elektromobilů?“
Proč vznikl seriál Fakta a mýty o elektromobilech? Jednoduše proto, aby se každý člověk dozvěděl veškeré informace a na základě toho si pak mohl udělat vlastní názor na elektromobilitu! Dáváme dohromady vlastní zkušenosti, odborné studie, ale také informace přímo od automobilek. Výsledkem je unikátní seriál, ve kterém se stručně, ale i podrobně dozvíte, jak že to vlastně s tou elektromobilitou je. Bereme v potaz pro i proti, ale hlavně – nic nezkreslujeme, jako je běžným zvykem při debatách v hospodě nebo obzvláště pak u neodborných médií, které kolikrát jen vynecháním určité informace naprosto zkreslí realitu.
Reálný dojezd elektromobilů se pohybuje v rozmezí zhruba od 100 do 500 kilometrů, takže některé elektromobily mají opravdu krátký dojezd, který postačí maximálně jen pro městský provoz. Ovšem některé elektromobily již zvládají ujet i přes 500 kilometrů na jedno nabití, některé už se blíží k hranici 1 000 km. Co tedy brát jako měřítko? Například to, že nová generace elektromobilů od roku 2020 již disponuje reálným dojezdem kolem 300 km a více.
Je samozřejmě nepřekvapující, že oficiálně uváděné dojezdy u elektroaut nemusí být stejné, jako pak reálné dojezdy. Ale to je věc, která je dobře známá už ze světa konvenčních aut. V případě elektromobilů a standardizované normy WLTP můžeme říct, že reálný dojezd je většinou tak o 20 % nižší, než jsou výrobci uváděná čísla. A samozřejmě se dojezd ještě může hodně lišit podle toho, jaký je jízdní styl a jízdní podmínky.
Dnešní elektromobily mají reálné dojezdy kolem 300 km na jedno nabití, ty lepší vozy pak i přes 300 km, a třeba v případě Tesly již dokonce přes 500 km. Rekordmanem ze všech aktuálně vyráběných elektromobilů je Tesla Model S, který disponuje tabulkovým dojezdem 658 kilometrů! Je to dojezd, který by stále ještě někomu nestačil? Nejspíše ne, ovšem problém mohou představovat dojezdy u elektromobilů, které jsou levnější. Nebo v případě, kdy spotřeba u aut obecně výrazně roste, tedy při jízdě vyšší rychlostí například po dálnici. Pak lze u některých elektromobilů čekat klidně jen poloviční dojezd.
Elektromobily s nejkratším dojezdem, a to včetně i některých nejnovějších modelů, zvládají většinou jen 100 až 200 km na jedno nabití, což postačí maximálně tak do města, pro které jsou některé nízkokapacitní elektromobily výrobcem přímo určené, ale ne na cestování po celé zemi a už vůbec ne pro dlouhou cestu třeba až k moři. Nicméně takové elektromobily nejsou příliš reprezentativním vzorkem toho, jaký je dojezd elektromobilů. Stejně jako extrémní případy typu Aptery, která ujede 1600 km na jedno nabití a může se nabíjet ze slunce.
Čtěte také: Aptera představila elektromobil s dojezdem 1600 km a nabíjením ze slunce
U elektromobilů už obecně není problém s dojezdem. Problém je spíše s tím, jak elektromobil někteří především tradiční výrobci aut koncipují (pouze pro jízdu do města, nebo že čím menší baterie, tak tím ekologičtější, díky menší baterii je elektromobil levnější, apod.), ale i s tím, jak technicky pokročilý elektromobil dokážou automobilky vyvinout a vyrobit. Nejde jen o to, jak aerodynamický je tvar, jaká je hmotnost či jak efektivní je elektromotor a jak výkonné jsou baterie. Jde o mnohem více. Příkladem je disciplína v podobě dojezdu elektromobilu v zimě, kde se většinou láme chleba.
Tepelný management u elektromobilů rozhoduje o tom, jaké výkony bude podávat baterie v zimě, ale i v létě, jaká bude spotřeba elektromobilu a tedy i jaký bude jeho reálný dojezd. Příkladem je nejen vyhřívání baterie, ale také využívání tepelného čerpadla, se kterým v zimě klesne dojezd jen o pár procent ve srovnání s tím, že bez něj dojezd elektromobilu klesá při topení a jízdě v teplotách pod bodem mrazu klidně i o 25 %. Dojezd některých elektroaut je tedy již bezproblémový, ovšem u některých modelů problémy stále přetrvávají, což je otázkou technologií dané automobilky.