10 věcí, které rozhodně musíte vědět o značce Tesla

  • Tesla je největší výrobce elektromobilů na světě
  • Její šéf Elon Musk patří mezi nejbohatší lidi na planetě
  • Co byste o značce jako takové rozhodně měli vědět? 
Tesla logo

Logo Tesly na elektromobilu této americké automobilky

Co mají společného automobilka Tesla a vynálezce Nikola Tesla?

Název automobilky Tesla pochází z Chorvatska, konkrétně z příjmení velmi slavného vynálezce Nikoly Tesly. Ten byl etnickým Srbem narozeným v Chorvatsku, nicméně jeho nejznámější období je až z jeho působení v Americe, kde soupeřil s Thomasem Edisonem.

Zatímco Tesla vyzdvihoval střídavý proud, Edison byl zastáncem stejnosměrného proudu, což byl hlavní důvod jejich velkého sporu Tesla vs Edison. Jedním z největších vynálezů Tesly je elektromotor, který je srdcem elektromobilů. A věděli jste, že logo automobilky Tesla je ve skutečnosti výseč z průřezu elektromotorem?

Cíl Tesly je hodně neobvyklý

Elon Musk rád připomíná, že Tesla nepřišla z toho důvodu, aby prodávala co nejvíce aut a vydělávala co nejvíce peněz jako o co usilují ostatní automobilky a firmy, ale chce urychlit přechod k udržitelné energii. To je cíl, ve kterém není jen Tesla jako taková, ale vlastně celé odvětví a vzhledem ke klimatickým změnám jde o nutnost s tím něco udělat.

Elon Musk

Elon Musk, šéf Tesly | foto: Mark Brake

Klasické automobilky to nerady slyší, protože jejich cílem je prodávat konvenční auta co nejdéle a vydělávat na nich co nejvíce, protože už mají postavené továrny a zavedený celý řetězec. A jelikož současně přichází v automobilovém průmyslu ještě revoluce technologická, stejně jako když v roce 2007 přišel iPhone a zamíchal kartami, tak logicky neví co dřív.

Ruku v ruce s cílem Tesly jde i to, že dává své patenty na technologie kromě baterií volně k dispozici, aby nevytvářela tzv. minové pole pro všechny ostatní, kteří budou chtít následovat její cestu a také vyrábět co nejpokročilejší elektromobily. Musk už také řekl, že ostatním nabízí jejich Autopilota a baterie jako takové, pokud o ně budou mít zájem. Ale očividně to zatím nikoho z klasických automobilových výrobců nezajímá, protože jim Tesla nabourala jejich prověřený byznys model, ve kterém se vydělává na jiných věcech než u elektromobilů.

První elektromobil Tesla byl předělávkou ze spalováku

Začátky bývají opravdu hodně těžké a výjimkou nebyla ani společnost Tesla. Její první elektromobil Roadster z roku 2008 byl pouze předělaný Lotus Elise, tedy spalovací auto. Podle Muska to byl vůbec nejhloupější nápad, jaký vůbec mohli dostat. Proč? Protože přidáním baterek došlo ke zvýšení hmotnosti, což ničilo samotnou konstrukci a Tesla musela celý vůz stejně předělat. Nehledě na to, že dnes už používá vlastní platformu, která nemá s prvním elektromobilem nic společného.

Lotus Elise

Lotus Elise

Tesla využívá „tužkové baterie“

Pokud už jste někdy viděli baterie z Tesly, přesněji řečeno bateriové články, tak jste si možná také řekli, že vypadají jako klasické tužkové baterky. Ve skutečnosti je to zvětšený formát tužkové baterie, který využívá pokročilejší Li-Ion typ.

Jde o bateriový článek nazývaný Tesla či Panasonic 18650, což jsou rozměry 18 x 65 mm. Běžný akumulátor velikosti AA by se tedy mohl podle této logiky jmenovat 14500. Celé kouzlo akumulátoru je právě v zapojení, rozvržení a využití dalších bateriových komponent. Nové baterie od Tesly 4680 už jsou takové větší buřty, protože mají přepracovaný design a využívají tzv. strukturální baterie. Ale původní typ „tužkových baterek“ od americké automobilky zůstane legendárním.

Tesla baterie

Baterie, které se používají v elektromobilech Tesla

Do reklamy nejde ani dolar

Firmy bez reklamy nejsou vidět, nikoliv však Tesla. Ta totiž do propagace neinvestuje ani dolar, přesto – nebo spíše právě proto – pak získává prostor v médií a mluví se o ni mnohem častěji, než v případě klasických automobilek. Ono stačí, když šéf Tesly Elon Musk něco vypustí na Twitteru, hned se to dozví celý svět. Nebo když se v přímém přenosu rozbije nerozbitné sklo u Cybertrucku, okamžitě se to probírá ve všech hospodách.

V roce 2018 byla Tesla blízko bankrotu

O čem nepřestávají kritici mluvit, je bankrot Tesly. Ovšem aktuálně je už v takové kondici, že ji mohou všichni ostatní spíše závidět. Nicméně nebylo tomu tak vždy a konkrétně v roce 2018 řešil Musk největší problém, když byla americká automobilka jen krůček od bankrotu, protože rozjížděla výrobu klíčového Modelu 3, ale řešila výrobní problémy i kapacitní.

Tesla Model 3, výrobní linka

Tesla Model 3, výroba elektromobilu

Musk tehdy přespával v továrně a na vše dohlížel. Dnes může být rád, že je Tesla nejhodnotnější automobilka na světě, která je už několik čtvrtletí po sobě v zisku, protože rychle zvedá výrobu a do toho staví nové Gigafactory, navíc její technologie jsou podle expertů roky před ostatnímy.

Motory z elektromobilu používá Musk i jinde

Nejprodávanější elektromobil Tesla Model 3 je v mnoha směrech přelomový. Jeho elektromotory například využívá Musk i u elektrického tahače Semi nebo dokonce u vesmírných raket Starship od SpaceX, ovšem jen pro dílčí úkony, nikoliv pohon celého kolosu, který má dopravovat lidi ze Země na Mars.

Tesla má největší síť rychlonabíječek na světě

I v roce 2021 stále platí, že největší konkurenční výhodou Tesly oproti všem ostatním je její velmi hustá síť rychlých nabíječek Supercharger. Je jich po světě už více než 20 000, v průměru na každou lokalitu vychází skoro 10 stojanů, což je mnohem více, než co najdeme u konkurence. Ta staví většinou jen po několika málo kusech stojanů, ne více.

Tesla Supercharger

Tesla Supercharger, ilustrační foto

S tím, jak rychle roste počet elektromobilů Tesla, je klíčové udržet dostatečný počet volných míst k nabíjení. Americká automobilka navíc nabízí velmi jednoduché ovládání, kdy s autem je spárována platební karta a ať už dobíjíte kdekoliv po světě, strhne si potřebnou částku. Tablet v elektromobilu funguje jako takový terminál, kde vše vidíte.

Aktuálně zvládají stojany Supercharger V3 nabíjecí výkon až 250 kW, kdy lze dobít za 5 minut až 120 kilometrů dojezdu. Ovšem Musk počítá s navýšením u příští generace V4 na 350 kW, protože například Cybertruck nebo Tesla Semi bude mít větší battery-packy a tedy v jejich případě by zastávka nebyla na chvíli, ale už trochu delší.

Nový Roadster 2 je nadpozemský elektromobil

U Roadsteru to všechno začalo a Musk slibuje, že s příchodem nové druhé generace zadupe právě tenhle elektromobil do země všechna ta spalovací auta, která by se snad ještě snažila trochu vzdorovat.

Tesla Roadster 2

Elektromobil Tesla Roadster 2 alias Roadster 2. generace

Díky zrychlení Roadsteru 2 z nuly na sto za pouhých 1,9 sekund prý bude lidem jízda v jiných autech s konvenčním pohonem připadat jako předpotopní. Esem v rukávu má být i dojezd přes 1000 kilometrů na jedno nabití. Auto by mělo dorazit na přelomu 2021/2022.

Tesla má mistrovský plán

Ze všeho nejzajímavější je ale mistrovský plán Tesly, o kterém se dříve říkalo, že je tajný. Jde o to, že Musk chce nikoliv jen vyrábět elektromobily, ale nakonec chce provozovat robotaxi a vozy nabízet jako službu. Tím totiž může firma díky svému cíly urychlit přechod k udržitelné energii mnohem více, než kdyby se snažila nahrazovat spalovací auta za elektromobily. Je to geniální myšlenka, i když je otázkou, nakolik je realizovatelná.

Tesla Autopilot

Tesla Autopilot

Plnohodnotný autopilot od Tesly měl fungovat do konce roku 2020, což splnil Musk jen částečně, protože jde stále jen o beta verzi. Uvidíme tedy zřejmě až časem, nakolik je tahle vize reálná a nakolik je jen pohádkou. Co si o tom myslíte vy? Podělte se o své názory v diskuzi pod článkem!

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

10 věcí, které rozhodně musíte vědět o značce Tesla

  • Tesla je největší výrobce elektromobilů na světě
  • Její šéf Elon Musk patří mezi nejbohatší lidi na planetě
  • Co byste o značce jako takové rozhodně měli vědět? 
Tesla logo

Logo Tesly na elektromobilu této americké automobilky

Co mají společného automobilka Tesla a vynálezce Nikola Tesla?

Název automobilky Tesla pochází z Chorvatska, konkrétně z příjmení velmi slavného vynálezce Nikoly Tesly. Ten byl etnickým Srbem narozeným v Chorvatsku, nicméně jeho nejznámější období je až z jeho působení v Americe, kde soupeřil s Thomasem Edisonem.

Zatímco Tesla vyzdvihoval střídavý proud, Edison byl zastáncem stejnosměrného proudu, což byl hlavní důvod jejich velkého sporu Tesla vs Edison. Jedním z největších vynálezů Tesly je elektromotor, který je srdcem elektromobilů. A věděli jste, že logo automobilky Tesla je ve skutečnosti výseč z průřezu elektromotorem?

Cíl Tesly je hodně neobvyklý

Elon Musk rád připomíná, že Tesla nepřišla z toho důvodu, aby prodávala co nejvíce aut a vydělávala co nejvíce peněz jako o co usilují ostatní automobilky a firmy, ale chce urychlit přechod k udržitelné energii. To je cíl, ve kterém není jen Tesla jako taková, ale vlastně celé odvětví a vzhledem ke klimatickým změnám jde o nutnost s tím něco udělat.

Elon Musk

Elon Musk, šéf Tesly | foto: Mark Brake

Klasické automobilky to nerady slyší, protože jejich cílem je prodávat konvenční auta co nejdéle a vydělávat na nich co nejvíce, protože už mají postavené továrny a zavedený celý řetězec. A jelikož současně přichází v automobilovém průmyslu ještě revoluce technologická, stejně jako když v roce 2007 přišel iPhone a zamíchal kartami, tak logicky neví co dřív.

Ruku v ruce s cílem Tesly jde i to, že dává své patenty na technologie kromě baterií volně k dispozici, aby nevytvářela tzv. minové pole pro všechny ostatní, kteří budou chtít následovat její cestu a také vyrábět co nejpokročilejší elektromobily. Musk už také řekl, že ostatním nabízí jejich Autopilota a baterie jako takové, pokud o ně budou mít zájem. Ale očividně to zatím nikoho z klasických automobilových výrobců nezajímá, protože jim Tesla nabourala jejich prověřený byznys model, ve kterém se vydělává na jiných věcech než u elektromobilů.

První elektromobil Tesla byl předělávkou ze spalováku

Začátky bývají opravdu hodně těžké a výjimkou nebyla ani společnost Tesla. Její první elektromobil Roadster z roku 2008 byl pouze předělaný Lotus Elise, tedy spalovací auto. Podle Muska to byl vůbec nejhloupější nápad, jaký vůbec mohli dostat. Proč? Protože přidáním baterek došlo ke zvýšení hmotnosti, což ničilo samotnou konstrukci a Tesla musela celý vůz stejně předělat. Nehledě na to, že dnes už používá vlastní platformu, která nemá s prvním elektromobilem nic společného.

Lotus Elise

Lotus Elise

Tesla využívá „tužkové baterie“

Pokud už jste někdy viděli baterie z Tesly, přesněji řečeno bateriové články, tak jste si možná také řekli, že vypadají jako klasické tužkové baterky. Ve skutečnosti je to zvětšený formát tužkové baterie, který využívá pokročilejší Li-Ion typ.

Jde o bateriový článek nazývaný Tesla či Panasonic 18650, což jsou rozměry 18 x 65 mm. Běžný akumulátor velikosti AA by se tedy mohl podle této logiky jmenovat 14500. Celé kouzlo akumulátoru je právě v zapojení, rozvržení a využití dalších bateriových komponent. Nové baterie od Tesly 4680 už jsou takové větší buřty, protože mají přepracovaný design a využívají tzv. strukturální baterie. Ale původní typ „tužkových baterek“ od americké automobilky zůstane legendárním.

Tesla baterie

Baterie, které se používají v elektromobilech Tesla

Do reklamy nejde ani dolar

Firmy bez reklamy nejsou vidět, nikoliv však Tesla. Ta totiž do propagace neinvestuje ani dolar, přesto – nebo spíše právě proto – pak získává prostor v médií a mluví se o ni mnohem častěji, než v případě klasických automobilek. Ono stačí, když šéf Tesly Elon Musk něco vypustí na Twitteru, hned se to dozví celý svět. Nebo když se v přímém přenosu rozbije nerozbitné sklo u Cybertrucku, okamžitě se to probírá ve všech hospodách.

V roce 2018 byla Tesla blízko bankrotu

O čem nepřestávají kritici mluvit, je bankrot Tesly. Ovšem aktuálně je už v takové kondici, že ji mohou všichni ostatní spíše závidět. Nicméně nebylo tomu tak vždy a konkrétně v roce 2018 řešil Musk největší problém, když byla americká automobilka jen krůček od bankrotu, protože rozjížděla výrobu klíčového Modelu 3, ale řešila výrobní problémy i kapacitní.

Tesla Model 3, výrobní linka

Tesla Model 3, výroba elektromobilu

Musk tehdy přespával v továrně a na vše dohlížel. Dnes může být rád, že je Tesla nejhodnotnější automobilka na světě, která je už několik čtvrtletí po sobě v zisku, protože rychle zvedá výrobu a do toho staví nové Gigafactory, navíc její technologie jsou podle expertů roky před ostatnímy.

Motory z elektromobilu používá Musk i jinde

Nejprodávanější elektromobil Tesla Model 3 je v mnoha směrech přelomový. Jeho elektromotory například využívá Musk i u elektrického tahače Semi nebo dokonce u vesmírných raket Starship od SpaceX, ovšem jen pro dílčí úkony, nikoliv pohon celého kolosu, který má dopravovat lidi ze Země na Mars.

Tesla má největší síť rychlonabíječek na světě

I v roce 2021 stále platí, že největší konkurenční výhodou Tesly oproti všem ostatním je její velmi hustá síť rychlých nabíječek Supercharger. Je jich po světě už více než 20 000, v průměru na každou lokalitu vychází skoro 10 stojanů, což je mnohem více, než co najdeme u konkurence. Ta staví většinou jen po několika málo kusech stojanů, ne více.

Tesla Supercharger

Tesla Supercharger, ilustrační foto

S tím, jak rychle roste počet elektromobilů Tesla, je klíčové udržet dostatečný počet volných míst k nabíjení. Americká automobilka navíc nabízí velmi jednoduché ovládání, kdy s autem je spárována platební karta a ať už dobíjíte kdekoliv po světě, strhne si potřebnou částku. Tablet v elektromobilu funguje jako takový terminál, kde vše vidíte.

Aktuálně zvládají stojany Supercharger V3 nabíjecí výkon až 250 kW, kdy lze dobít za 5 minut až 120 kilometrů dojezdu. Ovšem Musk počítá s navýšením u příští generace V4 na 350 kW, protože například Cybertruck nebo Tesla Semi bude mít větší battery-packy a tedy v jejich případě by zastávka nebyla na chvíli, ale už trochu delší.

Nový Roadster 2 je nadpozemský elektromobil

U Roadsteru to všechno začalo a Musk slibuje, že s příchodem nové druhé generace zadupe právě tenhle elektromobil do země všechna ta spalovací auta, která by se snad ještě snažila trochu vzdorovat.

Tesla Roadster 2

Elektromobil Tesla Roadster 2 alias Roadster 2. generace

Díky zrychlení Roadsteru 2 z nuly na sto za pouhých 1,9 sekund prý bude lidem jízda v jiných autech s konvenčním pohonem připadat jako předpotopní. Esem v rukávu má být i dojezd přes 1000 kilometrů na jedno nabití. Auto by mělo dorazit na přelomu 2021/2022.

Tesla má mistrovský plán

Ze všeho nejzajímavější je ale mistrovský plán Tesly, o kterém se dříve říkalo, že je tajný. Jde o to, že Musk chce nikoliv jen vyrábět elektromobily, ale nakonec chce provozovat robotaxi a vozy nabízet jako službu. Tím totiž může firma díky svému cíly urychlit přechod k udržitelné energii mnohem více, než kdyby se snažila nahrazovat spalovací auta za elektromobily. Je to geniální myšlenka, i když je otázkou, nakolik je realizovatelná.

Tesla Autopilot

Tesla Autopilot

Plnohodnotný autopilot od Tesly měl fungovat do konce roku 2020, což splnil Musk jen částečně, protože jde stále jen o beta verzi. Uvidíme tedy zřejmě až časem, nakolik je tahle vize reálná a nakolik je jen pohádkou. Co si o tom myslíte vy? Podělte se o své názory v diskuzi pod článkem!

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."