Fakta a mýty o elektromobilech – Jak dlouho trvá nabíjení elektromobilu?
- Rozebíráme elektromobilové mýty, které si zaslouží být zbořeny
- Vycházíme z vlastních zkušeností, odborných studií, či informací od automobilek
- V dnešním dílu se zaměříme na to, jak dlouho trvá nabíjení elektromobilu!

Článek byl naposledy aktualizován 28. prosince 2020.
Elektromobilitou se na webu Elektrickevozy.cz, největším českém online magazínu o elektromobilech a dopravě budoucnosti, zabýváme již od roku 2011 – a od té doby se toho událo hodně. V tomto dílu seriálu Fakta a mýty o elektromobilech odpovídáme na otázku „Jak dlouho trvá nabíjení elektromobilu?“
Proč vznikl seriál Fakta a mýty o elektromobilech? Jednoduše proto, aby se každý člověk dozvěděl veškeré informace a na základě toho si pak mohl udělat vlastní názor na elektromobilitu! Dáváme dohromady vlastní zkušenosti, odborné studie, ale také informace přímo od automobilek. Výsledkem je unikátní seriál, ve kterém se stručně, ale i podrobně dozvíte, jak že to vlastně s tou elektromobilitou je. Bereme v potaz pro i proti, ale hlavně – nic nezkreslujeme, jako je běžným zvykem při debatách v hospodě nebo obzvláště pak u neodborných médií, které kolikrát jen vynecháním určité informace naprosto zkreslí realitu.
Otázka: Jak dlouho trvá nabíjení elektromobilu?
Stručně
Nabíjení dnešních elektromobilů trvá desítky minut při nabíjení vybitého elektromobilu do 80 % a přes hodinu při nabíjení až do 100 %, takže je z tohoto pohledu pomalejší než tankování benzínu. Nicméně výhodou je, když elektromobil nabíjíte například doma přes noc v garáži, pak vám nabíjení zabere naopak méně času než tankování na benzínce, protože nemusíte řešit více než jen připojení kabelu, navíc nečekáte ve frontě u stojanu nebo u pokladny.
Podrobně
Některé elektromobily se samozřejmě nabíjejí pomaleji, jiné rychleji. Není to však stejné, jako v případě tankování, kde hraje roli víceméně jen velikost nádrže. U elektromobilů je to mnohem větší věda. Nejprve je tedy nutné říct, jakým stylem funguje nabíjení elektromobilů.
Nejrychlejší je nabíjení samozřejmě na rychlonabíječkách (DC), kde se využívá stejnosměrný proud, se kterým umí baterie energii rovnou ukládat. A samozřejmě čím vyšší výkon nabíječky, tím lépe. Běžně je nabíjení už z principu rychlejší do zhruba 80 % kapacity a poté pozvolna zpomaluje, protože zatím baterie nejsou schopné z fyzikálních důvodů udržet maximální výkon, resp. dávají přednost životnosti baterie, takže zbývajících 20 % pak může s trochou nadsázky trvat snad skoro tak dlouho, jako předchozích 80 %. Už z tohoho pohledu lze tedy říct, že se nevyplatí nabíjet až do 100 %, pokud zrovna nepotřebujete maximální dojezd.

V případě nejrychleji nabíjených elektromobilů, jako je Tesla, Audi, či Porsche, počítejte s tím, že rychlonabíjení v nejlepším případě, kdy se využívá až 250 kW, zabere kolem hodiny do 100 % a desítky minut do 80 %. Samozřejmě však záleží na konkrétním elektromobilu a podporovaném nabíjecím výkonu, stejně tak na výkonu rychlonabíjecí stanice, ale i dalších proměnných, jako je teplota baterie, apod. V případě řekněme běžných elektromobilů, které nepodporují rychlonabíjení nejvyššími výkony, můžeme počítat se zhruba 1-2 hodinami při nabíjení do 100 % a se zhruba 30 minutami při nabíjení do 80 % na dnes v Česku nejrozšířenějších 50kW rychlonabíječkách. Důležité je však také říci, že bývá výhodnější nenabíjet na co nejvíce procent (a tedy co nejdéle), ale spíše krátce a opakovaně, protože zpravidla čím víc jsou elektromobily vybité, tím rychleji se pak nabíjejí.
Většina majitelů elektromobilů ovšem své vozy nabíjí doma a přes noc, kdy je na nabíjení dostatek času nebo je také levnější elektřina. V tomto případě jde o klasické (AC) nabíjení, kde se využívá střídavý proud ze sítě a s pomocí palubní nabíječky v autě se pak nejprve převádí na stejnosměrný proud a až poté ukládá do baterie. Je to tedy o něco pomalejší, už jen kvůli nižším výkonům, které jsou v tomto případě k dispozici z běžné sítě. Využívá se buďto klasické 220V zásuvky (výkon 2,3 kW) nebo wallboxu (výkon např. 7, 11, 22 kW), který může představovat ideální způsob, jak nabít elektromobil doma přes noc v garáži. Pouze nabíjení z bežné zásuvky může představovat problém, pokud máte elektromobil s větší kapacitou, tam už se můžete dostat i na několik dnů potřebných k plnému nabití baterie.

Klíčové je vědět, kdy nabíjet na rychlonabíječkách a kdy na klasických nabíječkách. Například na cestách je praktické využít rychlonabíjení, které dobu nabíjení výrazně zkracuje a vy tak nemusíte dělat zbytečně dlouhé zastávky, ne více než jen na pár desítek minut. Vzhledem k tomu, že na těch nejrychlejších nabíječkách již nyní dobijete přes 100 kilometrů za 10 minut, není problém si takto třeba i po cestě do Chorvatska udělat zastávku jednou po sto kilometrech a přitom si odskočit nebo se protáhnout a rozhýbat. Je jen málo lidí, kteří vydrží jet bez zastávky kolem půl tisíc a více kilometrů, třeba alespoň kvůli odskočení na toaletu. A kdo to vydrží, tak vězte, že to minimálně není bezpečné udržet koncentraci při řízení po tak dlouhou dobu. Klasické nabíjení je pak ideálním způsobem, když auto stejně bude někde stát a vy jej nebudete potřebovat, ať už je to přes noc v garáži, na parkovišti u supermarketu během nákupu či v obchodním centru, u hotelu během vašeho pobytu, v práci, nebo koneckonců třeba i u lampy veřejného osvětlení, které jsou nebo teprve budou třeba i na sídlištích.