Fakta a mýty o elektromobilech – Je dost nabíjecích stanic?
- Rozebíráme elektromobilové mýty, které si zaslouží být zbořeny
- Vycházíme z vlastních zkušeností, odborných studií, či informací od automobilek
- V dnešním dílu se zaměříme na to, jestli je dost nabíjecích stanic!

Článek byl naposledy aktualizován 30. prosince 2020.
Elektromobilitou se na webu Elektrickevozy.cz, největším českém online magazínu o elektromobilech a dopravě budoucnosti, zabýváme již od roku 2011 – a od té doby se toho událo hodně. V tomto dílu seriálu Fakta a mýty o elektromobilech odpovídáme na otázku „Je dost nabíjecích stanic?“
Proč vznikl seriál Fakta a mýty o elektromobilech? Jednoduše proto, aby se každý člověk dozvěděl veškeré informace a na základě toho si pak mohl udělat vlastní názor na elektromobilitu! Dáváme dohromady vlastní zkušenosti, odborné studie, ale také informace přímo od automobilek. Výsledkem je unikátní seriál, ve kterém se stručně, ale i podrobně dozvíte, jak že to vlastně s tou elektromobilitou je. Bereme v potaz pro i proti, ale hlavně – nic nezkreslujeme, jako je běžným zvykem při debatách v hospodě nebo obzvláště pak u neodborných médií, které kolikrát jen vynecháním určité informace naprosto zkreslí realitu.
Otázka: Je dost nabíjecích stanic?
Stručně
V Česku je zatím dostatečný počet veřejných nabíjecích stanic pro elektromobily, když na jednu veřejnou nabíjecí stanici připadá jen 6 elektromobilů. Pro srovnání, na jednu benzínku u nás připadá 1300 aut a ve světě je to ještě podstatně více. Nedostatky má ovšem infrastruktura z pohledu absence rychlejších nabíječek (100+ kW) u hlavních tahů, což může komplikovat cestování na delší vzdálenosti, či neuspokojivé rozmístění veřejných nabíječek. Nesmíme však zapomínat, že elektromobily se dají nabíjet i z běžné zásuvky, a ty dnes najdeme na každém kroku.
Podrobně
Elektromobilita je v ČR dost opožděna, což má své výhody i nevýhody. Z pohledu infrastruktury je zatím dostatečný počet veřejných nabíječek, jenže je tomu tak především kvůli tomu, že jsou prodeje elektromobilů na rozdíl od okolních zemí na západě Evropy stále poměrně nízké. V Česku jezdí 5 tisíc elektromobilů, které lze nabíjet u více než 800 veřejných nabíječek. To je jen 0,4 % všech dostupných nabíječek po celé Evropě. Západ má přitom asi 75 % všech nabíječek na starém kontinentu a jde tak skutečně cestou elektromobility, narozdíl od východu.

Na jednu nabíječku v Česku tedy aktuálně připadá jen 6 elektromobilů, což je podstatně méně než třeba v sousedním Německu, kde už v některých městech jde o desítky elektromobilů a někdy dokonce stovky elektromobilů na jednu veřejnou nabíječku. Ale problém je to reálně spíše jen v určitých lokalitách. Zajímavé je pak také srovnání, kdy podstatně větší zatíženost mají benzínky, kde na každou čerpačku připadá 1300 aut a občas se proto tvoří dlouhé fronty, leč díky rychlejšímu tankování nelze čísla srovnávat s tím, kolik elektromobilů připadá na jednu nabíječku.
Rozmístění veřejných nabíjecích stanic po republice není příliš uspokojivé, a to je větší problém. Chybí národní plán, ve kterém by se definovalo, kde jsou nabíječky potřeba. A tak se staví tam, kde je to nejjednodušší či nejlevnější, protože díky podpoře od EU pak firmy na stavbu nabíječek získávají peníze a nikde už není podmínkou, kde přesně by je bylo potřeba nejvíce. Stačí se tak podívat na mapu a zjistíte, že například na trase z Prahy do Českých Budějovic přes Tábor, tedy po hlavním tahu na jih republiky, ještě donedávna nebyla ani jedna rychlonabíječka, aniž by člověk musel sjíždět do okolních měst či vesnic.
Čtěte také: Ve Velké Británii vyrostla jedinečná solární nabíjecí stanice

Statistiky je sice zatím poměr počtu veřejných nabíjecích stanic v Česku ku počtu elektromobilů prodaných v Česku naprosto skvělý, jenže je potřeba, aby výstavba infrastruktury pro veřejné dobíjení i nadále držela krok s dynamickým růstem počtu elektromobilů na českých silnicích a hlavně aby se stavěly veřejné nabíječky tam, kde jsou potřeba. A také, aby se stavěly rychlejší nabíječky, protože současné 50kW rychlonabíječky nebudou v příštích letech dostatečné a nebudou stíhat obsluhovat vyšší počet elektromobilů.
Česká republika zatím na nástup elektromobility čeká, narozdíl od zemí jako je Německo, Francie, Nizozemsko, apod. Nabíjení z běžné zásuvky je výhoda oproti spalovacím autům, se kterými musíte jezdit na veřejné benzínky a tam trávit v lepším případě minuty a v horších případech desítky minut svého času, kdežto u nabíjení doma v garáži stačí jen připojit kabel do wallboxu či zásuvky, a je to. Jenže ne každý může nabíjet doma a ne každý je ochotný čekat v případě nejpomalejšího způsobu nabíjení přes obyčejnou 220V zásuvku. Bez rychlejších nabíječek to tedy do budoucna prakticky nepůjde.