Solid-state baterie mění hru a Toyota chce být první, kdo je uvede do praxe

Toyota chystá elektromobil s revoluční solid-state baterií. Dojezd až 1200 km a rychlé nabíjení jsou velkými lákadly.
Elektromobil, který změní pravidla hry
Toyota si chystá eso v rukávu. Elektromobil, který nebude jen další tichou krabicí na kolech, ale stroj s výkonem superauta, životností na dekády a dojezdem, který zadusí obavy z nabíjení. Zní to jako přehnaný sen, ale Japonci mají jasno. První auto se solid-state baterií (SSB) bude připraveno už v roce 2027.
Toyota jako první velký výrobce ohlásila konkrétní plán nasazení pevného elektrolytu v sériově vyráběném voze. Celá řada automobilek ohlásila, že je blízko, a některé dokonce již zahájily testování v reálných podmínkách. Závod o to, kdo bude nakonec první, se tak zdá těsný. Samotná Toyota na této technologii pracuje už téměř deset let a podle prezidenta vývoje Keijiho Kaity drží plán přesně podle harmonogramu.
Přesný model Toyota zatím tají, ale spekulace míří ke sportovnímu Lexusu, který nahradí legendární LFA. Ten by jako první mohl využít všech předností nové baterie, která je lehčí, kompaktnější a třikrát výkonnější než dnešní lithium-iontové články. Vůz s touto technologií by měl podle automobilky zvládnout až 1200 km na jedno nabití.

Nová zbraň v elektrické revoluci
Baterie s pevným elektrolytem jsou považovány za svatý grál elektromobility. Představují klíč k překonání současných limitů elektromobilů. Jejich výhodou je nejen rychlejší nabíjení a vyšší hustota energie, ale také bezpečnost. Na rozdíl od klasických Li-Ion baterií nehrozí při jejich mechanickém poškození vznícení.
Pro Toyotu je dalším důležitým faktorem při vývoji solid-state baterií snížení dopadu elektromobilů na životní prostředí. Pokud by solid-state baterie vydržela čtyřikrát déle než konvenční baterie, teoreticky by se její celková uhlíková stopa během životního cyklu snížila o 75 %. „Máme na paměti, že chceme prodloužit životnost baterií,“ zdůrazňuje Kaita.
Podle Toyoty je technicky možné integrovat solid-state baterie i do současných platforem Toyoty pro elektromobily, kde by nabídly stejný dojezd při poloviční velikosti, ale technologie je primárně určena pro nové specializované architektury.
Přesto však zavedení solid-state článků může znamenat zásadní posun nejen pro sportovní a luxusní vozy, ale i pro běžná auta. Pokud se podaří snížit výrobní náklady, tato nová technologie se může rozšířit i do mainstreamu.
Zdroj: Autocar
Autor článku

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.
Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.








