Xiaomi čelí skandálu: Elektronické kliky udělaly z vozu smrtící past bez úniku

Pavel Škopek
Nefunkční kliky znemožnily záchranu řidiče z hořícího Xiaomi SU7 Ultra | Zdroj: 163
Nefunkční kliky znemožnily záchranu řidiče z hořícího Xiaomi SU7 Ultra | Zdroj: 163

Elektronické kliky jsou znovu v centru pozornosti. Po tragédii s elektromobilem Xiaomi SU7 Ultra se zvažuje jejich zákaz.

Designové kliky zabíjely

Elegantní vzhled, futuristické prvky a důraz na inovace. Jenže právě v téhle kombinaci se skrývá past, která se Xiaomi vymstila. Jeho akcie se propadly o více 6,5 % a vymazaly miliardy z tržní hodnoty, když se rozhořela diskuze ohledně uspěchaného vstupu společnosti do automobilové výroby. A za to vše mohou elektronické kliky.

Právě elektronické kliky, které jsou považovány mnohými automobilkami za designový trumf, totiž proměnily jedno SU7 Ultra ve smrtící past. Stalo se tak při tragické nehodě, která se stala na začátku týdne v Čcheng-tu, největším městě západní Číny.

Xiaomi SU7 Ultra narazil v plné rychlosti do středové bariéry a okamžitě začal hořet. Přestože se několik projíždějících řidičů snažilo řidiče osvobodit, kvůli nefunkčním klikám se jim to nepodařilo, a u muž uhořel.

Xiaomi SU7 Ultra je vybaven zapuštěnými klikami ovládanými výhradně elektronicky. Pokud dojde ke ztrátě napájení, mechanismus selže. V běžném provozu to může působit jako drobnost. Při nehodě se ale tato „vychytávka“ mění v otázku života a smrti. Problém přitom zdaleka není ojedinělý.

Xiaomi SU7 Ultra | Zdroj: Xiaomi
Xiaomi SU7 Ultra | Zdroj: Xiaomi

Rizikový trend v celém odvětví

Podobné chyby řeší i jiné automobilky. Tesla, která s elektronickými klikami přišla jako první už v roce 2012 u Modelu S, čelí vyšetřování amerických federálních úřadů. To vyvolalo několik incidentů, při nichž kvůli jejich selhání zůstaly děti uvězněné uvnitř vozu. V čtyřech případech museli rodiče rozbít okna. Tesla proto oznámila úpravy, které spojí elektroniku s mechanickým nouzovým ovládáním.

Čína jde v tomto ohledu ještě dál. Jak jsme již informovali, čínské vládní agentury dokonce navrhují od července 2027 zakázat všechny nové vozy s elektronickými výsuvnými klikami. Úřady argumentují jejich vyšší poruchovostí, a hlavně obavami o bezpečnost cestujících.

Jejich argumenty potvrzují i data Čínského výzkumného institutu pojišťovacích automobilových technologií (C-IASI), podle nichž při bočním nárazu selžou elektronické kliky ve třetině případů, zatímco u mechanických jsou to pouhé 2 procenta. Tragická nehoda SU7 Ultra tak může být zlomová nejen pro pověst a důvěru zákazníků Xiaomi, ale pro celé automobilové odvětví.

Zdroje: CarNewsChina, Autoblog


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články