Do výroby jde baterie, která zvládne milion kilometrů. Slibuje dojezd 1 000 km

Pavel Škopek
Baterie elektromobilu | Zdroj: ET Auto
Baterie elektromobilu | Zdroj: ET Auto

Gotion ve spolupráci s Volkswagenem vyvinul solid-state baterii s dojezdem 1000 km a reálnou výrobní připraveností.

Čína hlásí nový bateriový průlom

Je považovaná za svatý grál bateriových technologií. Na jejím vývoji pracují firmy po celém světě. Čínská firma Gotion High-Tech, podporovaná Volkswagenem, oznámila, že je po osmi letech vývoje připravena na výrobu revoluční solid-state baterie. Ta má nabídnout dojezd přes 1000 kilometrů a vydržet milion kilometrů.

Baterie pojmenovaná Jinshi využívá pevný elektrolyt na bázi sulfidů a dosahuje hustoty energie 350 Wh/kg, což je přibližně o 40 % více než běžné lithium-iontové články. Celý bateriový systém má hustotu 280 Wh/kg a zvládne více než 3000 nabíjecích cyklů. Gotion již otestoval články v reálném provozu, kde ujely přes 10 000 kilometrů. Výdrž je stabilní od −20 do 85 °C a článek prošel i náročnými bezpečnostními zkouškami včetně propíchnutí, rozdrcení a žáru 200 °C.

Z pohledu praxe je významný i postup v samotné výrobě. Gotion uvádí, že pilotní linka o kapacitě 0,2 GWh dosahuje 90% výtěžnosti a veškeré klíčové vybavení je domácí výroby. Inženýři navíc vylepšili elektrolyt o 60 % vyšší iontovou vodivost a snížili tlak v článku o 90 %. Ve srovnání s rannými prototypy se kapacita článků baterie zvýšila po roce ověřování odolnosti o 150 %.

Gotion zahajuje pilotní výrobu semi-solid baterie Jinshi | foto: 21jingji
Gotion zahajuje pilotní výrobu semi-solid baterie Jinshi | foto: 21jingji

Průlom i v mezinárodním měřítku

Gotion již zahájil přípravné práce na výstavbě nové výrobní kapacity s kapacitou 2 GWh, což by znamenalo skutečný posun směrem k masové výrobě. Ačkoliv firma zatím nezveřejnila výši investice ani harmonogram výstavby, analytici odhadují náklady na 1,5 až 2 miliardy jüanů za každý GWh, podle srovnatelných projektů semi-solid baterií. První vozy s novými články by se měly objevit v roce 2027. Sériová výroba je plánována na rok 2030.

Nejde přitom pouze o automobilový sektor. Gotion spolupracuje s firmou EHang na adaptaci baterie pro použití v letectví, konkrétně v malých elektrických letounech typu eVTOL určených pro krátké lety v malých výškách. To by mohlo přinést výrazný technologický skok v oblasti městské vzdušné mobility.

Zatímco Japonsko a Jižní Korea usilují o návrat na technologickou špičku, Čína svůj náskok dál prohlubuje. Gotion dokázal spojit vysoký výkon, bezpečnost a reálnou výrobní připravenost. Zda se mu podaří zvládnout i nákladovou stránku, bude klíčové pro širší nasazení nové generace baterií.

Zdroje: IT-Home, CarNewsChina


Autor článku

Pavel Škopek - Redaktor

Pavel se dlouhodobě zajímá o moderní technologie – od mobilů až po elektromobily. Ve volném čase rád fotí, sleduje dobré filmy, čte a jezdí na elektrokole.


Komentáře


Nejnovější články