Revoluční solid-state baterie je tu: Padne magická hranice dojezdu 1 000 km?

Nová baterie firmy Dongfeng zvládne přes 1 000 km. Produkce startuje příští rok a evropská premiéra přijde v 2027.
Baterie, o které se dlouho snilo?
Doba, ve které elektromobil na jedno nabití běžně ujede přes 1 000 kilometrů, se kvapem blíží. Už v příštím roce se podle vedení automobilky Dongfeng můžeme těšit na první exempláře. Jelikož tato značka působí i na českém trhu, nejspíše nebudeme na první modely čekat příliš dlouho ani v Evropě.
Baterie s pevným elektrolytem bude disponovat energetickou hustotou 350 Wh na kilogram hmotnosti. Vozy, které budou touto baterií osazeny, prý budou v běžném provozu vykazovat dojezd přesahující metu jednoho tisíce kilometrů.
Systém představuje tři vysoce výkonné komponenty. Ternární lithiová katoda je složka, kterou známe i z konzervativnější technologie NMC. Sekunduje jí anoda ze sloučeniny křemíku a uhlíku a celé kolečko uzavírá pevný elektrolyt z polymerového oxidu.

Vyšší bezpečnost a neuvěřitelný výkon
V hlubokých mrazech kolem -30°C si baterie udrží až 72 procent své běžné kapacity. Konvenční baterie typu NMC (ternární lithiové články) klesají i pod 60 procent. Výborně si baterie vedou i na druhé straně teplotního spektra. Baterie se považují za bezpečné, pokud vydrží 130°C. Nové články se svojí odolností dostávají až na 170°C.
Společnost si vyvíjí i vlastní nabíjecí moduly. Ty budou dosahovat výkonu 1 700 V a nabíjí 12C do výkonu až 2 MW. Za sekundu modul dobije dojezd 2,5 kilometru. Více srozumitelná je ovšem hodnota dobití 450 kilometru během pěti minut.
Aby ovšem baterie poskytla požadovaný obří dojezd, je potřeba ji spárovat i se schopnou motorovou jednotkou. Ta od Dongfeng umí točit až 30 000 otáček za minutu. Tato kombinace je zatím ve vývoji a automobilka by ji ráda uvedla do provozu do konce roku 2027. Po boku 350Wh verze se bude vyrábět i baterie s hustotou 400 a 500 Wh/kg.
Kdy se baterie objeví i v Evropě?
Standardní, nyní představená verze baterie, začne z nové výrobní linky sjíždět pravděpodobně v září příštího roku. Nedlouho poté se začne montovat i do prvních vozidel. I když nebude nabíjení zatím takhle extrémně rychlé, nová technologie umožní elektromobilům ve většině případů překonat již brzy dojezd konvenčních dieselových automobilů.
První modely budou nějakou dobu jezdit jen v domovské Číně. Dongfeng ale v posledních letech investoval do expanze a proto je velmi pravděpodobné, že se první modely se solid-state baterií dostanou do Evropy již v průběhu roku 2027.
Zdroj: CarNewsChina
Autor článku

Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.
Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.








