Test odhalil skutečný dojezd elektromobilů v zimě, výsledky jsou mnohdy tragické
- Britové se pokusili zjistit reálný dojezd elektromobilů v zimě
- Rozdíl dojezdu mezi létem a zimou je mnohdy obrovský
- Jak si vedly nejpopulárnější elektroauta současnosti?

Většina lidí už ví, že elektrické vozy nemají zimu příliš v lásce. Optimální provozní teplota je stanovena na 21,5 °C, což znamená jediné – v létě ujedete více než v zimě. Mnoho budoucích zákazníků ovšem může být v šoku z toho, o kolik celkový dojezd vozu klesne. A na to se zaměřili kolegové z britského WhatCar?.
Jaký je skutečný dojezd elektromobilů v zimě?
Než se podíváme na samotné výsledky testu, pojďme zabrousit do minulosti. WhatCar? otestoval v létě 10 populárních elektromobilů, aby zjistil, zda udávaný dojezd dle WLTP dává smysl. Všechna elektroauta začala svou pouť se 100% nabitou baterií a byla následně testována na uzavřené silnici.
Test se skládal z okruhu dlouhého 24 kilometrů, na kterém řidiči simulovali popojíždění ve městě (4 km), dále následovala jízda 6,4 kilometrů při rychlosti 80 km/h a vše zakončila jízda dlouhá téměř 13 kilometrů při rychlosti 112 km/h. A jak to celé dopadlo?

Výsledky v létě
Největší rozdíl mezi reálným dojezdem a hodnotou WLTP zaznamenal Fiat 500e. Ten zvládl pouhých 225 km oproti avizovaných 318 km. Naopak takové Porsche Taycan 4S zvládlo urazit 452 km, čímž se zatraceně blízko přiblížilo k hodnotě udávané metrikou WLTP.
Experiment se ovšem nezastavil pouze u letního dojezdu, který je pro elektromobily nejvýhodnější. Redaktoři se znova sešli nyní, aby odhalili, jak si populární vozy povedou za zimního počasí. A můžeme rovnou prohlásit, že to nebyla žádná sláva.

Čtěte také: 5 tipů a triků, jak dosáhnout maximálního dojezdu s elektromobilem v zimě
Výsledky v zimě
WhatCar? proti sobě postavil Fiat 500e, Porsche Taycan, Ford Mustang Mach-E a Škodu Enyaq. Dále ve videu můžete spatřit Teslu Model Y nebo BMW iX3 – tady však nutno podotknout, že tyto vozy nebyly v letním testu, a tak chybí patřičné srovnání.
A jaké jsou výsledky? Skok mezi letním a zimním dojezdem je u některých případů tristní. Třeba Ford Mustang Mach-E zvládl v létě urazit 486 km, nicméně v zimě se hodnota srazila na 397 km. Následuje Porsche Taycan s dojezdem 452 km vs. 360 km a Škoda Enyaq iV s 333 km vs. 280 km. Všechna čísla najdete přehledně v tabulce a schválně se podívejte úplně dolů na Fiat 500e…

Co říct na závěr?
Na závěr je nutné podotknout, že podobné testy jsou mnohdy ztrátou času. Reálné hodnoty mimo okruh vypadají úplně jinak a simulace neodráží realitu, se kterou se seznámí zákazník. Je to však zajímavý vhled do toho, jak moc se mohou čísla lišit. Posouzení ale necháme na vás.
Video z testování
Autor článku

Roman se technologiím věnuje už přes 14 let. Píše o mobilech, umělé inteligenci i elektromobilech. Má za sebou tisíce článků, videí a statisíce sledujících na sociálních sítích.
Roman se technologiím věnuje už přes 14 let. Píše o mobilech, umělé inteligenci i elektromobilech. Má za sebou tisíce článků, videí a statisíce sledujících na sociálních sítích.