Dámy a pánové, je to tady! Do Česka dorazil dlouho očekávaný Ford Mustang Mach-E, který je vůbec prvním elektromobilem v nabídce automobilky. Po několika dekádách silných spalovacích kupé a kabrioletů tak přichází rodinný vůz, který se naprosto vymyká současné nabídce na trhu. Americká firma nám chce ukázat, že i praktické elektrické auto dokáže být pořádně zábavné a může z něj čišet sportovní charakter. A jak na nás tedy po celém dni jízdy působí?
Konstrukce | SUV, rozměry: 4713 × 1881 × 1625 mm, hmotnost: 2182 kg |
---|---|
Pohon | elektromobil, pohon všech kol |
Výkon | výkon elektromotoru 258 kW, točivý moment 580 Nm |
Baterie a dojezd | Li-Ion, 98,7 kWh (využitelných 88 kWh) |
Nabíjení | palubní 11 kW nabíječka, maximální výkon 150 kW při rychlonabíjení, CCS, Mennekes |
Spotřeba a dojezd | během prvních jízd 18,6 kWh/100 km, dojezd přes 500 km |
Cena | od 1 499 999 Kč |
Pojďme nejprve vytáhnout kostlivce ze skříně. Ano, je to Mustang. Ano, je elektrický. A ano, Ford to myslí naprosto vážně. Začít se někde musí a pokud chce společnost do roku 2030 prodávat v Evropě jen elektromobily, tak radíme, aby zařadila vyšší rychlostní stupeň. Model Mustang Mach-E je tedy úplně první vlaštovkou, a nutno říct, že jde o trefu do černého.
Automobilka ovšem rozhodně neusíná na vavřínech. Po Mustangu představuje model F-150 Lightning, který bude jistě v Americe trhákem a zároveň začíná vyvíjet naprosto nové modulární platformy pro další rozšířenou elektrifikaci. Sliby se tak postupně začínají plnit v realitu a za to Fordu tleskáme.
A nyní k té nejzásadnější otázce – zneužívá Ford slavného jména Mustangu? Inu, jak se to vezme. Automobilka by pravděpodobně nedokázala obhájit cenu prvního elektromobilu pod oválnou značkou, a tak museli sáhnout po něčem, za co budou zákazníci ochotni připlatit. Něco takového nemusí být nutně špatně, protože za ty peníze nedostanete jen prestiž, ale zároveň jistou úroveň kvality a adrenalinu. Jde o skvělý marketingový tah, o kterém může většina výrobců jen snít. Nechť si ovšem každý vytvoří svůj názor.
Novinka se začíná nabízet v hned několik provedeních. Na výběr jsou dvě velikosti baterie, přičemž ta menší má kapacitu 66 kWh a ta větší 88 kWh. Zákazník si dále může volit mezi výkonem elektromotoru 198, 216 nebo 258 kW. Do budoucna plánuje automobilka představit verzi GT, která dostane pořádný výkon 358 kW v kombinaci s točivým momentem 860 Nm. Díky tomu pak zrychlí z 0 na 100 m/h za 3,7 sekundy.
My jsme měli šanci otestovat “Šemíka” v té nejvyšší konfiguraci, a sice s výkonem 258 kW a 88kWh baterií. Jak na nás tedy první elektromobil od Fordu naživo působil?
Ford Mustang Mach-E svým designem rozhodně zapadá do rodiny vzpínajících se koní. Celá přední maska působí dosti agresivně a nesmí chybět ani typicky protáhlá světla, která tolik milujeme. Ze všeho nejvíce si pak ceníme toho, že se Ford nedopustil prohřešku v podobě falešné masky chladiče. Místo toho najdeme krásně celistvé plastové obložení, na jehož středu je dobře známý znak Mustangu.
Stejně jako vepředu, tak i vzadu jsou nejdominantnějším prvkem světla. Tři světelné pruhy jsou pro značku ikonické a je pochopitelně správně, že je americká automobilka využila i u tohoto modelu. Třešničkou na dortu je pak klesající linka střechy, která vypadá dramaticky pouze “na oko”. Když se totiž podíváte pozorněji, tak zjistíte, že jde o dobrou souhru barvy karoserie a samotné střechy. Iluze pak vytváří mnohem sportovnější tvar.
Co se pak techniky týče, tak tady se designéři opravdu rozšoupli. Pro některé může být překážkou třeba samotné usednutí za volant, protože Ford Mustang Mach-E nemá žádné kliky! Místo toho si otevřete buď za pomoci tlačítka na dveřích nebo číselného kódu na B sloupku. Vychytávkou je pak možné odemknutí dveří pomocí chytrého telefonu.
Největší překvapení na vás však čeká za volantem. Okamžitě po usednutí vás totiž praští do očí obrovský 15,5palcový displej, který si bere jasnou inspiraci od jiného výrobce elektromobilů. Druhý displej pak čeká na řidiče za volantem, který je chytře umístěn tak, aby nezavazel ve výhledu a zároveň se na něj dokázalo vejít co nejvíce informací o jízdě. Rozlišení i citlivost obou displejů je na vysoké úrovni, zároveň nás potěšila možnost rozsáhlého nastavování jednotlivých panelů. Snad jen musíme vytknout nastavování klimatizace, která je umístěna na spodní hraně displeje, a tak musíte vždy sklopit zrak z vozovky.
Nemusí se to tak zdát, ale Ford Mustang Mach-E je dosti pohodlný a prostorný vůz. Dokonale totiž klame svou sportovnější vizáží. Sám měřím 192 centimetrů a na měl jsem spoustu místa jak na hlavu, tak nohy. A to samé v případě, že si sednu sám za sebe. Promyšlený design do posledního centimetru, za což dáváme palec nahoru!
Nastává chvíle, kdy si konečně něco řekneme k samotným jízdním vlastnostem. Začněme tedy nejlépe u zrychlení, které sice není dechberoucí, ale zároveň jej nelze označit za jakkoliv pomalé. Z nuly na stovku zvládne ochotně vyrazit za 5,1 sekundy, což je pořád nadstandardní výsledek. Pokud ale od Mustangu čekáte pověstný zátah elektromobilů, tak vás musíme zklamat. Celé zrychlení je spíš lineární a příjemné, respektive přesně na hranici toho, co může být pro ostatní nepříjemné. Takto by měl zkrátka zrychlovat rodinný vůz a pokud jste tatínek s duší závodníka, tak si počkejte na verzi GT.
Lehkým překvapením byl pro nás podvozek. Ten je spíše tvrdší, což bychom od sportovního vozu očekávali, nicméně tohle je rodinné SUV s váhou přes 2 tuny. České silnice si dává s naprostým přehledem, nicméně při přejetí větší díry se z nápravy ozve silnější rána, která vyděsí. Jakmile se však odprostíte od myšlenky rodinného auta a Mach-E v zatáčce utrhnete, tak se začnou dít věci.
V době našeho testování nám celý den pršelo, a tak jsme neváhali a vyjeli na klikaté okresky kolem Karlštejna. Po chvilce seznamování jsme si projeli první zatáčku pod plynem a řekneme vám, že už víme, proč tohle auto vzniklo. Mach jde nehorázně snadno utrhnout a line se bokem jako správný nevyřáděný rošťák. Jakmile si však svou chvíli užijete, vrátíte se do normálního režimu a pokračujete v komfortní a klidné jízdě.
Spoustu elektromobilistů pak bude jistě zajímat spotřeba. Jelikož jde o prvotní svezení, tak jsme se otázkou spotřeby příliš nezaobírali, protože na to zkrátka nebylo dostatek času a zároveň jsme chtěli dostat Mustanga na hranu jeho možností. A to se s klidnou jízdou neslučuje. Nicméně i přesto jsme si před začátkem vynulovali palubní počítač a po celodenní jízdě na nás čekalo celkem zajímavé zjištění. Dlouhodobá spotřeba se zastavila na hranici 18,6 kWh na 100 kilometrů, což je velmi dobrý výsledek. Až dlouhodobý test nám však ukáže, co Mach dokáže. Do té doby si musíme vystačit s tímto číslem.
Pamatujete si otázku, kterou jsme si kladli na začátku? Stále tak nějak nevíme, zda Ford opravdu jen nezneužívá dobrého jména své prémiové značky. Na druhou stranu jde nejspíš o otázku, kterou si bude muset položit každý zájemce sám a upřímně si na ni po chvíli s Mach-E odpovědět. Za nás jde o opravdu povedenou první vlaštovku, která má jistě zářnou budoucnost. Více až v klasickém týdenním testu a videu!
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
vysoký výkon | kvalita zpracování voliče hlasitosti na středovém panelu |
jízdní vlastnosti, naladění podvozek | |
dojezd, rychlost nabíjení | |
design s odkazem na Mustang | |
možnost odemknutí skrze kód či aplikaci | |
přední kufr |
Dámy a pánové, je to tady! Do Česka dorazil dlouho očekávaný Ford Mustang Mach-E, který je vůbec prvním elektromobilem v nabídce automobilky. Po několika dekádách silných spalovacích kupé a kabrioletů tak přichází rodinný vůz, který se naprosto vymyká současné nabídce na trhu. Americká firma nám chce ukázat, že i praktické elektrické auto dokáže být pořádně zábavné a může z něj čišet sportovní charakter. A jak na nás tedy po celém dni jízdy působí?
Konstrukce | SUV, rozměry: 4713 × 1881 × 1625 mm, hmotnost: 2182 kg |
---|---|
Pohon | elektromobil, pohon všech kol |
Výkon | výkon elektromotoru 258 kW, točivý moment 580 Nm |
Baterie a dojezd | Li-Ion, 98,7 kWh (využitelných 88 kWh) |
Nabíjení | palubní 11 kW nabíječka, maximální výkon 150 kW při rychlonabíjení, CCS, Mennekes |
Spotřeba a dojezd | během prvních jízd 18,6 kWh/100 km, dojezd přes 500 km |
Cena | od 1 499 999 Kč |
Pojďme nejprve vytáhnout kostlivce ze skříně. Ano, je to Mustang. Ano, je elektrický. A ano, Ford to myslí naprosto vážně. Začít se někde musí a pokud chce společnost do roku 2030 prodávat v Evropě jen elektromobily, tak radíme, aby zařadila vyšší rychlostní stupeň. Model Mustang Mach-E je tedy úplně první vlaštovkou, a nutno říct, že jde o trefu do černého.
Automobilka ovšem rozhodně neusíná na vavřínech. Po Mustangu představuje model F-150 Lightning, který bude jistě v Americe trhákem a zároveň začíná vyvíjet naprosto nové modulární platformy pro další rozšířenou elektrifikaci. Sliby se tak postupně začínají plnit v realitu a za to Fordu tleskáme.
A nyní k té nejzásadnější otázce – zneužívá Ford slavného jména Mustangu? Inu, jak se to vezme. Automobilka by pravděpodobně nedokázala obhájit cenu prvního elektromobilu pod oválnou značkou, a tak museli sáhnout po něčem, za co budou zákazníci ochotni připlatit. Něco takového nemusí být nutně špatně, protože za ty peníze nedostanete jen prestiž, ale zároveň jistou úroveň kvality a adrenalinu. Jde o skvělý marketingový tah, o kterém může většina výrobců jen snít. Nechť si ovšem každý vytvoří svůj názor.
Novinka se začíná nabízet v hned několik provedeních. Na výběr jsou dvě velikosti baterie, přičemž ta menší má kapacitu 66 kWh a ta větší 88 kWh. Zákazník si dále může volit mezi výkonem elektromotoru 198, 216 nebo 258 kW. Do budoucna plánuje automobilka představit verzi GT, která dostane pořádný výkon 358 kW v kombinaci s točivým momentem 860 Nm. Díky tomu pak zrychlí z 0 na 100 m/h za 3,7 sekundy.
My jsme měli šanci otestovat “Šemíka” v té nejvyšší konfiguraci, a sice s výkonem 258 kW a 88kWh baterií. Jak na nás tedy první elektromobil od Fordu naživo působil?
Ford Mustang Mach-E svým designem rozhodně zapadá do rodiny vzpínajících se koní. Celá přední maska působí dosti agresivně a nesmí chybět ani typicky protáhlá světla, která tolik milujeme. Ze všeho nejvíce si pak ceníme toho, že se Ford nedopustil prohřešku v podobě falešné masky chladiče. Místo toho najdeme krásně celistvé plastové obložení, na jehož středu je dobře známý znak Mustangu.
Stejně jako vepředu, tak i vzadu jsou nejdominantnějším prvkem světla. Tři světelné pruhy jsou pro značku ikonické a je pochopitelně správně, že je americká automobilka využila i u tohoto modelu. Třešničkou na dortu je pak klesající linka střechy, která vypadá dramaticky pouze “na oko”. Když se totiž podíváte pozorněji, tak zjistíte, že jde o dobrou souhru barvy karoserie a samotné střechy. Iluze pak vytváří mnohem sportovnější tvar.
Co se pak techniky týče, tak tady se designéři opravdu rozšoupli. Pro některé může být překážkou třeba samotné usednutí za volant, protože Ford Mustang Mach-E nemá žádné kliky! Místo toho si otevřete buď za pomoci tlačítka na dveřích nebo číselného kódu na B sloupku. Vychytávkou je pak možné odemknutí dveří pomocí chytrého telefonu.
Největší překvapení na vás však čeká za volantem. Okamžitě po usednutí vás totiž praští do očí obrovský 15,5palcový displej, který si bere jasnou inspiraci od jiného výrobce elektromobilů. Druhý displej pak čeká na řidiče za volantem, který je chytře umístěn tak, aby nezavazel ve výhledu a zároveň se na něj dokázalo vejít co nejvíce informací o jízdě. Rozlišení i citlivost obou displejů je na vysoké úrovni, zároveň nás potěšila možnost rozsáhlého nastavování jednotlivých panelů. Snad jen musíme vytknout nastavování klimatizace, která je umístěna na spodní hraně displeje, a tak musíte vždy sklopit zrak z vozovky.
Nemusí se to tak zdát, ale Ford Mustang Mach-E je dosti pohodlný a prostorný vůz. Dokonale totiž klame svou sportovnější vizáží. Sám měřím 192 centimetrů a na měl jsem spoustu místa jak na hlavu, tak nohy. A to samé v případě, že si sednu sám za sebe. Promyšlený design do posledního centimetru, za což dáváme palec nahoru!
Nastává chvíle, kdy si konečně něco řekneme k samotným jízdním vlastnostem. Začněme tedy nejlépe u zrychlení, které sice není dechberoucí, ale zároveň jej nelze označit za jakkoliv pomalé. Z nuly na stovku zvládne ochotně vyrazit za 5,1 sekundy, což je pořád nadstandardní výsledek. Pokud ale od Mustangu čekáte pověstný zátah elektromobilů, tak vás musíme zklamat. Celé zrychlení je spíš lineární a příjemné, respektive přesně na hranici toho, co může být pro ostatní nepříjemné. Takto by měl zkrátka zrychlovat rodinný vůz a pokud jste tatínek s duší závodníka, tak si počkejte na verzi GT.
Lehkým překvapením byl pro nás podvozek. Ten je spíše tvrdší, což bychom od sportovního vozu očekávali, nicméně tohle je rodinné SUV s váhou přes 2 tuny. České silnice si dává s naprostým přehledem, nicméně při přejetí větší díry se z nápravy ozve silnější rána, která vyděsí. Jakmile se však odprostíte od myšlenky rodinného auta a Mach-E v zatáčce utrhnete, tak se začnou dít věci.
V době našeho testování nám celý den pršelo, a tak jsme neváhali a vyjeli na klikaté okresky kolem Karlštejna. Po chvilce seznamování jsme si projeli první zatáčku pod plynem a řekneme vám, že už víme, proč tohle auto vzniklo. Mach jde nehorázně snadno utrhnout a line se bokem jako správný nevyřáděný rošťák. Jakmile si však svou chvíli užijete, vrátíte se do normálního režimu a pokračujete v komfortní a klidné jízdě.
Spoustu elektromobilistů pak bude jistě zajímat spotřeba. Jelikož jde o prvotní svezení, tak jsme se otázkou spotřeby příliš nezaobírali, protože na to zkrátka nebylo dostatek času a zároveň jsme chtěli dostat Mustanga na hranu jeho možností. A to se s klidnou jízdou neslučuje. Nicméně i přesto jsme si před začátkem vynulovali palubní počítač a po celodenní jízdě na nás čekalo celkem zajímavé zjištění. Dlouhodobá spotřeba se zastavila na hranici 18,6 kWh na 100 kilometrů, což je velmi dobrý výsledek. Až dlouhodobý test nám však ukáže, co Mach dokáže. Do té doby si musíme vystačit s tímto číslem.
Pamatujete si otázku, kterou jsme si kladli na začátku? Stále tak nějak nevíme, zda Ford opravdu jen nezneužívá dobrého jména své prémiové značky. Na druhou stranu jde nejspíš o otázku, kterou si bude muset položit každý zájemce sám a upřímně si na ni po chvíli s Mach-E odpovědět. Za nás jde o opravdu povedenou první vlaštovku, která má jistě zářnou budoucnost. Více až v klasickém týdenním testu a videu!
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
vysoký výkon | kvalita zpracování voliče hlasitosti na středovém panelu |
jízdní vlastnosti, naladění podvozek | |
dojezd, rychlost nabíjení | |
design s odkazem na Mustang | |
možnost odemknutí skrze kód či aplikaci | |
přední kufr |