Po dlouhé době můžeme v redakci říct, že nám v garáži opět parkuje plně elektrické BMW. Po dnes již ikonickém modelu i3 přichází na scénu podstatně vylepšený bratříček s označením iX3. Opravdu dlouhá vývojová pauza ale znamená, že nám mnichovská automobilka nadělila čirou radost, protože jak se dozvíte v následujících řádcích, novinka se až na pár věcí opravdu povedla.
Víte, co je naprostým paradoxem? Německý výrobce se pustil do elektrifikace svého portfolia podstatně dříve než konkurence, přesto svůj náskok nepochopitelně prospal. Elektrický hatchback BMW i3 se představil jako koncept již v roce 2011, přičemž k prvním zákazníkům zamířil už o dva roky později. Následoval krásný sportovní vůz i8, který uvnitř skrýval plug-in hybridní techniku.
Našlápnuto mělo BMW opravdu výborně. Po takové premiéře mohli s klidným svědomím vstoupit do segmentu elektrických crossoverů či SUV, kde by zákazníků bylo přirozeně nejvíce. Co čert ovšem nechtěl, vedení se z nepochopitelných důvodů rozhodlo jinak, čímž dalo prostor automobilkám jako Audi, Mercedes-Benz nebo Volkswagen. A teď se snaží vše dohnat, seč jim síly stačí. Nutno ale říct, že cesta nebude jednoduchá.
Konstrukce | SUV, rozměry: 4734 × 1891 × 1668 mm, hmotnost: 2260 kg |
---|---|
Pohon | elektromobil, pohon zadních kol |
Výkon | 210 kW, točivý moment 400 Nm |
Baterie a dojezd | Li-Ion, 80 kWh (využitelných 74 kWh) |
Nabíjení | palubní 11 kW nabíječka, maximální výkon 155 kW při rychlonabíjení, CCS, Mennekes |
Spotřeba a dojezd | kombinovaná 19 kWh/100 km, dojezd cca 400 km |
Výbava | head-up displej, prémiový interiér, adaptivní tempomat atp. |
Základní cena | 1 700 000 Kč |
Nejprve je nutné říct to nejdůležitější. BMW iX3 rozhodně není čistokrevným elektromobilem v tom pravém slova smyslu. Stále vychází z příbuzného modelu X3, který nabídne jak benzinový, tak naftový motor. V rámci konkurence jej řadíme svou velikostí hned vedle Mercedesu EQC, který si svou premiéru odbyl už pár let zpátky.
Velké téma u aut na elektřinu je odlišnost. Na tento segment jistě BMW lehce zapomnělo, jelikož iX3 se v podstatě neliší od spalovací verze. Inženýři jednoduše zalepili ledvinky, přidali několik modrých prvků kolem dokola a představili aerodynamická kola, která mají za úkol kapánek zvýšit dojezdovou vzdálenost. Připočítejte k tomu všeobecně známou siluetu vozu a je jisté, že za tímto vozem se otočí jen naprostí znalci. Není to ale škoda?
Žádné překvapení se nekoná ani v kabině auta. Jakmile se usadíte na pohodlné sedadlo řidiče, zjistíte, že všechny aspekty klasických BMW jsou na svém místě. Nekoná se sice žádná revoluce, ale na druhou stranu – proč měnit něco, co zaručeně funguje? Chválíme inženýry zejména za to, že ponechali fyzická tlačítka na ovládání klimatizace, protože jen málo lidí chce takové nastavení lovit přímo v infotainmentu.
Dále se nám líbí výrazná modernizace, která je na první dobrou vidět například na prostřední obrazovce, kterou lze ovládat buď dotykově, otočným ovladačem nebo gesty. Nechybí ani čím dál populárnější head-up displej, který řidiči jízdu významně usnadní.
Velkým tématem u elektromobilů obecně je vnitřní prostornost. Z konvenční řady X3 jsme zvyklí na velkorysý prostor, byť vnější prostory vozu tomu překvapivě neodpovídají. A to je zatraceně dobře! Jakožto řidič s výškou lehce nad 190 centimetrů jsem si velice snadno našel přirozenou polohu, při které nehrozí bolest kolen ani zad. Sportovní sedadla jsou trošičku tužší, na což si musíte zvyknout. Obecně ale nemáme co vytknout.
Dostatek prostoru je i na zadních sedadlech, byť tady lze cítit jistá omezení kvůli platformě, která není zcela “EV čistokrevná”. V redakci se nám příliš nelíbil nepraktický středový tunel, který jasně odkazuje na spalovák a mohl by být vyřešen jinak. Cestují vzadu budou jistě šťastnější ve vozech jako Volkswagen ID.4, Audi Q4 e-tron či v domácím Enyaqu.
Velkým překvapením je naopak zavazadlový prostor, který se honosí objemem 510 litrů. Pokud sklopíte zadní sedačky, dostáváte se až na 1560 litrů, což už postačí na drtivou většinu věcí. Výbornou vychytávkou je pak dvojitá podlaha, která se k elektromobilům dokonale hodí. Prostor vystačí na nutnou kabeláž či jiné drobnosti. Vytknout musíme absenci předního kufru jako například u Tesly, ale to je věc, se kterou německé automobilky stále bojují.
A jsme opět u platformy. BMW v rámci svého “nouzového” plánu na elektrifikaci potřebovalo příchod BMW iX3 výrazně urychlit, a tak museli vycházet ze spalováku. Něco takového ovšem má své limity, které poznají zejména ti, kteří se svezli elektromobilem bez kompromisů.
Velká škoda je například absence více motorizací. Na výběr je ve své podstatě pouze jediná, a to varianta se synchronním elektromotorem o výkonu 210 kW a točivém momentu 400 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 6,8 sekundy, což sice není špatný výsledek, ale ani dechberoucí. Pověstné zatáhnutí do zatáček při sportovním režimu ale ucítíte.
Náročnějšího zákazníka bude tato volba jistě mrzet, neboť pohon všech čtyř kol kvůli absenci druhého elektromotoru není možný. BMW iX3 na hory či na chatu? Inu, raději si poohlédněte po něčem jiném. S elektrickým ďáblíkem dostáváte pouze zadokolku, což sice může být v jistých chvílích zábava, ale na dlouhodobé vyblbnutí to jistě není.
Zaměřme se teď ovšem na jízdní vlastnosti, pro které je BMW tak známé. Model iX3 se svým výkonem bohužel nemůže rovnat prémiové konkurenci. Na druhou stranu tím inženýři ušetřili hezkých pár kilogramů, díky kterým bude elektromobil na silnici mnohem agilnější a mrštnější. Návykové je zejména přepnutí do sportovního režimu, který plynový pedál výrazně posílí a vy v tu chvíli ucítíte příjemné zatáhnutí do sedaček.
Kvůli ostřeji nastavenému podvozku si můžete být jisti, že jízda po rozbitých českých okreskách bude někdy až příliš nepohodlná. Při průjezdu nerovným povrchem se může čas od času ozvat nepříjemná rána, kterou se snaží vůz co nejvíce utlumit. Pravá zábava ovšem začíná ve chvíli, kdy vyjedete mimo takto špatné silnice a sešlápnete pedál na novém asfaltu.
Jakmile dáte iX3 skvělý povrch, páni.. to je ale jízda! Vůbec ji v tu chvíli nevadí drsnější zacházení, nájezd do ostrých zatáček nebo prudké brzdění. Na krásné silnici je elektromobil sebejistý, neustřelí ani o milimetr a dává řidiči pěknou zpětnou vazbu. Vyšší váha díky obrovské baterii není vůbec znát, což je překvapení, které nikdy neomrzí.
Potěšení přichází ve chvíli, kdy se dozvíte něco málo o samotné baterii. Ta pochází přímo z vývoje německé automobilky a nabízí využitelnou kapacitu 73,8 kWh. Metrika WLTP uvádí zhruba 460 kilometrů, avšak realita bude blíž 380 kilometrům. Baterie, uložená v podlaze, váží přes 500 kilogramů.
Pochválit musíme i tepelné čerpadlo, které výrazně přispívá celkové spotřebě a dojezdu. Kombinovaná spotřeba se pohybuje okolo 19 kWh/100 km, což je sice lehce více než u konkurentů, ale na druhou stranu se BMW odvděčí zcela bezstarostnou, tichou a pohodlnou jízdou.
Spotřeba se však razantně zvyšuje ve chvíli, kdy vjedete na dálnici. Pokud pojedete zcela předpisově, počítejte, že ukazatel najednou vystřelí na hodnotu 22 kWh/100 km a více. Podotýkáme, že jde o hodnoty v létě. V zimě to bude ještě dramatičtější, za to ručíme.
Benefitem budiž opravdu rychlé nabíjení, které slibuje maximální výkon až 155 kW. Z 20 na 80 % se dostanete na ultrarychlé nabíječce za nějakých 30 minut, což je hodnota, která v rámci konkurence jistě překvapí. Pokud hledáte nabíjecího rychlíka v tomto segmentu, tak máte nejspíš vybráno.
Zajímavá je i samotná nabíjecí křivka, která začíná slábnout až po 50 % kapacity baterie. Ze začátku ovšem můžete čekat krásné hodnoty, které se blíží udávanému maximu. Jen k tomu musíte mít správnou nabíjecí stanici, která takovou porci výkonu podporuje.
Přecházíme na závěrečnou část našeho redakčního testu. BMW iX3 hraje s opravdu silnými kartami, avšak pár hloupých tahů si rozhodně neodpustilo. Jde o zajímavý elektromobil pro zákazníky, kteří hledají zejména pohodlnou jízdu, tichý chod a prémiové materiály.
Těší nás ponechání zajímavých jízdních vlastností, které oceníte nejen na dálnicích, ale i na klikatých okreskách. I přes svou váhu či pohon si vůz dokáže své geny obhájit, a to je velmi dobře.
Na druhou stranu je poznat, že iX3 je vůz, který inženýři dali dohromady snad až v rekordním čase. BMW totiž potřebovalo odpovědět na zvětšující se konkurenci v segmentu elektrických crossoverů/SUV, a to i přes fakt, že možná nebudou nejlepší. Citelný posun od dob i3 tam rozhodně je, ale dejme si ruku na srdce. Opravdu na tento model budeme vzpomínat stejně jako na městský elektromobil? Odpověď necháme na vás.
Po dlouhé době můžeme v redakci říct, že nám v garáži opět parkuje plně elektrické BMW. Po dnes již ikonickém modelu i3 přichází na scénu podstatně vylepšený bratříček s označením iX3. Opravdu dlouhá vývojová pauza ale znamená, že nám mnichovská automobilka nadělila čirou radost, protože jak se dozvíte v následujících řádcích, novinka se až na pár věcí opravdu povedla.
Víte, co je naprostým paradoxem? Německý výrobce se pustil do elektrifikace svého portfolia podstatně dříve než konkurence, přesto svůj náskok nepochopitelně prospal. Elektrický hatchback BMW i3 se představil jako koncept již v roce 2011, přičemž k prvním zákazníkům zamířil už o dva roky později. Následoval krásný sportovní vůz i8, který uvnitř skrýval plug-in hybridní techniku.
Našlápnuto mělo BMW opravdu výborně. Po takové premiéře mohli s klidným svědomím vstoupit do segmentu elektrických crossoverů či SUV, kde by zákazníků bylo přirozeně nejvíce. Co čert ovšem nechtěl, vedení se z nepochopitelných důvodů rozhodlo jinak, čímž dalo prostor automobilkám jako Audi, Mercedes-Benz nebo Volkswagen. A teď se snaží vše dohnat, seč jim síly stačí. Nutno ale říct, že cesta nebude jednoduchá.
Konstrukce | SUV, rozměry: 4734 × 1891 × 1668 mm, hmotnost: 2260 kg |
---|---|
Pohon | elektromobil, pohon zadních kol |
Výkon | 210 kW, točivý moment 400 Nm |
Baterie a dojezd | Li-Ion, 80 kWh (využitelných 74 kWh) |
Nabíjení | palubní 11 kW nabíječka, maximální výkon 155 kW při rychlonabíjení, CCS, Mennekes |
Spotřeba a dojezd | kombinovaná 19 kWh/100 km, dojezd cca 400 km |
Výbava | head-up displej, prémiový interiér, adaptivní tempomat atp. |
Základní cena | 1 700 000 Kč |
Nejprve je nutné říct to nejdůležitější. BMW iX3 rozhodně není čistokrevným elektromobilem v tom pravém slova smyslu. Stále vychází z příbuzného modelu X3, který nabídne jak benzinový, tak naftový motor. V rámci konkurence jej řadíme svou velikostí hned vedle Mercedesu EQC, který si svou premiéru odbyl už pár let zpátky.
Velké téma u aut na elektřinu je odlišnost. Na tento segment jistě BMW lehce zapomnělo, jelikož iX3 se v podstatě neliší od spalovací verze. Inženýři jednoduše zalepili ledvinky, přidali několik modrých prvků kolem dokola a představili aerodynamická kola, která mají za úkol kapánek zvýšit dojezdovou vzdálenost. Připočítejte k tomu všeobecně známou siluetu vozu a je jisté, že za tímto vozem se otočí jen naprostí znalci. Není to ale škoda?
Žádné překvapení se nekoná ani v kabině auta. Jakmile se usadíte na pohodlné sedadlo řidiče, zjistíte, že všechny aspekty klasických BMW jsou na svém místě. Nekoná se sice žádná revoluce, ale na druhou stranu – proč měnit něco, co zaručeně funguje? Chválíme inženýry zejména za to, že ponechali fyzická tlačítka na ovládání klimatizace, protože jen málo lidí chce takové nastavení lovit přímo v infotainmentu.
Dále se nám líbí výrazná modernizace, která je na první dobrou vidět například na prostřední obrazovce, kterou lze ovládat buď dotykově, otočným ovladačem nebo gesty. Nechybí ani čím dál populárnější head-up displej, který řidiči jízdu významně usnadní.
Velkým tématem u elektromobilů obecně je vnitřní prostornost. Z konvenční řady X3 jsme zvyklí na velkorysý prostor, byť vnější prostory vozu tomu překvapivě neodpovídají. A to je zatraceně dobře! Jakožto řidič s výškou lehce nad 190 centimetrů jsem si velice snadno našel přirozenou polohu, při které nehrozí bolest kolen ani zad. Sportovní sedadla jsou trošičku tužší, na což si musíte zvyknout. Obecně ale nemáme co vytknout.
Dostatek prostoru je i na zadních sedadlech, byť tady lze cítit jistá omezení kvůli platformě, která není zcela “EV čistokrevná”. V redakci se nám příliš nelíbil nepraktický středový tunel, který jasně odkazuje na spalovák a mohl by být vyřešen jinak. Cestují vzadu budou jistě šťastnější ve vozech jako Volkswagen ID.4, Audi Q4 e-tron či v domácím Enyaqu.
Velkým překvapením je naopak zavazadlový prostor, který se honosí objemem 510 litrů. Pokud sklopíte zadní sedačky, dostáváte se až na 1560 litrů, což už postačí na drtivou většinu věcí. Výbornou vychytávkou je pak dvojitá podlaha, která se k elektromobilům dokonale hodí. Prostor vystačí na nutnou kabeláž či jiné drobnosti. Vytknout musíme absenci předního kufru jako například u Tesly, ale to je věc, se kterou německé automobilky stále bojují.
A jsme opět u platformy. BMW v rámci svého “nouzového” plánu na elektrifikaci potřebovalo příchod BMW iX3 výrazně urychlit, a tak museli vycházet ze spalováku. Něco takového ovšem má své limity, které poznají zejména ti, kteří se svezli elektromobilem bez kompromisů.
Velká škoda je například absence více motorizací. Na výběr je ve své podstatě pouze jediná, a to varianta se synchronním elektromotorem o výkonu 210 kW a točivém momentu 400 Nm. Zrychlení z 0 na 100 km/h zvládne za 6,8 sekundy, což sice není špatný výsledek, ale ani dechberoucí. Pověstné zatáhnutí do zatáček při sportovním režimu ale ucítíte.
Náročnějšího zákazníka bude tato volba jistě mrzet, neboť pohon všech čtyř kol kvůli absenci druhého elektromotoru není možný. BMW iX3 na hory či na chatu? Inu, raději si poohlédněte po něčem jiném. S elektrickým ďáblíkem dostáváte pouze zadokolku, což sice může být v jistých chvílích zábava, ale na dlouhodobé vyblbnutí to jistě není.
Zaměřme se teď ovšem na jízdní vlastnosti, pro které je BMW tak známé. Model iX3 se svým výkonem bohužel nemůže rovnat prémiové konkurenci. Na druhou stranu tím inženýři ušetřili hezkých pár kilogramů, díky kterým bude elektromobil na silnici mnohem agilnější a mrštnější. Návykové je zejména přepnutí do sportovního režimu, který plynový pedál výrazně posílí a vy v tu chvíli ucítíte příjemné zatáhnutí do sedaček.
Kvůli ostřeji nastavenému podvozku si můžete být jisti, že jízda po rozbitých českých okreskách bude někdy až příliš nepohodlná. Při průjezdu nerovným povrchem se může čas od času ozvat nepříjemná rána, kterou se snaží vůz co nejvíce utlumit. Pravá zábava ovšem začíná ve chvíli, kdy vyjedete mimo takto špatné silnice a sešlápnete pedál na novém asfaltu.
Jakmile dáte iX3 skvělý povrch, páni.. to je ale jízda! Vůbec ji v tu chvíli nevadí drsnější zacházení, nájezd do ostrých zatáček nebo prudké brzdění. Na krásné silnici je elektromobil sebejistý, neustřelí ani o milimetr a dává řidiči pěknou zpětnou vazbu. Vyšší váha díky obrovské baterii není vůbec znát, což je překvapení, které nikdy neomrzí.
Potěšení přichází ve chvíli, kdy se dozvíte něco málo o samotné baterii. Ta pochází přímo z vývoje německé automobilky a nabízí využitelnou kapacitu 73,8 kWh. Metrika WLTP uvádí zhruba 460 kilometrů, avšak realita bude blíž 380 kilometrům. Baterie, uložená v podlaze, váží přes 500 kilogramů.
Pochválit musíme i tepelné čerpadlo, které výrazně přispívá celkové spotřebě a dojezdu. Kombinovaná spotřeba se pohybuje okolo 19 kWh/100 km, což je sice lehce více než u konkurentů, ale na druhou stranu se BMW odvděčí zcela bezstarostnou, tichou a pohodlnou jízdou.
Spotřeba se však razantně zvyšuje ve chvíli, kdy vjedete na dálnici. Pokud pojedete zcela předpisově, počítejte, že ukazatel najednou vystřelí na hodnotu 22 kWh/100 km a více. Podotýkáme, že jde o hodnoty v létě. V zimě to bude ještě dramatičtější, za to ručíme.
Benefitem budiž opravdu rychlé nabíjení, které slibuje maximální výkon až 155 kW. Z 20 na 80 % se dostanete na ultrarychlé nabíječce za nějakých 30 minut, což je hodnota, která v rámci konkurence jistě překvapí. Pokud hledáte nabíjecího rychlíka v tomto segmentu, tak máte nejspíš vybráno.
Zajímavá je i samotná nabíjecí křivka, která začíná slábnout až po 50 % kapacity baterie. Ze začátku ovšem můžete čekat krásné hodnoty, které se blíží udávanému maximu. Jen k tomu musíte mít správnou nabíjecí stanici, která takovou porci výkonu podporuje.
Přecházíme na závěrečnou část našeho redakčního testu. BMW iX3 hraje s opravdu silnými kartami, avšak pár hloupých tahů si rozhodně neodpustilo. Jde o zajímavý elektromobil pro zákazníky, kteří hledají zejména pohodlnou jízdu, tichý chod a prémiové materiály.
Těší nás ponechání zajímavých jízdních vlastností, které oceníte nejen na dálnicích, ale i na klikatých okreskách. I přes svou váhu či pohon si vůz dokáže své geny obhájit, a to je velmi dobře.
Na druhou stranu je poznat, že iX3 je vůz, který inženýři dali dohromady snad až v rekordním čase. BMW totiž potřebovalo odpovědět na zvětšující se konkurenci v segmentu elektrických crossoverů/SUV, a to i přes fakt, že možná nebudou nejlepší. Citelný posun od dob i3 tam rozhodně je, ale dejme si ruku na srdce. Opravdu na tento model budeme vzpomínat stejně jako na městský elektromobil? Odpověď necháme na vás.