Říká se, že není nic horšího, když vás zima zastihne nepřipravené. V případě automobilů je to opravdu problém, ve kterém může jít v lepším případě o poničení majetku, v horším pak dokonce o vaše zdraví a životy.
V první řadě je dobré auto připravit na zimu s předstihem, a ne až někdy uprostřed zimy. Právě teď je pomalu za pět minut dvanáct, protože už zimní období klepe na dveře. Některé věci zvládnete sami, v některých případech je ale lepší se obrátit na servis.
V tomto článku vám tedy poradíme (a zkušenějším řidičům připomeneme), co je rozhodně dobré z pohledu údržby auta před zimou udělat a zkontrolovat. A také se dozvíte, proč se to vyplatí. Tak si pojďte s námi projít ty nejdůležitější věci a co nejlépe připravit své auto na zimu.
Vezměme to pěkně od podlahy, tedy od kol. S nástupem zimy je potřeba přezout z letních na zimní pneumatiky, což je doporučováno v momentě, kdy klesne teplota vzduchu pod 7 °C. Ze zákona je pak povinnost mít přezuto na zimní pneu od 1. listopadu, s tou výjimkou, kdy není sníh, led, či námraza na vozovce či se to nedá podle počasí předpokládat.
Zimní pneumatiky musí mít hloubku vzorku minimálně 4 milimetry, díky čemuž mají lepší vlastnosti v zimě, především přilnavost. Naopak spotřeba s nimi je samozřejmě o něco horší, a tak se nedoporučuje s nimi jezdit celoročně (pakliže nejste jen sváteční řidič). Neodkládejte tedy přezutí za účelem úspory paliva či kapacity baterie, protože jde především o bezpečnost, nikoliv vaší peněženku.
Na co také v souvislosti s pneumatikami nezapomínejte, je dohuštění. Pneumatiky musí mít správný tlak, aby fungovaly tak, jak správně mají a byly bezpečné a navíc tím pomůžete snížit spotřebu. V zimě jsou často vlivem studeného vzduchu pneu podhuštěné a je potřeba je opět lidově řečeno dofouknout.
Čtěte také: Elektromobil v zimě? Poradíme, jak se o něj co nejlépe starat + pár rad navíc
Údržba vozu před nástupem zimy by se měla odehrát i v případě karoserie, o kterou doporučujeme dobře pečovat. Obzvláště důležitá je konkrétně ochrana laku, který dostává v zimním období hodně zabrat od soli, různých chemikálií a dalších nečistot, které se vyskytují na silnicích.
V první řadě si zkontrolujte, zda nemáte v laku nějaké dírky a raději je ještě před zimou opravte. Voda se solí totiž dokáže proces koroze výrazně urychlit, takže je zde lepší být rychlejší než matka příroda. Pokud jde o čištění vozu, tak využijte silný proud vody, nebo aktivní pěnu, která zbaví lak veškerých nečistot.
Na co řidiči často zapomínají a pak je to doběhne, je údržba těsnění, což se před zimou obzvláště vyplatí. Pokud nemáte gumové těsnění u dveří a okének v dobrém stavu, tak vám pak budou přes zimu zbytečně zamrzat tyto základní součásti vozu.
Ať už máte spalovací, hybridní, či elektrické auto, tak rozhodně nezapomeňte věnovat pozornost také 12V baterii. Ta totiž stárne a její životnost postupně klesá a samozřejmě bývá Murphyho zákonem, že vám vypoví svou činnost právě v momentě, kdy to nejméně potřebujete.
Zda máte dobrou kondici autobaterie můžete zjistit sami pomocí testeru, ale jednoduší bývá zajet do servisu a nechat prověření na profesionálech. V případě, že jste někdy přes léto měli problém s nastartováním vozu, je určitě lepší raději 12V baterii na zimu vyměnit za novou.
Čtěte také: Vybitou autobaterii dobijete i pomocí tužkových baterek! Ale má to háček
A teď něco, co není složité, ale jde o velmi důležitou věc. S příchodem zimy je dobré být připraven a mít v ostřikovačích nemrznoucí směs, nikoliv tu letní. Nejlepší je doplnit ke stávající kapalině hustý koncentrát a poté přilít zimní kapalinu, která je nemrznoucí. Asi nechcete, aby vám voda zamrzla na čelním skle a vy jste měli problémy s viditelností.
Dvakrát do roka by se měla čistit klimatizace, pokud ji chcete udržovat v dobrém stavu. Ideální je první čištění začátkem jara a druhé před zimou. Čištění můžete nechat udělat v odborném servisu, ale zvládnete to klidně i sami, když si na to pořídíte speciální přípravek. Odměnou pro vás bude, že se vyvarujete nepříjemnému zápachu z klimatizace.
A teď jeden spíše tip, než něco, co by se týkalo jednorázové údržby. Pokud ráno nastartujete spalovací auto/zapnete elektromobil a okamžitě se vám zamlží čelní sklo (z důvodu rozdílných teplot uvnitř a venku auta, ale také vlhkosti v kabině), tak to nejlepší, jak se toho zbavit, je zapnout ventilátor na nejvyšší intenzitu, nasměrovat jej na čelní sklo, zapnout klimatizaci a mít vypnutý vnitřní okruh ventilace.
Pokud se tedy snažíte odmlžit skla (přední/zadní) jen pomocí speciálního tlačítka ve voze, které dělá prakticky to samé a zafunguje to dobře, ale po chvíli máte zase zamlžená okna, protože si logicky topíte, tak zkuste mít při topení nastavenou klimatizaci, resp. tlačítko A/C, které slouží nikoliv jen k chlazení kabiny v létě, ale v zimě dokáže snižovat vlhkost a zajistit po všech stránkách lepší vzduch.
Abyste měli auto připravené na zimu, tak nestačí se jen postara o vůz samotný, ale je potřeba jej také patřičně vybavit. Určitě si tedy včas do svého vozidla někam schovejte škrabku, smetáček, případně do hor také řetězy. A nezapomeňte ani na povinnou výbavu, kterou musíte mít celoročně.
Jakým způsobem se o své auto staráte před zimou vy? Máte pro ostatní čtenáře další rady, jak udržovat vůz v co nejlepším stavu a připravit jej na zimu? Podělte se o svůj názor v diskuzi pod článkem.
Říká se, že není nic horšího, když vás zima zastihne nepřipravené. V případě automobilů je to opravdu problém, ve kterém může jít v lepším případě o poničení majetku, v horším pak dokonce o vaše zdraví a životy.
V první řadě je dobré auto připravit na zimu s předstihem, a ne až někdy uprostřed zimy. Právě teď je pomalu za pět minut dvanáct, protože už zimní období klepe na dveře. Některé věci zvládnete sami, v některých případech je ale lepší se obrátit na servis.
V tomto článku vám tedy poradíme (a zkušenějším řidičům připomeneme), co je rozhodně dobré z pohledu údržby auta před zimou udělat a zkontrolovat. A také se dozvíte, proč se to vyplatí. Tak si pojďte s námi projít ty nejdůležitější věci a co nejlépe připravit své auto na zimu.
Vezměme to pěkně od podlahy, tedy od kol. S nástupem zimy je potřeba přezout z letních na zimní pneumatiky, což je doporučováno v momentě, kdy klesne teplota vzduchu pod 7 °C. Ze zákona je pak povinnost mít přezuto na zimní pneu od 1. listopadu, s tou výjimkou, kdy není sníh, led, či námraza na vozovce či se to nedá podle počasí předpokládat.
Zimní pneumatiky musí mít hloubku vzorku minimálně 4 milimetry, díky čemuž mají lepší vlastnosti v zimě, především přilnavost. Naopak spotřeba s nimi je samozřejmě o něco horší, a tak se nedoporučuje s nimi jezdit celoročně (pakliže nejste jen sváteční řidič). Neodkládejte tedy přezutí za účelem úspory paliva či kapacity baterie, protože jde především o bezpečnost, nikoliv vaší peněženku.
Na co také v souvislosti s pneumatikami nezapomínejte, je dohuštění. Pneumatiky musí mít správný tlak, aby fungovaly tak, jak správně mají a byly bezpečné a navíc tím pomůžete snížit spotřebu. V zimě jsou často vlivem studeného vzduchu pneu podhuštěné a je potřeba je opět lidově řečeno dofouknout.
Čtěte také: Elektromobil v zimě? Poradíme, jak se o něj co nejlépe starat + pár rad navíc
Údržba vozu před nástupem zimy by se měla odehrát i v případě karoserie, o kterou doporučujeme dobře pečovat. Obzvláště důležitá je konkrétně ochrana laku, který dostává v zimním období hodně zabrat od soli, různých chemikálií a dalších nečistot, které se vyskytují na silnicích.
V první řadě si zkontrolujte, zda nemáte v laku nějaké dírky a raději je ještě před zimou opravte. Voda se solí totiž dokáže proces koroze výrazně urychlit, takže je zde lepší být rychlejší než matka příroda. Pokud jde o čištění vozu, tak využijte silný proud vody, nebo aktivní pěnu, která zbaví lak veškerých nečistot.
Na co řidiči často zapomínají a pak je to doběhne, je údržba těsnění, což se před zimou obzvláště vyplatí. Pokud nemáte gumové těsnění u dveří a okének v dobrém stavu, tak vám pak budou přes zimu zbytečně zamrzat tyto základní součásti vozu.
Ať už máte spalovací, hybridní, či elektrické auto, tak rozhodně nezapomeňte věnovat pozornost také 12V baterii. Ta totiž stárne a její životnost postupně klesá a samozřejmě bývá Murphyho zákonem, že vám vypoví svou činnost právě v momentě, kdy to nejméně potřebujete.
Zda máte dobrou kondici autobaterie můžete zjistit sami pomocí testeru, ale jednoduší bývá zajet do servisu a nechat prověření na profesionálech. V případě, že jste někdy přes léto měli problém s nastartováním vozu, je určitě lepší raději 12V baterii na zimu vyměnit za novou.
Čtěte také: Vybitou autobaterii dobijete i pomocí tužkových baterek! Ale má to háček
A teď něco, co není složité, ale jde o velmi důležitou věc. S příchodem zimy je dobré být připraven a mít v ostřikovačích nemrznoucí směs, nikoliv tu letní. Nejlepší je doplnit ke stávající kapalině hustý koncentrát a poté přilít zimní kapalinu, která je nemrznoucí. Asi nechcete, aby vám voda zamrzla na čelním skle a vy jste měli problémy s viditelností.
Dvakrát do roka by se měla čistit klimatizace, pokud ji chcete udržovat v dobrém stavu. Ideální je první čištění začátkem jara a druhé před zimou. Čištění můžete nechat udělat v odborném servisu, ale zvládnete to klidně i sami, když si na to pořídíte speciální přípravek. Odměnou pro vás bude, že se vyvarujete nepříjemnému zápachu z klimatizace.
A teď jeden spíše tip, než něco, co by se týkalo jednorázové údržby. Pokud ráno nastartujete spalovací auto/zapnete elektromobil a okamžitě se vám zamlží čelní sklo (z důvodu rozdílných teplot uvnitř a venku auta, ale také vlhkosti v kabině), tak to nejlepší, jak se toho zbavit, je zapnout ventilátor na nejvyšší intenzitu, nasměrovat jej na čelní sklo, zapnout klimatizaci a mít vypnutý vnitřní okruh ventilace.
Pokud se tedy snažíte odmlžit skla (přední/zadní) jen pomocí speciálního tlačítka ve voze, které dělá prakticky to samé a zafunguje to dobře, ale po chvíli máte zase zamlžená okna, protože si logicky topíte, tak zkuste mít při topení nastavenou klimatizaci, resp. tlačítko A/C, které slouží nikoliv jen k chlazení kabiny v létě, ale v zimě dokáže snižovat vlhkost a zajistit po všech stránkách lepší vzduch.
Abyste měli auto připravené na zimu, tak nestačí se jen postara o vůz samotný, ale je potřeba jej také patřičně vybavit. Určitě si tedy včas do svého vozidla někam schovejte škrabku, smetáček, případně do hor také řetězy. A nezapomeňte ani na povinnou výbavu, kterou musíte mít celoročně.
Jakým způsobem se o své auto staráte před zimou vy? Máte pro ostatní čtenáře další rady, jak udržovat vůz v co nejlepším stavu a připravit jej na zimu? Podělte se o svůj názor v diskuzi pod článkem.