Přezutí na zimní pneumatiky v roce 2022 – Od kdy je povinnost a jaké jsou výjimky?

Matouš Vrchota
  • Přezutí zimních pneumatik je za rohem
  • Víte, kdy je povinnost mít zimní pneumatiky nasazené?
  • Pravidla jsou jasná, ovšem existují i výjimky
Jízda v zimě, ilustrační
Jízda v zimě, ilustrační

Opět se blíží ta nepříjemná povinnost, kdy musí většina řidičů přezout své spalovací, hybridní i elektrické miláčky do zimního obutí. Venkovní teploty zatím napovídají, že je času stále dost. Realita ale může být velmi rychle jiná a termíny v pneuservisech budou rychle ubývat. Jste připraveni na zimní sezónu a víte, co musíte ve spojistosti s přezouváním pneumatik udělat?

Přezouvání zimních pneumatik v roce 2022/2023

Česká legislativa udává období, kdy je povinnost mít na automobilu nasazené zimní pneumatiky – od 1. listopadu až do 31. března. Počáteční termín je tedy i v roce 2022 stanoven na první listopadový den a zpět se pak na letní pneumatiky smíte vrátit nejdříve až první dubnový den příštího roku.

To je ovšem pouze velmi základní informace, kterou je potřeba doplnit o výjimky v zákoně. Ve skutečnosti lze totiž na letních pneumatikách jezdit i v tomto vymezeném období – za určitých předpokladů. Víte, kdy to lze a jaké musí být splněné podmínky? Stav vašeho vozu v tom hraje minimální roli.

Tesla Model X, jízda s elektromobilem v zimě
Tesla Model X, jízda s elektromobilem v zimě

Čtěte také: Krádež samodofukovací pneumatiky vynesla Čechovi 1,6 miliardy korun


I v zimě smíte mít letní pneumatiky

Může to znít zmatečně, ale i v zimě smíte legálně užít letního obutí. Musí být ovšem splněno několik podmínek. Venkovní podmínky musí být takové, že se vzhledem k povětrnostním podmínkách nedá předpokládat výskyt souvislé vrstvy sněhu, ledu nebo námrazy na vozovce. Na suché městské vymrzlé silnici byste tak mohli jet i na letních pneumatikách. Existuje ale spousta důvodů, proč byste to dělat neměli!

Letní pneumatiky nejsou do zimy stavěné

Zkuste si představit, jak by vám v zimě bylo venku v mrazu v letním odění. Pravděpodobně by vám byla velká zima, byli byste ztuhlí a sotva by se vám chtělo hýbat. A letní směs na pneumatikách se v zimě cítí velmi podobně. Tvrdá směr určená do vyšších teplot správně nepřilne k vozovce a nedokáže se adekvátně přizpůsobit daným podmínkám. Zvyšuje se tím mnohonásobně riziko ztráty kontroly nad vozidlem a následné nehody. Navíc vám v takovém případě pojišťovna odmítne hradit škody.

Řešení pro mírné zimy i sváteční jezdce

Pokud byste se chtěli přezouvání kol na dobro zbavit, existuje několik možností. Ta první předpokládá, že toho s vozem za celý rok příliš neujedete. Pokud se bavíme o přibližném nájezdu do 8 tisíc kilometrů ročně, skutečně můžete nemalé výdaje za obutí ušetřit. Pro zachování co nejvyšší kvality jízdy v zimních měsících i pro případnou silnější zimu je vhodné celý rok jezdit na zimních pneumatikách. V létě je sice budete sjíždět více a budete s nimi mít horší spotřebu, ale svezou vás bezpečně.

Pneumatika Nokian WR na sněhu
Pneumatika Nokian WR na sněhu

Čtěte také: Elektromobily mají v zimě jednu zásadní výhodu, o které se moc nemluví


Zimní, celoročky i protektory

Stále více oblíbenou variantou je ale pořízení pneumatik s celoročním vzorkem. Takové pneu nebudou vynikat ani v létě ani v zimě, bude se jednat o průměrné vlastnosti. Mohou vám ale nakonec vydržet třeba i sezónu či dvě déle, než celoroční užívání zimních pneumatik. Mezi lidmi se traduje i poslední možnost. Tou je jízda na protektorových pneumatikách. Tu ale skutečně nedoporučujeme, jelikož se jedná o repasované pneu. Nikdy tedy nebudou dosahovat stejných kvalit jako i základní celoroční pneumatika.

Označení je klíčové

Aby s vaším zimním obutím neměla problém stanice technické kontroly, strážníci Policie ČR nebo pojišťovna, je nutné, aby měla pneumatika označení M + S. Navíc by měl být doplněn symbolem sněhové vločky. To je jediné správné označení pneumatiky určené do ztížených zimních podmínek. Nezapomeňte zkontrolovat i správnou hloubku dezénu, který musí být minimálně 4 mm na všech čtyřech kolech naměřených v místě největšího ojetí. Vždy je lepší si hloubu vzorku ověřit na více místech pneumatiky.

Nový typ pneumatik bez vzduchu
Nový typ pneumatik bez vzduchu

Zkontrolujte správný tlak i platné dopravní předpisy

Neméně důležitou informací je i správné nahuštění vzduchem. Pokud si nejste jistí správnou hodnotou, na rámu dveří řidiče nebo po otevření krytky hrdla nádrže bývají tyto hodnoty zpravidla uvedeny. Pokud navíc rádi cestujete do zahraničí, nezapomeňte si zkontrolovat úpravy místní legislativy, zda vaše vozidlo plně vyhovuje zimní jízdě na místních silnicích.


Autor článku

Matouš Vrchota - Redaktor

Matouš se zajímá o moderní technologie, zejména v oblasti automotive. Baví ho vše digitální, ideálně s Androidem. Ve volném čase se věnuje úpravám rodinného vozového parku nebo vyráží na kole.


Komentáře

ČEZ EPP

Nejnovější články