Elektromobil v zimě? Poradíme, jak se o něj co nejlépe starat + pár rad navíc
- Jak se starat o elektromobil, aby správně fungoval v zimě při nižších teplotách?
- Některé rady jsou stejné jako v případě konvenčního auta
- Poradíme, co všechno se dá s elektromobily v tomto ohledu dělat

S elektromobily už jezdíme celoročně pěkných pár let. A je to právě zimní období, kdy klesají teploty výrazně dolů, což dokáže velmi dobře prověřit kvalitu elektrických aut nebo ukázat jejich mezery a nedostatky. Ale pozor, ne všechny elektromobily jsou stejné. A tak zatímco například s některými vozy můžete v zimě při teplotách kolem bodu mrazu sledovat snížení dojezdu klidně o 25-30 %, jiné elektromobily vykazují jen kolem 5 % a je to tedy téměř zanedbatelné, čili bezproblémové. Navíc je spousta věcí, na které je potřeba při údržbě a provozu elektromobilu v zimě nezapomenout.
Jak se starat o elektromobil v zimě
Některé rady jsou stejné, jako u spalovacích aut. Je obecně samozřejmě lepší auto v zimě garážovat a v případě elektromobilů to platí dvojnásob. Jde totiž především o to nevystavovat automobil pokud možno výrazně nižším teplotám, dešti, mrazu, sněhu, ledu, apod. Nejde jen o to, že je příjemnější usednout do auta z garáže než vymrzlého auta na ulici, ale důležitá je péče o baterii. V případě elektromobilů dokonce hned o dvě baterie současně.
Pečujte o 12V baterii
Elektromobily totiž mají stále 12V autobaterie, které pohánějí veškerou elektroniku, světla, stěrače, rádio, apod. a je potřeba, aby se vám nevybily. Pokud ponecháte auto v zimě nevlídným podmínkám poněkud delší dobu, může se vám 12V baterie vybít u elektromobilu stejně tak, jako u spalovacího auta. A ani s jedním pak neodjedete. Doporučujeme tedy autobaterii průběžně dobíjet, což uděláte jednoduše tak, že s autem pojedete na delší cestu a baterie tak bude mít prostor k tomu se dobít. V horším případě budete potřebovat dobít baterii manuálně s pomocí jiného akumulátoru.

Pečujte o vysokonapěťový trakční akumulátor
U elektromobilů pak samozřejmě musíte dávat dobrý pozor i na to, zda máte dostatečně nabitou také vysokonapěťovou trakční baterii, což je narozdíl od dvanáctivoltové baterie mnohem jednodušší, protože aktuální stav kapacity/procenta/dojezd vidíte na palubním displeji či u některých elektrických aut dokonce na dálku i přes mobilní aplikaci. Ale je dobré vědět, že během stání elektromobilu v zimě dochází k rychlejšímu poklesu kapacity baterie a tím pádem i ke zkrácení dojezdu. Přes aplikaci lze zařídit ohřev baterie, což před jízdou výrazně doporučujeme. Prodloužíte si tím totiž v zimě dojezd elektromobilu, protože zahřátá baterie podává lepší výkony a spotřeba je pak nižší, než v případě studené baterie. Rozdíl může být podle našich dlouhodobých zkušeností klidně i přes 15 %.
Čtěte také: Nissan má koncept elektrické dodávky uzpůsobené pro zimní kempování

Pozor na funkci rekuperace, předvytápějte!
Se zahřátou baterií jde ruku v ruce i funkce rekuperace, kterou elektromobily v zimě kvůli ochraně baterie často vypínají a tím pádem může být pro řidiče docela nepříjemným překvapením, že se auto najednou chová jinak a po sundání nohy z pedálu tolik nebrzdí. Jakmile si jednou zvyknete na tzv. jednopedálovou jízdu s elektromobilem, už nebudete chtít nic jiného a návrat ke starému způsobu používání více pedálů může být hodně zlé. Stejně tak i v případě, že si můžete předvytápět kabinu vozu jednoduše na dálku přes aplikaci. I zde jde nejen o pohodlí, ale také o to, že předvytopené auto připojené k nabíječce po odpojení logicky dojede dále, než elektromobil, u kterého budete muset vůz začít na maximum vytápět až teprve po cestě a nestačí jen nastavení konstantní teploty.

Pozor na přimrznutý nabíjecí kabel
Veškerá starost kolem elektromobilu v zimě se tedy točí hlavně kolem baterie a vytápění. Co stejně tak doporučujeme, je manuální zapínání funkce ohřevu baterie během nebo ještě lépe před nabíjením, což oceníte na cestách, kde se baterie u některých elektromobilů zvládne připravit a poté využívat vyšší nabíjecí výkon, a tedy na nabíječce pak strávíte méně času. Pokud naopak necháváte elektromobil na pomalé ať už veřejné či soukromé nabíjecí stanici někde venku na ulici a necháte ho typicky přes noc až do rána, může se stát, že vám v případě deště a mrazu kabel přimrzne k elektromobilu a vy jej ráno neodpojíte. I na takové případy je potřeba předem myslet.
Tip: Co se stane s baterií Tesly Model 3, když elektromobil necháte 10 dní stát?

Na co nezapomenout během jízdy s elektromobilem v zimě?
Co určitě doporučujeme, je nepodcenit ani jízdu s elektromobilem v zimě. Určitě nezapomeňte, že na sněhu či náledí je lepší vůz rychle přepnout do režimu eco či jiným způsobem snížit výkon vozu, jinak se vám může v lepším případě stát, že po sešlápnutí pedálu akcelerace protočíte kola a nerozjedete se, v horším případě pak dostanete smyk. Jde totiž o vysoký a okamžitý točivý moment elektromotoru, který v případě pohonu pouze jedné nápravy kolikrát není zrovna nejlepším řešením. Stejně tak některé elektromobily mají speciální režimy pro jízdu v náročnějších podmínkách, tak je nezapomeňte využívat.

Celá řada doporučení ohledně péče o auto v zimě pak zůstává samozřejmě stejná, ať už budete používat auto s jakýmkoliv typem pohonu a nejspíše to tedy nebudou úplně nové rady a tipy. Proto pouze v rychlosti, nezapomínejte na zimní pneumatiky a vozte sněhové řetezy, mějte někde v autě rychle po ruce škrabku na sklo či košťátko, abyste mohli v podobném počasí, jaké je v těchto dnech po celé České republice, smést z auta veškerý sníh, který by bránil ve výhledu řidiči nebo působil potíže ostatním účastníkům dopravního provozu.
Nepřehlédněte: Podívejte se na následující video, jak probíhá takové zimní testování elektromobilů v nejnáročnějších podmínkách, aby zvládnul minimálně stejné zatížení jako konvenční auta, ne-li větší.
Autor článku

Luboš píše o technologiích s důrazem na užitečnost pro čtenáře. Od roku 2007 publikoval přes 8 000 článků, začínal jako zakladatel magazínu Mobilizujeme.cz. V osobním životě sází na produkty od Applu a Tesly.
Luboš píše o technologiích s důrazem na užitečnost pro čtenáře. Od roku 2007 publikoval přes 8 000 článků, začínal jako zakladatel magazínu Mobilizujeme.cz. V osobním životě sází na produkty od Applu a Tesly.