Elektrickevozy.cz

Trendy: ankety Elektrickevozy.cz | filmy o elektromobilech | elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | TOP 10 elektromobilů roku 2020

Test Volkswagen e-up! (2020) – Takový bratrovražedný souboj

  |  Luboš Srb  |  7 komentářů

Malý koncernový elektromobil je tady už od roku 2013, kdy dorazil první plně elektrický e-up!, ovšem tehdy šlo opravdu jen o malé autíčko do města, se kterým jste se na delší vzdálenosti možná raději neodvážili. Nový Volkswagen e-up! (2020) je z více než 90 % stejný se svým sourozencem, prvním novodobým českým elektromobilem Škoda Citigoe iV, se kterým už zvládnete bez větších problémů a zastávek přejet velkou část republiky.

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, design a prostor, interiér a výbava
» 2. Jízda a spotřeba, nabíjení, závěr

Elektromobil Volkswagen e-up! (2020) | foto: vlastní

Oba koncernové elektromobily do města stojí víceméně stejně, necelých 500 tisíc, čímž jde o opravdu zajímavou nabídku, která může přesvědčit spoustu Čechů. Vždyť jak Citigoe iV, tak i nový e-up! patří mezi nejlevnější elektromobily, jejíž pořízení minimálně stojí za úvahu, ať už jako auto pro každodenní kratší cesty do práce či druhé auto do rodiny. Pro firmy, které si mohou ještě velkou část peněz odečíst díky dotacím, pak může být tahle nabídka naprosto neodolatelná. Možná i proto je vlastně dobře, že když bude vyprodané Citigo, je tady ještě téměř stejný e-up! a obráceně.

Nízkonákladovka s mnoha kontrasty

Nízkonákladový elektromobil, který je vyrobený primárně pro město, ale zvládne i občas nějakou tu delší cestu přes republiku. Přesně tak je stavený Volkswagen e-up!, který se až na drobnosti oproti sesterskému Citigoe iV (test) vlastně ani moc neliší. Za mě je však možná ještě důležitější srovnání s původním e-Golfem (test), se kterým jsem měl možnost jezdit zhruba půl roku a všechny jeho funkce a vlastnosti si pořádně ozkoušet. Možná i proto na mě nový e-up! působí spíše jako evoluce e-Golfu, než pouhá kopie sesterského Citiga.

Zepředu vypadá malý VW celkem pěkně a moderně, především díky světlometům a nárazníku | foto: vlastní

Zvenku dokáže e-up! překvapit, díky krásným předním LED světlometům ve tvaru písmene C či přednímu nárazníku s chladičem v designu včelí plástve vypadá celkem moderně a hodnotně. Opak je ale pravdou. Že se u elektromobilu za méně než 500 tisíc šetřilo, kde se jen dalo, zjistíte hned při nastupování. Všech pět dveří při každém zabouchnutí doprovází hodně laciný tvrdý a hlasitý zvuk. Koneckonců v interiéru si na dveřích všimnete, že plech není na některých částech ani krytý plastem a tam kde je zase plast, jde o ten nejobyčejnější. Každopádně v duchu skoro až neuvěřitelného kontrastu je kožený volant a kožená řadicí páka či některé funkce, které nabízejí až dražší vozy.

S prostorností na tom není Volkswagen nijak zle, jak by se mohlo předem zdát | foto: vlastní

Nejdříve však ještě překvapí prostornost vozu. Na to, že jde o malý e-up!, je překvapivě za volantem více než dost místa a celá palubní deska působí celkem vzdušně. Důvod je takový, že je to na úkor místa pro cestující na zadních sedačkách, která jsou vhodná spíše jen pro děti, případně pro dospělé, které vezete jen někam pár minut. Navíc se musejí obejít bez stahovatelných okének. Ovšem ani vepředu to není úplná výhra. Sedačky sice mají vyhřívání (a světe div se i přední sklo je vyhřívané), ale nelze u nich nastavit opěrku hlavy ani třeba bederní část páteře více podepřít. Že jde o textil, který je možná až příliš měkký, je další věc. Mě osobně ještě vadila nemožnost povysunout volant a při nejlepším možném nastavení jsem pak vlastně neviděl na horší část budíků. V případě kufru je to samozřejmě opět o kompromisech, ale 250 l není na malé městské auto tak úplně málo a ve většině případů dost možná postačí, když ne pro rodinu, tak pro pár určitě ano.

Smartphone slouží jako taková větší obrazovka k infotainmentu auta | foto: vlastní

Ono zaměření tohoto elektromobilu na mladé je zde krásně vidět. Už jen řešení v podobě nahrazení dotykového displeje pro ovládání infotainmentu šikovně smartphonem, který jen stačí vložit do držáku nad palubkou, to je něco, co musíme pochválit nejen u elektrického Citiga, ale i u e-upu. Přes aplikaci maps+more pak můžete snadno a chytře používat třeba navigaci (akorát kvůli České republice musíte stahovat rovnou 10GB balíček s celou Evropou), přehrávat hudbu z telefonu, nebo sledovat nějaká ta jízdní data, to vše přes bezdrátové připojení auta s telefonem pomocí Bluetooth.

Co dalšího jsem ocenil, je aplikace We Connect od Volkswagenu, se kterou pak můžete svůj elektromobil ovládat i klidně na dálku. Z možností je to například předvytopení či předvyklimatizování kabiny, a to i když auto není připojené na nabíječku, dále sledování průběhu nabíjení a možnost nabíjení ukončit nebo také naplánovat, samozřejmě nechybí ani možnost auto najít přes mapu, pokud byste zapomněli místo zaparkování. Při parkování se však můžete spolehnout na malou parkovací kameru, tedy malý je spíše obraz, který sledujete. Je to něco jako byste šli do kina a před vámi byla místo plátna jen metrová televize. Ale co už, i díky pípacím čidlům to postačí. A díky malým rozměrům celého auta se pak kolikrát i vejdete na místa, kam už se většina aut nevleze.

Aplikace maps+more od Volkswagenu | foto: vlastní

Co je pak možná trochu nepochopitelné, je starý způsob startování s pomocí otočení klíčku v „zapalování“ jako u spalovacích aut. Nebo když už auto nabízí asistenta řízení pro držení vozidla v jízdním pruhu a adaptivní tempomat, tak proč nemá také funkci adaptivního tempomatu? Podobných kontrastů je nejen elektrické Citigo, ale potažmo i e-up! plný.

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, design a prostor, interiér a výbava
» 2. Jízda a spotřeba, nabíjení, závěr

ŠTÍTKY:, , , ,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
3 Comment threads
4 Thread replies
0 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
6 Comment authors
VencamatinmrazikPEPAŠtefan Recent comment authors
  Přihlásit k odběru  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
Pavel
Pavel

Pokud je mi známo, tak VW e-UP i Škoda Citigo-e IV mají navlas stejnou baterku o nominální kapacitě 36,8kWh a využitelné kapacitě 32,3kWh.

mrazik
mrazik

Za 500 tisic miniauto do mesta je drahe, hodne drahe.

Štefan
Štefan

Je drahé a zbytečné, kdyby s ním měl někdo jezdit 5 km do obchodu jednou za týden. Kdo ale třeba dojíždí denně 50 km do práce a zpátky, tomu už se to za tuhle cenu do pěti let vyplatí. Nebo třeba pro rozvoz pizzy, tam se začne vyplácet už hodně rychle.

PEPA
PEPA

Naopak je velmi levné. Parkování v Praze zdarma, náklady na servis v podstatě žádné, náklady na nabíjení v podstatě zanedbatelné. Za 5 let si na sebe vydělává ještě si podrží cenu pro budoucí prodej díky 8 let záruce na baterii.

mrazik
mrazik

Tak ten vypocet, jak si na sebe za 5 let vydela bych chtel videt.

Venca
Venca

Rozvoz balíčků nebo jídla. Denní nájezd 200km. Za rok třeba 70 tisíc km. Nabíjení v noci pomalu u provozovny s tarifem 2,5 kč/kWh. Cena za kilometr 0,3Kč. Cena za kilometr u spalováku cca 1,3Kč. Úspora cca 70 tisíc ročně jen na palivu. To máte za 5 let 350 tisíc jen na palivu. Další úspory na servisu atd. no však už to znáte. Zůstatková cena po 5 letech úplně někde jinde. Chce to jen správně použít daný produkt. Pro dědu co jezdí denně 5km je to nesmysl.

matin
matin

proc tam je radici paka jako v Citigo ?
navic v malem aute (elektrickem) nekdo nemyslel . .

Mobilní zobrazení