Malý koncernový elektromobil je tady už od roku 2013, kdy dorazil první plně elektrický e-up!, ovšem tehdy šlo opravdu jen o malé autíčko do města, se kterým jste se na delší vzdálenosti možná raději neodvážili. Nový Volkswagen e-up! (2020) je z více než 90 % stejný se svým sourozencem, prvním novodobým českým elektromobilem Škoda Citigoe iV, se kterým už zvládnete bez větších problémů a zastávek přejet velkou část republiky.
Oba koncernové elektromobily do města stojí víceméně stejně, necelých 500 tisíc, čímž jde o opravdu zajímavou nabídku, která může přesvědčit spoustu Čechů. Vždyť jak Citigoe iV, tak i nový e-up! patří mezi nejlevnější elektromobily, jejíž pořízení minimálně stojí za úvahu, ať už jako auto pro každodenní kratší cesty do práce či druhé auto do rodiny. Pro firmy, které si mohou ještě velkou část peněz odečíst díky dotacím, pak může být tahle nabídka naprosto neodolatelná. Možná i proto je vlastně dobře, že když bude vyprodané Citigo, je tady ještě téměř stejný e-up! a obráceně.
Nízkonákladový elektromobil, který je vyrobený primárně pro město, ale zvládne i občas nějakou tu delší cestu přes republiku. Přesně tak je stavený Volkswagen e-up!, který se až na drobnosti oproti sesterskému Citigoe iV (test) vlastně ani moc neliší. Za mě je však možná ještě důležitější srovnání s původním e-Golfem (test), se kterým jsem měl možnost jezdit zhruba půl roku a všechny jeho funkce a vlastnosti si pořádně ozkoušet. Možná i proto na mě nový e-up! působí spíše jako evoluce e-Golfu, než pouhá kopie sesterského Citiga.
Zvenku dokáže e-up! překvapit, díky krásným předním LED světlometům ve tvaru písmene C či přednímu nárazníku s chladičem v designu včelí plástve vypadá celkem moderně a hodnotně. Opak je ale pravdou. Že se u elektromobilu za méně než 500 tisíc šetřilo, kde se jen dalo, zjistíte hned při nastupování. Všech pět dveří při každém zabouchnutí doprovází hodně laciný tvrdý a hlasitý zvuk. Koneckonců v interiéru si na dveřích všimnete, že plech není na některých částech ani krytý plastem a tam kde je zase plast, jde o ten nejobyčejnější. Každopádně v duchu skoro až neuvěřitelného kontrastu je kožený volant a kožená řadicí páka či některé funkce, které nabízejí až dražší vozy.
Nejdříve však ještě překvapí prostornost vozu. Na to, že jde o malý e-up!, je překvapivě za volantem více než dost místa a celá palubní deska působí celkem vzdušně. Důvod je takový, že je to na úkor místa pro cestující na zadních sedačkách, která jsou vhodná spíše jen pro děti, případně pro dospělé, které vezete jen někam pár minut. Navíc se musejí obejít bez stahovatelných okének. Ovšem ani vepředu to není úplná výhra. Sedačky sice mají vyhřívání (a světe div se i přední sklo je vyhřívané), ale nelze u nich nastavit opěrku hlavy ani třeba bederní část páteře více podepřít. Že jde o textil, který je možná až příliš měkký, je další věc. Mě osobně ještě vadila nemožnost povysunout volant a při nejlepším možném nastavení jsem pak vlastně neviděl na horší část budíků. V případě kufru je to samozřejmě opět o kompromisech, ale 250 l není na malé městské auto tak úplně málo a ve většině případů dost možná postačí, když ne pro rodinu, tak pro pár určitě ano.
Ono zaměření tohoto elektromobilu na mladé je zde krásně vidět. Už jen řešení v podobě nahrazení dotykového displeje pro ovládání infotainmentu šikovně smartphonem, který jen stačí vložit do držáku nad palubkou, to je něco, co musíme pochválit nejen u elektrického Citiga, ale i u e-upu. Přes aplikaci maps+more pak můžete snadno a chytře používat třeba navigaci (akorát kvůli České republice musíte stahovat rovnou 10GB balíček s celou Evropou), přehrávat hudbu z telefonu, nebo sledovat nějaká ta jízdní data, to vše přes bezdrátové připojení auta s telefonem pomocí Bluetooth.
Co dalšího jsem ocenil, je aplikace We Connect od Volkswagenu, se kterou pak můžete svůj elektromobil ovládat i klidně na dálku. Z možností je to například předvytopení či předvyklimatizování kabiny, a to i když auto není připojené na nabíječku, dále sledování průběhu nabíjení a možnost nabíjení ukončit nebo také naplánovat, samozřejmě nechybí ani možnost auto najít přes mapu, pokud byste zapomněli místo zaparkování. Při parkování se však můžete spolehnout na malou parkovací kameru, tedy malý je spíše obraz, který sledujete. Je to něco jako byste šli do kina a před vámi byla místo plátna jen metrová televize. Ale co už, i díky pípacím čidlům to postačí. A díky malým rozměrům celého auta se pak kolikrát i vejdete na místa, kam už se většina aut nevleze.
Co je pak možná trochu nepochopitelné, je starý způsob startování s pomocí otočení klíčku v „zapalování“ jako u spalovacích aut. Nebo když už auto nabízí asistenta řízení pro držení vozidla v jízdním pruhu a adaptivní tempomat, tak proč nemá také funkci adaptivního tempomatu? Podobných kontrastů je nejen elektrické Citigo, ale potažmo i e-up! plný.
Volkswagen e-up! (2020) je stvořený pro městskou džungli a pokud bych měl na tomto hracím poli zhodnotit mé jízdní dojmy z elektromobilu, nemám téměř co vytknout. Svižný prcek s výkonem 61 kW zrychlí na padesátku za pár sekund a s přehledem na křižovatce ujede většině konvenčních vozů, které pohání tekuté palivo z dob dinosaurů. Na stovku už potřebuje kolem 12 sekund, ale ani to není žádný problém a rozhodně nejde o auto, které by nějak brzdilo provoz. Platí to i v případě dálničních rychlostech, kde se vám na tachometru může rozsvítit až 135 km/h, ale zde už musíte počítat s horší akcelerací.
Po městě musím pochválit krásně tichý provoz, v kabině slyšíte maximálně jen pneumatiky a možná spíše ostatní auta, která nejsou tak tichá. Jakmile však zrychlíte a vyjedete na okresky či dálnici, začne se ozývat také samotná plechová konstrukce, jejíž rezonující zvuky dávají jasně najevo, že na tuhle rychlost není městský prcek od Volkswagenu primárně stavěný. To samé úspornější pneumatiky, které díky menšímu valivému odporu sice prodlužují dojezd, ale zase o něco zhoršují jízdní vlastností a pokud nedejbože fouká postranní vítr na dálnici, měli byste se mít dobře na pozoru.
Nový e-up! přináší hned tři jízdní režimy, a sice normální, eko režim a superomezující režim eko+. Eko režimy dokážou omezit ochotu elektromobilu prudce zrychlovat nebo omezí i maximální rychlost, což by mělo vést ke snížení spotřeby a dosažení delšího dojezdu. Osobně už však raději dávám na vlastní schopnosti a snažím se jezdit maximálně plynule a když už, tak využívat rekuperace. V tomto směru jsou k dispozici hned čtyři stupně rekuperace, přičemž režim B dokáže elektromobil výrazně zpomalit a prakticky nahradit brzdový pedál, podobně jako třeba u Tesly.
Během příznivých jarních teplot jsem s Volkswagenem vybaveným 32,3kWh baterií (což je zdvojnásobení oproti předchůdci a stejně jako u sesterského Citiga) dosáhl řekl bych skvělé spotřeby, kde po městě jsem málokdy překročil hranici 10 kWh/100 km, většinou jsem se pohyboval kolem 7 kWh/100 km, což by při udržení těchto hodnot po delší dobu znamenalo dojezd přes 300 km na jedno nabití. Já však jezdil během testovacího týdne spíše v kombinovaném režimu, kde jsem zaznamenal nakonec průměrné hodnoty kolem 13 kWh/100 km. Po dálnici se spotřeba při maximálních rychlostech vyšplhala na stále krásných 17 kWh/100 km, ale pokud jsem rychlost udržoval jen lehce nad 100 km/h, klesla spotřeba na dálnici na pouhých 12 kWh/100 km. Po dálnici se dá počítat s dojezdem přes 200 km a pokud víte jak nějakou tu kWh ušetřit úspornější jízdou, klidně o desítky km více.
Pokud jde o nabíjení, to je podle mě asi největší slabina tohoto elektromobilu. Stejně jako Citigoe iV zvládá i nový Volkswagen maximálně výkon 40 kW na rychlonabíječkách, ale málokdy se k němu přiblíží, natož ho udrží. Ve výsledku jsem tak na 50kW rychlonabíječkách nabíjel e-up! z 10 na 80 % více než hodinu a plné nabití by dokonce zabralo přes 2,5 hodiny. Pokud tedy můžete, měli byste s tímto vozem nabíjet primárně doma nebo v práci, kde díky 7kW palubní nabíječce postačí strávit na wallboxu necelých 6 hodin, abyste měli zase plně nabito.
Nový elektromobil Volkswagen e-up! (2020) není těžké zhodnotit. Je to de facto jen převlečený koncernový elektromobil do města, Citigoe iV (test), které je jeho největším konkurentem s ohledem i na výbavu a cenu plus mínus stejnou. Za necelých 500 tisíc korun se dá konečně sehnat v našich končinách velmi dobře vybavený elektromobil, se kterým odpadají největší nevýhody starších elektromobilů, jako byl krátký dojezd či příliš vysoká pořizovací cena.
Nový Volkswagen ukazuje, kudy vede jedna z možných cest. Pro člověka, který chce konečně vyzkoušet elektromobil se všemi jeho výhodami a dokáže překousnout pár nevýhod plynoucích z nízkonákladové výroby, může tohle být zajímavá volba. V úvahu pak ještě připadá nový Renault Zoe (test), který je sice dražší, ale za to jde ve srovnání s koncernovými městskými vozítky o větší auto nejen do města a má i bohatší výbavu včetně větší 50kWh baterie. A pokud nevíte, jestli má větší smysl Škodovka nebo Volkswagen, je to snad jen o tom, jakou máte konkrétní nabídku nebo jestli jste třeba vlastenci. Každopádně oba elektromobily mohou znamenat v našich končinách konečně začátek velké změny.
Malý koncernový elektromobil je tady už od roku 2013, kdy dorazil první plně elektrický e-up!, ovšem tehdy šlo opravdu jen o malé autíčko do města, se kterým jste se na delší vzdálenosti možná raději neodvážili. Nový Volkswagen e-up! (2020) je z více než 90 % stejný se svým sourozencem, prvním novodobým českým elektromobilem Škoda Citigoe iV, se kterým už zvládnete bez větších problémů a zastávek přejet velkou část republiky.
Oba koncernové elektromobily do města stojí víceméně stejně, necelých 500 tisíc, čímž jde o opravdu zajímavou nabídku, která může přesvědčit spoustu Čechů. Vždyť jak Citigoe iV, tak i nový e-up! patří mezi nejlevnější elektromobily, jejíž pořízení minimálně stojí za úvahu, ať už jako auto pro každodenní kratší cesty do práce či druhé auto do rodiny. Pro firmy, které si mohou ještě velkou část peněz odečíst díky dotacím, pak může být tahle nabídka naprosto neodolatelná. Možná i proto je vlastně dobře, že když bude vyprodané Citigo, je tady ještě téměř stejný e-up! a obráceně.
Nízkonákladový elektromobil, který je vyrobený primárně pro město, ale zvládne i občas nějakou tu delší cestu přes republiku. Přesně tak je stavený Volkswagen e-up!, který se až na drobnosti oproti sesterskému Citigoe iV (test) vlastně ani moc neliší. Za mě je však možná ještě důležitější srovnání s původním e-Golfem (test), se kterým jsem měl možnost jezdit zhruba půl roku a všechny jeho funkce a vlastnosti si pořádně ozkoušet. Možná i proto na mě nový e-up! působí spíše jako evoluce e-Golfu, než pouhá kopie sesterského Citiga.
Zvenku dokáže e-up! překvapit, díky krásným předním LED světlometům ve tvaru písmene C či přednímu nárazníku s chladičem v designu včelí plástve vypadá celkem moderně a hodnotně. Opak je ale pravdou. Že se u elektromobilu za méně než 500 tisíc šetřilo, kde se jen dalo, zjistíte hned při nastupování. Všech pět dveří při každém zabouchnutí doprovází hodně laciný tvrdý a hlasitý zvuk. Koneckonců v interiéru si na dveřích všimnete, že plech není na některých částech ani krytý plastem a tam kde je zase plast, jde o ten nejobyčejnější. Každopádně v duchu skoro až neuvěřitelného kontrastu je kožený volant a kožená řadicí páka či některé funkce, které nabízejí až dražší vozy.
Nejdříve však ještě překvapí prostornost vozu. Na to, že jde o malý e-up!, je překvapivě za volantem více než dost místa a celá palubní deska působí celkem vzdušně. Důvod je takový, že je to na úkor místa pro cestující na zadních sedačkách, která jsou vhodná spíše jen pro děti, případně pro dospělé, které vezete jen někam pár minut. Navíc se musejí obejít bez stahovatelných okének. Ovšem ani vepředu to není úplná výhra. Sedačky sice mají vyhřívání (a světe div se i přední sklo je vyhřívané), ale nelze u nich nastavit opěrku hlavy ani třeba bederní část páteře více podepřít. Že jde o textil, který je možná až příliš měkký, je další věc. Mě osobně ještě vadila nemožnost povysunout volant a při nejlepším možném nastavení jsem pak vlastně neviděl na horší část budíků. V případě kufru je to samozřejmě opět o kompromisech, ale 250 l není na malé městské auto tak úplně málo a ve většině případů dost možná postačí, když ne pro rodinu, tak pro pár určitě ano.
Ono zaměření tohoto elektromobilu na mladé je zde krásně vidět. Už jen řešení v podobě nahrazení dotykového displeje pro ovládání infotainmentu šikovně smartphonem, který jen stačí vložit do držáku nad palubkou, to je něco, co musíme pochválit nejen u elektrického Citiga, ale i u e-upu. Přes aplikaci maps+more pak můžete snadno a chytře používat třeba navigaci (akorát kvůli České republice musíte stahovat rovnou 10GB balíček s celou Evropou), přehrávat hudbu z telefonu, nebo sledovat nějaká ta jízdní data, to vše přes bezdrátové připojení auta s telefonem pomocí Bluetooth.
Co dalšího jsem ocenil, je aplikace We Connect od Volkswagenu, se kterou pak můžete svůj elektromobil ovládat i klidně na dálku. Z možností je to například předvytopení či předvyklimatizování kabiny, a to i když auto není připojené na nabíječku, dále sledování průběhu nabíjení a možnost nabíjení ukončit nebo také naplánovat, samozřejmě nechybí ani možnost auto najít přes mapu, pokud byste zapomněli místo zaparkování. Při parkování se však můžete spolehnout na malou parkovací kameru, tedy malý je spíše obraz, který sledujete. Je to něco jako byste šli do kina a před vámi byla místo plátna jen metrová televize. Ale co už, i díky pípacím čidlům to postačí. A díky malým rozměrům celého auta se pak kolikrát i vejdete na místa, kam už se většina aut nevleze.
Co je pak možná trochu nepochopitelné, je starý způsob startování s pomocí otočení klíčku v „zapalování“ jako u spalovacích aut. Nebo když už auto nabízí asistenta řízení pro držení vozidla v jízdním pruhu a adaptivní tempomat, tak proč nemá také funkci adaptivního tempomatu? Podobných kontrastů je nejen elektrické Citigo, ale potažmo i e-up! plný.
Volkswagen e-up! (2020) je stvořený pro městskou džungli a pokud bych měl na tomto hracím poli zhodnotit mé jízdní dojmy z elektromobilu, nemám téměř co vytknout. Svižný prcek s výkonem 61 kW zrychlí na padesátku za pár sekund a s přehledem na křižovatce ujede většině konvenčních vozů, které pohání tekuté palivo z dob dinosaurů. Na stovku už potřebuje kolem 12 sekund, ale ani to není žádný problém a rozhodně nejde o auto, které by nějak brzdilo provoz. Platí to i v případě dálničních rychlostech, kde se vám na tachometru může rozsvítit až 135 km/h, ale zde už musíte počítat s horší akcelerací.
Po městě musím pochválit krásně tichý provoz, v kabině slyšíte maximálně jen pneumatiky a možná spíše ostatní auta, která nejsou tak tichá. Jakmile však zrychlíte a vyjedete na okresky či dálnici, začne se ozývat také samotná plechová konstrukce, jejíž rezonující zvuky dávají jasně najevo, že na tuhle rychlost není městský prcek od Volkswagenu primárně stavěný. To samé úspornější pneumatiky, které díky menšímu valivému odporu sice prodlužují dojezd, ale zase o něco zhoršují jízdní vlastností a pokud nedejbože fouká postranní vítr na dálnici, měli byste se mít dobře na pozoru.
Nový e-up! přináší hned tři jízdní režimy, a sice normální, eko režim a superomezující režim eko+. Eko režimy dokážou omezit ochotu elektromobilu prudce zrychlovat nebo omezí i maximální rychlost, což by mělo vést ke snížení spotřeby a dosažení delšího dojezdu. Osobně už však raději dávám na vlastní schopnosti a snažím se jezdit maximálně plynule a když už, tak využívat rekuperace. V tomto směru jsou k dispozici hned čtyři stupně rekuperace, přičemž režim B dokáže elektromobil výrazně zpomalit a prakticky nahradit brzdový pedál, podobně jako třeba u Tesly.
Během příznivých jarních teplot jsem s Volkswagenem vybaveným 32,3kWh baterií (což je zdvojnásobení oproti předchůdci a stejně jako u sesterského Citiga) dosáhl řekl bych skvělé spotřeby, kde po městě jsem málokdy překročil hranici 10 kWh/100 km, většinou jsem se pohyboval kolem 7 kWh/100 km, což by při udržení těchto hodnot po delší dobu znamenalo dojezd přes 300 km na jedno nabití. Já však jezdil během testovacího týdne spíše v kombinovaném režimu, kde jsem zaznamenal nakonec průměrné hodnoty kolem 13 kWh/100 km. Po dálnici se spotřeba při maximálních rychlostech vyšplhala na stále krásných 17 kWh/100 km, ale pokud jsem rychlost udržoval jen lehce nad 100 km/h, klesla spotřeba na dálnici na pouhých 12 kWh/100 km. Po dálnici se dá počítat s dojezdem přes 200 km a pokud víte jak nějakou tu kWh ušetřit úspornější jízdou, klidně o desítky km více.
Pokud jde o nabíjení, to je podle mě asi největší slabina tohoto elektromobilu. Stejně jako Citigoe iV zvládá i nový Volkswagen maximálně výkon 40 kW na rychlonabíječkách, ale málokdy se k němu přiblíží, natož ho udrží. Ve výsledku jsem tak na 50kW rychlonabíječkách nabíjel e-up! z 10 na 80 % více než hodinu a plné nabití by dokonce zabralo přes 2,5 hodiny. Pokud tedy můžete, měli byste s tímto vozem nabíjet primárně doma nebo v práci, kde díky 7kW palubní nabíječce postačí strávit na wallboxu necelých 6 hodin, abyste měli zase plně nabito.
Nový elektromobil Volkswagen e-up! (2020) není těžké zhodnotit. Je to de facto jen převlečený koncernový elektromobil do města, Citigoe iV (test), které je jeho největším konkurentem s ohledem i na výbavu a cenu plus mínus stejnou. Za necelých 500 tisíc korun se dá konečně sehnat v našich končinách velmi dobře vybavený elektromobil, se kterým odpadají největší nevýhody starších elektromobilů, jako byl krátký dojezd či příliš vysoká pořizovací cena.
Nový Volkswagen ukazuje, kudy vede jedna z možných cest. Pro člověka, který chce konečně vyzkoušet elektromobil se všemi jeho výhodami a dokáže překousnout pár nevýhod plynoucích z nízkonákladové výroby, může tohle být zajímavá volba. V úvahu pak ještě připadá nový Renault Zoe (test), který je sice dražší, ale za to jde ve srovnání s koncernovými městskými vozítky o větší auto nejen do města a má i bohatší výbavu včetně větší 50kWh baterie. A pokud nevíte, jestli má větší smysl Škodovka nebo Volkswagen, je to snad jen o tom, jakou máte konkrétní nabídku nebo jestli jste třeba vlastenci. Každopádně oba elektromobily mohou znamenat v našich končinách konečně začátek velké změny.