Test Renault Zoe (2020): nejlepší malý elektromobil?

Na světě budete aktuálně jen těžko hledat lepší elektromobil menších hatchbackových rozměrů, který by nabízel takový dojezd, výkon, ale vlastně celkově skvěle vyváženou výbavu bez větších chyb a nedostatků, a byl i cenově konkurenceschopný. Nový Renault Zoe Z.E.50 pro rok 2020 tak pasujeme na nejlepší malý elektromobil, jaký jsme v redakci vyzkoušeli. Více prozradí náš test.

Elektromobil Renault Zoe (Z.E.50) | foto: vlastní

TIP: Hybridní technologie E-TECH: Renault zužitkoval zkušenosti z elektromobilů a Formule 1

Renault a jeho kroky na poli elektromobility

Francouzská stáj není na poli elektromobility a elektrifikace žádným nováčkem. Již v roce 2012 přišla první generace Renault Zoe, který se za ty roky stal v Evropě hned několikrát nejprodávanějším elektromobilem. Dost možná i proto, že se nabízel i v levnější variantě bez baterie, tedy správně řečeno jen s vypůjčenou nikoliv zakoupenou baterií. Protože baterie je to, proč elektromobily zatím stojí více než konvenční auta a co jim nejvíce brání ve větším rozmachu.

A Renault neleněl, v průběhu let přišel hned s několika postupnými vylepšeními a kapacitu baterie zvednul z původních 20 na současných již zhruba 50 kW, což se velice blahodárně promítlo i do dojezdové vzdálenosti. Tentokrát je to navíc poprvé po dlouhých letech, kdy model Zoe dostává i výrazně přepracovaný vzhled, značně vylepšený interiér, či spoustu chytrých funkcí, díky čemuž jde vlastně tak trochu o zcela nové auto, nikoliv jen další postupnou evoluci.

Je tady už přes 7 let, postupně zdokonalovaný elektromobil od Renaultu | foto: vlastní

TIP: Test Renault Zoe (40 kWh): 300 km po městě

Největší evoluce za všechny ty generace?

Nové Zoe pro modelový rok 2020 je konečně tím, čím už možná mohlo být dávno. Přestalo být jen tím malým, ustrašeným a stydlivým prckem, který si to na parkovišti zamíří raději někam daleko od ostatních. Místo toho je tu dospělé, sebevědomé auto, u kterého najdeme zvenku i zevnitř spoustu nejmodernějších designových, ale i funkčních prvků, se kterými klidně strčí do kapsy jiné větší a známější vozy.

Aerodynamické křivky, pěkně z profilu | foto: vlastní

Oproti předchozím generacím novinku na ulicích poznáte především díky nové výraznější masce s umělým chladičem vzduchu, který má u elektromobilů funkci spíše jen estetickou, nebo také novým světlometům, které velmi pěkně a plynule přecházejí z okolních aerodynamických tvarů, čemuž se musela opět podřídit i celková velikost auta. Zoe je zkrátka malé městské vozidlo, které pohodlně sveze dva cestující a případně děti na zadních sedadlech. V případě čtyřčlené dospělé posádky už to bude skřípat. Ani s kufrem o objemu 338 l to asi nebude na žádnou cestu kolem světa. Ale právě díky těmto kompromisům je Zoe přesně tím autem, které může excelovat ve městě.

Za volantem elektromobilu Renault Zoe (Z.E.50) | foto: vlastní

Po usednutí za volant tak možná spíše překousnete nemožnost nastavit si sedačku na výšku, stejně jako u předchůdce. V mém případě (173 cm) jsem s tím neměl naprosto žádný problém. V ostatních polohách, tedy dopředu/dozadu samozřejmě lze se sedačkou manuálně manipulovat, stejně tak s volantem. Naopak co jsem ocenil, je jednak velmi moderně a kvalitně vyvedený interiér s využitím látky (pro ekoteroristy jde o zrecyklované látky) na palubní desce či sedačkách, doplněný o praktické plasty, které se neupatlají a působí poměrně bytelně. Nebo co teprve počet a rozmístění odkládacích ploch, včetně jedné pro bezdrátové nabíjení telefonu. Že se zde přemýšlelo, je vidět i u řadicí páky, která zbytečně neubírá drahocenné místo kolem.

Výbava jak má být

Pokud jde o ovládání, veškerý infotainment a ty nejzákladnější ovládací prvky jsou kdykoliv okamžitě po ruce. Na volantu, mimochodem s možností vyhřívání, můžete ovládat tempomat či omezovač rychlosti, ale samozřejmě také displej před sebou a pár dalších funkcí. Na 10palcové přístrojové desce přímo před vámi jsou vždy vidět všechny potřebné informace o jízdě v digitální podobě, takže zapomeňte na nějaké tradiční a zastaralé ciferníky s rafičky. Zoe jde s dobou a dělá to dobře. Vedle pak najdeme ještě 9,3palcový dotykový displej, přes který lze ovládat víceméně téměř vše. Prostředí je optimalizované pro snadné ovládání prstem, případně nebo obzvláště pak, když k autu přes kabel připojíte smartphone a získáte rozhraní Android Auto či Apple CarPlay. Pak je elektromobil Zoe ještě chytřejší a modernější.

Celkem moderní a hlavně praktická kabina Renaultu | foto: vlastní

TIP: Nissan, Renault, Mitsubishi a Infiniti budou sdílet platformu pro elektromobily

Pod zabudovaným menším tabletem nechybí ani klasická tlačítka, a to ve velmi stylovém a překvapivě pohodlně ovladatelném piánovém provedení, pro ovládání toho nejdůležitějšího. Ať už chcete spustit vyhřívání předních sedaček, aktivovat úspornější jízdní režim eco, nebo ovládat klimatizaci a topení, včetně jednoduchých otočných voličů. Snad každý řidič dobře ví, jak důležité je zvládnout ovládání těchto základních věcí klidně i poslepu. Snad jedinou vadou na kráse za mě je, že nalevo od volantu jsou umístěna ještě dodatečná tlačítka, zejména pak to pro vypínání umělého zvuku elektromobilu pro upozornění chodců při nízké rychlosti auta, kdy řidič má po každém nastartování vždy znovu automaticky umělý bzučící zvuk elektromotoru zapnutý a musí jej pak dle potřeby ručně opět vypínat.

Elektromobil pak přináší i některé bezpečnostní asistenty, kteří mohou při jízdě být ku prospěchu. Souhlasím s tím, jak funguje tempomat a omezovač rychlosti, které ovládáte jednoduše přímo přes tlačítka na volantu. Ovšem třeba takové držení auta v jízdním pruhu v mém případě spíše nefungovalo než fungovalo, stejně tak i sledování a hlídání mrtvých úhlů ve zpětných zrcátkách, kde se mi barevné světélko rozsvítilo spíše v případech, kdy kolem mě žádné auto ani nebylo, než bylo. Těžko říct, čím to bylo způsobené, ale u jiných značek jsem s ničím podobným ještě problém neměl. A Zoe by měl také zvládat nouzové brzdění v případě nenadálé situace, leč k vyzkoušení jsem se při svých jízdách možná naštěstí nedostal. Bezpečnostní prvky jsem se tedy naučil po pár dnech přestat využívat a vlastně to ani tak nevadilo.

Co mě však opravdu mrzelo, že jsem nemohl vyzkoušet aplikaci do chytrého telefonu pro ovládání auta na dálku. Renault Zoe již přitom takovou aplikaci nabízí, stejně jako konkurenční vozy. Je vhodná pro sledování dojezdu a průběhu nabíjení, předvyklimatizování/předvytopení kabiny, a mnoho dalších šikovných funkcí, ovšem nikoliv zatím pro český trh. Tak snad příště. U nových elektromobilů by nic takového již nemělo chybět, protože to dokáže značně ulehčit a zpříjemnit život, o čem by mohli mluvit třeba majitelé Tesly, BMW/Mini, Volkswagenu, a dalších elektromobilů.

Opět je rychlejší a dojede dál

Zoe je s každou novou generací lepší, co se nejen baterie a dojezdu týče, ale i jízdních vlastností. Ale možná to bude mít co dočinění právě s tím, jak se mění battery pack. Větší baterie totiž znamená zvýšení hmotnosti, což pomáhá snižovat těžiště a tím pak je i Zoe na vozovce při nižších rychlostech jistější. Nový model Z.E.50 již disponuje 52kWh baterií, se kterou se dá v běžném městském tempu zvládnout klidně 400 km na jedno nabití. V mém případě se spotřeba pohybovala kolem 10 až max. 15 kWh/100 km, což je naprosto skvělý výsledek. Při vyšších rychlostech počítejte s výrazně vyšší spotřebou a dojezdem spíše kolem 300 km.

Na křižovatkách se s ním musí počítat, je do města jako dělaný | foto: vlastní

Přední kola nového Zoe jsou poháněna ve výkonnější testované variantě tentokrát již 100kW elektromotorem, což je opět mezigenerační zlepšení. Maximální točivý moment činí 245 Nm a díky tomu, že je stejně jako u všech elektromobilů prakticky okamžitý, tak ve městě na křižovatce přispívá k tomu, že snadno frnknete většině autům, které budou stát vedle vás na startovní čáře. Jízda je přitom maximálně tichá a odhlučnění kabiny při městských rychlostech bez rezerv. Pokud však budete chtít zrychlit až na stovku, bude to trvat téměř 10 sekund a maximálka pak činí jen 140 km/hod. Zoe zkrátka není stavěné na nějaké pravidelné, rychlejší cestování na delší vzdálenosti. I hlučnost v kabině již na okreskách značně stoupá.

Při vyšších rychlostech se postupně vytratí jeho skvělé vlastnosti | foto: vlastní

Pokud bych mohl ještě něco dalšího Renaultu doporučit, pak by to bylo přepracování pedálů. V mém případě jsem si často škrtnul nohou místo na akcelerátor na brzdu a opačně, protože jsou příliš blízko u sebe a navíc jeden je orientovaný na výšku a druhý šířku. A to nemám žádné extra velké boty, u jiných aut se mi nikdy nic podobného ještě se stejnou obuví nestalo.

Zdokonalit by se jistě dalo i ovládání rekuperace a možnosti eco režimu. V prvním případě, rekuperaci máte nastavenou na standardní úroveň a pokud chcete intenzivnější brzdění a získávání energie zpět do baterie, stačí jen přepnout na řadicí páce z režimu D do režimu B. Jenže se mi často na displeji objevovala hláška, že v nižších teplotách je rekuperace omezena. Přesto to většinou stačí k tomu, aby člověk jezdil jen s jedním pedálem a vůbec nepoužíval brzdy. Pokud jde o úsporný režim eco, tak ten můžete snadno aktivovat tlačítkem, ovšem neudělá očividně nic jiného, než že auto bude línější a bude mít menší akceleraci, pokud tedy neprošlápnete v případě potřeby pedál až k podlaze.

Rychlonabíjení elektromobilu Renault Zoe (Z.E.50) | foto: vlastní

Přes zásuvku budete elektromobil Zoe s jeho rekordně velkou 52kWh baterií nabíjet již hrozivých 35 hodin, naštěstí to je až ta poslední možnost, kterou by měl zákazník používat, spíše jen v nouzi. Přes 50kW CSS rychlonabíječky (předchozí generace zvládaly jen AC nabíjení výkonem zhruba 40 kW, nikoliv však DC rychlonabíječky) vám na 80 % nabití postačí jen asi 1 hodina strávená na nabíječce a plné dobití proběhne celkově za ani ne 1,5 hodiny. Předpokládá se však, že elektromobil budou provozovat spíše rodiny s domkem, kde je možné auto nabít přes noc. Nové Zoe zvládne až 22kW nabíjení přes AC, se kterým postačí jen pár hodin nabíjení přes domácí wallbox nebo i v případě nižší konfigurace se 7kW nabíječkou to stihne za nějakých 9 hodin, tedy ideálně přes noc.

TIP: Dacia Spring: superlevný elektromobil pro každého

Závěr

Docela dobře si dovedu přestavit podobný elektromobil pro mé běžné, každodenní fungování ve městě. A dobíjení ideálně pak doma či v práci. To samé již zvládaly předchozí generace Zoe, nicméně ta nejnovější ještě dále zvyšuje výkon a dojezd, se kterým už nemusí jít nutně jen o městské auto, ale zvládne i nějaké ty delší cesty. Výrazně byl vylepšený interiér, stejně jako i dospělejší design auta zvenčí. A Renault opět slibuje výborný poměr cena/výkon, tedy na poměry elektromobilů.

Za cenu od zhruba 700 tisíc až do nějakých 800 tisíc korun jde opravdu o jednu z nejlepších nabídek na trhu, pokud dokážete využít výhody a levnější provoz elektromobilu (servis, cena elektřiny, apod.), včetně třeba parkování zdarma, dálniční známky zdarma, apod. Ono totiž pokud jezdíte méně, pak je ekonomicky mnohem výhodnější koupit třeba sesterské Clio o stovky tisíc levnější. Nebo pokud naopak nepotřebujete všechny ty vychytávky a stačilo by vám ještě menší auto, pak může přijít v potaz elektromobil Škoda Citigo-e iV, který je nabízený pod 500 tisíc. V případě Renaultu se však nemůžu zbavit dojmu, že jde o jeden z nejvyváženějších elektromobilů na trhu, které v daném segmentu seženete.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."
test

Test Renault Zoe (2020): nejlepší malý elektromobil?

Na světě budete aktuálně jen těžko hledat lepší elektromobil menších hatchbackových rozměrů, který by nabízel takový dojezd, výkon, ale vlastně celkově skvěle vyváženou výbavu bez větších chyb a nedostatků, a byl i cenově konkurenceschopný. Nový Renault Zoe Z.E.50 pro rok 2020 tak pasujeme na nejlepší malý elektromobil, jaký jsme v redakci vyzkoušeli. Více prozradí náš test.

Elektromobil Renault Zoe (Z.E.50) | foto: vlastní

TIP: Hybridní technologie E-TECH: Renault zužitkoval zkušenosti z elektromobilů a Formule 1

Renault a jeho kroky na poli elektromobility

Francouzská stáj není na poli elektromobility a elektrifikace žádným nováčkem. Již v roce 2012 přišla první generace Renault Zoe, který se za ty roky stal v Evropě hned několikrát nejprodávanějším elektromobilem. Dost možná i proto, že se nabízel i v levnější variantě bez baterie, tedy správně řečeno jen s vypůjčenou nikoliv zakoupenou baterií. Protože baterie je to, proč elektromobily zatím stojí více než konvenční auta a co jim nejvíce brání ve větším rozmachu.

A Renault neleněl, v průběhu let přišel hned s několika postupnými vylepšeními a kapacitu baterie zvednul z původních 20 na současných již zhruba 50 kW, což se velice blahodárně promítlo i do dojezdové vzdálenosti. Tentokrát je to navíc poprvé po dlouhých letech, kdy model Zoe dostává i výrazně přepracovaný vzhled, značně vylepšený interiér, či spoustu chytrých funkcí, díky čemuž jde vlastně tak trochu o zcela nové auto, nikoliv jen další postupnou evoluci.

Je tady už přes 7 let, postupně zdokonalovaný elektromobil od Renaultu | foto: vlastní

TIP: Test Renault Zoe (40 kWh): 300 km po městě

Největší evoluce za všechny ty generace?

Nové Zoe pro modelový rok 2020 je konečně tím, čím už možná mohlo být dávno. Přestalo být jen tím malým, ustrašeným a stydlivým prckem, který si to na parkovišti zamíří raději někam daleko od ostatních. Místo toho je tu dospělé, sebevědomé auto, u kterého najdeme zvenku i zevnitř spoustu nejmodernějších designových, ale i funkčních prvků, se kterými klidně strčí do kapsy jiné větší a známější vozy.

Aerodynamické křivky, pěkně z profilu | foto: vlastní

Oproti předchozím generacím novinku na ulicích poznáte především díky nové výraznější masce s umělým chladičem vzduchu, který má u elektromobilů funkci spíše jen estetickou, nebo také novým světlometům, které velmi pěkně a plynule přecházejí z okolních aerodynamických tvarů, čemuž se musela opět podřídit i celková velikost auta. Zoe je zkrátka malé městské vozidlo, které pohodlně sveze dva cestující a případně děti na zadních sedadlech. V případě čtyřčlené dospělé posádky už to bude skřípat. Ani s kufrem o objemu 338 l to asi nebude na žádnou cestu kolem světa. Ale právě díky těmto kompromisům je Zoe přesně tím autem, které může excelovat ve městě.

Za volantem elektromobilu Renault Zoe (Z.E.50) | foto: vlastní

Po usednutí za volant tak možná spíše překousnete nemožnost nastavit si sedačku na výšku, stejně jako u předchůdce. V mém případě (173 cm) jsem s tím neměl naprosto žádný problém. V ostatních polohách, tedy dopředu/dozadu samozřejmě lze se sedačkou manuálně manipulovat, stejně tak s volantem. Naopak co jsem ocenil, je jednak velmi moderně a kvalitně vyvedený interiér s využitím látky (pro ekoteroristy jde o zrecyklované látky) na palubní desce či sedačkách, doplněný o praktické plasty, které se neupatlají a působí poměrně bytelně. Nebo co teprve počet a rozmístění odkládacích ploch, včetně jedné pro bezdrátové nabíjení telefonu. Že se zde přemýšlelo, je vidět i u řadicí páky, která zbytečně neubírá drahocenné místo kolem.

Výbava jak má být

Pokud jde o ovládání, veškerý infotainment a ty nejzákladnější ovládací prvky jsou kdykoliv okamžitě po ruce. Na volantu, mimochodem s možností vyhřívání, můžete ovládat tempomat či omezovač rychlosti, ale samozřejmě také displej před sebou a pár dalších funkcí. Na 10palcové přístrojové desce přímo před vámi jsou vždy vidět všechny potřebné informace o jízdě v digitální podobě, takže zapomeňte na nějaké tradiční a zastaralé ciferníky s rafičky. Zoe jde s dobou a dělá to dobře. Vedle pak najdeme ještě 9,3palcový dotykový displej, přes který lze ovládat víceméně téměř vše. Prostředí je optimalizované pro snadné ovládání prstem, případně nebo obzvláště pak, když k autu přes kabel připojíte smartphone a získáte rozhraní Android Auto či Apple CarPlay. Pak je elektromobil Zoe ještě chytřejší a modernější.

Celkem moderní a hlavně praktická kabina Renaultu | foto: vlastní

TIP: Nissan, Renault, Mitsubishi a Infiniti budou sdílet platformu pro elektromobily

Pod zabudovaným menším tabletem nechybí ani klasická tlačítka, a to ve velmi stylovém a překvapivě pohodlně ovladatelném piánovém provedení, pro ovládání toho nejdůležitějšího. Ať už chcete spustit vyhřívání předních sedaček, aktivovat úspornější jízdní režim eco, nebo ovládat klimatizaci a topení, včetně jednoduchých otočných voličů. Snad každý řidič dobře ví, jak důležité je zvládnout ovládání těchto základních věcí klidně i poslepu. Snad jedinou vadou na kráse za mě je, že nalevo od volantu jsou umístěna ještě dodatečná tlačítka, zejména pak to pro vypínání umělého zvuku elektromobilu pro upozornění chodců při nízké rychlosti auta, kdy řidič má po každém nastartování vždy znovu automaticky umělý bzučící zvuk elektromotoru zapnutý a musí jej pak dle potřeby ručně opět vypínat.

Elektromobil pak přináší i některé bezpečnostní asistenty, kteří mohou při jízdě být ku prospěchu. Souhlasím s tím, jak funguje tempomat a omezovač rychlosti, které ovládáte jednoduše přímo přes tlačítka na volantu. Ovšem třeba takové držení auta v jízdním pruhu v mém případě spíše nefungovalo než fungovalo, stejně tak i sledování a hlídání mrtvých úhlů ve zpětných zrcátkách, kde se mi barevné světélko rozsvítilo spíše v případech, kdy kolem mě žádné auto ani nebylo, než bylo. Těžko říct, čím to bylo způsobené, ale u jiných značek jsem s ničím podobným ještě problém neměl. A Zoe by měl také zvládat nouzové brzdění v případě nenadálé situace, leč k vyzkoušení jsem se při svých jízdách možná naštěstí nedostal. Bezpečnostní prvky jsem se tedy naučil po pár dnech přestat využívat a vlastně to ani tak nevadilo.

Co mě však opravdu mrzelo, že jsem nemohl vyzkoušet aplikaci do chytrého telefonu pro ovládání auta na dálku. Renault Zoe již přitom takovou aplikaci nabízí, stejně jako konkurenční vozy. Je vhodná pro sledování dojezdu a průběhu nabíjení, předvyklimatizování/předvytopení kabiny, a mnoho dalších šikovných funkcí, ovšem nikoliv zatím pro český trh. Tak snad příště. U nových elektromobilů by nic takového již nemělo chybět, protože to dokáže značně ulehčit a zpříjemnit život, o čem by mohli mluvit třeba majitelé Tesly, BMW/Mini, Volkswagenu, a dalších elektromobilů.

Opět je rychlejší a dojede dál

Zoe je s každou novou generací lepší, co se nejen baterie a dojezdu týče, ale i jízdních vlastností. Ale možná to bude mít co dočinění právě s tím, jak se mění battery pack. Větší baterie totiž znamená zvýšení hmotnosti, což pomáhá snižovat těžiště a tím pak je i Zoe na vozovce při nižších rychlostech jistější. Nový model Z.E.50 již disponuje 52kWh baterií, se kterou se dá v běžném městském tempu zvládnout klidně 400 km na jedno nabití. V mém případě se spotřeba pohybovala kolem 10 až max. 15 kWh/100 km, což je naprosto skvělý výsledek. Při vyšších rychlostech počítejte s výrazně vyšší spotřebou a dojezdem spíše kolem 300 km.

Na křižovatkách se s ním musí počítat, je do města jako dělaný | foto: vlastní

Přední kola nového Zoe jsou poháněna ve výkonnější testované variantě tentokrát již 100kW elektromotorem, což je opět mezigenerační zlepšení. Maximální točivý moment činí 245 Nm a díky tomu, že je stejně jako u všech elektromobilů prakticky okamžitý, tak ve městě na křižovatce přispívá k tomu, že snadno frnknete většině autům, které budou stát vedle vás na startovní čáře. Jízda je přitom maximálně tichá a odhlučnění kabiny při městských rychlostech bez rezerv. Pokud však budete chtít zrychlit až na stovku, bude to trvat téměř 10 sekund a maximálka pak činí jen 140 km/hod. Zoe zkrátka není stavěné na nějaké pravidelné, rychlejší cestování na delší vzdálenosti. I hlučnost v kabině již na okreskách značně stoupá.

Při vyšších rychlostech se postupně vytratí jeho skvělé vlastnosti | foto: vlastní

Pokud bych mohl ještě něco dalšího Renaultu doporučit, pak by to bylo přepracování pedálů. V mém případě jsem si často škrtnul nohou místo na akcelerátor na brzdu a opačně, protože jsou příliš blízko u sebe a navíc jeden je orientovaný na výšku a druhý šířku. A to nemám žádné extra velké boty, u jiných aut se mi nikdy nic podobného ještě se stejnou obuví nestalo.

Zdokonalit by se jistě dalo i ovládání rekuperace a možnosti eco režimu. V prvním případě, rekuperaci máte nastavenou na standardní úroveň a pokud chcete intenzivnější brzdění a získávání energie zpět do baterie, stačí jen přepnout na řadicí páce z režimu D do režimu B. Jenže se mi často na displeji objevovala hláška, že v nižších teplotách je rekuperace omezena. Přesto to většinou stačí k tomu, aby člověk jezdil jen s jedním pedálem a vůbec nepoužíval brzdy. Pokud jde o úsporný režim eco, tak ten můžete snadno aktivovat tlačítkem, ovšem neudělá očividně nic jiného, než že auto bude línější a bude mít menší akceleraci, pokud tedy neprošlápnete v případě potřeby pedál až k podlaze.

Rychlonabíjení elektromobilu Renault Zoe (Z.E.50) | foto: vlastní

Přes zásuvku budete elektromobil Zoe s jeho rekordně velkou 52kWh baterií nabíjet již hrozivých 35 hodin, naštěstí to je až ta poslední možnost, kterou by měl zákazník používat, spíše jen v nouzi. Přes 50kW CSS rychlonabíječky (předchozí generace zvládaly jen AC nabíjení výkonem zhruba 40 kW, nikoliv však DC rychlonabíječky) vám na 80 % nabití postačí jen asi 1 hodina strávená na nabíječce a plné dobití proběhne celkově za ani ne 1,5 hodiny. Předpokládá se však, že elektromobil budou provozovat spíše rodiny s domkem, kde je možné auto nabít přes noc. Nové Zoe zvládne až 22kW nabíjení přes AC, se kterým postačí jen pár hodin nabíjení přes domácí wallbox nebo i v případě nižší konfigurace se 7kW nabíječkou to stihne za nějakých 9 hodin, tedy ideálně přes noc.

TIP: Dacia Spring: superlevný elektromobil pro každého

Závěr

Docela dobře si dovedu přestavit podobný elektromobil pro mé běžné, každodenní fungování ve městě. A dobíjení ideálně pak doma či v práci. To samé již zvládaly předchozí generace Zoe, nicméně ta nejnovější ještě dále zvyšuje výkon a dojezd, se kterým už nemusí jít nutně jen o městské auto, ale zvládne i nějaké ty delší cesty. Výrazně byl vylepšený interiér, stejně jako i dospělejší design auta zvenčí. A Renault opět slibuje výborný poměr cena/výkon, tedy na poměry elektromobilů.

Za cenu od zhruba 700 tisíc až do nějakých 800 tisíc korun jde opravdu o jednu z nejlepších nabídek na trhu, pokud dokážete využít výhody a levnější provoz elektromobilu (servis, cena elektřiny, apod.), včetně třeba parkování zdarma, dálniční známky zdarma, apod. Ono totiž pokud jezdíte méně, pak je ekonomicky mnohem výhodnější koupit třeba sesterské Clio o stovky tisíc levnější. Nebo pokud naopak nepotřebujete všechny ty vychytávky a stačilo by vám ještě menší auto, pak může přijít v potaz elektromobil Škoda Citigo-e iV, který je nabízený pod 500 tisíc. V případě Renaultu se však nemůžu zbavit dojmu, že jde o jeden z nejvyváženějších elektromobilů na trhu, které v daném segmentu seženete.

Nepřehlédněte

Diskuze

"Komentáře se nahrávají..."