Elektrickevozy.cz

Trendy: ankety Elektrickevozy.cz | filmy o elektromobilech | elektromobilová revoluce v ČR | Tesla Model 3 | TOP 10 elektromobilů roku 2020

Test Renault Zoe (2020): nejlepší malý elektromobil?

  |  Luboš Srb  |  32 komentářů

Na světě budete aktuálně jen těžko hledat lepší elektromobil menších hatchbackových rozměrů, který by nabízel takový dojezd, výkon, ale vlastně celkově skvěle vyváženou výbavu bez větších chyb a nedostatků, a byl i cenově konkurenceschopný. Nový Renault Zoe Z.E.50 pro rok 2020 tak pasujeme na nejlepší malý elektromobil, jaký jsme v redakci vyzkoušeli. Více prozradí náš test.

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, design, interiér a výbava
» 2. Jízda, dojezd, spotřeba, nabíjení, závěr

Elektromobil Renault Zoe (Z.E.50) | foto: vlastní

TIP: Hybridní technologie E-TECH: Renault zužitkoval zkušenosti z elektromobilů a Formule 1

Renault a jeho kroky na poli elektromobility

Francouzská stáj není na poli elektromobility a elektrifikace žádným nováčkem. Již v roce 2012 přišla první generace Renault Zoe, který se za ty roky stal v Evropě hned několikrát nejprodávanějším elektromobilem. Dost možná i proto, že se nabízel i v levnější variantě bez baterie, tedy správně řečeno jen s vypůjčenou nikoliv zakoupenou baterií. Protože baterie je to, proč elektromobily zatím stojí více než konvenční auta a co jim nejvíce brání ve větším rozmachu.

A Renault neleněl, v průběhu let přišel hned s několika postupnými vylepšeními a kapacitu baterie zvednul z původních 20 na současných již zhruba 50 kW, což se velice blahodárně promítlo i do dojezdové vzdálenosti. Tentokrát je to navíc poprvé po dlouhých letech, kdy model Zoe dostává i výrazně přepracovaný vzhled, značně vylepšený interiér, či spoustu chytrých funkcí, díky čemuž jde vlastně tak trochu o zcela nové auto, nikoliv jen další postupnou evoluci.

Je tady už přes 7 let, postupně zdokonalovaný elektromobil od Renaultu | foto: vlastní

TIP: Test Renault Zoe (40 kWh): 300 km po městě

Největší evoluce za všechny ty generace?

Nové Zoe pro modelový rok 2020 je konečně tím, čím už možná mohlo být dávno. Přestalo být jen tím malým, ustrašeným a stydlivým prckem, který si to na parkovišti zamíří raději někam daleko od ostatních. Místo toho je tu dospělé, sebevědomé auto, u kterého najdeme zvenku i zevnitř spoustu nejmodernějších designových, ale i funkčních prvků, se kterými klidně strčí do kapsy jiné větší a známější vozy.

Aerodynamické křivky, pěkně z profilu | foto: vlastní

Oproti předchozím generacím novinku na ulicích poznáte především díky nové výraznější masce s umělým chladičem vzduchu, který má u elektromobilů funkci spíše jen estetickou, nebo také novým světlometům, které velmi pěkně a plynule přecházejí z okolních aerodynamických tvarů, čemuž se musela opět podřídit i celková velikost auta. Zoe je zkrátka malé městské vozidlo, které pohodlně sveze dva cestující a případně děti na zadních sedadlech. V případě čtyřčlené dospělé posádky už to bude skřípat. Ani s kufrem o objemu 338 l to asi nebude na žádnou cestu kolem světa. Ale právě díky těmto kompromisům je Zoe přesně tím autem, které může excelovat ve městě.

Za volantem elektromobilu Renault Zoe (Z.E.50) | foto: vlastní

Po usednutí za volant tak možná spíše překousnete nemožnost nastavit si sedačku na výšku, stejně jako u předchůdce. V mém případě (173 cm) jsem s tím neměl naprosto žádný problém. V ostatních polohách, tedy dopředu/dozadu samozřejmě lze se sedačkou manuálně manipulovat, stejně tak s volantem. Naopak co jsem ocenil, je jednak velmi moderně a kvalitně vyvedený interiér s využitím látky (pro ekoteroristy jde o zrecyklované látky) na palubní desce či sedačkách, doplněný o praktické plasty, které se neupatlají a působí poměrně bytelně. Nebo co teprve počet a rozmístění odkládacích ploch, včetně jedné pro bezdrátové nabíjení telefonu. Že se zde přemýšlelo, je vidět i u řadicí páky, která zbytečně neubírá drahocené místo kolem.

Výbava jak má být

Pokud jde o ovládání, veškerý infotainment a ty nejzákladnější ovládací prvky jsou kdykoliv okamžitě po ruce. Na volantu, mimochodem s možností vyhřívání, můžete ovládat tempomat či omezovač rychlosti, ale samozřejmě také displej před sebou a pár dalších funkcí. Na 10palcové přístrojové desce přímo před vámi jsou vždy vidět všechny potřebné informace o jízdě v digitální podobě, takže zapomeňte na nějaké tradiční a zastaralé ciferníky s rafičky. Zoe jde s dobou a dělá to dobře. Vedle pak najdeme ještě 9,3palcový dotykový displej, přes který lze ovládat víceméně téměř vše. Prostředí je optimalizované pro snadné ovládání prstem, případně nebo obzvláště pak, když k autu přes kabel připojíte smartphone a získáte rozhraní Android Auto či Apple CarPlay. Pak je elektromobil Zoe ještě chytřejší a modernější.

Celkem moderní a hlavně praktická kabina Renaultu | foto: vlastní

TIP: Nissan, Renault, Mitsubishi a Infiniti budou sdílet platformu pro elektromobily

Pod zabudovaným menším tabletem nechybí ani klasická tlačítka, a to ve velmi stylovém a překvapivě pohodlně ovladatelném piánovém provedení, pro ovládání toho nejdůležitějšího. Ať už chcete spustit vyhřívání předních sedaček, aktivovat úspornější jízdní režim eco, nebo ovládat klimatizaci a topení, včetně jednoduchých otočných voličů. Snad každý řidič dobře ví, jak důležité je zvládnout ovládání těchto základních věcí klidně i poslepu. Snad jedinou vadou na kráse za mě je, že nalevo od volantu jsou umístěna ještě dodatečná tlačítka, zejména pak to pro vypínání umělého zvuku elektromobilu pro upozornění chodců při nízké rychlosti auta, kdy řidič má po každém nastartování vždy znovu automaticky umělý bzučící zvuk elektromotoru zapnutý a musí jej pak dle potřeby ručně opět vypínat.

Elektromobil pak přináší i některé bezpečnostní asistenty, kteří mohou při jízdě být ku prospěchu. Souhlasím s tím, jak funguje tempomat a omezovač rychlosti, které ovládáte jednoduše přímo přes tlačítka na volantu. Ovšem třeba takové držení auta v jízdním pruhu v mém případě spíše nefungovalo než fungovalo, stejně tak i sledování a hlídání mrtvých úhlů ve zpětných zrcátkách, kde se mi barevné světélko rozsvítilo spíše v případech, kdy kolem mě žádné auto ani nebylo, než bylo. Těžko říct, čím to bylo způsobené, ale u jiných značek jsem s ničím podobným ještě problém neměl. A Zoe by měl také zvládat nouzové brzdění v případě nenadálé situace, leč k vyzkoušení jsem se při svých jízdách možná naštěstí nedostal. Bezpečnostní prvky jsem se tedy naučil po pár dnech přestat využívat a vlastně to ani tak nevadilo.

Co mě však opravdu mrzelo, že jsem nemohl vyzkoušet aplikaci do chytrého telefonu pro ovládání auta na dálku. Renault Zoe již přitom takovou aplikaci nabízí, stejně jako konkurenční vozy. Je vhodná pro sledování dojezdu a průběhu nabíjení, předvyklimatizování/předvytopení kabiny, a mnoho dalších šikovných funkcí, ovšem nikoliv zatím pro český trh. Tak snad příště. U nových elektromobilů by nic takového již nemělo chybět, protože to dokáže značně ulehčit a zpříjemnit život, o čem by mohli mluvit třeba majitelé Tesly, BMW/Mini, Volkswagenu, a dalších elektromobilů.

Kapitoly článku:

» 1. Úvod, design, interiér a výbava
» 2. Jízda, dojezd, spotřeba, nabíjení, závěr

ŠTÍTKY:, , ,

Diskuze

Zásady komentářů: Vyjadřujte se k tématu a buďte ohleduplní k ostatním.
Komentáře považované za spam, komentáře výhradně propagační povahy nebo vulgární komentáře budou smazány.
avatar
4 Comment threads
28 Thread replies
4 Followers
 
Most reacted comment
Hottest comment thread
10 Comment authors
RobertKerosinjjjirkaPanXLadislav Recent comment authors
  Přihlásit k odběru  
nejnovější nejstarší
Upozornit na
jura5
jura5

Nějak mi nevychází to nabíjení na 22kW. Nemělo by to být maximálně 3 hodiny?

Joseph
Joseph

Zajímavé příměstské elektrovozítko. Souhlasil bych s nominací na nejlepší aktuální BEV v dané kategorii. Celkem pěkně napsaná recenze, jen bych uvítal více jízdních a klidně i subjektivních dojmů, ale rozhodně palec nahoru. Nevadilo by ani bližší rozebrání nabízených variant a specifikací. Umělý zvuk pískání je “bezpečnostní” vlastnost, takže se s případným vypínáním musíme smířit…stejně jako v autě jezdícím na dinosaury musíte po nastartování nejprve povypínat start-stop (sice ne bezpečnost, ale pseudoekologie), ESP a podobně. S těmi generacemi si nejsem tak jistý, toto je teprve druhá, ta první nestála ani za zlámanou grešli, absolutně nechápu, jak to mohlo být v Evropě… Číst vice »

Kerosin
Kerosin

Nejprodávanější bylo právě kvůli té palubní nabíječce. Nejprve se všichni zděsili, že to nemá CCS – tedy absence DC nabíjení se zprvu zdála jako fatální chyba. Čas však ukázal, že opak je pravdou. Ono totiž nabíjení z AC přes palubní nabíječku má mnohem lepší charakteristiky. V podstatě celou dobu si drží stejný výkon. Takže když u běžných EV připojíte DC 50 kW tak si těch 50 drží tak max do 60% kapacity, a pak to začne padat a u 80% to klidně spadne na 20 kW. Kdežto z AC se to pořád drží pod stropem. Tudíž při baterii 22 kWh… Číst vice »

Radog
Radog

Je vidět, že ses v tom rýpal víc než já. Jak to teda funguje s leasingem nebo koupí baterie? Koupě baterie neznamená výměna?

Tady je ZOE s malým nájezdem za 350

https://www.tipcars.com/renault-zoe/hatchback/elektro/renault-zoe-intens-r240-23-kwh-15640402.html

Kerosin
Kerosin

Nevím jak to řešit v ČR. Zoe, které jsem používal a zkoušel je z Německa – tam to takový problém nebyl. Pokud Vážně uvažujete o ojetém ZOE (což je skvělá volba), tak v rozumných cenách jsou jen verze bez DC dobíjení. V podstatě jsou čtyři modely (o výbavě se bavit nebudu, to si vyberte sám). Jen Vám popíši parametry nabíječek a baterie a vy si sám vyberte nejvhodnější kombinaci pro Vaše potřeby. Pojem krátká trasa chápejte 120 km s v plném vytížení s klimou nebo topením naplno. Prostě 120 km garantovaných. Když budu mluvit o časech nabíjení – tak mluvím… Číst vice »

Ladislav
Ladislav

Máte odkaz na nějaký zdroj odkud čerpáte? Nešiřte prosím nepravdy.
AC má jisté výhody, ale rozhodně není lepší a rychlejší pro nabíjení než DC. Jediná výhoda je, že AC nabijete téměř všude.

Kerosin
Kerosin

Mám jen osobní zkušenost. ZOE jsem si dlouho zkoušel (no dlouho), zkoušel jsem všechny 4 modely, každý po jednom týdnu. A interpretace, že je AC rychlejší než DC je špatný výklad. Jde o kapacitu baterie. Kdyby jste chtěl přes AC nabíjet baterii větší než 50 kWh, tak by to v každém případě bylo pomalejší. Ale u ZOE Q210 a R240 je baterie “pouze” 22 kWh a protože nabíjíte palubní nabíječkou, tak se charakteristika nabíjecí křivky daleko déle drží na maximu, než u DC přes CCS. Je to obdobný paradox jako jedničkový LEAF s 24 kWh baterií. Každý nad 24 kWh… Číst vice »

Ladislav
Ladislav

Děkuji za rozsáhlý komentář. Není ale možné, aby křivka u DC v 60% padala dolů a u AC (22 nebo 43kW) nepadala a jelo to až do 100%… Máte důkaz o tom, že na AC jste nabil uvedená EV rychleji, než na DC? Na AC jsou větší ztráty, takže musíte nabít více a i více zaplatit při stejné ceně AC a DC za kWh.
P.S.: Jel jsem několikrát MiEV-em na jeden zátah 900km po dálnici a nabíjel po 50 km cca 10-15 min. Zkušenosti mám.

Kerosin
Kerosin

Neřekl jsem, že se drží u 100% – jen že se drží déle u stropu. Jasně, že ani ani palubní nabíječka to do baterie nemůže hustit plným příkonem. Prostě z principu nabíjení baterie to klesat musí. Bohužel nic, co by šlo nazvat objektivním důkazem (ideálně fotku) nemám. ZOE jsem si zkoušel před více než dvěma lety, a tehdy jsem ani nebyl na elektrovozech.cz a netušil, že to budu někomu vykládat. No ty ztráty??? Nikdy jsem to neměřil, ale nemyslím, že by to bylo něco podstatného. Kolik asi tak budou ztráty, respektive jejich kompenzace na čas nabíjení když jsem ZOE připojil… Číst vice »

Ladislav
Ladislav

Chápu, neměl jste možnost porovnání, jelikož staré ZOE mělo pouze AC. Takže vše je jen vaše teorie.
Ztráty sleduji a poctivě zapisuji a rozdíl mezi AC a DC je veliký. DC (1-10%) většinou 3-5% oproti AC (3-50%) většinou 6-20% (na podrobnosti zde není prostor).
PSS: Ano Láďa_MiEV. Nabíječka u Klatov žádná není a nevím, že by se chystala :(
Čím teď jezdíte?

Kerosin
Kerosin

20 % to by bylo hodně. Fakt jste naměřil na AC ztráty až jednu pětinu?

Nebyla přímo v Klatovech, ale po cestě z Klatov na Plzeň – mohli to být Přeštice – benzínka MC Produkt.

Po Praze ZhiDo D2S (https://zd-cars.cz/), a když někam s rodinou, tak JAC iEV7S (http://jacauto.cz/showroom/iev7s.html).

Ladislav
Ladislav

Ztráty jsou klidně až 50% při velmi pomalém nabíjení cca 2A (500W), které umožňuje Hyundai (asi i KIA).
Nabíječka ve voze má stálou ztrátu (200-300W), takže potom záleží jak rychle nabíjíte. Když to bude 10A (2300W), pak máte hned cca 10% ztrát :(

V Přešticích je DC-ČEZ dávno. A u té benzinky jsem se byl tenkráte podívat a stojí tam dva stojany připomínající z dálky nybíječky, ale je to vysavač a vzduch.
Já už dva roky Ioniq ;)

Kerosin
Kerosin

No jo, tak to jo – jasně, že čím menší napětí a proudy (dobře souhrnně výkon) tím větší ztráty. To když to tam budete pouště 19V 5A z nabíječky notebooku, tak budou ztráty téměř 100 % :-) To já myslel jaké jsou ztráty při běžném nabíjení. Tedy nejméně těch 10A, spíše 16A a nejlépe 32A ideálně při třífázově při 400V. Tam už budou ztráty v nižších jednotkách procent. Ioniq – skvělá volba z hlediska technologie EV. Ale za praktické auto bych to neoznačil. Nebo lépe řečeno, mě by nevyhovoval. Jak jsem psal – my teď používáme JACka a až přibude… Číst vice »

Ladislav
Ladislav

Ztráty při nabíjení z AC mohou být různé u každého EV. U 3F (2F) nabíjení jsou většinou 3 (2) jednofázové nabíječky a nechá se tedy nabíjet i po jedné fázi, takže ztráty v součtu budou podobné. Měřením zjišťuji, že ztráty jsou navíc různé při různém % stavu baterie. Zatím mi to vychází, že čím je větší % nabití baterie, jsou i větší ztráty, což je pochopitelné, jelikož dochází k balancování (BMS). Při hodně malém % nabití baterie jsou ztráty také větší. pokud Vás zajímají ztráty při 10(16)A, tak obecně počítejte tak 6-20%. Běžně to bude cca 10-13%. Ideální je to… Číst vice »

Ladislav
Ladislav

Vedle ztrát při vlastním nabíjení jsou důležité i ztráty vlastní baterie. Tedy rozdíl toho co do baterie nabijete a kolik z ní dostanete.
Když se pak vše sečte, tak rozdíl mezi tím co ukazuje P.Počítač a tím za kolik skutečně jezdíte je dost velký.

Kerosin
Kerosin

No to se ale týká i DC nabíjení. A tady šlo o to, zda jsou větší ztráty pokud do auta teče přímo DC nebo AC a konvertuje se palubní nabíječkou.
Spotřebu podle palubního počítače beru jen orientačně, protože neznám algoritmus výpočtu.
U všech EV co jsem si zkoušel jsem spotřebu počítal podle toho, kolik ukazovala nabíječka že nabila, a kolik jsem na ni ujel.

Ladislav
Ladislav

Ano, větší ztráty jsou jednoznačně při AC nabíjení.
Spotřebu většinou každý uvádí podle PP. Já celkovou 12,09 kWh/100km (min.7,4, max.16,7), léto pak 10,8.
Pokud nabíjíte doma, musíte mít extra měření pouze na AC nabíjení, aby jste zjistil spotřebu…
Může jednoduše vyzkoušet, že do stejné baterky spotřebujete více při AC nabíjení, než při DC.

Kerosin
Kerosin

Tak to je zajímavé – tenhle test jsem ještě nikdy nezkoušel.
Díky za inspiraci.
PS: to je Ioniq v létě až tak úsporný? Věděl jsem, že je jeden z nejúsporněšjších vůči své velikosti a výkonu, ale čekal jsem minimum tak 9 kWh – sedm a půl bych tedy netipoval, to má naše ZhiDo D2S.
Zajímavé, že tak skvělá je jen první generace. Ty nové už prý tak skvělé nejsou.

Ladislav
Ladislav

Zapisuji si hodně údajů od počátku. U Ioniqa se nechá od jara do podzimu jezdit běžně kolem udávané spotřeby výrobce 11,5 kWh/100km a s lehkou nohou bez problému pod 10. Dlouhé dálniční cesty do Stuttgartu 744 a 783km jsem měl 12,6 a 12,1 (psal jsem o tom na Hybridu a vždy polovinu cesty jsem jel různou tempomatovou rychlostí, jak jsem byl požádán. Dnes většinou jezdím dálnice s tempomatem 135km/h. Minimum 6,3 dosáhl Slovák při dojezdovém rekordu 410km. Já to zkoušel několikrát, ale jsem v kopcovitém terénu, takže min. mám jen 7,4 (tam a zpět). Rozhodně dojedu dál než LEAF_40. Hodně… Číst vice »

Kerosin
Kerosin

To jsou prostě super čísla. Můj rekord s JACkem je na nominální hodnotu 40 kWh baterie (použitelnou z hlavy nevím, ale číňan tam moc velkou rezervu podle mne nenechal, takže tipuji použitelnou tak 38 kWh) ujel 313 km. V podstatě po rovině (sice byly kopečky, ale jak nahoru tak dolu a to ve více méně stejné míře). Jel jsem sám bez nákladu v režimu ECO max 80 km / h, bez topení a klimi (jen s výhřevem sedadla). Venku bylo ideálních cca 23 stupňů. Takže to teoreticky dává něco málo přes 12 kWh / 100 Ale zkusím to ještě na… Číst vice »

Ladislav
Ladislav

Pneu s nízkým valivým odporem pro EV! (viz. nová Kona dostala Michelin_primacy a dojez šel o 8% nahoru). Na zimákách je to cca 15% dolů.

jjjirka
jjjirka

Sice nemám zkušenosti s AC nabíjením u Zoe, ale zato mám zkušenosti a znalosti s nabíjením li-on aku.. Nějak mi není jasné, jak může AC nabíjení jet stále na 100% výkonu, když se li-on aku nabíjejí CC/CV způsobem. Tj. z počátu je omezen maximální proud – fáze CC, constant current, po dosažení konečného nabíjecího napětí se udržuje toto konstatntní – fáze constant voltage a proud podle úrovně nabití postupně klesá.. Jediná možnost jak dosáhnout konstantního nabíjecího výkonu je ignorovat konečné nabíjecí napětí a “natvrdo nacpat” do aku potřebné množství energie, což ovšem akumulátoru dělá tuze nedobře…

Kerosin
Kerosin

No to bude tím, že to není na 100%. Netvrdil jsem, že se 22 kWh baterie nabíjí na 22 kW příkonu nabíječky rovných 60 minut, to máte pravdu, to je teoretický výpočet, který v praxi nelze reálně dosáhnout – ale to v zásadě není pro můj příspěvek podstatné. Myšlenka byla (a je v tom), že ZOE jako jedno z mála EV nabízí možnost tak vysokého příkonu z AC (že má tak výkonnou palubní nabíječku). Efektem je, že sice nemá “rychlodobíjecí konektor”, ale i bez něj, je nabité za obdobný čas jako EV co DC konektor mají a to dokonce při… Číst vice »

Robert
Robert

Nabijeci ztráty jsem též měřil a porovnával AC i DC u Ionu. A skutečně AC vykazuje vyšší ztrátu. Ale vysvětlení dle mého je prosté.. DC nabíječka účtuje již proud který z AC převedla a to se stejnou nebo patrně dokonce vyšší ztrátou než palubní nabíječka ve voze. Tudíž pro uživatele se to jeví jako že DC nabíječka je efektivnější ale pravda v konečném důsledku to není. Pouze tu ztrátu neplatí spotřebitel , ale dodavatel. Co se týče rychlosti AC v posledních 20procentech oproti DC tak tomu celkem i věřím, protože rozdíl je v tom že DC nabíječka není schopna regulovat… Číst vice »

Kerosin
Kerosin

ZOE je pecka auto. Kdybych býval nedostal tak dobrou nabídku na JACka, tak jsme si ho koupili, už jsme byli rozhodnutí. Kdo nepotřebujete (třeba kvůli rodině) větší corssover, tak jděte do ojetého ZOE. Za aktuální ceny víc muziky asi těžko kde dostanete.

Tom256
Tom256

Jakého JACka? :) i-pace?

Kerosin
Kerosin

Zdravím.

Ne Jaguára si fakt dovolit nemůžu. :-) – tohle:
http://jacauto.cz/showroom/iev7s.html

Kdyby jste chtěl, mám s nimi opravdu dobré vztahy. Mohu domluvit zkušební jízdu levněji, než je běžné půjčovné.

PanX
PanX

Takže SUV, MPV jsou nesmyslné, nechápete jejich význam a teď se takhle odvaříte a prásknete na sebe, že jste si koupil parodii na SUV :D

Kerosin
Kerosin

Tušíte vy co znamenají zkratky SUV a MPV? Protože kdyby ano, tak nemůžete Crossover do těchto kategorií zařadit.
Nebo mi řekněte co je na crossoveru sportovního, či teréního, případně co je na něm výceúčelového či velkoprostorového?

PanX
PanX

Nic, je to stejně zbytečné, jako SUV a MPV, z mého pohledu tedy ještě zbytečnější. Žádná přidaná hodnota. V SUV (MPV) má člověk aspoň pocit většího bezpečí a v případě čelního nárazu díky velikosti i hmotnosti větší šanci, že to pro něj nebude mít tolik fatální následky. Kdežto parodie na SUV, chcete-li crossover, nemá absolutně nic. Naštěstí je každého svobodná volba, co si koupí a co se mu líbí. Jen mně přišlo úsměvné po té Vaší kritice na SUV/MPV zjistit, že sám máte ještě větší nesmysl :D Ale, když se Vám líbí a jste s ním spokojenej, Vaše věc. Přeju… Číst vice »

Robert
Robert

Auto jsem zkoušel a nakonec i objednal. Ve verzi se slabším motorem, kdy se auto dostává i na velmi solidní ceny při zachování bohaté výbavy včetně tepelného čerpadla, vyhřívaného volantu atd .. Největší motivací pro ZOE byla AC nabíječka 22kw, která řeší všechny ty bezradné situace, kdy je DC obsazena a není dojezd jet jinam. To jsem zažíval s IONem mnohokrát a teď budu mít na výběr…navíc třífázové nabíjení skvěle ladí se solární elektrárnou tím, že rovnoměrně pokryje všechny fáze. Zoe má i rozumné ceny dílů a s tím souvisí i nízké ceny pojištění.. Prostě v něm vidím skvělou náhradu… Číst vice »

Mobilní zobrazení