Nedávno jsme v redakci Elektrickevozy.cz otestovali vrcholnou variantu plně elektrického modelu Volkswagen ID.5 GTX. Nyní se k nám dostala o stupínek nižší varianta ID.5 Pro Performance. Tyto verze se neliší jen vzhledem, ale dost zásadní odlišnosti najdeme i pod kapotou. Nebudeme tak popisovat všechny náležitosti vozu, ale zaměříme se spíše na odlišnosti nebo části, kterým jsme v předchozím testu nevěnovali tolik času.
Konstrukce | SUV, rozměry: 4599 × 1852 × 1613 mm, hmotnost: 2246 kg |
---|---|
Pohon | elektromotor, pohon zadní nápravy |
Výkon | 150 kW, točivý moment 310 Nm |
Baterie a dojezd | Li-Ion, využitelná 77 kWh (celková kapacita 82 kWh) |
Nabíjení | palubní 11 kW nabíječka, max. výkon 135 kW při rychlonabíjení, CCS, Mennekes |
Spotřeba a dojezd | 16,6 kWh/100 km, dojezd až 529 km (dle WLTP) |
Výbava | Paket IQ.LED Design Plus, IQ.Light LED Matrix světlomety, head-up display, navigace Discover Pro, tepelné čerpadlo |
Cena testovacího modelu | 1 852 500 Kč (základní cena 1 475 900 Kč) |
Při letmém pohledu na námi testovanou verzi Pro Performance si možná všimnete lehce odlišného předního nárazníku, který má u vrcholného GTX trochu jinou spodní část. Ve výsledku mi tak přední část vozu připadá více zakulacená a ID.5 je tak ještě více „baculatější“ než u Pro Performance, kde nárazník působí více svěže a narušuje už tak velké množství zaoblených tvarů.
Střecha u „gétéixa“ je v celočerném provedení, načež nižší verze bude mít vždy stříbrnou linku mezi dveřmi a střechou. Zadní část vozu je pak zcela shodná a na několika místech na kapotě najdete označení Pro. Celkově ale zkosená střecha vozu velmi sluší a doplňuje tak rodinu plně elektrických modelů Volkswagenu na celkové čtyři modely. Vybírat tak můžete z malého městského hatchbacku ID.3, SUV ID.4, SUV kupé ID.5 a nesmíme zapomínat ani na nejnovější MPV ID.Buzz.
Nejvíce citelná změna je krytá pod kapotou. Volkswagen ID.5 Pro Performance doslal do výbavy „jen” jeden synchronní elektromotor s permanentními magnety o výkonu 150 kW. Ten je umístěný na zadní nápravě a je tedy, narozdíl od čtyřkolky GTX se dvěma elektromotory, zadokolka.
Z 0 na 100 km/h se rozjedete za 8,4 sekundy a můžete počítat s maximální rychlostí 160 km/h. Na provoz ve městě nebo na okreskách v nižších rychlostech má vůz dynamiky dostatek a jde o poměrně svižné svezení. Ale při vyšších rychlostech a zejména na dálnici při 130 km/h a více už bude trochu lapat po dechu. Pro většinu obyvatelstva by šlo o stále lepší zrychlení a dynamiku, než na kterou jsou zvyklí, ale pokud už máte s elektromobily něco najeto, poznáte, že sedíte v 2,2 tuny vážícím voze.
Tím rozhodně nechci říct, že je to lenoch, ale je pravda, že při předjížděcím manévru ve vyšších rychlostech nebo při nájezdu na dálnici byste od elektromobilu čekali asi vetší zatlačení do sedačky. Zde je oněch chybějících 70 kW oproti verzi GTX opravdu znát.
Řekněme si narovinu, že nějaká ostřejší jízda je možná, ale nevidím pro ni žádný důvod. Zájemci o sportovnost a dynamiku stejně sáhnou po úplně jiném modelu, případně jiné motorizaci. Pokud si občas chcete „vystřelit z kopýtka“, můžete to zkusit, ale zázraky nečekejte.
Verzi Pro Performance náramně sedí poklidná jízda. Můžete se těšit na tichou, hladkou, plynulou a ničím nerušenou cestu. Na vaše pokynu na pedálu akcelerátoru reaguje ochotně, ale přitom jemně, jak se u elektromobilů sluší a patří. Opravdu jsem si užíval tu pohodu na palubě, když vyrazíte ven z města na okresky. Žádné zbytečné divočení, na které stejně nemáte výkon, zkrátka sedíte ve voze pro mladou rodinu či moderně smýšlejícího člověka. Pro tento typ zákazníků bude jízda s Volkswagenem ID.5 Pro Performance jako plavba na obláčku.
Poděkovat můžeme příplatkovému adaptivnímu podvozku, který dobře tlumí a filtruje většinu nerovností. Větší výmoly na českých silnicích jsou ale už trochu moc, a tak občas uslyšíte i ucítíte nějakou tu ránu, je to však spíše výjimkou. Klidu a komfortu na palubě přidává opravdu malá míra hluku, odhlučnění kabiny je tu na opravdu skvělé úrovni a ani na dálnici ve vyšších rychlostech panuje uvnitř opravdové ticho.
Volkswagen ID.5 Pro Performance vyjel už z výroby s nejnovější verzí softwaru 3.0. Ta přinesla řadu vylepšení, které v praxi opravdu využijete a pocítíte. Asi největší novinka se týká u tohoto konkrétního modelu se 77 kWh baterií rychlosti nabíjení, nově tak zvládá rychlost až 135 kW, dříve to bylo 125 kW. Nabíjení byla disciplína, ve které nás vůz opravdu mile překvapil, a dokonce porazil svoji vyšší verzi, ale o tom až později.
Novinkou je také Battery Care Mode, který omezí nabíjení na 80 % kapacity a měl by tak docílit delší životnosti baterie. Pro nezkušené řidiče elektromobilů je tu pak vylepšené plánování tras, které vám ušije cestu na míru. Nemusíte tak vůbec přemýšlet, kde a jak dlouho budete nabíjet, navigace tohle všechno naplánuje za vás. Systém dokonce doporučí kratší zastávku na výkonnější nabíječce než delší zastávky na méně výkonné stanici.
Pro anti-milovníky parkování je tu pak k dispozici vylepšená funkce Park Assist Plus s funkcí paměti. Tuto vychytávku jsme také detailně otestovali. Konečně jsme se dočkali ukazatele procentuálního stavu baterie na přístrojovém štítu a head-up displej nabízí novou grafiku. I celý infotainment doznal zrychlení, ale i tak je do budoucna ještě stále na čem pracovat, rychlost už je prakticky v pořádku, ale po startu vozu chvilku trvá, než systém naběhne a je použitelný bez sekání. Další ovládání, funkce a nedostatky jsou tu stejné jako u verze GTX. Zde se Pro Performance nijak neliší.
Test probíhal v druhé polovině září, kdy venkovní teploty hodnoty nad 20 °C a pohybovaly se spíše mezi 10 až 15 °C. Po celou dobu byla kabina temperována na příjemných 22 °C. Ve městě jsem prvních pár dnů využíval potenciál vozu opravdu naplno. Připočítejte si k tomu také několikrát denně předehřívanou kabinu a rázem se ukazatel spotřeby dostal na 18,8 kWh/100 km. S tímto nasazením můžete počítat s dojezdem zhruba 400 km.
Pokud se budete chovat „normálně“ a spíše stylem, který asi více odpovídá reálnému využívání, rázem se dostanete na krásnou hodnotu 15,6 kWh/100 km, tímto stylem počítejte s necelými 500 kilometry dojezdu. To je více než slušná porce kilometrů, která vám nějakou dobu vydrží, pokud neprovozujete taxi službu.
Okresní cesty budou s ID.5 opravdová lahůdka. S klidností sobě vlastní jsme se v klidu pohybovali s krásnou spotřebou 15,7 kWh/100 km. To odpovídá výslednému dojezdu zhruba 490 kilometrů. Jde o opravdu slušné hodnoty, vezmeme-li v potaz, že jde o skoro 2,3 tuny vážící SUV.
Při delších přesunech po dálničních tazích, v našem případě na trase Praha–Brno–Praha v rychlosti 130 km/h, můžete očekávat spotřebu kolem 21,1 kWh/100 km. Máte tak k dispozici zhruba 360 kilometrů. Díky rychlému nabíjení můžete po 26 minutách, kdy nabijete baterii z 10 na 80 %, pokračovat v jízdě dalších zhruba 260 kilometrů.
Velmi příjemného překvapení se nám dostalo při nabíjení na rychlonabíječce PRE v Brně Tuřanech s výkonem 150 kW. S novým softwarem 3.0 zvládá ID.5 Pro Performance nabíjet výkonem až 135 kW, tedy o 10 kW více než před aktualizací. To zprvu neznělo nijak zajímavě, ale realita byla lepší, než jsem očekával.
Ke stanici jsme přijeli se 4 % v baterii a už od 5 % se výkon držel na hodnotě 123 kW. Postupně se výkon navyšoval a na hranici 25 % se dostal na námi naměřené maximum 136,1 kW. Okolo těchto hodnot se výkon nabíjení držel až do zhruba 40 %. Během 10 minut tak doplníte dostatečnou porci energie na ujetí 100 kilometrů po dálnici v rychlosti 130 km/h.
Opravdové překvapení přišlo po překročení hranice 60 % SoC (state of charge – stav nabití – pozn. redakce). U většiny ostatních elektromobilů se rychlost nabíjení značně sníží, ale u ID.5 Pro Performance se nic takového nestalo. Až do 75 % SoC do vozu stále proudilo zhruba 115 až 100 kW.
Tímto nás Volkswagen velmi mile překvapil, protože u takto vysokého stavu nabití většina dnešních elektrických vozidel nabíjí výkonem kolem 60 kW, jako je u sesterské Škody Enyaq Coupé RS iV. Ta sice nabíjela výkonem ohromných 179,2 kW, ale přesto jsme se z 10 na 80 % SoC dostali za 32 minut. Podobná situace byla i u ID.5 GTX. Oproti těmto v hierarchii výše postaveným sourozencům se s ID.5 Pro Performance dostanete na 80 % stavu nabití o zhruba 6 minut rychleji. Pro další informace se podívejte na test nabíjení Volkswagenu ID.5 Pro Performance.
Ve verzi ID.5 GTX jsem už strávil pár týdnů a ujel několik tisíc kilometrů. Ale od ní se očekává trochu víc, když si kvůli ní musíte sáhnout hlouběji do kapsy, asi o necelých 200 tisíc. Možná proto jsem z ní zprvu nebyl nějak zvlášť nadšený. Další elektromobil typu SUV v řadě, i když designově opravdu líbivý, ale uvnitř nudný.
Tohle se s verzí Pro Performance nějak změnilo. Od vozu nic moc neočekáváte a on vás velmi mile překvapí svou skromností a pokorou. Není to žádná závodní střela, ale komfortu má na rozdávání. Snad jsem ještě nezažil pohodlnější a klidnější svezení než právě s tímto kouskem. Nakonec si mě tak získal více než jeho vrcholná verze GTX. Velmi milé, pohodové svezení pro každodenní nasazení po 365 dní v roce.
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
Jízdní vlastnosti | Dotykové ovládání |
Vnitřní prostor a sedadla | Možná až strohý interiér |
Nabíjecí křivka | Chybí větší regulace rekuperace |
Dojezd a nízká spotřeba | Horší dynamika ve vyšší rychlosti |
Vylepšený software 3.0 | Infotainment se seká po startu vozu |
Nedávno jsme v redakci Elektrickevozy.cz otestovali vrcholnou variantu plně elektrického modelu Volkswagen ID.5 GTX. Nyní se k nám dostala o stupínek nižší varianta ID.5 Pro Performance. Tyto verze se neliší jen vzhledem, ale dost zásadní odlišnosti najdeme i pod kapotou. Nebudeme tak popisovat všechny náležitosti vozu, ale zaměříme se spíše na odlišnosti nebo části, kterým jsme v předchozím testu nevěnovali tolik času.
Konstrukce | SUV, rozměry: 4599 × 1852 × 1613 mm, hmotnost: 2246 kg |
---|---|
Pohon | elektromotor, pohon zadní nápravy |
Výkon | 150 kW, točivý moment 310 Nm |
Baterie a dojezd | Li-Ion, využitelná 77 kWh (celková kapacita 82 kWh) |
Nabíjení | palubní 11 kW nabíječka, max. výkon 135 kW při rychlonabíjení, CCS, Mennekes |
Spotřeba a dojezd | 16,6 kWh/100 km, dojezd až 529 km (dle WLTP) |
Výbava | Paket IQ.LED Design Plus, IQ.Light LED Matrix světlomety, head-up display, navigace Discover Pro, tepelné čerpadlo |
Cena testovacího modelu | 1 852 500 Kč (základní cena 1 475 900 Kč) |
Při letmém pohledu na námi testovanou verzi Pro Performance si možná všimnete lehce odlišného předního nárazníku, který má u vrcholného GTX trochu jinou spodní část. Ve výsledku mi tak přední část vozu připadá více zakulacená a ID.5 je tak ještě více „baculatější“ než u Pro Performance, kde nárazník působí více svěže a narušuje už tak velké množství zaoblených tvarů.
Střecha u „gétéixa“ je v celočerném provedení, načež nižší verze bude mít vždy stříbrnou linku mezi dveřmi a střechou. Zadní část vozu je pak zcela shodná a na několika místech na kapotě najdete označení Pro. Celkově ale zkosená střecha vozu velmi sluší a doplňuje tak rodinu plně elektrických modelů Volkswagenu na celkové čtyři modely. Vybírat tak můžete z malého městského hatchbacku ID.3, SUV ID.4, SUV kupé ID.5 a nesmíme zapomínat ani na nejnovější MPV ID.Buzz.
Nejvíce citelná změna je krytá pod kapotou. Volkswagen ID.5 Pro Performance doslal do výbavy „jen” jeden synchronní elektromotor s permanentními magnety o výkonu 150 kW. Ten je umístěný na zadní nápravě a je tedy, narozdíl od čtyřkolky GTX se dvěma elektromotory, zadokolka.
Z 0 na 100 km/h se rozjedete za 8,4 sekundy a můžete počítat s maximální rychlostí 160 km/h. Na provoz ve městě nebo na okreskách v nižších rychlostech má vůz dynamiky dostatek a jde o poměrně svižné svezení. Ale při vyšších rychlostech a zejména na dálnici při 130 km/h a více už bude trochu lapat po dechu. Pro většinu obyvatelstva by šlo o stále lepší zrychlení a dynamiku, než na kterou jsou zvyklí, ale pokud už máte s elektromobily něco najeto, poznáte, že sedíte v 2,2 tuny vážícím voze.
Tím rozhodně nechci říct, že je to lenoch, ale je pravda, že při předjížděcím manévru ve vyšších rychlostech nebo při nájezdu na dálnici byste od elektromobilu čekali asi vetší zatlačení do sedačky. Zde je oněch chybějících 70 kW oproti verzi GTX opravdu znát.
Řekněme si narovinu, že nějaká ostřejší jízda je možná, ale nevidím pro ni žádný důvod. Zájemci o sportovnost a dynamiku stejně sáhnou po úplně jiném modelu, případně jiné motorizaci. Pokud si občas chcete „vystřelit z kopýtka“, můžete to zkusit, ale zázraky nečekejte.
Verzi Pro Performance náramně sedí poklidná jízda. Můžete se těšit na tichou, hladkou, plynulou a ničím nerušenou cestu. Na vaše pokynu na pedálu akcelerátoru reaguje ochotně, ale přitom jemně, jak se u elektromobilů sluší a patří. Opravdu jsem si užíval tu pohodu na palubě, když vyrazíte ven z města na okresky. Žádné zbytečné divočení, na které stejně nemáte výkon, zkrátka sedíte ve voze pro mladou rodinu či moderně smýšlejícího člověka. Pro tento typ zákazníků bude jízda s Volkswagenem ID.5 Pro Performance jako plavba na obláčku.
Poděkovat můžeme příplatkovému adaptivnímu podvozku, který dobře tlumí a filtruje většinu nerovností. Větší výmoly na českých silnicích jsou ale už trochu moc, a tak občas uslyšíte i ucítíte nějakou tu ránu, je to však spíše výjimkou. Klidu a komfortu na palubě přidává opravdu malá míra hluku, odhlučnění kabiny je tu na opravdu skvělé úrovni a ani na dálnici ve vyšších rychlostech panuje uvnitř opravdové ticho.
Volkswagen ID.5 Pro Performance vyjel už z výroby s nejnovější verzí softwaru 3.0. Ta přinesla řadu vylepšení, které v praxi opravdu využijete a pocítíte. Asi největší novinka se týká u tohoto konkrétního modelu se 77 kWh baterií rychlosti nabíjení, nově tak zvládá rychlost až 135 kW, dříve to bylo 125 kW. Nabíjení byla disciplína, ve které nás vůz opravdu mile překvapil, a dokonce porazil svoji vyšší verzi, ale o tom až později.
Novinkou je také Battery Care Mode, který omezí nabíjení na 80 % kapacity a měl by tak docílit delší životnosti baterie. Pro nezkušené řidiče elektromobilů je tu pak vylepšené plánování tras, které vám ušije cestu na míru. Nemusíte tak vůbec přemýšlet, kde a jak dlouho budete nabíjet, navigace tohle všechno naplánuje za vás. Systém dokonce doporučí kratší zastávku na výkonnější nabíječce než delší zastávky na méně výkonné stanici.
Pro anti-milovníky parkování je tu pak k dispozici vylepšená funkce Park Assist Plus s funkcí paměti. Tuto vychytávku jsme také detailně otestovali. Konečně jsme se dočkali ukazatele procentuálního stavu baterie na přístrojovém štítu a head-up displej nabízí novou grafiku. I celý infotainment doznal zrychlení, ale i tak je do budoucna ještě stále na čem pracovat, rychlost už je prakticky v pořádku, ale po startu vozu chvilku trvá, než systém naběhne a je použitelný bez sekání. Další ovládání, funkce a nedostatky jsou tu stejné jako u verze GTX. Zde se Pro Performance nijak neliší.
Test probíhal v druhé polovině září, kdy venkovní teploty hodnoty nad 20 °C a pohybovaly se spíše mezi 10 až 15 °C. Po celou dobu byla kabina temperována na příjemných 22 °C. Ve městě jsem prvních pár dnů využíval potenciál vozu opravdu naplno. Připočítejte si k tomu také několikrát denně předehřívanou kabinu a rázem se ukazatel spotřeby dostal na 18,8 kWh/100 km. S tímto nasazením můžete počítat s dojezdem zhruba 400 km.
Pokud se budete chovat „normálně“ a spíše stylem, který asi více odpovídá reálnému využívání, rázem se dostanete na krásnou hodnotu 15,6 kWh/100 km, tímto stylem počítejte s necelými 500 kilometry dojezdu. To je více než slušná porce kilometrů, která vám nějakou dobu vydrží, pokud neprovozujete taxi službu.
Okresní cesty budou s ID.5 opravdová lahůdka. S klidností sobě vlastní jsme se v klidu pohybovali s krásnou spotřebou 15,7 kWh/100 km. To odpovídá výslednému dojezdu zhruba 490 kilometrů. Jde o opravdu slušné hodnoty, vezmeme-li v potaz, že jde o skoro 2,3 tuny vážící SUV.
Při delších přesunech po dálničních tazích, v našem případě na trase Praha–Brno–Praha v rychlosti 130 km/h, můžete očekávat spotřebu kolem 21,1 kWh/100 km. Máte tak k dispozici zhruba 360 kilometrů. Díky rychlému nabíjení můžete po 26 minutách, kdy nabijete baterii z 10 na 80 %, pokračovat v jízdě dalších zhruba 260 kilometrů.
Velmi příjemného překvapení se nám dostalo při nabíjení na rychlonabíječce PRE v Brně Tuřanech s výkonem 150 kW. S novým softwarem 3.0 zvládá ID.5 Pro Performance nabíjet výkonem až 135 kW, tedy o 10 kW více než před aktualizací. To zprvu neznělo nijak zajímavě, ale realita byla lepší, než jsem očekával.
Ke stanici jsme přijeli se 4 % v baterii a už od 5 % se výkon držel na hodnotě 123 kW. Postupně se výkon navyšoval a na hranici 25 % se dostal na námi naměřené maximum 136,1 kW. Okolo těchto hodnot se výkon nabíjení držel až do zhruba 40 %. Během 10 minut tak doplníte dostatečnou porci energie na ujetí 100 kilometrů po dálnici v rychlosti 130 km/h.
Opravdové překvapení přišlo po překročení hranice 60 % SoC (state of charge – stav nabití – pozn. redakce). U většiny ostatních elektromobilů se rychlost nabíjení značně sníží, ale u ID.5 Pro Performance se nic takového nestalo. Až do 75 % SoC do vozu stále proudilo zhruba 115 až 100 kW.
Tímto nás Volkswagen velmi mile překvapil, protože u takto vysokého stavu nabití většina dnešních elektrických vozidel nabíjí výkonem kolem 60 kW, jako je u sesterské Škody Enyaq Coupé RS iV. Ta sice nabíjela výkonem ohromných 179,2 kW, ale přesto jsme se z 10 na 80 % SoC dostali za 32 minut. Podobná situace byla i u ID.5 GTX. Oproti těmto v hierarchii výše postaveným sourozencům se s ID.5 Pro Performance dostanete na 80 % stavu nabití o zhruba 6 minut rychleji. Pro další informace se podívejte na test nabíjení Volkswagenu ID.5 Pro Performance.
Ve verzi ID.5 GTX jsem už strávil pár týdnů a ujel několik tisíc kilometrů. Ale od ní se očekává trochu víc, když si kvůli ní musíte sáhnout hlouběji do kapsy, asi o necelých 200 tisíc. Možná proto jsem z ní zprvu nebyl nějak zvlášť nadšený. Další elektromobil typu SUV v řadě, i když designově opravdu líbivý, ale uvnitř nudný.
Tohle se s verzí Pro Performance nějak změnilo. Od vozu nic moc neočekáváte a on vás velmi mile překvapí svou skromností a pokorou. Není to žádná závodní střela, ale komfortu má na rozdávání. Snad jsem ještě nezažil pohodlnější a klidnější svezení než právě s tímto kouskem. Nakonec si mě tak získal více než jeho vrcholná verze GTX. Velmi milé, pohodové svezení pro každodenní nasazení po 365 dní v roce.
Co se nám líbí? | Co se nám nelíbí? |
Jízdní vlastnosti | Dotykové ovládání |
Vnitřní prostor a sedadla | Možná až strohý interiér |
Nabíjecí křivka | Chybí větší regulace rekuperace |
Dojezd a nízká spotřeba | Horší dynamika ve vyšší rychlosti |
Vylepšený software 3.0 | Infotainment se seká po startu vozu |