Jedno z nejpopulárnějších aut na světě. Volkswagen Golf je tu již 50 let
- Dodnes jde o jeden z nejikoničtějších modelů evropského automobilového průmyslu
- Po osmi generacích čeká Golf zásadní proměna
- Téměř každý Evropan má zajímavé vzpomínky na tento model

Je tomu již neuvěřitelných padesát let, kdy sjel z výrobní linky první kus legendárního modelu Volkswagen Golf. Stalo se tak 29. března roku 1974 v německém Wolfsburgu. Tato továrna do dnešního dne plní velmi důležitou roli ve výrobě Volkswagenu. Od předcházejícího modelu, Beetle, šlo o obrovský revoluční krok vpřed.
Volkswagen Golf je naprostá legenda
Hatchback poprvé ve voze nabídl příčně uložený čtyřválec chlazený vodou. Řidič dostal přelomové možnosti ovládání a díky prostorné kabině i zavazadlovému prostoru šlo o neuvěřitelně praktický vůz. Díky tak velkým odlišnostem se na něj ale málokdo díval jako na náhradu Brouka. Ten se ve výrobě udržel ještě několik dalších let. Neuvěřitelně dlouho se s drobnými úpravami vyráběl v Mexiku, kde jej slavnostně vyřadili z výroby až v roce 2003.
I když Golf nebyl skutečně prvním hatchbackem, mnoho lidí si jej s původem této karosářské verze spojují. Italové se svými modely Autobianchi Primula a Simca 1100 o stejný koncept pokusili již o deset let dříve, nikdy ale nedosáhli takového úspěchu jako německý konkurent. Ani sportovní verze GTI se nedá Volkswagenu přisoudit jako skutečně první „hot hatch“. Opět to bylo Autobianchi, který vylepšilo model A112 ve verzi Abarth.

Čtěte také: Volkswagen bere do ruky skalpel. Prý zařízne ID.3, aby byl prostor pro elektrický Golf
Dva miliony kusů během dvou let
O Golfa byl tak obrovský zájem, že již po roce se objevila ostrá verze, po jejím boku se začala nabízet i alternativní varianta s dieselovým pohonem. Krátce na to se v roce 1979 objevila dvou dvéřová kabrio verze. To je mnoho variant pro relativně mladý model. Poptávka byla ve skutečnosti tak obrovská, že Volkswagen vyrobil vůz s pořadovým číslem 1 000 000 v říjnu 1976, tedy dva a půl roku od jeho uvedení. Zatímco evropský trh sahal především po krátké hatchbackové verzi, na jiných trzích převažoval zájem o běžnější sedan. Aby nedošlo k záměnám, přejmenoval Volkswagen tuto verzi na Jetta.
Američané navíc dlouhé roky neznali Golf pod tímto ikonickým názvem. Volkswagen jej na místní trh dovážel pod názvem Rabbit (králík). Později se na stejném podvozku začala vyrábět i praktická mini dodávka Caddy. Po devíti letech nastal čas na omlazení a na trh se dostala druhá generace modelu. Poprvé se objevila čtyřkolka Golf Country, Volkswagen se s tím to upraveným modelem zapsal i do závodní série rallye. Je neuvěřitelné, jakou si i druhá generace vydobyla popularitu. Model nakonec v mnoha šlépějích následoval i Brouka, když jeho produkce v Jižní Africe byla ukončena teprve v roce 2009.

Opravdu musí vše jednou skončit?
Volkswagen Golf se v dalších dekádách dočkal nakonec celkem osmi generací. Od počátku se prodalo více než 37 milionů kusů, více než dvě třetiny pochází z wolfsburgské továrny (20 milionů kusů). Právoplatně mu patří odznak jednoho z nejlépe prodávaných modelů v Evropě. S nástupem elektrické éry se ale i pro Golf blíží konec jedné velké životní etapy. Volkswagen se rozhodně nechystá poslat Golfa do důchodu, chce mu ale razantně změnit pohonné ústrojí. V roce 2028 by se měla nová generace představit výhradně s elektrickým motorem. Mělo by jít o první vůz automobilky na nové platformě SSP (Scalable Systems Platform).
Autor článku

Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.
Zajímám se o moderní technologie nejen v oblasti automotive. Jak je něco digitální a ideálně s Androidem, většinou to má i moji pozornost. Když ve volném čase neřídím, tak většinou něco kutím na rodinném vozovém parku nebo jezdím na kole.